www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 19:40 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Antar att ni
InläggPostat: 19:48 (onsdag, 17 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Hej på Er

Antar att det många av er redan läst om den tragiska olycka som inträffade på Sviestadbanan igår den 16:e
Jag har pratat med Torkel som var träningsansvarig under den aktuella träningen. Vad jag fått veta var att killen körde långt över sin förmåga, redan första varven hade funktionärer reagerat över hans yviga och vingliga körstil. Tyvärr hann ingen be killen ta´t lugnt, innan olyckan var ett faktum.
Olyckan skedde på rakan, rakan har en liten knick eller högfartskurva efter c:a 2/3 delar av rakan. Föraren hade helt enkelt för hög fart och klarade inte av att ta svängen. Han for ut i gräset och körde längs banan c:a 200m innan han kom till lecakulorna. Lecakulorna hann inte bromsa tillräckligt och han for in i bullervallen i för hög fart.
Torkel avbröt träningen, trots burop (!?) från några ditresta..

Vad som händer med SM:et vet jag inte i skrivande stund. Jag återkommer så fort jag vet eller hör något.

MVH
/Jörgen #31 125GP

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:05 (fredag, 19 maj 2006) 
Användarvisningsbild

En oerhört tragisk olycka men som tur är hör det till ovanligheterna på Svenska motorbanor!

Det är alltid lätt att vara efterklok så min mening är inte att kritisera utan att ha varit på plats eller pratat med träningsansvarig (i det här fallet Torkel).

Alla kör på eget ansvar och vet riskerna, trots detta visar nykläckta B-förare, gång på gång på gång sina brister på erfarenhet/riskbedömning i tron att de är "odödliga" bara för att man kör på motorbana. Något som uppenbarligen lockar publik. Se hur folk, från depån (inklusive jag) lockas till åskådarplatserna så fort Rookie 600 & 1000 rullar ut till stargridden!

En tanke som slår mig är varför man som träningsledare inte hjälper en förare som uppenbarligen är en risk för sig själv genom att så fort man bara hinner svartflagga och ta in föraren för ett kort snack!

I just detta fallet kan det ju ha varit så att man helt enkelt inte hann med. Att olyckan skedde något av de första varven eller träningsledaren inte fick informationen för än sent och innan beslut om svartflaggning togs skedde olyckan, vad vet jag!?

Men det KAN också vara så att opinionen (förare mfl.) utgör ett sådant grupptryck (omedvetet) och att normerna inom RR-världen är av sådan art att man helt enkelt inte gör så!? Dvs. att man lutar sig till fullo på "man kör på egen risk".

Nu är detta bara en tanke och gissning från min sida och i allra högsta grad personlig. Men OM det är så är det inte något man kan/vill/bör/skall ändra på?

Skulle inte ni, som nykläckta licenstagare, VILJA bli tagna av banan om en mycket erfaren person (träningsledare/tävlingsledare/förare) på ett konstruktivt sätt som visar att han/hon bryr sig om dig och din utveckling som rr-förare???

Skulle inte det kännas tryggt att veta att människorna runt omkring dig på och vid sidan av banan faktiskt bryr sig om dig och ger dig tipps och tankar kring din utveckling som rr-förare?

Allt detta sker redan idag men inte så öppet! Idag snackas det i depån mellan förare/mekaniker mfl. och folk delger och har väldigt få hemligheter (om jag inte tappat all koll). Men som sagt var, det sker inte så "öppet" som det skulle krävas för att våga/vilja svartflagga en nykläckt förare pga. att han/hon "enbart" är farlig för sig själv. Är han/hon farlig för andra DÅ svartflaggas det! Men hur är det egentligen, svartflaggas det idag regelbundet om en förare UPPENBART kör över sin förmåga (vilket är relativt lätt att se för ett tränat öga)?

En tanke bara!

