www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:04 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19:16 (fredag, 15 juni 2007) 
Användarvisningsbild

OM inte OM fanns.

Med dessa ord anlände vi till Falkenbergs banan på lördag kväll med självförtroendet i topp.
Väl förberedda på den fantastiska värmen som skulle anlända på söndagen enligt SMHI.
Själv så satt jag och hinka i mig en si så där 5liter vätska på kvällen innan, vilket visa sig vara förödande för blåsan.
Från kl 2.00 till 6.30 avverkade jag två ficklampor som jag hade till att hitta till närmaste skithus för att tömma blåsan på överflödig vätska.
Detta gjorde att jag hade en ganska sömnlös natt vilket visa sig straffa mig senare.
Väl på söndag var det dags för kval som gick så där, en 25e plats.
Bättre än så kan vi!
Björn Tuvesson fick uppdraget att ta hand om starten vilket han gjorde med stor framgång.
Bara två varv efter start låg vi på en 15de plats som han behöll fram till ca 15min efter start och då händer det som inte får hända OM dyker upp.
In kommer Björn och säger att något inte står rätt till där bak.
Jag dyker ner med tryckmätaren mot ventilen och bränner sönder underarmen på vägen.
Väl framme vid ventilen hör jag hur det pyser ur bakdäcket.
Efter ett snabbt beslut från övriga i teamet åker ett nytt bakdäck fram och monteringen kan påbörjas.
Naturligtvis i all hast så hinner jag att bränna mig på höger hand också som jag tidigare på morgonen hade klämt sönder på min vikbara säng.
Efter några försök med att sätta fast bakhjulet och glömt lite distanser som rullade i väg så lyckades jag till sist få fast bakhjulet.
Inga imponerande tider dock men WTF man kan ju inte vara bra på allt.
Torbjörn vår andra förare åker ut på en 21a plats och gör ett försök till att klättra i fältet som verkar vara helt omöjlig denna dag.
Efter ca 35min kommer han in för tankning samtidigt som SaftyCar är ute och snurrar.
Min tur att åka ut.
Taggad till 100 % ger jag mig ut och får ett par varv bakom SaftyCar.
Den ”nya” sektionen efter rakan som alla har diskuterat alla år, hur kass och farlig den är.
Släng er i väggen! Hur kul som helst, efter att ha kört på gokartbanor med 70rr några år så trivdes jag som fisken i vattnet på detta parti av bansträckningen.
Konkurrensen ute på banan var stenhård och verkar som om inga team gör några misstag över huvudtaget.
35 min senare åker jag in för förarbyte men passar på att tanka vilket nu i efterhand känns lite onödigt.
Björn åker ut och vi hänger kvar på en 21a plats trots hans vilda körning.
Han säter dagens bästa tid i teamet för övrig.
40min senare var det dags för förarbyte samt tankning.
Björn åker in i depå området och missar infarten till tankområdet vilket gör att han får åka mot trafiken för att hamna vid vår tankstation.
Detta upptäcker han lite för sent och får hoppa av hojen och leda ut den och i sin tur backa in hojen till tankstationen.
Detta upptäcker tävlingsledaren och bestraffar oss med en stop and go, 2min.
Torbjörn åker ut på sitt sista pass men har inte upptäckt svartflagg med vårt nummer.
Hela Teamet hänger över räcket och viftar med kepsar, depåtavla armar och ben men han ser fortfarande inte vad som pågår vid sidan av banan.
Som ni vet så har man tre varv på sig efter svartflagg för att ta sig in i depåområdet och till slut så lyckades vi fånga Torbjörns uppmärksamhet och han tar sig in i depåområdet med ett stort frågetäcke över huvudet.
-VA???? Vad har jag gjort? Frågade han.
Vad han inte visste var att händelsen vid tankstationen straffade honom med stop and go 2min.
Han fyller på med vätska och åker ut några varv till på banan och kommer in som 21a förare för förarbyte.
Bytet sker blixtsnabbt och jag åker ut på mitt sista pass.
Bara några varv senare uppstår en gullflags situation där jag blev omkörd av två herrar.
Arg som tjuren Ferdinand försöker jag åka i kapp dessa herrar för att få slänga upp långfingret i ansiktet på dessa.
Men två varv senare fick jag släppa tanken på fingervisningen då jag kände att både fram och bak släppte för mig i princip varje högersväng.
Det fick mig tänka på att vi har ca 1timme kvar att köra och de e inte värt att riskera något för några SPORTHOJFJANTER.
Men för det är det inte på något sätt glömt, var så säker.
Fingret kommer att komma en vacker dag då de minst anar.
Hur som så satte jag min bästa tid för dagen under dessa arga varv.
Åker in för förarbyte efter ca 40min och Björn Tuvesson tar över spakarna.
Vi ligger stadigt på en 21a plats och han gör ett tappert försök till att avancera i fältet.
Han tar en placering under sitt pass som han senare förlorar då han åker in och klagar på att det släpper för honom.
Vid närmare inspektion kunde vi konstatera att bakdäcket är helt slut men det fanns inget att göra åt eftersom de återstod ca 4min av racet.

Trots all strul och förarmisstag så tog vi 8 poäng vilket gör att vi är fortfarande med i leken.
Totalt på en 17de plats av 52 team.

Vill tacka alla KMKare som trottsade värmen och kom ner och heja på oss. Och till er som har funderat på Endurance har jag bara en sak att säga.
Tveka inte, Endurance är vansinnig kul tävlingsform !!!

Lite info inför nästa tävling som är den 21/6 på Karlskoga Motorstadion.

Slipstream Raceteam kommer att ansöka om Wild Card till NEC (Nordic Endurance Challenge) och toppa teamet med Brazze, eftersom vi känner oss mogna och välorganiserade för att ta steget in i den stora klassen.
Vi hoppas att Brazze kan tillföra en hel del erfarenhet till teamet. (inte för att vi behöver men vore kul ändå).
4/6 kommer han att försöka kvala in i teamet på Falkenbergsbanan.
Tiden han ska slå oavsett väder är 2min45sek för att kvala in :)
Vi återkommer med hans kvalresultat direkt efter försöket.

Tack ännu en gång till dom som har medverkat i teamet och till de som var med och titta på oss.

Med vänlig hälsning George C

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:36 (måndag, 2 juli 2007) 
Användarvisningsbild

Skitkul att få läsa lite från ERF racen. man blir ju smått vansinnigt sugen på att prova en säsong!!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]