www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:59 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kortege i Kristianstad
InläggPostat: 18:46 (onsdag, 26 maj 2004) 
Användarvisningsbild

Hej alla hojvänner!

I flygarehelgen var jag nere och hälsade på min vän Sten i Olofström. Detta var den årliga kortegehelgen där 1500-2000 hojar åker kortege mellan Kristianstad och Åhus. Detta brukar kombineras med lite trevlig samvaro, pilsner, bastu mm. 8)

När jag pratade med Sten så sa han att det skulle komma med ett par nya deltagare från Göteborg som han haft kontakt med. Detta visade sig vara Magnus och Lisa Barnö från klubben. Det hade jag ingen aaaaning om.... Trevlig överraskning!!!

Jag åkte ned redan på torsdagen och träffade även Johan Linnér från klubben där. Det är för övrigt Johan som tagit med mig till Sten en gång i tiden! På kvällen blev det bastu plus Stens hembryggda pilsner. Mmmmh!

På fredag gjorde jag först en enmansutflykt till Karlskrona, varefter det blev inhandling av rökta charkuterivaror hos Szabos chark. Detta brukar också bara ett stående inslag vid besök! På kvällen blir det intag av diverse charkuterivaror plus pilsner.

Lördagen börjar med en trevlig touringrunda i trakterna runt Olofström/Sölvesborg/Kristianstad. Eftersom jag åkt bil ner, så får jag söka lift bakpå någon. Jag har tur och får lift med Magnus! Turen går på mycket trevliga vägar genom bl.a skogspartier med bokskog. Härligt!!

Vi brukar fika på ett kafé nere i hamnen i Hällevik, och detta är också avsikten denna gången. Tyvärr visar det sig att kafé-verksamheten på stället (även restaurang) har avslutat med avsikt att lägga det i en egen lokal vid sidan. Denna är tyvärr ännu inte färdig. :cry: Det finns iallafall en glasskiosk som vi frekventerar.

Efter Hällevik bär det iväg till Kristianstad och uppställning. I dubbel bemärkelse! Uppställningsområdet är gamla kaserngården i Kristianstad. Där samlas alla hojarna en stund innan kortegen avgår. Första hojarna brukar anlända redan under eftermiddagen, medan kortegen börjar avgå 18.30. Vi var där ett par timmar innan start och det ger lite möjligheter till mingel och att springa runt och kolla på alla hojar. Mååånga är det!

Nästan det första som inträffar, är att jag springer på en hoj som ser väldigt bekant ut (röd VFR)! Tittar på regskylten. Hmmm. Det är ju för sjutton min gamla röda VFR750 som jag sålde 2001 :? :lol: . Hittar dock ingen som verkar vara ägaren, alla är ute och springer på området. Fortsätter runt området en stund. Vaaa :!: En hoj till som ser bekant ut! Också detta en röd VFR. Min 800 som jag sålde nu i februari :!: Helt otroligt! Inte heller här finns nå¨gon ägare i närheten.

Efter lite minglande på området så återvänder jag till dessa hojar och stöter då på nuvarande ägarna. Trevligt samtal med dom båda. Båda hojarna verkar må bra och bli väl omhändertagna!

18.30. Klart för start! Sakta börjar raden av hojar lämna området. Vi gör oss startberedda! Äntligen är det vår tur att åka. Längs gator och vägar står det folk och vinkar. Det verkar vara årets händelse eller nåt liknande, för folk går man ur huse för att titta. Till och med ute på stora vägen mot Åhus står det folk läng vägen! Man tar med sig ett campingbord och lite fika och gör en utflykt av det. Häftigt!

Hela turen ner till Åhus, som ju iochförsig inte går speciellt fort, kantas av människor. Detta trots att det var kallt i år. Runt 12 grader är lite i kyligaste laget! Vi stannar inte så länge i Åhus efter avslut, utan åker raskt hemåt då vi alla börjar bli lite frusna.

Hemma väntar, just det; Pilsner! Samt varmt tilltugg. Mmmh!

På Söndag är det åter dags att packa ihop och tacka värdparet för en gööörtrevlig helg. Även tack till Magnus och Lisa!

/Håkan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:14 (söndag, 30 maj 2004) 
Användarvisningsbild

:D
Visst var det kul! Men kallt!!! :lol:

För Lisa och mig var det en chansning att åka ner till Sten i Olofström. Sten var ju en kille jag "träffat" på internet. :shock:

Men va fan, är killen ett freak kan man ju alltid dra iväg och ta in på ett hotell eller pensionat. Men jomen, det var mycket trevligt folk därnere och när Håkan stövlade in (Håkan hade varit iväg och chip-trimmat SAAB'en eller nåt) så var ju allt klart! Och den hembryggda pilsnern var fantastiskt bra. Sten hade till och med byggt en kylanläggning i källaren. Kall och god! :P

Och väldigt roligt att ströva runt bland 1000-tals hojar i Kristianstad! Men inte hittade jag min gamla CX500. Fast den finns visst på norra Orust nånstans...

Hemresan var svinkall, nordlig motvind runt 10 grader! :? Men Håkan ledsagade mig och Lisa från Olofström på mycket trevliga vägar till och genom Halland.

Tack för turen Håkan!! :D

//Barnö

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]