www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 21:35 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rapport SM Karlskoga
InläggPostat: 12:59 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport pass 1 fredags träning

Vädret var lite mulet och runt 15 grader. Det var lite små halt på bana.
Jag hade lite uppgifter till det här passet, skulle träna på ett par kurvor för att få bättre spår.
Har även gjort en liten förändring på cykeln, nämligen skaffat stomp grip, det är som ett stort tape ark med stora knottror på. Det för att avlasta mina armar vid inbromsningarna då man skall pressa med knäna mot tanken för att ta upp kraften.

Körningen kändes helt okej, jobbade mycket med mina spår, Fredrik förklarade för mig att jag skulle ta ut spåren ännu mera. Så det skall vi jobb på ännu mera nästa pass. Tiderna jag kör på var låga jämna 1.12. Detta utan att ta i något över huvudtaget.

Så till nästa pass på eftermiddagen skall vi öva ännu mera på kurvorna. Skall även prova en annan Honda 250, detta för att få några referenser gent emot min hoj.

Nu skall vi äta, så att vi får lite energi

Over and out

Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:07 (fredag, 7 september 2007) 

Påtalade inte Fredrik vikten av kniiiiipövningar på fritiden??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:12 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Låter bra Brazze!

Kom dock ihåg, jag har nämnt det tidigare, EN SAK I TAGET! Dvs. om du skall åka ut och öva öva då på EN kurva i taget. När DEN kurvan "sitter" tar du nästa.

För att konkritisera det ytterligare! VAD skall du öva i DEN kurvan! Ta ett vidare spår??? Det kan vara en målsättning men är mycket svårt att öva på! VARFÖR utnyttjar du inte redan idag banans bredd mer i så fall. Jag menar om det nu bara är att åka ut och köra vidare spår???

Vad MENAR Fredrik med att du skall ta ett vidare spår...att du skall svänga tidigare och avsluta kurvan senare vilket får till följd att du lutar hojen under längre tid och längre sträcka! Det finns ju ett skäl till att du inte nyttjar hela banans bredd redan nu menar jag.

Är det ingången du tycker är mest obehaglig att köra nära banans kant eller är det att asfalten skall ta slut i utgången som är mest otäckt?

Allt handlar om VAR ÄR JAG!!! i förhållande till VAR TAR ASFALTEN SLUT?

Om du med 100% säkerhet vet VAR du är känns och det stämmer med var du VILL vara så känns allt superbra!

Tips: Eftersom det oftast är utgången av kurvorna som brukar kännas mest osäkert börja öva på att nyttja banans bredd i ingångarna, när det sitter utvärdera då hur mycket asfalt du har kvar i utgången (OBS Kräver att du svänger på samma ställe, passerar samma apex OCH hanterar gasen lika dant). Har du asfalt "över" i utgången kan då således ge på mer gas ELLER öka ingångshastigheten (OBS! Om du då tappar ditt apex måste du svänga aningen tidigare för att kompensera så ta i med försiktighet).

Vad gillar du Stop Grip´s?

Lycka till!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:19 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport pass 2 fredag karlskoga

Vi hade gjort en del förändringar till detta tränings passet. Ändrade förspänningen fram samt en total drev ändring. Jag kan säga att det slog inte väl ut, drevningen blev katastrofal och gaffeln likaså.

Körde 1 sek långsammare vid detta pass mot i morse, tiden blev 1.13.1, så det blir ändring tillbaka som vi hade det förut.
Det var ganska otrevligt att köra i en viss kurva med gaffel inställningen, framhjulet studsade ifrån mig helt enkelt. Lite scary när man går på för fullt på 4:ans växel i 170km/h.

Spårvalen börjar fungera bättre å bättre, börjar få till vissa kurvor, man märker direkt när ingången i kurvan sitter, man får en aha upplevelse. Gripen på tanken börjar göra susen, måste fortfarande tänka på att kniipa med knäna. Men det tar lite tid.

Jag hade även pratat med Stellan, en race kollega. Vi skulle provköra varandras cyklar för att skaffa referenser, han har Öhlins dämpare bak vilket gjorde att hans cykel kändes lite följsammare än min med original. Min cykel var rappare i registret och jag hade mycket bättre bromsar. Det är alltid kul att prova lite andra cyklar.

