www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 21:19 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Däcktryck
InläggPostat: 22:37 (torsdag, 28 september 2006) 
Användarvisningsbild

Nu ni skall ni få höra nsäat story.

Igår när jag skulle från Hising Island till Partihallarna så körde jag genom T- tunneln och i "kringlan" upp mot 45:an. I kurvan kändes det skumt.
Är det däcktrycket eller släpper det, undrade jag. Släppte av försiktigt på gasen och det stabiliserade sig direkt. Oj då. Halt då eller :? tänkte jag och fred på gasen kvickare en jag slått av. Och javisst vad bakändan började åka iväg. Opps. Inte så jag blev skraj utan mera en en aha upplevelse. Det hade väl gaska nyligen börjat regna och så kanske det var skit på backen. De däcken släpper lite tidigare an de mer landsvägsbetonade däcken. Men samtidigt så varnar de bra och ger respons till föraren under tiden de släpper, lugnt och kontrollerat.

Oj då tänkte jag. Undrar om det är däckmönstret som gör det. TKC 80 är ju däck för 50/50 grus / asfalt desstum lite slitna. Och dessutom har de väl blivit lite väl uppvärmnda ett par gånger. Inte mist på Gorland ring i somras. Lite gummi är det ju mot vägbanan iaf.

Detta tillsammans med att jag visste tat det blir en rejäl motorvägstur på torsdagen på ca 16 mil t/r samt transport till K-backa i helgen och sedan dessutom Mantorp t/r på söndagen gjorde att hjulbyte samt bromsbeläggbyte fram tog form under onsdagskvällen.
Detta avslutades under morgonen efter lite sömn.
dessutom är balansen i fram hjulet inte bäst.

Tyckte väl att det var lite lite luft i däcket fram iaf på morgonen när jag tryckte mot det med handloven. (exakt ring tryck metoden) Men pumpa, nej det gör jag sedan jag har ju gott om tid efter jobbet innan jag kör dit jag skulle efter jobbet.
F-n det är ju svårt att svänga men det går ju stabilt på m-vägen. så skit samma just nu.
Väl på jobbet kom jag inte iväg på e.m. som tänkt. Oj taskigt med tid. Måste jag pumpa däcken :? De spårar ju bra rakt fram och det är ju m-väg hela vägen nästan dit. Jag pumpar sedan....mmmmm. Den gick som ett lok rakt fram, dit jag skulle. Sedan stannade jag på en mack på hemvägen. Jag hade bara kört lite stadstrafik och däcken var svala. Jag pumpar däcken!
Enligt boken skall jag ha 2 kilo fram och bak singel på min moped.
Fram hade jag ca 0,5 (skalan var inte så nogran i det området)
Bak hade jag 1,5.
Efter snack med Michelin vet jag att däcken vill ha lite högre tryck en det som stog i boken 1992.
Jag lade in ca 2,1 fram och 2,3 bak!
Vilken skillnad!
Nu kunde man svänga också!
Men allt ärinte gott som glimmar. På hemvägen blåste det en del. Och då spårade ville den inte hålla spåret. Det skyller jag på dämperiet som saknar harmoni just nu!

Men vad är då slutklämmen?!
Jo tänk vad lite gratis luft kan förändra ändra världen :iconbiggrin:
Och det bästa av allt. Det är gratis en så länge, så kolla trycket ofta...

Denna berättelse ger en idé!
Skall klubben / Touringen införskaffa en liten kompressor som kan pumpa däck för ca 300 kr på Biltema i fall om att och Svante inte åker Guldvinge just den dagen?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]