www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 11:12 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förra veckans touring
InläggPostat: 20:20 (söndag, 15 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Då jag nu åter börjat arbeta igen efter semestern så, befinner jag mig alltsom oftast bortrest.

Det betyder att jag varken kan åka TT eller TT :cry: . Däremot så måste man ta chansen att åka hoj :) .

Såldes innleddes förra veckan hojåkande redan på fredag eftermiddag upp till gelleråsen för att deltaga i Stockholm SMCs kurv och bromskurs för kalss 7 hojjar.

Vid pass 19:00 var vi uppe på gelleråsen där vidtog anmällan och hojbesiktning. Det fanns åtmistone en icke klass 7 hoj med och det var Monikas Bumse som väckte glada och possitiva tillrop från Hojbesiktigarna.

Där efter åkte Monika och jag till boda borg ett vandrar hem i utkanten av karlöskoga 7 km från gelleråsen. Boda borg är ett halv OK vandrar hem. Halv ok eftersom det ligger intill E18 och trafiken formligen går genom sovrummet.

Upp tidigit lördagmorgron för att intaga frukost på gelleråsen och på börja broms och kruvkursen.

Vädret var ju i bästa laget, dvs i varmaste laget.
Kursen var indelad i ett antal olika lektioner där varranan lektion tillbringades ute på banan.

Vid kvälleningen så hade vi haft 4 20 minuterpass på banan. och lika många pass varvade med teori och körövningar på kotorgård.

Jätte trött och mycket varm, svårt svettig och rentav illaluktande avslutades lördagen kring 17:30. Jag drack åtmistone 6 liter vatten under dagen och sprang minst lika ofta på toaletten som vatten flaskan fyldes med nytt fräschtvatten.

Pizza inmundigas på kvällen för att sedan åter åka till boda borg för en välförtjänt dusch och en natts vila.

Upp lika tidigit på söndag morgon och ut till gälleråsen.
Samma upplägg som gårdagen fast banpass efter lunch i eget tempo.

Det dracks lika mycket vatten denna dag samt ett ökat salt intag för att slippa smygande huvudvärk frammåt eftermiddagen.

Ett av banpassen på söndagen ägnades åt effektiv höghastighetsinbromsning dvs från inbromsning från en utgångs hastighet högre än 140 km till stillastående.

Övriga banpassmoment innhöll spårval, att flytta blicken, motorbroms, aktiv bromsning, skjutsa instruktör, åka med instruktör, etc.

Teori passeninnehöl moment som självkännedom, fjädringsinställning, däckkunskap, försäkringsinformation etc. Fjädrings och däk teoripassen var bäst enligt mitt tycke.

17:15 så var det slut. Då tog vi en timma vila innan hemfärden anträddes eftersom vi var minstl ika trötta denna dag som dagen innan.

I lungt tempo med stor mjukhet kör vi ner till gäddviken där vi inmundigar våfflor med hjortron sylt , grädde, florsocker och givetvis kaffe.

Väl ute på E20 är det jävulskt mycket trafik med hemävnande semesterfirare, som tydligen endast kör bil på semestern, för bil kan de då fan mig inte köra, alternativt beror vår överkänslighet på att vi är trötta. Hur som hälst efter tankning väljes en annan , mindre traffikerad väg hem.

Väl hemma sent söndag kväll, duschas det snabt och i säng, Man skall ju jobba måndag :roll: .

Hur som helst så var kursen MYCKET BRA :!: MYCKET VÄLORGANISERAD med duktiga och peddagogoiska :director: instruktörer 8) och det var kanonkul.

Måndag lite sen till jobbet var ju tvungen att packa hojjen, tjänsteresa till Arboga, Således ingen TisdagsT. Dårarna som bort blåsta på E20 jämför med kvällen innan. Ja jag vet E20 inte världens roligaste vär men har man tider och passa så har man.