Om allt går som planerat skall vi få låna en kassett växellåda med en helt annan drevning, för att kunna få bättre flyt i körningen.
Mojjen håller precis på att göra ett kolv och ringbyte på hojen, våran bäste Teamchef håller på med krubbet.

I morgon är det tidskval, så då skall vi försöka putsa personbäste på 1.11.1.

Over and out
Mr Brazz

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:20 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Magnus Brazze Sjögren skrev:
Spårvalen börjar fungera bättre å bättre, börjar få till vissa kurvor, man märker direkt när ingången i kurvan sitter, man får en aha upplevelse.

Kanon!!!
Keep up the good work!

// Niklas

Inläggsrubrik: Kul att läsa om reslutaten
InläggPostat: 21:52 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Allt kul läsning Brazze.

Hopps fler skriver rapporter.

Tror vi är många som kommer till F-berg och tittar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:24 (lördag, 8 september 2007) 
Användarvisningsbild

Hejzzzz

Tackar för intressant rapportering om utvecklingen av förare och hoj. :P
När det känns som räls är det gott att leva. 8)

Som sagt är vädret OK. så gäller Falkenberg.
Lycka till nu, Brasse. :cheers:

//Rollioso de la Kraschoni terra cosa gruso

Kul att läsa, Brazze!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:20 (lördag, 8 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport tidskval 1

När jag slog upp ögonen i morse runt 7-tiden så smattrade regnet helt underbart på bussens tak. YES!!! Men lyckan varade bara i en timme, regnet slutade och solen kom fram, så det blev slicks på.

Mojjen bytte ringar och kolvar i går kväll, så jag tog det lite lugnt de 3 första varven, sedan ökade jag tempot. Det var fortfarande blöta ställen utanför ideal spåret, vilket jag fick erfara nere i esset, gick lite fortare in i böjen vilket gjorde att jag driftade ut i det fuktiga å fick ett gôtt släpp som jag lyckades reda ut. Efter några varv började tiderna sjuka, lyckades komma ner på 1.11.8, vilket genererade till en 12 plats.

Spåren sitter mycket bättre nu, det märks riktigt tydligt, då jag inte tappar alls lika mycket till de snabbare förarna. Men jag glömmer fortfarande av att kniipa med knäna mot tanken. Varje gång jag gör det så blir det mycket bättre. Var sak tar sin tid säger dom *ler*

Till nästa kval tänker jag göra cykeln mjukare baktill, då den känns lite väl studsig vid ingången till Esset. Provar man inget får man inget veta.

Så….. nu skall vi äta lunch, som bäste kocken Fredrik har lagat.

Hörs efter kval 2 i eftermiddag.

Hej hopp
Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:01 (lördag, 8 september 2007) 
Användarvisningsbild

Skön läsning Brazze. Knip nu av bara den så blir det nog bättre. ;)
Vill du köra bredbent så får du skaffa dig en customcykel :iconbiggrin:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:46 (lördag, 8 september 2007) 
Användarvisningsbild

Mats503 skrev:
Skön läsning Brazze. Knip nu av bara den så blir det nog bättre. ;)
Vill du köra bredbent så får du skaffa dig en customcykel :iconbiggrin:

Eller konvertera och snida om tankens bakre ända! :iconbiggrin:

Kul att höra om den minskade skillnaden i kurvorna mot snabbare förare!!! :cool:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:55 (lördag, 8 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport tidskval 2 Karlskoga

Regnet föll tungt, inget jag vill precis då det kändes att jag var lite på G i torrt. Skulle ju försöka få upp farten i det partierna som sitter.
Men , men det var bara på med mina Bridgestone regn däck, dom brukar göra sitt jobb väldigt bra i regn.
Och det var ingen skillnad denna gången heller, däcken sitter som limmade i asfalten.

Tyvärr missade jag lite av passet i början då vi inte hade dragit åt skruvarna i flottör husen ordentligt, så förgasarna flödade ut soppan i underkåpan.
När det var fixat blev det 4 lugna varv, sen såga jag mitt nummer på den stora skylten på banan. Jag brukar ta det ganska lugnt tills jag känner att knäet tar i backen, för då vet jag var gränsen går i regn.