Killen hette för övrigt Stefan!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:34 (fredag, 19 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
En PPENBART kör över sin förmåga (vilket är relativt lätt att se för ett tränat öga)?

En tanke bara!

Killen hette för övrigt Stefan!

Mvh!
// Niklas

Hej Niklas och alla andra...

Det finns så många frågetecken kring olyckan på Sviestad och jag tänker inte ta dessa på ett forum. Det är så lätt att missförstår "det skrivna ordet"... Detta kan vi ta vid tillfälle när vi ses.
Säkert kommer många diskussioner startas, kring säkerhet, förarskicklighet, lämpliga nybörjarhojer/klasser, röd väst, klippkort mm mm..

Vi får hoppas det blir ett bra SM på Sviestad trots att det kommer överskuggas av Stefans bortgång.

MVH
/Jörgen

Inläggsrubrik: Usch och fy
InläggPostat: 20:45 (fredag, 19 maj 2006) 
Användarvisningsbild

RIP är det väl bara att säga då!
Fy f-n vad trist

Inläggsrubrik: Re: Usch och fy
InläggPostat: 13:17 (lördag, 20 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
RIP är det väl bara att säga då!
Fy f-n vad trist

www.corren.se för senaste nytt angående olyckan på LMS.

/Jörgen

Inläggsrubrik: Utförligare info
InläggPostat: 15:42 (lördag, 20 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Om jag inte missat helt vad Corren skriver, så körde ahn av i Bergs kurvan.
Men du skriver att han körde av i en knick på rakan och ut i lekarkulorna.

Jag har aldrig varit på banan ifråga Jörgen så jag undrar om det är lekarkulorna i högersvängen efter rakan på correns bild som han forcerade igenom?

Om inte annat anser jag att det är jupt beklagligt.
Om ni i RR sektionen vill göra något för killen på eventuell begravning eller liknande får ni kontakta styrelsen för medel.
Om om ni vill göra något är upp till er. Jag som ordförande kommer inte att ha något varken för eller emot ert agerande i den frågan utan det kan du och Magnus ta beslut om ni vill deltaga å klubbens vägnar.
Men om ni vill göra något bör en fråga om pengamedel komma styrelsen till handa innan!
//
Dennis

InläggPostat: 9:28 (söndag, 21 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Jörgen444 skrev:

/Jörgen

Förstår inte syftet Jörgen! Du vill ju inte ha en diskussion här på forumet pga. risk för missförstånd mm. så varför startade du tråden och fortsätter nu med länk till en tidning vars artikel inte längre ligger kvar?

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 17:56 (söndag, 21 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Jörgen444 skrev:

/Jörgen

Förstår inte syftet Jörgen! Du vill ju inte ha en diskussion här på forumet pga. risk för missförstånd mm. så varför startade du tråden och fortsätter nu med länk till en tidning vars artikel inte längre ligger kvar?

Mvh!
// Niklas

När han länkade sidan så fanns möjlighet att läsa artikeln.
Att den sedan försvinner efter en tid är ju ganska vanligt
//
Dennis

InläggPostat: 9:07 (måndag, 22 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
När han länkade sidan så fanns möjlighet att läsa artikeln.
Att den sedan försvinner efter en tid är ju ganska vanligt
//
Dennis

Och mitt svar avsåg i första hand Jörgens första svar på min kommentar!
Frågan kvarstår således!

// Niklas

InläggPostat: 20:43 (måndag, 22 maj 2006) 
Användarvisningsbild

http://www.corren.se/archive/2006/5/18/ ... 6984640-7&

InläggPostat: 19:25 (tisdag, 23 maj 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Jörgen444 skrev:

/Jörgen

Mvh!
// Niklas

Hej Niklas
Syftet var i första hand att informera om att det skett en olycka på Svietadbanan. Kanske var det fel, jag vet inte...?
Anyway - så är det lätt med missförstånd här. Jag tar gärna och diskuterar händelsen på annat sätt.

MVH
/Jörgen

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]