Jag hade tagit på mig att leda TT denna torsdag och eftersom man alltid är i god tid så var jag på klubben 2 minuter i 6. :-)
Det verkade som att folk inte trodde jag skulle komma..... märkligt! Efter lite allmän info om fikamål och färdväg så drog vi iväg mot en fullständigt igenkorkad Tingstadtunnel. Det visade sig att det stod en bärgare vid _sidan_av_ vägen vid Olskroken. Alltså tittköer. Hrmm...
Vi hade bestämt återsamling i Kallebäckslid eftersom vi idag skulle åka mot Mölnlycke. Detta passade Leif utmärkt, för då kunde han hinna att tanka också. Alla närvarande, så är vi klara att åka!
Närvarande:
Jag (Håkan)
Roy
Dennis
Åke Klarin
Anna Strand
Niklas
Jonas
Leif A
Svante
Totalt 9 hojar, inga passagerare.
Från Kallebäck drar vi iväg i lite lagom tempo ut mot Mölnlycke. Detta är vägar med mycket trafik vid den här tiden på dagen, vilket vi fick erfara. Efter Mölnlycke blir det bättre när vi styr kosan mot Benareby och Greggered. Vi fortsätter på ganska små vägar ner mot Anneberg, för att sedan köra förbi Höglanda och lite större vägar igen.
Mot Hällingsjö, över Ålgårda och sedan till Sätila där vi stannar för en kort rast. Nu börjar Jonas att optimera sin hoj. Den går inte som den ska. Känns instabil. Jonas börjar skruva på chassiinställningarna för att sedan inse att bakdäcket nästan inte har någon luft. Fram med Niklas lufttrycksmätare. Hmmm.. 1kg. Inge bra! Inte undra på att hojen känns instabil!!! Lite jobbigt att köra så. Men Jonas, tänk så bra förare du blir med riktigt däck sen!!!
Vad göra??? Åka hem och avbryta, hämta bil och släp , eller???
Svante har lösningen. Han har allt som behövs för att laga punkan på plats! Inklusive kompressor inbyggt i hojen!!!
Efter lite rengöring och filande på hålet (som vi för övrigt hittade en skruv i) så skall gummipluggen i! Åhej! Näää, vill inte alls. Nytt försök! Fortfarande inte. :twisted: Tredje gången gillt, heter det ju. Mycket riktigt. På tredje försöket, efter lite ytterligare filande, så hamnar pluggen på plats. Nu väntar vi en stund på att det skall härda innan Svante släpper på luft igen.
Problemet är att under denna tiden, som är betydligt längre än det tar att berätta, så har tiden runnit ut för våran fika. Fiket, Cafe Dansered i Härryda, skulle stänga kl. 20 och det fanns inte en chans att vi kunde vara där innan dess. Ringring till fiket och säga att vi tyvärr fått problem! Vad svarar dom ? Jo, att vi kan komma ändå. Det gör inget att det blir senare. När vi nu haft sådana problem på vägen så tycker dom att vi behöver en fika! Helt underbart!!!
Efter en stund hade vi fått luft under Jonas vingar igen (eller var det i däcket, kanske ??) och det bar iväg till Härryda. Nu rakaste vägen. På fiket blir vi välkomnade med varm macka, köttebullemacka, varm choklad, kaffe och en massa annat gott. Precis vad vi behövde!
Hemfärden blir lite splittrad, eftersom vi har ganska kort väg hem och folk väljer att åka närmsta väg direkt hem från fiket.
Ett sort tack till fiket och dess personal, som ställde upp för oss!!!
Körsträcka: Er gissning är så god som min... Jag hade 9 mil till fikat, och lägg sedan på 3-4 mil till tillbaka till GBG. Någon annan kanske har exaktare uppgifter.
/Håkan