www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:56 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 10/8 (Tisdag)
InläggPostat: 8:04 (onsdag, 11 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Svetten lackar när jag kl. 17:45 glider in på Exportgatan ner mot klubben! Termometer visar 28 grader i skuggan på min hoj och jag åker med full skyddsutrustning med ett skinnställ som är konstruerat för nordiskt klimat och mer lämpar sig för körning mellan 15 - 20 grader än närmare +30.

Både hjälmen och stövlarna är svarta dessutom så det känns som huvudet kokar innanför visiret som jag måste hålla stängt för att inte linserna skall torka ut allt för mycket och antingen trilla ur eller följa med bakom ögat när man blinkar! Som tur är så är stövlarna försedda med andasfunktion a la Gore-Tex, vilket tycks fungera även om det kan vara svårt att känna någon nämvärd skillnad när solen står på som värst!

Parkerar "moppen" framför klubbstugan, där Anders nyss inkörda maskin står parkerad. Öppnar dörren och ser en nästan lika svettig Anders som bär drickabackar till förb...

Hinner precis kränga av mig de mest värmeskyddande plaggen och köpa en dricka innan Magnus dyker upp. Tanken slår mig "nu är vi 3 VFR:er av tre möjliga, är det mån tro bara dessa förare som gillar att köra sina bågar även när det är så varmt att man igentligen inte borde förflytta sig någon annan stanns än till badet/poolen alt. transporteras i bil med A/C". Jag hinner dock inte tänka tanken färdrigt så dyker mr. Z750, som jag alltid glömmer namnet på (ursäkta mig, dåligt, jag vet!).

Anders, Magnus och jag har dock knappt hunnit påbörja någon diskussion om vart vi skall åka och vilka vägar för än Svante ringer och frågar oss det samma! Vi står som nyföda ungar med hakan nere på knäna och bara rycker på axlarna åt frågan. Precis som om det spelar någon roll bara vi får köra hoj!? :D

Svante frågade dock bara för att försöka kunna möta upp på fikaplatsen eftersom han jobbade på flygplatsen i Borås. Ni vet där de flyger papplan som ibland gör pirruetter eller kullerbyttor vid landningarna. Låter som ganska spektakulärt och publikfriande typ av flygning. Vi får väl göra ett besök någon gång och se en liten uppvisning av flygets ädla konst! :mrgreen:

Anders, som svarade i telefonen, lägger på luren och vi påbörjar diskussionen vart vi skall åka. Någon kläcker en idé så vi börjar spåna vägar som är goa att åka och som var länge sedan. Efter två kanske tre minuter ringer telefonen igen. Magnus svarar den här gången Efter inledningsfrasen från den som ringer hör vi Magnus säga:
- Hej Svante! :reindeer:

Efter en kort stund lägger Magnus på luren igen. Vi är ju fortfarande inte klara med vart vi skall åka eller vilka vägar. Svante har dock kläckt ur sig idén med att fika på ett kafé i Kinna som vi nappar på.

Vi går tillbaks till touringtavlan och tittar på kartan igen. Jag känner själv för att åka över Härskogen eftersom det var länge sedan därefter börjar en kort diskussion om vilka vägar man kan tänkas ta för att sy ihop det med Kinna. Innan vi är klara ringer telefonen igen. Jag svarar:
- Hej Svante! :cyclops:

Vi enas nu, under tiden Svante är i telefon, om att vi fikar i Kinna så Svante försöker få en ung. tid när vi är där, vilket vi finner skitsvårt att ge eftersom vi inte ens vet vilka vägar vi skall åka :hippy2: . Svante vill dock ha en tid så vi bestämmer kl. 20:00.

Vipps får vi brådis för klockan är nu 18:20 och vi har inte börjar rulla än. Vi enas snabbt som ögat över Jonsered - Härskogen - Eskilsby - Hällingsjö - Bollebyggd - Tlöösjö - Hedared - Borås - ??? - ??? - Kinna. Den roligaste vägen var den mellan ??? och ??? :laughing6: . Jag ljuger inte den VAR roligast men mitt minne är så kort att jag tyvärr inte kommer ihåg vad de små orterna syd/sydväst om Borås heter. Mr. Z750 körde först dessutom den delen av banan ... eeeh förlåt, vägen skall det vara!

