Racerapport Anderstorp 13/10-2007
SlipStream Racing Team beslutade att ställa upp i NEC (Nordic Endurance Challenge) i den sista deltävlingen i ERF serien.
Vi låg på en 10 plats i serien inför sista loppet på Anderstorp med goda chanser att klättra i serien.
Vi införskaffade ett Wild Card och anlände till Anderstorp med stora förhoppningar om att ta poäng.
Lördag morgon
Vakna på morgonkvisten 6.30 och var i färd med att byta kalsonger (ett trick som brasse har lärt mig),
när jag upptäckte att det va inte läge att byta om när de e -4 garder.
Efter att ha gjort morgonprocedurerna med anmälning och besiktning var det dags för ett annorlunda förarmöte.
Alla som hade 4hjuliga fordon blev uppmanade till att köra ut på banan och köra undan damm och grus.
Lördag Dag
När våra mekaniker Micke och Håkan hade lekt färdigt på banan med Mickes lilla sportbil (Fiat med turbo) hade vi team möte inför dagen.
Alla fick sina uppgifter och alla intog sina positioner.
Björn åkte ut på första passet och bara ett par varv senare kom han in och tala om att bakre stötdämparen inte hängde med i svängarna.
Vi konstaterade att de va samma inställning som vi hade i våras som då vi var nöjda med.
Vi antog att temperaturskillnaden gjorde att det inte kändes bekvämt så vi skruva lite på Öhlinarn (utan att veta vad vi gjorde) men på något underligt sätt så fick vi till en riktigt bra inställning.
Trots 0 grader i backen så var det bra grepp i däcken men någon temperatur fick vi aldrig i framdäcket.
Efter tidskval var det dags för Grande Finale i Nordic Endurance Challenge.
Vi hade kvalat in på en 20de plats och med Björn Tuvesson som försteförare var vi helt övertygade om att vi skulle vara bland dom 20 bästa innan han lämna ifrån sig spakarna till nästa förare.
Mycket riktigt, ca 40min senare rullar han in som 17de man för förarbyte. Jag åker ut som andreförare och ligger ute 60min i ett sträck innan bränslelampan tänds.
Åker in för tankning och förarbyte.
Tankningen gick helt enligt planerna.
Håkan och Pappa Esmyr var väldigt samspelta och utan att ha spillt en droppe åkte jag in till vår depå för förarbyte.
Torbjörn hoppa på hojen och drar iväg men efter 20 varv körda åkte vi på en stopp and go pga. av ljudet.
Håkan, Pappa Esmyr och jag agerade blixtsnabbt och bytte ljuddämparen och skicka i väg Björn Tuvesson som kommer in efter ca 20minuters körning och konstaterade att olja lampan lös.
Underkåpan åkte av och felsökning inleddes av mekanikerteamet men kunde inte hitta varifrån oljan kom.
Kopplingskorgens packning byttes ut och hojen rengjordes.
Kåpan åkte på och Torbjörn åkte ut men 6 varv senare kommer han in med olja på höger fot.
Ny undersökning inleddes av mekarna men åter igen så fann vi inga läckage ställen.
Rengöring av hojen och efterdragning av alla bultar gjordes. Varva upp hojen men inga läckage syntes till.
Helt förstörda stod mekarna och konstatera att allt är tätt och inga läckage finnes.
Jag åker ut efter en besiktning av hojen och höll på att Highsida flera ggr. Åker in för att byta bakhjul som var indränkt av olja då vi upptäcker att oljespillet är åter tillbaka.
Vi förstod ingenting.
Mekarna gjorde allt dom kunde men ingenting verka hjälpa.
Under tiden börja vi tappa placeringar men som tur i oturen vart de flera team som råka ut för problem.
Teamet tog ett snabbt beslut om att inte åka ut nåt mer förrän de sista varven och ta målflagga vilket innebär 6 poäng.
Men envis som man är trotsade jag beslutet och åkte ut i alla fall då det va 40min kvar av racet.
Jag insåg ganska snabbt att några varvtider gör man inte med oljigt bakdäck.
Flera av teamen som låg bakom hade avhjälpt sina problem och började ta in på oss vilket fick mig att åka ut och kämpa in i det sista.
Kan tyckas att det var ett felaktigt beslut med tanke på att man riskerar att bli ihjälslagen av de andra deltagarna om man skulle ha spillt olja på banan men faktum är att vi besiktigade hojen hoss banpersonalen och dom tyckte att de va ok att åka ut.
Läckaget som var irriterande liten kom aldrig ut på banan och jag lyckades behålla en 23dje placering.
Teamet fick jobba som aldrig förr och trotts kylan och all strul så var det roligaste race jag har upplevt i min korta karriär.
Vi kan med glädje meddela att SlipStream Racing Team presterade ut över förväntan och hamnade på en totalt
sjätte plats av 66 anmälda i Rookie Endurance Challenge serien.
Stort tack till alla som har varit med under säsongen.
Förare:
Torbjörn ”Teke” Ekenstam (KMK)
Björn “Stuvan” Tuvesson
George “Jorge Lorenzo” Carlsson (KMK)
Gästförare:
Magnus “Brasse” Sjögräs även kallad kalsongmannen(KMK)
Robbin “Dampus” Erixon (KMK)
Patrick Urbansson (Kalmar MK)
Mekaniker:
”Smuts” Håkan Andersson
Micke ”Duells Honda” Mörtzell
Lasse “Redneck” Johansson
Tankning:
”Pappa” Stefan Esmyr (KMK)
Runner/Tidtagning:
Robbins storebror
Aron Goes (KMK)
Hang around: