www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:44 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 25/5 (Tisdag)
InläggPostat: 11:03 (onsdag, 26 maj 2004) 
Användarvisningsbild

Vaknade på morgonen av att solen sken in genom fönstret. Väckarklockan ringde straxt därpå. Åt, som vanligt, en tallrik filmjölk med flingor innan skinnstället, hjälm och överdragsjackan åkte på. Jackan slank på av bara farten och av ohejdad vana, med tanke på de senaste veckornas väder och framför allt vind!

Tog tankväskan under armen och öppnade dörren ut från lägenheten och slogs av en värme som förmodligen inte var så extrem men referenserna hade kraftfullt ändrats under senaste tiden :) .

Rullade ut bågen från sitt sovställe och krängde snabbt som attan av mig överdragsjackan. För här skulle gasas!! (Djävulen tog tag i mig och alla synder var numera tillåtet! :twisted: ).

Rullade sakta, sakta ut från området (vill ju inte bli ovän med grannarna)! Fick lite blodad tand vid första svängen, däcken var fortfarande kalla så tempot var inte så högt. Gled obemärkt förbi två bilar, på väg till jobbet, nedför backen till Åby industriområde. Tog sikte på första rondellen!

Ingen på övergångsstället bakom den stora mittenkonsollen som effektivt döljer varenda kotte som försöker smyga sig över på andra sidan (bra jobbat Mölndals kommun :evil: ).

Drog lite lätt i bromsgreppet men släppte det lika omgående eftersom man nästan kan köra ragt igenom rondellen. Endast ett litet lätt vikande höger-vänster-höger så är man igenom. Mötte på med lite gas ut ur rondellen, inte för att det behövdes för farten var helt ok och mer än lagligt. Utan bara för att det var kul. Solen sken, asfalten var torr och relativt lite trafik. Vad mer kan man begära!???

Bromsade in, nu lite kraftigare, inför nästa rondell. Lade mig i innerfilen och vek skarpt vänster. Snek gatstenen på innerkant av rondellen med vänster knä. Har inga puckar så knät fick hålla sig tätt mot tankens vänstra sida.

Blinkade höger (ordningssam är jag :D ) ut ur rondellen, mötte med lite gas, vek snabbt över hojen til en just nedläggningsvinkel fast nu åt höger. Snek armacoräcket på höger sida och "knep" en bil på innern innan jag bytte till den mer anpassade vänsterfilen för att köra in mot centrala Göteborg.

Höjde blicken lite och såg en lastbil som blev omkörd av två bilar på viadukten 15 meter längre bort. Bestämde mig för att "klippa" båda bilarna innan filerna går ihop till en straxt efter den långa svepenade vänsterböjen på bron som går över E6:an.

Insåg snabbt att skall jag hinna det måste jag börja gasa i stället för att köra som en mes, vilket jag gjort fram till nu :wink: .

2:ans växel varvades ur liksom 3:ans i med 4:an och kastade ner hojen åt vänster. Blåste förbi lastbilen i runt 150 km/h. Lagom tills jag passerat lastbilen kom första pilen som informerade att det var dax att byta fil.

Båda bilarna hade nu bytt till höger fil men var fortfarande ca. 50 meter framför mig. Och filerna började gå ihop ytterligare 50 meter längre fram. Hornen växte ännu mer. Det SKALL gå :twisted: . Höll stummt en kort stund och swichade förbi bilarna 0,5 m från armacoräcket som skiljer påfarten från motorvägen. Han se skymten av ett förvånad men morgontrött ansikte i sista bilen jag körde om. He, he, det gick :D !

.....Ooooaaaaaa BROMSA! Bilarna kör ju för fan inte på motorvägen. Hade gjort rent bromsoken fram för någon vecka sedan så stopp var det minsta problemet att få! Släppte bromsgreppet när farten var jämnställd med alla morgontrötta bilister som inte hittat varken gasen eller växellådan ännu. Tempot var ca. 70 km/h. Konstigt, vad stod det på skyltarna??? Var det inte 70 + 70 :wink: .

