www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 13:33 (onsdag, 9 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TV-köp
InläggPostat: 20:35 (tisdag, 28 augusti 2007) 

Så har det nu hänt! Min gamla tv har gett upp, den bara gnisslar som en stressad kyckling och vill inte visa bild ... *suck*. Detta är något som jag har väntat på under ett par års tid, så helt oväntat var det ju inte, bara högst olämpligt likviditetsmässigt! Siste augusti är den värsta månaden för mig med mc-försäkring, studielån, hyra mm mm. Men jag har inte mycket att välja på eftersom jag inte vill vara utan "dumburken", så jag får väl gräva djupt nere i spargrisens mage och se vad som skramlar runt där ....

Men i alla fall ... hur vet man vad man ska köpa? Jag är ganska (läs: helt) vilse i teknikens värld, så goda (och helst inte alltför dyra) råd tas tacksamt emot! Den bör vara ny, jag kan tänka mig en platt-tv (de är ju lite smidigare i rummet), inte alltför stor (gamla var nog en 25-tums ?) ... Färg, text-tv och fjärrkontroll till är nog ett måste :D

Hur vet man vad som är bra köp? Något särskilt fabrikat som man inte ska köpa? Någon butik som har bästa utbudet och pris?

Som sagt, jag tar tacksamt emot råd ...

Inläggsrubrik: Tv apparater
InläggPostat: 23:11 (tisdag, 28 augusti 2007) 
Användarvisningsbild

JA du jag är inte ngn expert jag heller.

Följande har jag dock lärt mig.
Billiga platt tv kan ge eftersläpningar i bilden.
Så kolla snabba sekvenser. Exempel någon idrott som fotboll även om du inte är intresserad, för att se om bollen liksom klibbar fast i skärmen eller at den får en svans efter sig. Gäller främst LCD

Platt tv finns egentligen i tre varianter.
Plasma
Lcd
Och bak projektions tv. Hmm är den verkligen platt :?

Plasma är ofta riktiga strömtjyvar. Mätaren rullar kvickt. Hur Den fungerar vet jag inte.

Lcd tv. Det är samma som du ofta har till bärbar pc / laptop. Bör alltså dra mindre ström. Men var vaksam och kolla vad den drar.

Bak projektions tv. Är inget jag rekomenderar dig alls. Det är som en projektor vi haft på klubben men den sänder spegelvänt bakifrån tv:n till en skärm så man ser den som vanligt framifrån. Dyrt att byta lampor etc.

Om du kan tänka dig en vanlig tv. Dvs en sådan du redan har, men hel, så får du säkert en efter dig om du frågar i butiken ;) dvs billig.

Sedan är frågan om du behöver digital mottagare :? Men jag antar att du har com hem eller liknande och slipper det böket!

Länkar:
http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/20050402/
http://se.pricerunner.com/ba/2/TV-koepraad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:02 (onsdag, 29 augusti 2007) 

Tack, Dennis
Alltid något att tänka på, speciellt det där med att man kan få eftersläpning på snabba sekvenser ... fast jag tittar ju inte så mycket på just fotboll som du nämnde :D För det verkar ju som om det blir en LCD-variant ... Är verkligen elförbrukningen en viktig faktor? Även om el ingår i min hyra, så är det ju inte något som står på dygnet runt? Bra att tänka på miljömässigt i och för sig.

Retar mig lite (när jag kikar runt på nätet) att just alla kampanj-varor finns inte på lager!! Varför är det då kampanj? Grrr ...

Inläggsrubrik: El förbrukningen
InläggPostat: 13:53 (onsdag, 29 augusti 2007) 
Användarvisningsbild

Om jag hade haft elen betald i hyran kanske jag inte tittat så mycket på det just utan eftersläpningen.

Om du läser i dokumenten så är det LCD som har efterläpning samt en annan egenhet. MAn måste sitta mer rakt framför en sådan för att se bilden...

Plasma å andra sidan drar mer ström men man kan titta mer från sidan.

Det låter iaf som att en traditionell tv går bort och likaså projektions tv.

Vill du komma billigast undan och ändrar tanken även till en beg tv kan du nog få en traditionell tv nästan gratis. Folk slänger ju fungerande sådana. Snacka om prylgalna

Inläggsrubrik: TV
InläggPostat: 13:23 (torsdag, 30 augusti 2007) 

Kolla in vad som är billigast o bäst på "prisrunner"
Tomas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:28 (torsdag, 30 augusti 2007) 

:D Så här mycket förundersökning har jag nog aldrig gjort innan köp av någonting! Har både rådfrågat de jag har runt omkring mig på dagarna, läst på nätet och manglat mer eller mindre hjälpsamma försäljare i butik. Några har nog tyckt att jag har varit ganska jobbig ... men jag tror mig ha fattat ett beslut!! Klokt eller inte kommer ju att visa sig de närmaste 15 åren :D Sura pengar, men inte mycket att välja på, och i längden blir det nog billigare med att köpa tv än telefonräkningarna ... så nu går jag bara på att väntar på att en vänlig person hjälper mig att baxa hem eländet ...

Och Dennis, din teori att folk hellre sitter hemma och glor på tv än är på klubben verkar ju inte stämma så bra ... har varit utan tv några dagar nu, och ändå inte masat mig ner ... ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:01 (torsdag, 30 augusti 2007) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:

Och Dennis, din teori att folk hellre sitter hemma och glor på tv än är på klubben verkar ju inte stämma så bra ... har varit utan tv några dagar nu, och ändå inte masat mig ner ... ?

Hahahaa.
Lenita någon måste ju vara undantaget som bekräftar regeln ju :iconbiggrin:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]