|
Hej på Er!
Så var andra deltvälingen i årets cup avslutad, men personligen känns det som första. Falkenberg kändes väldigt avvaktande och jag hade svårt för att släppa på.
Anderstorp då! Eftersom jag varit på semester med Henrik Olsson #22 i Europa så var det tomt på kontot inför Anderstorp så något träningsläger var det inte tal om. Skulle nog inte åkt på lägret iallafall då ARC tar alldeles för mycket betalt för rysk 30-tals standard. En gåta hur man kan missköta en anläggning på det viset..
Så ingen träning för min del, utan direkt ut på kval och det kändes! Hade svårt att hitta rätt växlar i kurvorna och tiderna var allt annat än bra. Nu var vi inte så många som startade, bara 20st så någon egentlig fara var det inte tal om. Efter kvalen stod jag som nummer 11, vilket får vara okej med tanke på den lilla tid på banan. Jämte mig stod Martin #26 som blev trea på Falkenberg - det kändes som en tröst!
Mer glädjande för KMK´s del var att Pär Karlsson stod i pole position! Grattis Pär - bra jobbat.
Jag lade upp en enkel strategi innan racet. Starta bra (rätt logiskt), vara tuff in i första kurvan (har jag blivit efter tre år med dåliga starter) och sedan försöka ta en eller två på rakan. Jag hade hög topphastighet 206km/h så förutsättningarna för att åka om folk på ARC´s långa raka var goda.
Starten gick hyfsat bra, det var tight in i första kurvan och jag fick släppa någon förbi mig, tror det var Crallan #99 och ut ur böjen hade jag bra fart. Ute på långa rakan kom jag som jag planerat förbi ett par stycken och tog även nån i inbromsningen. Nu följde några varvs fight med bla Daniel Hellström som passerades efter två-tre varv låg jag nu femma och jagade Kim Engqvist. Hade vid några tillfällen kontakt med honom, men hans hoj gick raketsnabbt på rakan så det blev att jaga i inbromsningar och i kurvorna. Där skiljde det inte mycket och mina inbromsningar var något tidiga. Har problem med inbromsningar i lite lägre farter, något jag måste jobba med tills nästa race.
Varven gick och jag började känna en viss trötthet, farten sjönk och tre varv innan mål kom Anna #55 förbi. Åkte bakom ett varv och kunde bara konstatera att tjejen körde för jävla snyggt! Såg så lätt ut... Ska bli intressant att se dig utvecklas under säsongen!
Ut på sista varvet låg jag sjua, men Sege #19 skuggade mig och i inbromsningen in i karusellen slog han till och gled förbi. Klart störd kunde jag inget sätta emot utan fick se mig slagen med ett par meter och slutade åtta. Grattis Sege, klart bättre kört än Falken veckan innan. Men nästa gång släpper jag dig inte!
Nu är det låångt uppehåll tills nästa race som är på Gelleråsen i Karlskoga. Tills dess ska det tränas både på bana och på gymet.
/Jörgen
_________________ GRÖNT ÄR SKÖNT!
|