www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:05 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10:06 (måndag, 7 april 2008) 
Användarvisningsbild

Hej alla,

Nu har man varit iväg och kört den första träningen för säsongen, där kändes det lite på nya inställningar, skrapades bort lite ringrost och min nya flashiga datalogger provades. Jag gjorde även lite "lätta" ljudmätningar. Ni kan läsa mer på min hemsida under

http://www.b-son.se/rapporter.htm

mvh
Andreas #78 125R

#78 - 125R
www.B-son.se
Dunlop - däck
ELF - oljor och bränslen från EJELF
Axess - personlig utrustning

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:11 (måndag, 7 april 2008) 
Användarvisningsbild

Kanon!

Den loggern du har på cykeln skulle jag vilja kika närmare på :)

Alltid roligt att läsa lite tränings rapporter.

/Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:37 (måndag, 7 april 2008) 
Användarvisningsbild

Magnus Brazze Sjögren skrev:
Den loggern du har på cykeln skulle jag vilja kika närmare på :)

Det tar vi vid tillfälle, jag är riktigt nöjd med den. Den kan jag bygga på tills jag spyr, kan mäta upp till 29 kanaler plus 3 axlig accelerometer i boxen så jag lär inte sakna några funktioner...

/Andreas

#78 - 125R
www.B-son.se
Dunlop - däck

InläggPostat: 13:01 (tisdag, 8 april 2008) 
Användarvisningsbild

Andreas813 skrev:
Hej alla,

Nu har man varit iväg och kört den första träningen för säsongen, där kändes det lite på nya inställningar, skrapades bort lite ringrost och min nya flashiga datalogger provades. Jag gjorde även lite "lätta" ljudmätningar. Ni kan läsa mer på min hemsida under

mvh
Andreas #78 125R

Hej Andreas!

Kul att det gick bra på träningen med en massa roliga nya prylar att testa! ;-)

Fråga:
- Kan man, på din skärmdump (på sidan som länken går till) se trottelns position/läge? Hade varit intressant att se och jämföra med de toppar du omnämner som visar kompression av bakfjädern!

Vidare är det också intressant att se hastigheten, inte nödvändigtvis km/h men om det är under acc. eller ret.!

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 23:08 (tisdag, 8 april 2008) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Andreas813 skrev:
Hej alla,

mvh
Andreas #78 125R

Hej Andreas!

Kul att det gick bra på träningen med en massa roliga nya prylar att testa! ;-)

Fråga:
- Kan man, på din skärmdump (på sidan som länken går till) se trottelns position/läge? Hade varit intressant att se och jämföra med de toppar du omnämner som visar kompression av bakfjädern!

Vidare är det också intressant att se hastigheten, inte nödvändigtvis km/h men om det är under acc. eller ret.!

Mvh!
// Niklas

På den övre plotten är det trotteln som "sticker utanför" plotytan. Den är inte helt kalibrerad än, så 130% är egentligen noll tror jag i dagsläget. Nåväl den visar rätt relativt, massa % = full gas och tvärt om. Man kan även se varvtalet,men skalan har jag inte fått till så den ligger som ett streck i överkant... Loggern är även gjord för att ta in en signal från bromsen för att se hur fjädringen reagerar precis vid bromspåslag, vi får se om jag pillar dit en sådan i framtiden. Man kan ju naturligtvis även seom det ärunder ret eller acc på accelerometrarna men det är brusiga signaler och det ärsvårt att se exakt när bromsen slogs till (i princip har man sett det "långt" innan på fjädringspotentiometern).

Jag har ingen hastighetssensor än men det ligger i pipen, men högst på önskelistan ligger en knacksensor och en förstärkare till termoelement så jag kan ha avgastemp. Nåväl jag har att pilla med :) .

#78 - 125R
www.B-son.se
Dunlop - däck

InläggPostat: 7:12 (onsdag, 9 april 2008) 
Användarvisningsbild

Andreas813 skrev:
På den övre plotten är det trotteln som "sticker utanför" plotytan. Den är inte helt kalibrerad än, så 130% är egentligen noll tror jag i dagsläget. Nåväl den visar rätt relativt, massa % = full gas och tvärt om. Man kan även se varvtalet,men skalan har jag inte fått till så den ligger som ett streck i överkant... Loggern är även gjord för att ta in en signal från bromsen för att se hur fjädringen reagerar precis vid bromspåslag, vi får se om jag pillar dit en sådan i framtiden. Man kan ju naturligtvis även seom det ärunder ret eller acc på accelerometrarna men det är brusiga signaler och det ärsvårt att se exakt när bromsen slogs till (i princip har man sett det "långt" innan på fjädringspotentiometern).

Jag har ingen hastighetssensor än men det ligger i pipen, men högst på önskelistan ligger en knacksensor och en förstärkare till termoelement så jag kan ha avgastemp. Nåväl jag har att pilla med :) .

Hej Andreas!

Och tack för ditt svar!

Du skriver på din hemsida "Den biten av banan tycker jag (och många med mig) att det är svårt att ta sig igenom utan att det studsar och släpper." Är det i första hand fram eller bak det studsar och släpper ?

Har du någon loggning på gaffelns rörelser (kompression)?

Vad jag är intresserad av är om det sker under acceleration, retardation eller konstant hastighet!?

Eftersom jag inte vet exakt var på banan detta sker, jag förstod nog inte din korta beskrivning, så är det självklart också intressant att få reda på. Dvs. är det vid ingången till esset (ex. under instyrning), mitten av första kurvan, mitt emellan kurva 1 & 2 (dvs. under tiden du flippar över hojen från höger till vänster), eller utgången av kurva nr. 2).

Lägg dock ingen tid på detta Andreas utan om uppgifterna finns vore det kul att se under vilka omständigheter det sker. Och framför allt, vad händer om du ändrar på något (om du nu kan det utan att krascha)!

Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]