www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 6:31 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 5/8 torsdag
InläggPostat: 22:26 (torsdag, 5 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

:hello2: ______________________________________________________ :hello2:

Turen som leddes mig gick idag från klubben via kallebäck där jag senare förstog att Lenitas Mc krånglade igen.

Jag troddde alla bara fipplade med någon Gps för jag hörde fel. Jag visste att tidsschemat :clock: skulle bli lite tight så jag blev lite irriterad :evil: och började tuta mm.

Ursäkta mig Lenita om det var därför du åkte hem när du väl fått igång din mc. Hade inte en tanke på det. :(

Vi fortsatte emeller tid till Landvetter på gamal vägen efter sjön och sedan ut på motorvägen till Hindås.
Sedan mot Ödenäs.

Jag tyckte att alla var med men sedan när vi åkt via Töllsjö vägen ut på vägen mot borås så var halva gänget väck.

På grund av att vi kanske inte kom iväg prick från klubben och att det tog lite väl lång tid i Kallebäck, tyckte jag att det var dags att skruva upp tempot. Men troligen främst för jag hade för tight schema. :clock:

Mitt mål med tanke på vägarna kanske hade lämpat sig bättre för en tisdag. Men men.

Väl i Almenäs i Borås inmundigade vi :coffee2: . Sedan åkte vi tillbaka via fina vägar i ett något lägre tempo men framför allt de mer osäkra längst fram.

I Hällesåker var det ett stor gäng som åkte vidare mot K-backa så det var inte så många kvar som åkte sista sträckan tillbaka till Mönlycke där jag släppte turen vid rondellen.

Totalt var turen 178 km och 16 "mopeder" deltog med totalt 17 åkare

Deltagare var:
1. Dennis Johansson
2. svante Gustavsson
3. Nicklas Östergren
4. Anders Frånberg
5. Rolf carlsson
6. Håkan Nilsson
7. Klas Sehlstedt
8. Monica Sehlstedt
9. Stefan Bohman
10. Magnus Barnö
11. Lisa Barnö
12. Jonas Hjerpe (med Mia, ej medlem)
13. Krister Fredriksson
14. Yngve kör han TDM?????
15. Roy Simonsson?
16. BertilSjösvärd tror jag killen med En Honda Vtr heter.

Tack Håkan och Svante. Nu är listan reviderad Klockan 06:51 6/6-04

Jag tackar för att de var så måmnga som hakade på :!:
hoppas jag inte avskräckte en del personer för att åka med. Jag skall planera bättre till nästa gång

:hello1: ______________________________________________ :hello1:

Senast redigerad av Dennis Johansson 6:49 (fredag, 6 augusti 2004), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:47 (torsdag, 5 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Vi var 16 hojar utan Lenita. Du missade Yngve och Roy!

Christer heter Fredriksson i efternamn.

Helt klart mer folk än på någon annan TT jag varit med på i år. Dessutom trevligt med ett nytt fik!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:06 (torsdag, 5 augusti 2004) 

Tack Dennis
Det var fina vägar du ledde in oss på, och ett fint fikaställe. det gjorde du bra!
att det strulade en del var inte ditt fel , det är svårt att köra först när man är så många,
Vi får prova att använda ett par av våra radioapparater med headset nästa gång så vi får se om det kan fungera, en hos föråkaren och en hos någon på slutet, om man är så många som vi var ikväll så kan det nog underlätta om det strular till sej.
Jag har lite fler namn på min lista, men den är inte riktigt komplett ändå, så ni får hjälpa mej att fylla i dom som saknas
Dennis
Yngve
Janne
Lisa B
Magnus B
Krister F
Monica S
Klas S
Svante
Roy
Jonas/Mia
Stefan B
Håkan N
Anders F
Rolf
Niklas
och Lenita som försvann på vägen
Det fattas minst en person
Vad heter du som körde före mej i början på en Honda (VTR?)
Hoppas ni kan hjälpa mej med detta.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:08 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Tack Dennis för en trevlig tur! Kul med nytt fikaställe!

Jag har ett litet förslag till nästa gång vi blir så många. Nämligen att vi återupptar den lilla traditionen som vi en gång i tiden har haft. Nämligen att den som leder touringen har en mycket kort genomgång innan start där alla som är närvarande samlas.