Nåväl, jag tar täten ut från klubben, eftersom ingen annan ville. Kommentarer som:
- Du kör så fort! Bla. bla. bla. Svepskäl efter svepskäl för att slippa behöva tänka och använda hjänan kallar jag det! :wink:

Svänger av mot Jonsered och glider sakta genom samhället innan kurvorna börjar. Ser en varningsskylt om halt väglag men eftersom jag körde här för 4 dagar sedan (lördags) och skylten stod där då utan att det var halt för 5 öre så tog jag ingen större notis om den. När jag körde här i lördags så såg det dessutom ut som att vägverket redan hade lagt på grus som bilarna redan hade kört bort så jag tänkte att de helt enkelt inte hunnit ta in skyltarna bara.

I första böjen släpper framhjulet och jag tappar fullständigt kontrollen på hojen. Hinner inte fatta vad som händer för än högerfoten har slitits av fotpinnen av rycket som kommer när framdäcket åter igen får fäste. Har relativt låg hastighet, jämfört med i vanliga fall, så jag rätar upp hojen, dvs. det som återstår att räta upp, och försöker sedan med en kostig körställning svänga runt böjen i stället för att luta hojen ner som brukligt. Kommer på något konstigt sätt runt, om än delvis på fel körbana, när jag möter med lite gas för att få lite stabilitet i hojen.

Inser när nästa kurva kommer, som kommer snabt inpå den första höger böjen att här ligger en hel hög med rullgrus också. Får ett nytt släpp fram, men den här gången är det inte lika överaskande även om jag fortfarande har NOLL koll. Kommer ut i mötande körbana även denna gången med hjärtat i halsgropen. Inget möte så allt går bra. Slår av på tempot, från att vara långsamt till att nästan stå still. Har tappat minst sagt lite av självförtroendet och tilliten till både hojen och framför allt vägbanan.

Vad sjutton har vägverket lagt på för grus. Känndes som helt runda stenar i storleken 10 - 15 mm och i relativt stora mängder där det låg. Det fanns inget som helst fäste på de ställen där gruset (om man nu skall kalla det så) låg. Inte ens rakt fram! Har aldrig varit med om liknande förut.

Tempot dämpas kraftigt likaså entusiasmen från min sida. Kör dock vidare mot Lerum dit vi alla kom helskinnade. Ansluter på Härskogsvägen med Anders ord från klubben tidigare idag i bakhuvudet:
- Undrar om det inte var Göran E som nämnde när han var här i söndags att de har lagt ut grus på Härskogsvägen!?

Kör därför lite vackert till en början, med minnet färskt från Jonseredsvägen. Efter att ha kört igenom några böjar utan att se varken skyltar eller tillstymmelsen till grus/sand på asfalten ökar jag sakta tempot igen. Efter några kilometrar kommer ryttmen tillbaks. Skönt, jag trodde jag var förlorad!!! :twisted:

Glider om en övningskörande stackars motorcyklist som måste hålla sig till hastighetsbegränsningarna. Har god marginal och säkert 70 km/h högre hastighet. Ingen "ko på isen där inte"! Livet känns underbart! Passerar uppfarten till Härskogen när det helt plötsligt dyker upp en skylt varnandes för halka på vägen. Kommer inte längre fram än till nästa kurva när jag ser vad som komma skall. MERA GRUS!!! :angryfire:

Allt går dock väl den här gången! Det enda som tagit stryk är inspirationen att gasa och det kan man ju överleva, ett kort tag åt minstånde!

Studsar vidare förbi Eskilsby ner till Hällingsjö och snabbt vidare mot Bollebyggd och Hedared där vi stannar för en kort bensträckare och där vi också inser att vi kommer nog få svårt att hinna till klockan 20:00.

