www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:43 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 22/6 (Tisdag)
InläggPostat: 9:05 (onsdag, 23 juni 2004) 
Användarvisningsbild

Här får ni en liten gåta att fundera på under tiden ni läser resten av inlägget:

Kl. 18 var vi 100%. 5 minuter senare blev vi 33% fler. Under färden avvek 25%. Hur många var vi kvar?

Nu till min lilla redogörelse:

När jag tittade på väderleksrapporten för 5 dygn i söndags lovade de minst sagt skitväder hela veckan. Regn och/eller regnskurar om vart annat hela veckan lång. Jag blev därför förvånad när det under dagen sprack upp och blev riktigt fint väder. Om än något kallt (ca. 15 grader) men torrt.

Glad i hågen stack jag från jobbet direkt till klubben. Jag han dock med en tankning av både mig själv och hojen som tur var för vi var båda utsvultna efter en lång dag på jobbet med hög stressfaktor.

Idag var det Alf´s tur att köra först så efter en kort redogörelse, som brukligt när Alf skall leda flocken, bär det av utmed Landvettersjön (Yippiiii! :twisted: ).

Vi skruvar upp ett lagom tempo där det fanns, tro det eller ej, gott om marginaler kvar. Efter den första vänster - höger kombinationen bär det av med nästan full acceleration mot nästa kurvparti. Precis lagom till ingången av nästa böj kommer vi i kapp en bil (grön Volvo 855) där föraren anser att 75 km/h och 4 hjul är högre fart än vad vägen och bilen klarar av så han/hon skär vänsterkurvan så mycket att Alf inte har mycket kvar att spela på när han accelererar om i vänsterböjen (som ni vet tätt följd av en höger).

Jag låg också redan på gaspådrag en bit bakom Alf och ser hur bilisten vinglar till och kastar tillbaks sin bil på rätt körbana. Så det finna ingen anledning att pruta på gasen för min del. Om kom vi trots allt men kurvpartiet och snittfarten var förstörd :evil: .

OK! På det igen! Här finns ingen anledning att ligga och sura! Vad händer då tror ni??? Ny bil vid nästa goa parti! H...VETE! Hela sträckan är förstörd. Det är lika bra att åka hem och parkera moppen för gott! Varför skulle dessa väglusar ut på just detta vägparti just NU??? :x

Efter att ha samlat mig lite får jag helt sonika acceptera mitt nederlag och sakta sakta (knappt styrfart) puttra till slutet av "bansträckan" där resten av gänget samlas in.

Vidare mot bättre tider och förhoppningsvis bättre vägsträckor. Vi kör därför ut på motorvägen men svänger av vid avfarten mot Eskilsby. Vi kör dock vänster under motorvägen och vidare bort mot Hindås. Efter några kilometrar svänger vi dock höger vid en bensinmack för att omedelbart svänga vänster in på den väg som jag inte kommer ihåg vart den går varför jag skriversåhimlamycketomjustdetta :P . Rolig men något gropig väg är det i alla fall.

Till slut kommer vi ut där Eskilsbyvägen (numera grusad) kommer fram så vi svänger vänster mot Hällingsjö för att åter igen omedelbart svänga höger in på en görbra och rolig väg (som jag heller inte vet vart den går/heter Har bara kört där 150 gg eller nått! :oops: ).

Nåväl för att göra en lång historia kort (vilket jag alltid brukar lyckas med, eller hur? :wink: ) så "vinglade" vi fram och tillbaks på vägar väster om Kungsbacka (dvs. i närheten av Lygnen) innan vi till slut kom fram till cafét i Kinna. Innan dess hade dock Stefan B (vår allas Ducatipilot) avvikit från troppen för att ta hand om andra häst(krafter). Jag antar att frun hade hotat om huvudvärk om han inte hjälpte till!? :wink: :lol:

Kvar var vi... (nä ni får allt fundera lite till :wink: ) ett litet gäng på X antal hojar som intog lite fika på ett nästan folktomt café i Kinna (som sagt var). Vi var inte där så länge för de stängde lagom till kl. 21:00.

Nu bar det av hemmåt på små ganska bra vägar fast i lätt skymmning så vi såg mycket villt. Bla. stannade vi för att titta på en Älgko med 2 nästan nyss födda kalvar som inte stod mer än 25 m från vägen på ett kalhygge (kul!). Utmed vägen såg vi mängder av rådjur också så tempot var något nedskruvat!

Av någon underlig anledning var det ganska tomt på vägarna hem från fikastället kl. 21:15 (vi fick stanna kvar lite efter stängningsdax). Ingen av oss fattade varför, kan det ha berott på någonting med idrott??? VM har jag hört att det skall vara. Är det fotboll mån tro??? :wink: .

Finns det roligare (läs viktigare) saker än att stilla sin abstinens av kurvor och hög fart??? :lol: Nåja, relativt hög fart! Jag vet att det finns mängder av människor som kör fortare än oss!

Nåväl, efter lugn körning kom vi hem alla...3.

Med på turen som varade ca. 200 km var följande:
- Alf R
- Håkan N.
- Stefan B (avvek efter 1,5 timmar)
- Jag (Niklas Ö).

Vi fick en fin tur i härligt men kallt väder. Tack Alf!

Vi syns ute på vägarna! Kör försiktigt!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]