På den genomgången (som inte skall ta mer än kanske 1-2 minuter, max) går man i stora drag igenom:

1.) Tänkt färdväg och slutmål!

2.) Samt de gällande regler som vi alltid kört efter. Nämligen det här med att man skall se till att kompisen bakom också har sett vilket håll vi skall svänga åt i korsningen. Därefter är det fritt att gasa igen. Om vi skall tillåta omkörningar, som vi har gjort på tisdagar tidigare, eller inte är inte upp till mig att bestämma. Men OM så är fallet bör vi också informera (speciellt de som är nya) att om man kör före föråkaren får man vara beredd på att stå sitt kast om man kör för långt i tex. en korsning och missar hela gänget.

Kör man efter dessa enkla regler, som vi har haft i alla år, så kommer alla med till fikastället oavsett vilket tempo han/hon kör i. Dessutom kan (åt minstånde på tisdagar) var och en gasa i sitt egna tempo. Om det nu skulle vara så att någon vill köra snabbare/långsammare än övriga vill säga.

Personligen tycker jag dock att om man på en torsdag vill gasa som ett svin så kan man lägga sig sist och sakta ner alt. stanna så man får en lucka till hela gänget för att därefter gasa av sig lite. På så sätt stör man ingen och risken för att stressa någon eller göra en omkörning som kanske inte är så lyckad är mindre.

På tisdagar tycker jag dock att vi skall köra som vi alltid gjort. Dvs. vill man köra om så gör man det men får då ta konsekvenserna!

Som sagt var en kort genomgång (i första hand med regler för de som är nya). Det var detta som saknades igår och följdaktligen också därför som vi förlorade kontakten med er som körde i början av gänget. Jag tror att det kan ha varit någon av våra nyare medlemmar som inte hade fått information och som därför inte visste bättre som svängde och stack utan att se om kompisen var med.

Det här med radio tror jag inte på därför att om en sådan här grej händer igen så är första gänget snabbt mer än 1 - 2 km före sista gubben och då funkar inte våra radio längre. Om man dessutom skal ha radiokontakt inför varje kursändring kräver det att man inväntar sista gubbe så han/hon är inom den kilometer, eller max 2, och tala om åt vilket håll man svänger. Detta gör då att man kan riskera att få onödigt långa stopp bara för att man skall ha radiokontakt. Jag kanske har fel här och det kanske är värt att försöka någon gång. Funkar detta dock inte så har vi våra gamla regler/körsätt att falla tillbaks på, vilket känns tryggt!

// Niklas

Inläggsrubrik: JAg håller med dig Niklas
InläggPostat: 7:36 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Jag håller med du :wink: som det så ofta heter

Du har helt rätt vi borde haft en genomgång innan.
Det blir dock ett problem eftersom många i detta fallet inte var där för en prick 18.00 eller senare. Men de får man väl hoppa då.
Bertil frågade mig i KAllebäck om den akademiska kvarten vi tidigare haft.

Denna kvart måste vi jobba väck! Det är klockan 18.00 vi skall lämna klubben.

Jag anser precis som du att om någon vill gasa fort på en torsdag så gör man det bakom alla andra. Detta har dessutom bestämts tidigare.

Jag visste dock att Jonas skulle tanka. Att då en enstaka person drar på för att kunna tanka, kanske med viss tveksamhet kan tillåtas. Men igår blev det anarki på omkörningar en stund.

Vi borde på touringens sida lägga upp touringreglerna :computer:

InläggPostat: 8:15 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Bertil frågade mig i KAllebäck om den akademiska kvarten vi tidigare haft.

Denna kvart måste vi jobba väck! Det är klockan 18.00 vi skall lämna klubben.

Detta ser jag inte som något problem. För 7 - 8 år sedan, eller något längre sedan (dvs. när Ove körde först) startade han alltid PRICK kl. X vilket alla visste eller lärde sig (den hårda vägen). Så nästa gång, om man nu hade missat en gång, var man där i tid. Dvs. det tar ett par gånger så har alla lärt sig.

Problemet, så som jag ser det, är att det under speciellt de senaste åren har vi ingen kontinuitet i den som ansvarar för körningen. Dvs. vi har stått på klubben 5 minuter innan kl. X och diskuterat VAR vi skall åka, VILKA VÄGAR och VEM skall köra först.