Mr. Z750 tar över ledningen i centrala Borås eftersom han verkar känna till omgivningarna bättre än någon av oss andra. Till slut hamnar vi på en skitkul väg som går från (nu kom jag på det) Sexdrega till ???. Tempot är halvhögt och avslappnat. Allt känns skönt! Skall man reta sig på något så blir väl det att man inget ser (lågt stående sol + miljoner döda insekter på visiret) men det är en mindre bagatell!

Kommer till slut upp på 41:an där jag åter igen tar täten de sista 5 km till Kinna. Eldar in i centrala delarna övertygad om att jag skall hitta fiket i den lilla byn Kinna bara jag väl kommer in i centrum. Efter en stund ligger vi allihop cirkulerandes i en dj... rondell varv eftervarv efter varv utan att veta vilket håll vi skall åka åt :mrgreen: .

Jag fattar ett beslut och kör rätt in i ett industriområde. FEL, fel, fel! Vänder tillbaks till samma rondell men kör nu rakt igenom. Kommer till en T-korsning som jag känner igen från en annan gång. Kommer dock inte ihåg vilket håll vi då körde åt. Fattar nytt beslut, svänger höger, efter 100m känner jag igen mig. Ser samtidigt Svantes hoj och Svante som håller på att sätta sig för att inmundiga sin nyss inköpta hamburgare! Yes, jag hittade! :blob4: .

Hem körde vi stora vägen (156:an) där jag svängde av Hällingsjö eftersom det är närmare hem till mig den vägen. De andra körde nog ut på 40:an för att köra stora vägen hem i det minst sagt dunkla ljus som nu rådde.

Vi som körde de ca. 250 km var:
- Anders F
- Magnus B
- Mr Z750
- Niklas Ö

Och sedan mötte Svante upp i Kinna!

Kör försiktigt så ses vi ute på vägarna!
// Niklas

Inläggsrubrik: Re: TT 10/8 (Tisdag)
InläggPostat: 8:55 (onsdag, 11 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Vad sjutton har vägverket lagt på för grus. Känndes som helt runda stenar i storleken 10 - 15 mm och i relativt stora mängder där det låg. Det fanns inget som helst fäste på de ställen där gruset (om man nu skall kalla det så) låg. Inte ens rakt fram! Har aldrig varit med om liknande förut.

Puttekulor ??? :?

Inläggsrubrik: Touring berättellser
InläggPostat: 9:38 (onsdag, 11 augusti 2004) 

Hej! Niklas
Jag måste bara säga det att eftersom det inte har blivit så många meter på min gamla harv ( som faktiskt fortfarande funkar- med nedrekning till skroten)så har min sommar förgyllts av dina resebeskrivningar som denna jag nyss läste. Underbart!!

Fortsätt skriv, jag är en trogen läsare när jag sitter här på jobbet och inget har att göra

Lena :D

Inläggsrubrik: Re: TT 10/8 (Tisdag)
InläggPostat: 9:57 (onsdag, 11 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Niklas skrev:

Puttekulor ??? :?

Slipade stålkulor från SKF med NOLL rullmotstånd verkar snarare vara mer troligt. Puttekulor är ju inte ens släta i jämförelse med stenarna som vi måste ha kört på! :x

Det viktigaste var att alla kom igenom och att allt gick bra. Men man börjar ju undra om VV verkligen jobbar med trafiksäkerhet eller om deras arbestområde även innefattar skapandes av arbetstillfällen (som någon sort motivation för deras fortsatta verksamhet) i och med att de med den här typen av vägbeläggningar kan påvisa hur dåligt ställd det är på våra vägar och kanske på så sätt "fiska" mer anslag till nästa budget år!

// Niklas

Inläggsrubrik: Re: Touring berättellser
InläggPostat: 13:59 (onsdag, 11 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Lena208 skrev:
Hej! Niklas
Jag måste bara säga det att eftersom det inte har blivit så många meter på min gamla harv ( som faktiskt fortfarande funkar- med nedrekning till skroten)så har min sommar förgyllts av dina resebeskrivningar som denna jag nyss läste. Underbart!!

