www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:49 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: KMK bandag
InläggPostat: 22:34 (måndag, 17 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Hej alla

Nu är anmälan och information om klubbens bandag uppe.
Läs mer här: Bandagen

Välkomna
/Roadracingsektionen och styrelsen

Senast redigerad av Mats503 4:43 (söndag, 1 augusti 2010), redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:42 (tisdag, 18 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Läste att ljudmätning kommer att ske och att de som inte klarar denna ej får köra.

Max tillåtet ljud?

Någon möjlighet att få mätning gjord före bandagen?

(De som var på Falkenberg i helgen vet att där på lördagen var stor cirkus med massor av folk diskade och jättediskussion/lynchstämning pga viss tveksamhet kring ljudmätningarnas utförande.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:59 (tisdag, 18 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Klubben har en buller-/ljudmätare, så vi kan ordna så du kan kolla upp din hoj innan.
Jag återkommer med exakt värde på bankörningen men det är 92 alt 95 db om jag inte misstar mig. Och då är det vid förbipassage.

Inläggsrubrik: Skönt med orginal
InläggPostat: 11:34 (tisdag, 18 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Jag har själv haft en bröta dämpare.
Efter ett par veckor i Norge åkte den av. Höll på att få krupp.

Det finns troligen en anledningen till att touring åkare inte har den skiten.
Det är oftast orginal på hojarna

Visst det kan låta fräckt...........en stund.... och någon hk kanske man vinner genom att bara dämparen....Men.....

Ända fördelen med bullrande dämpare är att andra i trafiken blir mer uppsmärksamma på att det kommer någon / något.

Inläggsrubrik: Re: Skönt med orginal
InläggPostat: 13:03 (tisdag, 18 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Jag har själv haft en bröta dämpare.
Efter ett par veckor i Norge åkte den av. Höll på att få krupp.

Det finns troligen en anledningen till att touring åkare inte har den skiten.
Det är oftast orginal på hojarna

Visst det kan låta fräckt...........en stund.... och någon hk kanske man vinner genom att bara dämparen....Men.....

Ända fördelen med bullrande dämpare är att andra i trafiken blir mer uppsmärksamma på att det kommer någon / något.

Och vad tycker du man ska göra om man monterat en sprillans ny Leo Vince standarddämpare men misstänker att man ändå får problem att klara SVEMOs krav på 95 dB?

Skillnaden i toppeffekt mellan en standarddämpare och en racedito är större än "någon hk", känns mer som 10-15 på min moppe. Gubbarna i Nordisk Superbike räknar med att bara en dB-killer kan kosta 10 hästar.
Dessutom blir motorn mindre rolig rent allmänt, sämre gasrespons, mer tjuvstopp etc.

Men du har helt rätt i att den som sitter på lider mest av en bullrig pipa. Med gamla dämparen blev det t.ex. vid ca 80 km/t i Lundbytunneln en kraftigt ljudförstärkning pga något slags resonans. Mycket obehagligt, kändes som om hjärnan rattlade runt inuti skallen.

PS Ända är något man sitter på, alltså en lite mer rumsren benämning på röven. Menar man ental av något, en/ett styck, endast en enda etc. behåller man e:et som inledande vokal.:iconbiggrin: :iconbiggrin: :iconbiggrin:

Inläggsrubrik: Re: Skönt med orginal
InläggPostat: 19:47 (tisdag, 18 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Björn321 skrev:
Och vad tycker du man ska göra om man monterat en sprillans ny Leo Vince standarddämpare men misstänker att man ändå får problem att klara SVEMOs krav på 95 dB?

Det var en ny benämning för mig. Standard för mig innebär samma eller likadan dämpare som satt på hojen när den som original såldes från butiken.

Björn321 skrev:
Skillnaden i toppeffekt mellan en standarddämpare och en racedito är större än "någon hk", känns mer som 10-15 på min moppe. Gubbarna i Nordisk Superbike räknar med att bara en dB-killer kan kosta 10 hästar.
Dessutom blir motorn mindre rolig rent allmänt, sämre gasrespons, mer tjuvstopp etc.

Det är nog sant vad gäller din knarr om effekt tapp med annan dämpare. Men du har ju ingen standard motor med ett dit tryckt slip-on som de flesta gör. För då ger de inget mer en buller. Men med din motor är det väl fixat på insidan också. Kanske är även systemet bytt hela väcken, förgasare ombestyckad etc... Då tror jag nu en buller dämpare ger några kusar.

Å andra sidan, om de i Nordic superbike losar 10 hk. Vad spelar det för roll. Om alla måste göra samma åtgärd för att klara bullret så är det ju lika villkor för alla. Jag tror oavsett om vi vill eller ej så kommer RR ske med el mc om 15 år. Då är bullret borta och man skitar ner och för mindre buller en hästsporten. Då kanske vi kan äta upp de fyrbenta istället. :iconbiggrin:
Björn321 skrev:
Men du har helt rätt i att den som sitter på lider mest av en bullrig pipa. Med gamla dämparen blev det t.ex. vid ca 80 km/t i Lundbytunneln en kraftigt ljudförstärkning pga något slags resonans. Mycket obehagligt, kändes som om hjärnan rattlade runt inuti skallen.