Om detta är klart redan INNAN folk kommer till klubben så är chanserna större att starten kan ske prick kl. X.

Jag har sagt det tidigare, detta anser jag vara ett problem för touringsektiones ledare. Och vis av erfarenheten kan jag dra slutsatsen att det löser sig inte själv de gånger då en ansvarig saknas. Då anser jag att man som sektionsledare skall ta på sig ansvaret att lösa problemet.

Om man inte hittar någon som vill/kan köra först så får man helt enkelt se till att göra det själv. DET är att ta ansvar och är EN av många uppgifter man har som sektionsledare.

Så har det funkat tidigare och så borde det fungera nu också, så länge ingen kan komma på någon annan lösning som fungerar lika bra eller bättre!?

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:40 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Håller med Niklas i samtliga frågor!

Jag var en av dom som var sena igår. Å andra sidan brukar jag inte vara det och jag kan touringreglerna. Det som jag ev. missat var isåfall färdväg och slutmål. :razz:

Jag blev lite ställd när vi kom till Töllsjö. När vi svängde mot Hedared kollade jag snabbt i backspegeln att nästa hoj var med. Det var den. Efter några hundra meter blåste plötsligt den hojen förbi mig och jag insåg att den inte tillhörde vår grupp. Hoppsan! Jag insåg att då kanske nästa "riktiga" hoj inte låg tillräckligt nära för att ha sett mig svänga av varför jag genast vände om tillbaka till korsningen. Då möter jag resten som HADE sett mig svänga. Jag svänger runt igen och hamnar då sist.

Samtidigt dök Jonas och Klas upp som gubben i lådan. Saker blev något förvirrande där ett ögonblick. :D Det hade dock inget med det senare strulet att göra.

OBS. Detta var ingen kritik utan bara en anekdot från åkningen!

InläggPostat: 13:10 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

En trevlig tur som du lagt up Dennis. Det var många år sedan jag var ute vid Almenäs, trots att jag är uppvuxen i Borås. När jag var grabb så fanns det inte så mycket fika möjligheter där men det har tydligen ändrat sig.

Dennis Johansson skrev:
Vi borde på touringens sida lägga upp touringreglerna :computer:

En alldeles utmärkt ide. Man kan ju göra som jag har sett på en del andra forum och lägga den som klistrad.

Oavsett om vi blir många eller ej så en liten briefing med rutt och destination "skadar inte allvarligt", som skomakaren brukar säga om min skoputs, eller snarae obefintliga skoputs :lol: .

/Klas
[/img]

InläggPostat: 16:17 (fredag, 6 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Klart vi kan lägga upp touringreglerna även på forumet.
Inte bara som klistrat útan som viktigt.

Jag har hittills inte fått moderator rätten för touring sidan. Det har Håkan.
Ha kan välja Viktigt eller klistrat.
:!: ..................Touringregler.............................................................................. :!:
Förslagsvis följande punkter för touringar. x-tra regler för torsdagar i rött

1. avfärd sker prick klockan 18:00 från klubben om ingen annan plats angets. Då skall även målet som senast ha angetts om inte tidigare.

2. Om inte "aktiv körning" bedrivs dvs så hela filens / vägens bredd behövs för framfärden kör vi i sickzack mönster.

3. När man närmar sig en korsning kör inte personen i korsningen iväg förren han är säker på att nästkommande person ser vart färden bär, dvs slått på sin blinker åt rätt håll.

4. Omkörning sker inte under torsdagskörning. endast efter övernskommelse med touring ledaren för ev. tankning eller liknande. det gäller då enstaka mc.

5. Avstånd hålls så att fara ej uppstår.

6. Skall någon avika så byter man inte bara väg så att andra kör fel. Utan man stoppar om möjligt vid kanten och väntar till andra kört förbi, alternativt saktar in så att andra kör förbi och sedan svänger av. eller på annat sätt klargör att jag aviker från turen. fortsätt framåt.

7. Vid torsdagar försöker vi få de som är grönast, vill köra långsammast, övningskör och liknande längst fram, bakom ledaren för turen så att farten lättare anpassas efter dem

Läs igenom detta och begrunda.
Jag anser att Svante eller annan aktiv sektionsledare tar beslut om reglerna och sedan lägger Håkan in detta som Klistrat eller viktigt på touringen

Inläggsrubrik: Inlägg från Svante
InläggPostat: 23:15 (söndag, 8 augusti 2004) 

Jag ser att jag fått dålig kritik från Niklas medan jag varit borta, jag har saxat i hans inlägg.