Fortsätt skriv, jag är en trogen läsare när jag sitter här på jobbet och inget har att göra

Lena :D

Tackar och bugar! Syftet med dem är just att fånga läsaren oavsett vad han/hon har för intressen i klubben eller inte!

Sedan är ju beskrivningarna alltid kopplade till verkligheten och därmed självupplevda! Vilket gör det lättare att skriva!

Kul att höra att man glädjer någon i alla fall!

Vi höres/synes

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:25 (onsdag, 11 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Ja, fullödig och målande reseberättlese som vanligt av Niklas!! :flower:

Hemresan delades upp på alla inblandade individer. Anders tog 40:an som Niklas skrev. Resten av oss körde gamla vägen till och igenom Landvetter där jag var taskig :angel12: nog att inte följa Mr. "Z750" ut på motorvägen utan körde mot Landvettersjön. Svante följde med en bit.

Så blinkade jag vänster för vägen längs sjön bort till Mölnlycke.
Svante forsade förbi rakt fram med armen uppsträckt i luften :wave: som hälsning...

Inte för att jag visste (då) vart den vägen går men jag hade för mig att Svante sagt sig bo på Hisingen :? så snabbt ut i höger filen igen och dra på...

Ok... Anders bor på Hisingen. Jag bor på Hisingen. Svante bor inte på Hisingen! :roll: Men nu vet jag vart vägen går!! :arrow: Till Partille! Svante undrade om jag också skulle till Sävedalen??? Nja, men nu har jag en nyupptäckt vägsträcka som kanske kan komma till pass nån annan dag!

Väl på Hisingen blev det en resa över Tuve mot Säve (inte Sävedalen) och tillbaka ner mot Volvo (gôtt med race-sträckor utan bilar så dags på kvällen :tongue1: ) innan jag landade i soffan i Torslanda. :sleepy2:

Mätaren visade att jag snurrat runt 27 mil mellan 18.30 och 22.15!
Snittfart på ca 70 km/h. :walk:

Lång fikapaus eller??? :???:

//Magnus
PS. Smilies är ena lustiga små typer, eller...? :wave:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:54 (torsdag, 12 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Magnus493 skrev:
Lång fikapaus eller??? :???:

//Magnus
PS. Smilies är ena lustiga små typer, eller...? :wave:

He, he, jo det var just en liten snygg och rolig läsning om fortsättningen som jag "missade" när jag tog Hällingsjövägen. Tror dessutom jag sällan läst ett så smilietätt inlägg tidigare. Ibland tycks det dock passa riktigt bra in i texten för att beskriva känslor/tillstång mm, så som i detta fallet! dink

När det gäller snittfarten, med tanke på att det var en tisdagstouring, så kan jag inte tolka det på annat sätt än att du tyckte det gick för långsamt! Nästa gång jag kör först då dj.. skall det gå fortare! För det var väl så du menade, eller??? :mrgreen: :blob4:

YES, YES, YES! ÄNTLIGEN en som fattat vad TT står för!!! :blob4: :blob4: :blob4:

I samband med en liten diskussion jag hade med Petra för någon månad sedan, tror det var på Kinnekulle ring, om mc-olyckor och att man måste köra efter hur man mår så sa hon en grej som jag tycker var bra. Hon i sin tur hade "fått den" av Kent Andersson vid något tillfälle:

CITAT:
- Kör snyggt!
SLUT CITAT

Och med det menade han att man helt enkelt skall köra snyggt när man kör. Snyggt behöver inte alltid innebära fort, som ibland då blir ryckigt/kantigt DET är inte snyggt! Mjukt och fint kan dock ibland innebära fort men inte nödvändigtvis jämt!

Den tycker jag är skitbra!

Kör därför snyggt när ni är ute i trafiken så ökar chansen att vi syns igen!

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]