www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:43 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19:08 (lördag, 19 juni 2004) 
Användarvisningsbild

Eftersom jag under våren och försommaren har varit utlokaliserad
till västernorland av någon outgrundlig anledning :evil: (Läs arbete) så har det inte blivt så mycket hojjande som jag önskat.

Det har blivit lite småturer på helger och tre lite längre turer.

Den första gick till Norge med Alf och Micke, där Micke tyvärr hade lite marksyning med ett brutet och krossat lillfinger :cry: , samt demolerad hoj som resultat, för övrigt en bra tur via Charlottenberg, nästan Fagernes, Gol, Geilo, Väster tinsjön, Drammen, Rakkestad, Halden, Hällevadsholm och Hem. Vägen väster tinsjön är nästan road racing bana förutom att den saknar avåkningszoner och chikaner.

Några veckor senare drar vi iväg till alperna, närmare bestämt till corvara 30 km väster om Cortina. Vi är ekvivalent med Stefan, Alf, Monika, Peter, Jag och Håkan S ( ej kmkare ännu) och av tidigare redogjorda orsaker utan Micke.

Turen går först ner till Berlin, där vi med enkelhet lämnar den intet ont anande Håkan som ligger först genom ett genialiskt :idea: vägbyte . Vi har lite tight med tid för att hinna med MC- och biltåget till munchen. Väl framme vid stationen Wansee börjar vi bli lite oroliga :roll: för Håkan som faktiskt körde rätt, till skillnad från oss andra som fick ett alternativt vägval. Nåväl Håkan som är en driftig försäkringsmäklare inser att nu är goda råd dyre, betalar en taxi som vägvisare till Wansee. 20 Euro senare matrialiserar sig Håkan innan lastning. Tågtrippen kan varmt rekomenderas om man inte vil ligga och bränna A-Bahn ( 2500 sek tor inklusive sovvagn).

Munchen sieben Uhr montagmorgen, schnell schnell richtung Berchetesgaden som ligger i det där bergiga landet som en viss man med fyrkantig mustach och bruna byxor kom från.

Efter Berchtesgaden vidare ner till Zell am för en lunch och sedan vidare över Östereicher Hoch Alpenstrasse ner till Lienz, Från Lienz lite väster ut för att sedan köra rätt söder ut till Cortina och sedan västerut ca 30 km för att nå Corvara. I Corvara tog vi in på ett pang med stora rum och halvpension för ca 35 euro per dygn per person.

Från Corvara gjordes dags turer runt i dolomiterna och ner till Garda sjön via Madonna di campiglo (Stavas nog inte så) ni vet backen som Stenmark gillar. På väg ifrån Maddonna lyckas vi komma ifrån varandra igen, vilket innebär att några får mörkerkörning på serpentin vägar i alperna, det var grandiost vackert.

Tredje dagen drar vi vidare för att över Jaufen pass och Tiefler Joch tas oss ner mot Sölden, tyvärr är Tiefler Joch stängd så då drar vi söder ut för att sedan åka västerut för att komma in i Österike till Kauner tal och natt härbärge.

Fredag morgon hitintills har det varit strålande väder och tidvis alldeles för varmt i alla fall ner till Garda sjön. Men idag är det molnigt och regn i luften. Turen går över St Anton och lite små kurviga vägar tillbaka till munchen med regning A- Bahn. Åter på tåget till Berlin.

Lördag morgon sieben uhr i Berlin och solsken, klarblå himmel och en svinkall nordan. så här mycket har jag inte frusit sedan vi startade i från Dombås i minus tre september 2002. Nåväl det blev lite varmare när vi fcik på oss regnställ, nej det regnade inte då. Mitt emellan Berlin och lubeck viker ALf , Stefan, Peter och Håkan norr ut mot Rostock. Jag och Monika forsätter mot lubeck och puttgarden eftersom jag och Monika hade färjebiljetter kvar sedan semsterturen sommaren 2003, då vi körde över broarna istället för att slåss om färjeplats med hela den tyska nationen som påbörjade sin semester samtidigt som vår hemresa.

I lubeck var det bro öppning och trafikljus samt hela större delen nordtysklands befolkning, således står vi här i kö i en timma utan möjligheter att köra förbi.

När vi kom till Rödby så var det regnställ på igen för nu regnade det och var dålig sikt. Ja jag har alltid regnställ då det är dålig sikt :? .

På med ekolod, sonar och radar för att färdas genom Danmark i dräglig takt. Söder om Hälsingör slutade det regna fast regnstället fick vara på ändå, man blir ju lite frusen om man kört länge. På färjan träffade vi ett Österikiskt par på varsin gammal HD utan regnkläder och dyngvåta handskar :twisted: . De skulle upp till Varberg: Vi gav dem lite vägvisning ut ur Helsingborg, sedan drog vi hem till Kungsbacka och var hemma vid niosnåret. Grabbarna som ockte över Rostock Trelleborg var hemma någon timma tidigare.

Tur tre blev en kombinerad MCtur och arbetsresa till Örnsköldsvik, Start Kungsbacka 12:30 pingstdagen via Hällingsjö, Bollebygd, Borås, Fristad, Vårgårda, Örebro, Lindesberg, Falun, Alfta, Bollnäs, Delsbo, Hassela, Matfors, Timerå, Höga kusten och framme i Örnsköldvik 23:00.

Vägen från Bollnäs till Matfors är trevlig frånsett att dett har blivit mycket tjälskador de sista två åren. Efter Hassela sprang det ut en grävling framför mig 5 - 20 m, snabba och hårda kryp det det där, som tur han jag passera innan våra färdlinjer korsades. Det kunde gått illa :) .

En veckas arbete med en mindre tur i trakterna kring Örnsköldsvik och Björna. Björna är världens ände. mobiltelefonen fungerar inte där.

Fredag eftermiddag 15:30 påbörjas hemfärden som delas i två etapper.
etapp 1: E4 ner till norr gävle, Svänger in till Ockelbo för att köra
väg 272 ner till Heby och Enköping. 272 ( Heby <-> Bollnäs) är en kanonväg och kan varmt rekomenderas. Enköping 20:00 Hembrygd läderöl (www.stjernestam.com) och grillning hos arbetskamraten Lasse S
vars fel det är att jag började köra hoj 1999 för att korsa USA kust till Kust på HD. Nej! Jag skulle inte köpa någon hoj, först blev det en Yamaha Dragstar 1110 A sedan en Kawazaki ZX-12R. Den första konverterades förra året i juli till förmån för hustruns Bumse R 1150 R som hon har kört ca 2300 mil på. Sedan midsommar 2000 har det blivit ca 9500 mil. Där ser ni vad Lasse S ställde till med. Nåväl han brygger förbaskat god öhl :P. Lördag anträddes etapp 2 sent för en lung färd mot hemmet, ännu en arbetsvecka till ända i Alvis Hägglunds tjänst.

Så nu ser jag fram mot en torsdagstouring, för dagen före midsommarafton är man alltid ledig om man är i Alvis Hägglunds tjänst och då slipper jag vara i norrland denna vecka. Givetvis har jag beställt bra väder :lol: :mrgreen: 8) .

Under juli planeras en trip upp till Lofoten, Avrese tidpunkt och exakt färdväg är inte fastlagd ännu, Någon vill haka på :wink: ?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]