"Jag har sagt det tidigare, detta anser jag vara ett problem för touringsektiones ledare. Och vis av erfarenheten kan jag dra slutsatsen att det löser sig inte själv de gånger då en ansvarig saknas. Då anser jag att man som sektionsledare skall ta på sig ansvaret att lösa problemet.

Om man inte hittar någon som vill/kan köra först så får man helt enkelt se till att göra det själv. DET är att ta ansvar och är EN av många uppgifter man har som sektionsledare. "

Jag är ju en av Touringledarna och jag har tagit på mej ansvaret för att torsdagstouringarna fungerar, jag är den enda av touringledarna nu sedan Dan skadade sej som kör på någon tisdag eller torsdagstouring, (Pia har åkt med några gånger)
och jag tror att jag har åkt först flest gånger hitils under säsongen
När jag kör först så brukar jag tala om vilket mål vi har innan vi åker från klubben, men vägen funderar jag ofta ut medans jag kör
Att jag har kört först så många gånger beror på att det varit så få som vill ta på sej detta . Om detta inte räcker för er eller att Niklas inte tycker att jag har tagit något ansvar så får ni ta och välja en annan och bättre touringledare. Att man måste följa vissa regler när man kör i grupp är naturligt, det gäller bara att se till att alla känner till dessa, jag anser att vi borde prova att använda radio men inte så som Niklas tror . man behöver inte hålla på att prata i radio när man kör, för då har vi fullt upp ändå, det är endast när det blir strul långt bak i kön, så att dom kan göra ledaren uppmärksam på att dom blivit efter. I tisdags så ringde Dennis mej när han såg att vi saknades, då fick han besked på att vi var på väg, och jag fick veta var det första gänget var. Sådana här problem uppstår inte ofta för det är sällan vi varit så många, och vad jag vet så har vi inte haft det förut i år när jag kört först.
Att köra först kan vara svårt när man är många, och då skall man inte krångla till det för mycket.
Svante

.

Inläggsrubrik: Re: Inlägg från Svante
InläggPostat: 7:40 (måndag, 9 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Svante75 skrev:
Jag ser att jag fått dålig kritik från Niklas medan jag varit borta, jag har saxat i hans inlägg.

.

OK! Då skall vi klara ut en sak, eftersom du Svante har visat i ditt inlägg att du delvis har missuppfattat mitt syfte med mitt inlägg!

För det första är du inte ensam touringledare, eller hur??? Och jag VET att Dan är skadad/har varit varför det finner sig naturligt att han då inte kan ta lika mycket ansvar vad avser praktiska åtgärder som när man är frisk!

Följdaktligen delar alla våra touringledare på ansvaret att se till att de aktiviteter som ryms inom ramen för touringsektionens verksamhet fungerar tillfredsställande så att våra medlemmar är nöjda! Om detta torde det inte råda någon tvivel eller tveksamheter!?

Sedan ÄR vi, hela klubben, en ideéll klubb som bygger på att medlemmar frivilligt aktiverar sig och hjälper till att dela på de "arbetsuppgifter" som finns. Så att så få som möjligt måste jobba så mycket som möjligt. Utan att i stället så många som möjligt gör så lite som möjligt och verksamheten endå fungerar bra!

Mitt inlägg var från början ett svar på Dennis inlägg samtidigt som jag tycker att det börjar bli tråkigt att vi flera år i rad har problem som vi tog upp för flera år sedan och ännu inte har funnit någon lösning på!

När det gäller ditt engagemang Svante, eftersom du av någon anledning tar upp det, så fungerar det bra. Till och med väldigt bra! Du har tagit på dig ansvaret för Toursdagstouringarna och kört först flest gånger på torsdagarna. That´s a fact! Och när du gör det fungerar det väldigt bra! Härmed torde jag ha dementerat de fleaktiga misstankar du hade/har om att jag tycker annorlunda om ditt engagemang och ditt ansvarstagande vad avser insatser inom KMK´s ram, eller!?

Nu till grundorsaken till denna diskussion:
Vad hur du/ni för förslag på lösning?

