www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 22:11 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 11:40 (måndag, 3 mars 2008) 
Användarvisningsbild

Hej allihopa!

Ville bara förmedla att jag tyckte det var en bra diskussion igår om:

1.) Vad accepteras vad avser körning utifrån säkerhetsaspekten vid körning i grupp inom KMK.

2.) Samt vad accepteras av deltagare/fd. deltagare med tanke på hur vi som är instr. beter oss vid körning med klubben?

Tycker diskussionen igår var konstruktiv och uppskattade den öppenhet som råder.

Hoppas vi kan fortsätta denna diskussionen vid annat tillfälle och försöka få med fler på att vilja/våga berätta hur DU upplever olika situationer när vi är ute och kör.

Viktigt att veta/tänka på är att ingen är felfri och alla gör vi misstag ibland vilket vi måste förstå. Och ingen vill med vilje förstöra för någon annan. Det kan helt enkelt vara av oeftertänksamhet man glömmer bort sig!

Med den inställningen blir det både lättare att ta negativ kritik men också att ge/formulera sig på ett icke angripande sätt.

Nu har jag flummat ut lite men EN knkret sak som kom upp och som verkade gå hem var:

- Håll avstånd när vi kör i grupp. Och "lär" av den framför för att avgöra hur långt avstånd han/hon vill att du skall ha!

Ex.:
Förare A, B & C är ute och kör. Förare A kör först därefter jag (förare B) och sist förare C.

Jag håller ca. 60m avstånd till förare A vilket då indirekt "talar om" för förare C att jag tycker säkert avstånd till mig (mellan mig och förare C) är MINST 60m.

Vidare diskuterades lek inom grupp (dvs. vid gruppkörning) och vi var nog ganska överens om att det KAN ställa till det för ex. ovana förare ELLER för dem som inte känner sig bekväm med (framhjul & bakhjulskörning så nära honom/henne). Dvs. lek riskerar, oavsett hur säker man själv uppfattar det, att "ta fokus" från körningen för dem som i första hand är lite ovanare motorcyklister.

Jag har dock tänkt en del på detta under kvällen/morgonen och vill nog dra tillbaks mitt förslag att vi öppet/varje gång skall informera om att ex. bakhjulskörning är förbjudet på ex. torsdagstouringar. Och att vi i stället tar upp problemet NÄR det sker OM det sker.

Skälet är att med pekpinnar (du-får-göra-si-men-inte-så-om-du-skall-köra-med-oss) sällan funkar utan i stället skrämmer bort! Tänk er själva att vara "ny i gänget" och få höra det innan man ens har börjat köra!? Bättre att vi då tar det när det inträffar (hur ofta är DET? Inte ofta!) och att den som känner sig "drabbad" på ett vänligt men konkret sätt (dvs. lämna förslag på hur/när det kan göras så att ni INTE känner er störda. OCH att det tas "mellan fyra ögon"!

Just my 5 cents!
Mvh!
// Niklas
P.S Vi pratade om mycket mer men jag har nu skavsår på fingertopparna! :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:51 (onsdag, 19 mars 2008) 
Användarvisningsbild

Lite mer åka på ena eller andra hjulet kanske skulle pigga upp T&TT och kanske locka lite nya medlemmar... :iconbiggrin:

Obs! Ironi... eller... :?

Själv är jag för rädd om människa och material för att ens försöka! 8)
Blir lika förvånad varje gång framhjulet lyfter från marken... :P

/magnus
PS. Lyfte täcket till hojjen i helgen och gissa vad som genast singlade ner från himlen? :o Och mer lär komma till på skärtorsdag. :shock:
Så Lååångfredagen blir säkert en sån där supertråkig långfredag som bara vi gamlingar kommer ihåg att den var? :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]