Nog kanske man drabbas mycket som förare och själv höll jag på att bli knäpp.
Å andra sidan så de som lider mest av detta djävla oväsen är ju de som bor utefter en populär mc väg och de med hörselskador där vissa frekvenser blir ett rent helvete. För många tycker nog att jag brötar ju bara en stund. Men så brötar 100 andra samma dag... Grattis...
Lite lätt mulligt ljud är både ok och gött enligt mig. Det andra har jag växt ifrån.
Björn321 skrev:
PS Ända är något man sitter på, alltså en lite mer rumsren benämning på röven. Menar man ental av något, en/ett styck, endast en enda etc. behåller man e:et som inledande vokal.:iconbiggrin:

Hur som Björn!
Deras regler är lag gällande bullret. Om de har överstigande buller, kommer Länstyrelsen eller någon annan myndighet och drar in tillstånden. Då blir det inget åka alls. Jag väljer nog hellre en mc som bara väser så länge den går tillräckligt för mig iaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:25 (fredag, 21 maj 2010) 
Användarvisningsbild

För de som har originaldämpare på hojen och misstänker att den ändå inte klarar 95 db (förbifart) kan välja mellan förljande lösningar:

1.) Db-killer!
2.) Ladda inte fullt någon stans på banan = lägre ljudnivå!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:48 (fredag, 21 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Mats503 skrev:
Klubben har en buller-/ljudmätare, så vi kan ordna så du kan kolla upp din hoj innan.
Jag återkommer med exakt värde på bankörningen men det är 92 alt 95 db om jag inte misstar mig. Och då är det vid förbipassage.

Mats: Är det SVEMO-regler som gäller ska man från och med i år formellt klara 95 dB mätt vid förbifart under full acceleration och på ett avstånd av 10 meter från idealspåret i 45 graders vinkel.

Enklare uttryckt: Mätaren på 10 m avstånd vinkelrätt mot hojens spår och så mäter man ca 45 grader efter passage så man får med mesta möjliga avgasljud.

Vid Scandinavian Open i Falkenberg nu i helgen tolkades detta så att alla som under race klarade 100 dB blev godkända - regeln är ny och man vill mjukstarta lite.

Vi borde därför också kunna tillåta 100 dB tycker jag.

Kan vi inte snarast ordna en mätkväll - förslagsvis ute på Arken-rakan vid Skandiahamnen - så att de som är osäkra kan kolla innan de anmäler sig till bandagen?
Obs: Väderberoende, inga mätningar i regn eller då vägen/terrängen är blöt.

Förslag till bättre mätplats? Så lite byggnader eller annat som kan reflektera ljud på sidorna och inga bullriga aktiviteter i bakgrunden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:22 (fredag, 21 maj 2010) 

Det är banägaren som ställer kravet eftersom han har det inskrivet i sitt miljötillstånd för Kinnekulle.

Att man kan ge lite rabatt på tävlingen beror på att man använder banans få "bullerdagar", då man ej har samma krav från myndigheterna.

Banägaren måste hålla bullret under gränsen på vanliga dagar för att få behålla sitt tillstånd för verksamhetem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:19 (fredag, 21 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Torbjörn har rätt att det är banägaren som ställer kravet 95 db vid förbi passage, och det står i det kontrakt som vi skrivit på.

Visst kan vi i god tid innan fixa så dem som vill kan mäta sina hojar.
Kom gärna med förslag på tid och plats.
Bananpiren kan fungera bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:03 (måndag, 24 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Nu är jag anmäld, mätning har visat att ljudet inte är något stort problem (97 dB mätt enl. SVEMO - så bullrar ni mindre än Fujo klarar ni er.)

Om någon tänker transportera hojen på släp e.dyl. är jag intresserad av en plats för min moppe.

Alternativt kan jag tänka mig att hyra släp och ta med andra hojar och förare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:28 (tisdag, 25 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Detta kommer nog bli min första bandag någonsin om jag inte åker på något annat tidigare i år.
Som jag förstått det så kostar det 1200:- totalt för en Kmk medlem?

Är det bäst att anmäla sig till medelsnabb grupp som förstagångs banåkare?
Jag anser mig ju som en snabb gatåkare annars.
Tänker lite på så man inte tar en plats i onödan om man byter upp sig på plats.
Kanske inte brukar bli fullt i grupperna?

Krister Nilsen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:10 (tisdag, 25 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Krister725 skrev:
Som jag förstått det så kostar det 1200:- totalt för en Kmk medlem?

Om du som medlem betalar via plusgirot i förväg så kostar det 700 kr.
Men betalning på plats kostar det 1200 kr, det stämmer (700 + 500 kr).
För de som inte är medlem kostar 900 kr resp 1400 kr.

Krister725 skrev:
Är det bäst att anmäla sig till medelsnabb grupp som förstagångs banåkare?
Jag anser mig ju som en snabb gatåkare annars.

Låter som en vettig idé.
Förra året hade vi två grupper med snabba gathojar och en med medelsnabb gathojar, förutom oreggade hojar. Vi får se hur fördelningen blir iår.
Men anmäl du dig i medelsnabb...

/Mats

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:50 (måndag, 31 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Björn321 skrev:
Nu är jag anmäld, mätning har visat att ljudet inte är något stort problem (97 dB mätt enl. SVEMO - så bullrar ni mindre än Fujo klarar ni er.)
.

97dB är högt.

Ligger man på gränsen är det väl bara att sätta dit org. systemet eller dB killer.

/Brazze

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:18 (onsdag, 2 juni 2010) 
Användarvisningsbild

Hoppar detta, haft kontakt med FB som säger att min försäkring inte gäller. Synd. :(

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]