www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 22:08 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Touringmöte 2007-07-01
InläggPostat: 10:23 (tisdag, 26 juni 2007) 
Användarvisningsbild

Samma tid samma plats.
Söndagen den 1juli
Touringmöte i klubbhuset.
Tid klockan 19.00

Kom gärna med förslag om vad ni vill ta upp.
En sak tänker jag ta upp. Är föråkare ett utdöende släkte?

Senast redigerad av Per755 22:38 (torsdag, 12 juli 2007), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Touringmöte 2007-07-01
InläggPostat: 11:29 (tisdag, 26 juni 2007) 

Per755 skrev:
En sak tänker jag ta upp. Är föråkare ett utdöende släkte?

Jag är i alla fall inte döende än!
Men det verkar som det inte är så stort intresse för att åka med heller,
Kan undra varför, folk kanske har tröttnat på dom gamla vanliga vägarna.
Själv kan jag tycka att det är lite enformigt att åka samma vägar hela tiden , man kanske skulle satsa på lite längre turer nu på sommaren, så man kommer bort från dom vägar man brukar åka.
Även om klubben normalt är stängd under Juli så innebär det ju inte att man ska sluta åka.
Jag kommer inte att åka söderut till Österike/Italien som jag hade tänkt mej. Så jag kommer att åka runt hema i Sverige, Danmark och ev Norge.
Så är det någon som har lust att åka med så kan ni ju höra av er.
Det är ju inte så många som använder ringlistan tror jag, dom enda som ringt till mej när dom ska ut och åka är Håkan och Roy.
Och det är ju nästan ingen som skriver något här på forumet, så antingen åker väl folk ensamma eller i smågrupper, eller inte alls.
Hoppas att det nu kommer folk på mötet, så att vi kan få upp intresset igen.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:43 (tisdag, 26 juni 2007) 
Användarvisningsbild

Skall försöka komma på mötet, vare sig det blir med (läs på) hoj eller utan!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Håller med Svante
InläggPostat: 16:55 (tisdag, 26 juni 2007) 
Användarvisningsbild

Jag håller med dig Svante.
Jag har ju tagit upp detta tidigare och fått en del skit för dert också. En del säger att det inte alls stämmer. Trots att informationen kommer från en dokumentär där en person forskat om detta.
Ett annat program jag sett är som handlat om Sverige.
Där sa det att få länder i världen har haft ett så utvecklat föreningsliv som vi har. Haft menar jag då den andra dokumentären just förmedlade att det är ett problem att engagera sig i föreningar som gjorts tidigare.

Människan har i Sverige jobbat mer tidigare. Ex.vis jobbade man oftare 6 dagar i veckan förr. Och man hade ofta längre arbetstider generellt.
Idag har vi normalt en fem dagars vecka, längre semester etc.

Å andra sidan visar forskning att man blir lite stressad över att man behöver använda alla prylar man äger. Prylar som inte fanns förr.
Då stämmer det resultatet med vad dokumentären säger.
Många tv kanaler, video, dvd, x-boxar, datorer, båtar, sommarstugor, gps, mobiler t.ex. är prylar som pockar på uppmärksamhet när man är ledig. Dessutom skall det gymmas, solas etc som tillsammans med att allt fler föräldrar curlar sina ungar genom transporter överallt. Kanske inte konstigt med tanke på att ungar idag verkar ställa till med fanstyg om de inte curlas runt.
Märkligt är dock att samtidigt som många curlar runt ungarna så hjälper de gladligen till med att handla ut en kasse öl.
Hur som helst så är det även en del barns aktiviteter som tar tid och dessutom kostar, ridning och hockey t.ex.
Resor är också en detalj som tar mycket tid. Att bila runt bland släckt och vänner som bodde längre bort en 5 mil gjordes inte så ofta förr. En mindre flög folk lika mycket.
Dessutom gick många kvinnor hemma förr och pysslade med hemmet medan männen jobbade. Det gör att man hinner inte med en fika på klubben en kväll. Ja menar att när väl maten lagats skall det diskas och fixas hemma samtidigt som ngt på tv måste tittas på och mailen gås över och ungarna curlas till ridskolan...........Det är också en källa till konkurans med klubben. Så vi måste bli bättre på att skapa verksamhet som konkurerar ut de andra. Eller också gilla läget.
Jag tror klubben tyvärr allt mer blir en singelklubb.
Om vi tittar till styrelsen, så är ju Jag, Fredrik, Carro, Mats, och Veronica singlar. endast Anna har förhållande.
Tittar man på vilka av oss som lättast kan komma loss för klubben är det, jag, Fredrik, Carro och Mats. Anna och Veronica måste ha mer tid på sig och kan inte lika lätt komma loss för de har familj och eller barn.
Hur Fredrik får tid till allt fattar jag inte för han är engagerad i hela mc sverige och jobbar som en galärslav.
Med detta menar inte jag att Anna och Veronica inte ställer upp. Tvärt om bara det är lite planerat i tid så funkar det oftast.

Samma sak är det nog med klubben som helhet. Singlarna prioriterar att slippa sitta hemma om det inte är bra på tv eller man skall leka med nya tv-spelet förståss och familjer måste prioritera annat. Ja menar att de har ju nästan schema över fjärrkontrollen dessutom att tänka på

Så Svante. Vårt problem är att klubbens aktiviteter måste konkurera mot allt annat och då semestertider stundar blir det inte bättre.

Tiden då man kunde ha klubben öppen alla dagar i veckan och familjen kom till klubben istället för att titta på sveriges enda tv kanal är förbi. Tillbaka dit lär vi aldrig komma på gott och ont.
Förr var det vanligare att man hade mc med sidovagn när det fanns familj imblandat. Det är ovanligt idag. Det verkar som om mc:n skall användas just för att slippa familjen eller iaf barnen....komma ifrån en stund.....
Möjligen kan vi få klubben att fungera bra igen om man kan engagera hela familjen i en del aktiviteter. Ex minimoto och en verksamhet kring det. Men då måste vi ha en bana.

För att konkurera måste vi ha ngt som drar. Så är det bara. En tisdag elelr torsdag kväll på mc med fika lockar väl tydligen inte. Speciellt inte i sommartider

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:36 (fredag, 29 juni 2007) 
Användarvisningsbild

En punkt att ta upp. Om vi skall ha officiella TT-körningar under juli månad. Jag har nästan för mig att vi hade officiella körningar förra året, från att tidigare år bara kört spontant under juli.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]