|
Rapport SM Knutstorp
Vi anlände banan efter en jobbig eftermiddag, vi kom iväg sent ifrån Göteborg.
Då vi i teamet inte har något C-kort för att köra bussen, har vi utökat med en väldigt trevlig prick som kör bussen, George Carlsson. Han har även bistått oss med diverse jobb på hojen denna helg.
Vi var tvungna att handla innan, lyckades hitta en Coop affär i Helsingborg som inte hade stängt, vi var där 15min innan dom stängde, lyckades var dom sista som lämnade affären
Anlände till banan runt 22-tiden, ut med golvet och upp med tältet, allt var färdigt runt
midnatt.
Fredags träningen flöt på bra utan incidenter, övade mycket på spårvalen, jag har stora problem med att jag kramar styret hårt och får kramp i högerhanden efter bara några varv.
På kvällen var det dags för byte av kolvringar, Mojjen började att riva isär motorn, väldig tur att det var dags för ringbyte, det visade sig att nicasilen hade släppte i ena cylindern, så det var till att göra i ordning den nya original cylindrarna jag hade köpt dagen innan. Det blev lååång mek på kvällen. Mojjen gjorde som vanligt ett strålande jobb.
På lördag morgon var det dags för tidskval ett, värmen hade slagit ordentligt denna dag, det var soligt och kvavt redan på morgonen, tempen var runt 24grader. Hade även fint besök på lördagen, min flickvän Edyta och hennes dotter Lisa kom och hejade på mig. Puss på er!. När Mojjen står och skall bestycka om hojen ser vi att de andra förarna var på väg ut på banan, Fan nu blev det stressigt!! Det visade sig att dom hade ändrat tidschemat …… vi skulle ut 09.45 och inte 09.55 som det gamla schemat sa. Ut med de nya cylindrarna, körde några lugna varv för att köra in dom, sedan fick jag 7 varv med lite fart. Lyckades klämma till en tid på 1.06.5 och det räckte till en 11 plats.
Till andra kvalet hade vi fått det nya schemat, så nu skulle det inte missas någon bantid .
V i slängde på nya Bridgestone sulor fram och bak, Mojjen bestyckade fint som vanligt.
Värmen var fruktansvärt jobbig, tempen låg på 33 grader när vi skulle ut *pust*. Körningen flöt på, min höger hand krampade på grund av trycket på armarna. Körde in i depån efter 10 varv, Fredrik lyckades få handen att mjukna, då han pressade på det krampande området.
Hakade på en snabbare förare det sista varven och lyckades få till en tid på 1.05.5. Då många andra förare också bättrade sig under kvalet räckte tiden till en 13 plats på gridden.
Under min kval var Fredrik ute och kikade på mina spårval, vi har jobbat hela helgen med detta och det har gjort underverk på flytet i min körning.
På lördag kväll kom regnet, kollade på Smhi och det skulle bli regn på söndagen.
Söndagen var vi uppe tidigt, det var mulet, dimmigt och lätt duggregn. Jag dansade regndans hela förmiddagen, men det hjälpte tyvärr inte.
Då var det dags för race, ute på banan för att komma till startgridden, när vi kom dit visade det sig att dom hade strulat till sig totalt, startuppställningen var helt fel, förare saknade startplatser så det var kaos!!
Nu var vi tvungna att åka in i depån igen, mycket snack runt omkring detta. Domaren sa att det skulle bli omstart efter 5minuter, de flesta förarna hade med sig elverk och däcksvärmare ute i depån vilket inte vi hade.
När 5 min hade gått var det dags för en ny start, jag hade svårt att ladda om, men det var ju bara att gilla läget.
Gjorde en hyfsad start, tappade inga placeringar i allafall. När vi hade kört ett varv lyckades en race kollega köra vält ganska illa, så ambulansen fick åka ut. Då plockade dom ut safty car för att lugna ner tempot så att ambulans personalen kunde jobba i lugn å ro. Vi åkte på ett led efter bilen i 5 varv, när sedan bilen åkte av blev det race igen. Lyckades aldrig riktigt få någon fart igen efter det lugna tempot. Tappade en placering ganska snart efter och jag försökte plocka in på honom resten av racet, men tyvärr gick det inte att komma förbi.
Så jag slutade på en 12 plats detta race, och om jag har räknat rätt så ligger jag för tillfället på en 10 plats i SM tabellen med 21 poäng.
Det var roligt att en av mina sponsorer, Tommy Nordberghs Åkeri hade en representant på plats, Kattis, hon lovade att heja på mig . TACK !!!
Vi får absolut inte glömma våran grymme temachef Fredrik, han gör ett strålade jobb bakom kulisserna, fixar med maten, fikan och alla kring jobb.
Om 4 veckor är dags för nästa race, och detta går av stapeln på Gelleråsen, strax utanför Karlskoga.
Väl mött då!
Brazze
_________________ 4:a i Nordiska Mästerskapen !!!!
11:a i Svenska Mästerskapen !!!!
|