Onsdag: Hoj från Hotellet till jobbet.
Monika tar hojjen till södertälje. På kvällen åker vi till Enköping från olika håll för grillparty på Udala bryggeri som drivs av Lasse en arbetskamrat till mig. Det är föresten Lasses fel att jag kör hoj :cheers: , men det tar vi en annan gång.

Åter till Arboga Torsdag morgon, Monika åter till Södertälje.

Frammåt Eftermiddagen stämmer vi åter igen möte strax norr om Katrineholm för gemensam hemfärd mot Kungsbacka, således ingen Torsdagstouring. Men innan vi drar vidare måste man ju fika, således ägnar vi en stund åt att leta upp lämpligt fika ställe. Erfter lite snirklande hittar vi Duveholms värdshuset. strax söder om Katrineholm. Duveholms värdhus kan varmt rekomenderas.

Gropiga, smala och vackar småvägar ned till Finspång. Det tar en evig tid eftersom VV gör ny grus vag, suck. Vi vänder norr ut mot Örebro för att få en bra hoj väg ner till Borensberg och vidare till Vadstena. Den vägen var kanon och väl värd omvägen. Vidare ner till Omberg, Hästholmen. Hästholmen är för övrigt den första vätskekontrollen ( 4 mil söder motala)om cycklar vätternrundan, vilket har hänt men som aldrig mer skall hända i mitt fall. Jag har ju numera motorcyckel som det heter.

Från Hästholmen gamla vägen till Gränna där vi svänger på motovägen ner mot Jönköping och ett snabbare spår ner till Kungsbacka genom R40 över Borås.

Såldes hemma vid 23 tiden på torsdagkväll.

Veckans facit:
3 kannonställen, Fiken i Gäddviken (Gullspång) och Duveholms värdshus( Katrineholm), Uddala bryggeri.
190 mil blandad MC körning.
Griskul MC-körning på Gälleråsen, där man både fick gasa och bromsa som ett Svin samt lära sig mycket matnyttigt. :evil:

Nej nu måste jag packa kappsäcken igen, skall till Örnsköldsvik imorgon bitti. Denna gång med flyg.

/Klas

Senast redigerad av Klas600 8:20 (onsdag, 18 augusti 2004), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:36 (måndag, 16 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Härlig beskrivning av en minst sagt häktiskt vecka! Hur orkar ni??? :?

Låter som ett bra upplägg på Gälleråsen. Hur många grupper var ni som körde, med tanke på att ni "bara" han med 4 pass om 20 minuter?

Jag vet, ni hade en otrolig massa teori, men om ni började kl. 08:00 på morgonen (som jag inte vet om ni gjorde) så borde ni väl hunnit med mer bankörning än så, eller?

Kul att höra att den var givande i alla fall! Och jag är säker på att ni båda två är ännu bättre förare idag än för en dryg vecka sedan! Vilket gör att man få ut ännu mer av hojåkningen, tycker jag i alla fall!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:03 (måndag, 16 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Härlig beskrivning av en minst sagt häktiskt vecka! Hur orkar ni??? :?

Låter som ett bra upplägg på Gälleråsen. Hur många grupper var ni som körde, med tanke på att ni "bara" han med 4 pass om 20 minuter?

Jag vet, ni hade en otrolig massa teori, men om ni började kl. 08:00 på morgonen (som jag inte vet om ni gjorde) så borde ni väl hunnit med mer bankörning än så, eller?

// Niklas

4 gånger tre grupper.
Varje grupp bestod av ca 8 personer, dvs man var ca 24 stycken på varje banpass. Gruppindelningen gjordes från en enkät som man skickade in innan. Man var bla annat tvungen att göra lite annan indelning på grund av vissa försäkringsbolags restriktioner.

Det blev ungefär 13 mil på bana respektive dag.
Lunch samt pauser tog en del av tiden också, det var jävulskt varmt.

I varje fall var det klart nyttig och kul övning, faktum är att SMC skåne har en endagars broms och kurvkurs 4 september som vi också tänker haka på. ( www.smcskane.org ) 950 riksdaler.
/Klas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]