www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 0:08 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 14:57 (tisdag, 15 maj 2007) 
Användarvisningsbild

Så var premiären avklarad på Anderstorp.
Resultatet blev att vi var i mål på en 15:e plats, något sämre än vad vi hoppats men racet blev ändå ett kvitto på att kapaciteten finns. Totalt kom 28 team till start.
Vad vi behöver nu är racerutin och det kommer till nästa race på Falkenberg den 10 juni.

Söndag:
På söndagsförmiddagen var det tunga moln över Anderstorp och en timme före race började regnet ösa ner. Battle of Twin genomfördes som wet race och vi var förberedda för detsamma så regndäcken var på.
Så kl 12.45 kom första solstrålen genom molntäcket och flera team bytte nu till slicks. Vi diskuterade häftigt, men enades om att gå till start med regndäck för att banan antogs vara riktigt genomblöt och nya regn kan inte uteslutas. Detta beslut visade sig tyvärr vara felaktigt eftersom banan torkade upp snabbt när solen väl brutit genom och racet var igång.

George som var vår startman tvingades in i depå redan efter 3 varv.
Trots ett snabbt byte till slicks av Håkan och Lasse låg vi nu ändå sist av alla 28 startande.
George körde nu på den fläckvis blöta banan ca 2.00-tider ända fram till regnet började ösa ner igen. I hopp om att regnet skulle sluta trycker George nu på varv efter varv med slicks på den regnvåta banan, dock med högre varvtider som följd. Trots detta så körde han upp 5 placeringar. På det 18:e varvet blir vi tvugna att tanka och byter samtidigt till regndäck och jag ger mig ut.
Min premiär i Endurance-racing sker nu på Anderstorp i regn. Tyvärr immar också visiret igen direkt och det tar tre varv innan jag ser något av banan genom dimman. Efter tre varv kring 2,15 hittar jag så förtroendet för regndäcken och gör ett varv på 2,04, fortfarande är banan helt våt. Nu skruvar jag raskt upp tempot och har inte svårt att följa de mer rutinerade förarna på banan.
Ligger strax bakom en hoj som bromsar in för Hansenkurvan när han plötsligt börjar volta. Varvet efteråt ser jag ambulansen och nu är det gulflagg genom karusellen där det åter flaggas grönt.
Så efter depårakan går jag in i högersvängen utvändigt om åkaren framför, ligger på 3-ans växel i bra dragläge på 9-10.000 varv, känner nu att här finns möjlighet att åka förbi. Men så när apex passeras och jag vrider på gasen händer det som inte får hända...bakhjulet släpper...och helt utan förvarning hör jag hojen gå i backen och ser med avund åkaren framför försvinna ut på flygrakan. Det känns som jag glider en evighet på asfalten innan jag når kurvsen och bromsar upp i gräset i vänsterkant av flygrakan. Snabbt är jag uppe på benen, konstaterar att Arlen Ness gjort jobbet perfekt, inte en skråma vad jag kan känna.
En funktionär springer fram, rycker besiktningslappen från hojen och säger att den måste ombesiktigas innan vi får fortsätta igen. Själv måste jag läkarundersökas innan jag släpps ut på nytt.
Efter att ha fått upp hojen på hjul igen - sett att den klarat att glida 40 meter utan att ta större skada - tar det någon minut innan den vill gå upp i varv. Därefter tar jag och kör fram till sjukstugan, rådgör med läkaren som säger att det är ok att först ta hojen till besiktning, tar bakvägen till depån.
Besiktningen går bra, efter bara 15 sek check släpper de genom hojen och nu får Robin göra sin debut medan jag beger mig till läkaren igen. Resultatet av min regndebut var 10 förlorade minuter på min vurpa....
Robin kör nu ut på regndäcken på en bana som nu börjar torka upp. Han gör 10 varv på drygt 2 minuter vardera och kommer sedan in för tankning.
Robin gör nu allt bättre tider och börja köra upp placeringar. Varvtiderna går nu ner mot 1,55; 1,54 och 1,53...på regndäck
Efter 40 minuters körning, exakt kl 15:00, kommer Robin in för däckbyte. Jag hoppar på igen och kör 30 minuter med 1,56 som bästa tid på en bana som nu nästan är helt torr. Alteftersom racet fortskrider tar vi nu ytterligare placeringar. 15:30 blir det pace-car, jag åker med ett varv för att se om det finns tankpersonal och ser att alla vinkar för att jag skall gå in. Jag går in för tankning på varvet efter och vi byter sedan förare till George igen.
Precis när pace-caren släpper fältet ger sig George ut från depån men kommer in direkt igen eftersom oljelampan nu lyser. Håkan sprutar snabbt in ett par deciliter Statoil RacingWay och George kan köra kontinuerligt i en halvtimme.
Robin vill gärna köra sista delen så han erbjuder sig att låta mig gå på igen. 16:03 ger jag mig ut igen, efter ytterligare oljepåfyllning, och gör nu några varv i närheten kring 1,56. På vårt 72:a varv sätter jag mitt snabbaste för dagen på 1,55.56.
16:25 ger jag över hojen fulltankad till Robin med en 16:e plats i bagaget. Robin går nu ut och gör sina och teamets snabbaste varv. Vi hämtar in ytterligare en placering och börjar spetsa in oss på GSM Motoshop Racing som ligger 30 sekunder framför. Robin tar in 4-5 sekunder per varv trots att GSM Motoshop ligger på jämna 1,54.
Robin gör 2 varv under 1,50 vilket är grymt bra med tanke på att däcken nu inte har mycket fäste kvar.
I mål körde Robin och Slipstream Racing in på en 15:e plats med bara några sekunder upp till en 14;e placering.
Efteråt kan vi konstatera att om inte om fanns, så hade vi valt rätt däck vid start...inte kört omkull i regnet, då hade premiären bjudit på en 7-8:e plats.
Med dessa ord kan vi skriva upp att Slipstream Racing Team kommer laddade till Falkenberg och då med målsättningen att få ut hela potentialen... vilket kan bära till en plats bland de 5-6 bästa...

Författare: Torbjörn Ekenstam

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:11 (tisdag, 15 maj 2007) 
Användarvisningsbild

Kanon !!

Roligt att läsa :-)

Visst är det roligt att köra i regn, med riktiga däck.

/Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:06 (torsdag, 17 maj 2007) 
Användarvisningsbild

Magnus Brazze Sjögren skrev:
Kanon !!

Roligt att läsa :-)

Visst är det roligt att köra i regn, med riktiga däck.

/Brazze

Japp...Brostenen gjorde sitt jobb :)

Inläggsrubrik: Kul läsning
InläggPostat: 18:29 (måndag, 21 maj 2007) 
Användarvisningsbild

Hoppas jag kan kika vid tillfälle

Inläggsrubrik: Re: Kul läsning
InläggPostat: 19:56 (måndag, 21 maj 2007) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Hoppas jag kan kika vid tillfälle

Det vore kul. Även om de e långlopp som kan uppfattas som långtråkigt så bjuds det på en hel del dramatik i depåområdet kan jag lova. Det är en hel del taktik och teamwork som krävs vid tankning och hjulbyten. Vi tillhör inte de team som har fetast plånbok där av en hel del egna patentlösningar men det fungerar väldigt bra. Känner ni för att komma ut och titta på långlopp och är sugna på att hjälpa till i Teamet så är ni hjärtligt välkomna. Kan garantera att ni inte kommer bli syslolösa. Naturligtvis så bjuder vi på mat och fika.
Nästa race 9-10/6 i falkenberg.

MVH George C

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]