Gled i mer maklig takt genom Tingstadstunnelsn för att fångas av djävulen igen på andra sidan. Aaaaaarggghhhh bil ivägen!
FLYTTA PÅ DIG GUBBE JAG VILL GAAAAAASSSSAAAAAA!

Nä ingen rekation. Fick puttra genom böjen i 110 km/h. När den är gjort för 160 MINST :evil: . Dagen var förstörd! Det var bara att inse! FAAN! FAAN! FAAN! Resten av vägen är rak och fin men...hur tråkig som helst! Köra fort rakt fram kan till och med min 73-åriga mor. Vad är det för kul med det??? INGET! Lade mig därför i mer lagstadgade 120 km/h.

Passade på att drömma mig bort till Kinnekulle Ring och har nog aldrig drömt om att få köra bana så mycket som idag! Kände för att skita i jobbet och bara köra hoj, hela dagen! Skall jag...skall jag inte...skall jag...skall jag inte! Tankarna for fram och tillbaks i huvudet innan jag måste bestämma mig. Det är långt till avfarten från tunneln så jag han tänka mycket!

Plikttroget blinkade jag höger efter OK-macken och vek av mot rondellen utanför nya IKEA (som ännu ej är klart). En sista liten insats för välmåendet kom smygande i form av tankar! Bromsade lätt innan jag vek vänster i rondellen. Hade rätt växel och asfalten var torr och fin, trots alla byggmaskiner som åker in/ut till IKEA. Det var nu eller aldrig som gällde...laddade så mycket maskinen förmådde ut ur rondellen vek höger och snek det som än gång i tiden hade varit en trottoarkant men som nu bara var grus och sand.

Blicken var fäst långt fram för att se så ingen var på väg ut från alla utfarter. Det var tomt! :D . Bromsade, ännu en gång, hårt som attan innan infarten till jobbet. Svängde, mer nöjd, in på parkeringen, låste bågen och stämplade in!

Under hela dagen var jag innomhus och bara såg det fina vädret ropa på mig:
- Kom ut! Skit i jobbet! Kör hoj i stället! Lev livet och njut!

Men icke då! Stämplade ut runt kl. 14:00 för att åka till tandläkaren och få en tand lagad. Vädret var fortfarande kanon även om några mörka moln tornade upp sig i norr!

Lagom till tandläkaren var klar hade det börjat regna över delar av Götet. Jag åkte till klubben i alla fall för att hoppas på att det hade gått över tills kl. 18:00. På vägen det var det torr vägbana ända till Tunneln. På norra sidan var det blöt vägaban och oerhört mycket vatten. Så det hade regnat duktigt minuterna innan jag kom dit!

Lade mig på soffan på klubben och drömde mig bort igen. Vaknade av att Anders F ringde och frågade om det blir något och att han inte kommer för än 18:15. Kl. var nu 17:40. Fredrik hade kommit på besök men skulle ju inte köra så jag var ensam potentiell TT-åkare och väntade därför in Anders som kom runt 18:10.

Vid det här laget hade det torkat upp utan för klubbhuset och solen sprack fram mellan molnen. Söderut var det däremot kolsvart precis son öster ut. Trots goda förutsatser för en torr tur norrut bestämde vi oss för att skita i det, tyvärr. Jag som hade haft sådan ågren under dagen för att inte få köra hoj när vädret var som bäst. Och lagom till startdax sket det sig FAN!, FAN!, FAN! Måste vara Öiens fel som sålde sin båge till mig för drygt 3 år sedan :evil: :wink: :D .

Som tur var fick jag stillat lite av min abstinens på väg till jobbet i alla fall! Men jag vill ha mer...mycket mer!

Vad lär man sig av det här nu då! Jo, att uttrycket Den som väntar på något gott... är fel! Ta ut det i förskott blir min devis hädanefter! :D Man vet aldrig hur vädret blir längre fram!

Väl mött på vägarna och kör försiktigt!

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]