Vi kan ju se en trend, framför allt i år, på att vi har färre och färre deltagare på tisdagarna. Medan uppslutningen på torsdagar är ung. lika hög som vi i snitt hade på tisdagar tidigare, hur skall vi tolka detta?

Jag ställer frågorna men anser inte detta vara rätt plats för en lång och utdragen diskussion utan tycker att vi skall ta den under ett touringmöte (kanske extrainsatt om ni som leder sektionen finner så nödvändigt). Jag är heller inte den som har rätten att avgöra om vi över huvud taget skall diskutera detta eller ännu mindre någon rätt att fatta några beslut i frågan om TT!

Men jag har min fulla rätt, som medlem, att utrycka mina synpunkter och förslag och jag har också rätten att ställa frågor, om inte annat för att "plantera ett frö" vilket jag härmed gör!

Ha en trevlig (och varm) dag så syns vi förhoppningsvis med glada tillrop på tisdag alt. torsdag igen!

Kör försiktigt!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:53 (måndag, 9 augusti 2004) 

Jag har noterat i min kalender att vi har Touringmöte nu på onsdag,
Jag hoppas det stämmer
Vi får ta och prata igenom det här med tisdag och torsdagstouringarna då.
Svante

Inläggsrubrik: Hoppas på lösning
InläggPostat: 8:47 (måndag, 9 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Jag kan hålla med er på många punkter.
JAg förstår dig Svante att du inte alltid vill köra först. det vill inte jag heller.

Det tråkiga är att "väldigt många" vill åka touring, men väldigt få vill engagera sig i att det blir en touring.
Jag tycker att det är trist.

Att det sedan blir ås att allt fler åker på torsdagar kontra tisdagar har jag många ideer om.

1. Många respektive börjar köra mc först nu. Ofta har de ringa erfarenhet och de väljer ofta custom mopeder dessutom för att inte lämna jordelivet helt. Då åker de bägge två.

2. Många börjar bli äldre och inser faktum at de inte är odödliga, eller åtminstode inte behöver lika mycket adrenalin.

3 Vi har för litet tillskott av nya unga medlemmar.
På ett sätt hade det varit bra att värva upp delar VCX. Det finns ju tydligen de som har brutit sig ur eller vill göra det har jag hört på stan.

Jag är ockå av den åsikten att vi kanske måste ställa lite krav på våra medlemmar. Att de skall leda en touring om året. T.ex.

Jag är också av den åsikten man kanske inom touringen kräver att våra medlemmar står någon gång i baren...

Som det ser ut nu hoppar verksamheten lite på ett ben, eller åtminstonde haltar.
Tyvärr kan jag inte deltaga på kommande möte på onsdagen. Men det känns om att jag missar en viktig diskusion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:04 (måndag, 9 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Svante75 skrev:
Jag har noterat i min kalender att vi har Touringmöte nu på onsdag,
Jag hoppas det stämmer
Vi får ta och prata igenom det här med tisdag och torsdagstouringarna då.
Svante

Bra, om inget oförutsett inträffar kommer jag att deltaga för jag tycker detta är en viktig diskussion för vår sektion.

Jag hoppas att så många som möjligt kommer och att de som läser vår diskussion kan ta tillfället i akt, fram till onsdag, att fundera igenom några frågor:

1.) Varför åker du på torsdagar/tisdagar? VAD är det som gör att du dras till tisdagar/torsdagar?

2.) Anser du det vara nödvändigt med körning i olika tempo 2 dagar/vecka? Eller anser du att det räcker med 1 dag?

3.) Om du tycker att vi skall ha två körningar/vecka vad har du då för förslag på lösning? Eller vad tror du är problemet med så få deltagare på tisdagar?

Det finns säkert fler frågor att fundera igenom men detta är några som jag kommer att ha synpunkter på på onsdag!

// Niklas

Inläggsrubrik: Men trevligt har vi!!
InläggPostat: 19:32 (måndag, 9 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Hej,

Bara en liten men viktig sak: Vi som är med och åker gör det för att det är roligt och för att vi trivs med sällskapet!!
Och med våra fantastiska turledare!! :wav:

EN liten fadäs som i torsdags ger ju bara lite att "tjôta" om! Eller?
:occasion5:

//magnus
PS. Får se om jag hinner till kl. X imorgon... gillar akademiska kvartar...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]