www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 19:40 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 14:47 (måndag, 30 april 2007) 
Användarvisningsbild

Hej alla,

Jag tänkte avge en liten racerapport från den första deltävling i SM i roadracing som gick av stapeln i helgen på Anderstorp.

Friträningarna torsdag och fredag.

Jag har införskaffat en "ny" hoj för i år och övergav min Yamaha som jag körde med förra året och tur var väl det för under denna helg putsade jag personbästa med 10 sekunder. Nu kommer väl inte alla dessa sekunder från hojen, då jag körde första gången med slicks förra året och därav kom nog en del utav de sekunderna. Men det som kändes viktigt var att jag nu sitter på material som ger mig möjligheten att vara med och slåss lite, vilket min Yama inte riktigt gjorde. Så jag gick runt med ett litet smajl mest hela tiden. Smajlet blev även större då jag körde snabbare än mina ärkerivaler/vänner, Jacob #12, Jonas #38 och Anvelands superkittade hoj #77. På sista träningen fick jag ingen riktig rytm då mitt bakdäck sjöng på sista versen och tyckte att jag skulle åka lite i sidled. Men hojen känns bra och jag skall nog komma bra överens med den.

Kval 1
Satte på ett Dunlop bak istället för det slitna Bridgestone-däcket och det kändes bättre (mycket förmodligen för att jag är van med dunlop). tyvärr så hade en liten bit ur nicasilet i avgasbommen släppt på min favoritcylinder så jag fick köra helt orginal resten av helgen (tur att man kontrollerar noggrant och man får väl se det som positivt att man upptäckte det i depån och inte på banan under ett race). Jaja, fick till körningen helt okej och slutade testa olika växlar upp och ner och spår hit och dit och gjorde mitt val om hur jag skulle köra och bara laddade på. Jag kom under 1:50 vilket var målet och kvalade in som 8:a, vilket känns ganska okej med en standard hoj, men man skall aldrig vara nöjd.

Kval 2
Fick ingen riktig rytm då det var mycket gulflagg här och där och jag vill inte ladda på som inget har hänt när det är gulflagg (vilket några gjorde dock). Men så är det, gled ner 3 placeringar till 11:e.

Racet
Jag antog att Gull, Soitala, Sturla och Mikael C skulle ligga i en klass för sig och att det skulle bli en klunga där bakom och den tänkte jag haka på, för jag har bara kört banan en gång innan och kör bättre om jag har någon att följa och kan ligga i suget på på rakan för att det sista varvet göra några attacker.
Kommer iväg sådär i starten och tar några och tappar några platser och kommer nog iväg med lite sämre än startplats. Får två unga killar framför mig, #88 och #56 och ser att de framför sakta åker ifrån. Kommer dock om #56:an i inbromsningen efter rakan och tar #88:an genom att lägga mig lite på yttern i karusellen och sedan dyka in på innern i depåkurvan. Sen kommer jag tyvärr inte ikapp de förarna framför, luckan blev nog för stor och jag kör mer eller mindre själv resten av racet. Slutar på en 11:e plats, precis i mitten av smeten (fick spö av 10 och spöade 10).

Hela helgen var riktig rolig och vädret var ju nästan löjligt bra. Racergänget i SM är väldigt trevligt och vi hade en gemytlig helg.

/Andreas Berntsson #78 125räjser

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:08 (måndag, 30 april 2007) 
Användarvisningsbild

Gott å höra att det gick bra med den nya hojen.

Snart är det i Linköping, å då skall vi dom vad dom tål :)
/Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:29 (måndag, 30 april 2007) 
Användarvisningsbild

Magnus Brazze Sjögren skrev:
Gott å höra att det gick bra med den nya hojen.

Snart är det i Linköping, å då skall vi dom vad dom tål :)
/Brazze

Hmm, Linköping, jag har aldrig kört på den banan så det blir spännande. Hoppas jag hinner dit och känna på banan en gång innan tävlingen, det skall ju vara två heat med poängräkning i både så det blir ju en viktig tävling. Men gasas, det skall det :D . Då tar vi i för kung och fosterstad 8) .

Hur gick motorn efter cylinderbytet? Jag tyckte lite synd om dig efter allt strul.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]