Jag putsade tiden hela tiden och när passet var över stod jag som nummer 2, med bästa tid på 1.22.2. Tiden är jag inte speciellt nöjd med, men en andra plats på kvalet är ok.
Cykeln kändes helt okej under passet, men vi utgången av esset är det ordentligt halt, fick några släpp där vi samma ställe hela tiden, känns inte direkt otrevligt, men det ser nog ganska fräckt ut *ler*

Eftersom jag inte bättrade min tid mot i morse kommer jag att starta ifrån 12 plats i morgon, och man kan ju alltid hoppas att regnet strilar ner ifrån himlen *ler*

Snart är det mat, Fredrik står i bussen å lagar mat, Mojjen tvättar hojen och så har det slutat regna.

I morgon är det en annan dag, och då skall vi gasa ännu mera.

Over and out
Mr. Brazz

Inläggsrubrik: Lycka till
InläggPostat: 0:17 (söndag, 9 september 2007) 
Användarvisningsbild

Jag önskar dig all lycka Brazze. Hoppas det regnar hos dig och vi får fint väder 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:47 (söndag, 9 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport warmup

Solen lyser som bara den, runt 18 grader och det blir varmare hela tiden.

Vi hade gjort några förändringar på chassit, släppte compet fram 4 klick.
Väl ute på banan fick jag ett gott flyt direkt, tiderna sjunk och allt kändes helt okej, inga släpp eller någonting. Skall göra en liten förändring på bakdämparen till racet, släppa compet 3 klick.

När jag kom in efter warmupen hade jag kört 2 tiondelar snabbare än på kvalet, 1.11.6.

Så det känns väldigt bra inför racet. Nu skall vi ladda upp med lite mat, samt slänga på ny Bridgestone sula bak.

Återkommer efter racet

Hej hopp
Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:46 (måndag, 10 september 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport Race

Var laddad inför racet, kände att farten satt kvar i kroppen sen warmup.

Gjorde en okej start, tappade inga placeringar på första varvet, Blev omkörd av Hasse på andra varvet, han försökte även klippa nästa gubbe också, vilket är hans son. Han låg och försökte köra om honom i flera varv, vilket gjorde att jag kunde ligga bakom och utan att behöva ta i allt för mycket. När vi hade kört 9 varv so satte jag in stöten i inbromsningen till trösen kurvan. Satte upp ett lite hårdare tempo för att försöka ta mig förbi Robbin som låg framför mig. På varv 18 smet jag förbi Robbin i hårnålen.
Under tiden jag låg och jagade Robbin kom Anders Larsson förbi mig på rakan, så jag hade en plan att ta mig förbi Anders på sista varvet vi Eje kurvan då jag visste att jag var mycket snabbare upp till den.
Gjorde en ”bromsa när man ser gud” inbromsning och jag var på insidan av hans bakhjul då han lägger ner hojen över mitt framhjul och jag var tvungen att backa av. Så nu var det bara en chans kvar att ta mig förbi Anders, och det var i hårnålen, tre kurvor före mål.
Gjorde en ännu senare inbromsning!, vilket även Anders gjorde så då vara mina chanser att komma förbi honom innan mål obefintliga.

Men i mål kom jag, och det på en 10:de plats!!.
Denna helgen har varit mycket körning, körtekniken har utvecklats mycket bra, lyckades klämma till med en tid på 1.11.3 på sista varvet.

Mojjen gjorde ytterliggare en strålande helg som mekaniker, hans tjej Malin hjälpte till med diverse saker och Fredrik har fixat den allt för goda maten ( svårt att bara äta lite *ler* ) och hjälpt mig mycket med spårvalen.

Nästa race går av stapeln nere i Falkenberg den 22-23/9, kom gärna dit och heja!

Over and Out
Mr. Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:00 (måndag, 10 september 2007) 
Användarvisningsbild

Jag kikade på racet och det såg ut som ni hade ganska roligt. Det var på flera ställen i leden som det fightades, kul. Synd om Watz som vurpa, han körde så fint men han laddade väl för banrekord för 250i?

Gött mos och på falken ger vi järnet :evil:

#78 - 125R
www.B-son.se
Dunlop - däck
ELF - oljor och bränslen från EJELF
Axess - personlig utrustning

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]