www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 1:37 (tisdag, 15 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18:57 (onsdag, 28 juli 2010) 
Användarvisningsbild

För att starta en saklig tråd om trafiksäkerheten i klubben skriver jag här.
INGA personangrepp, tack, utan endast sakliga inlägg.

Här finns en tråd som visar våra befintliga touringregler!

---------------------------------------------------------------------------------------
Jag har en liten lista på saker som jag tänker på när jag är ute och kör i grupp.
Detta är bara mina stödpunkter men inget om vilka tankar jag har i dessa.
---------------------------------------------------------------------------------------

Information innan touringkörningen

Hastighet
Hastighet på gruppen (föråkarens tempo)
Hastigheten vid hastighets begränsningarna (30, 50 och 60+ skyltarna)

Gruppformationen
Avstånd (mellan deltagare)
Körning på stor väg (zick-zack?)
Körning på smal väg (ett led?)
Långsamma förare / övningsförare / osäkra förare / trötta och kalla förare
Snabba förare
Förare som kör farligt / för nära / för korta avstånd / ej följer regler
Zick-Zack körning: platsbyten samt körlinje

Under körning
Tappat grupp, vad görs? Vem vänder?
Backspeglar
Blinkers / handsignaler
Korsningar
Trafikljus
Trafikskyltar
Utspridd grupp - få ihop gruppen
Omkörningar inom gruppen
Omkörningar av andra fordon
Omkörning av gående / cyklister / djur
Olycka, vem gör vad?

Planering
Stopp / paus / pisspauser
Fikaställen
Bensinstopp / tankning
Körtider/-längder
Vägtyper (grus, asfalt, etc)

Inläggsrubrik: Bra men mycket
InläggPostat: 3:05 (tisdag, 3 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Det som står där är ju vettigt ur många synvinklar.

Om man tänker dra dem inför gruppkörning tror jag dock det blir problem.
Av någon anledning kommer ju ofta 1/3 av alla med resenärer mindre en 5 min. innan avfärd.
För att samla alla och dra de korta reglerna vi har idag, blir vi inte sällan lite sena.
Skall man dra den listan kommer det dröja innan avfärd.
Men det som står där ju vettigt i sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:23 (tisdag, 3 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Att läsa några ord tar ingen tid ;)
Frågan vad det var för vettigt som stod där??? Bättre åka iväg någon minut sen än förlora en timme på leta folk efter vägen...

Detta är vad jag har kört efter i alla år. Vissa regler skiljer sig mellan olika klubbar/grupper i sverige.
--------------------------------------------------------------------------
Som deltagare:

Kom med hojen fulltankad till starten!
Kom ca 15 min innan avfärd!
Kör ej över din förmåga! Kör lugnt och harmoniskt efter ditt tempo.
Kör inte i andras spår utan DU styr DIN hoj dit du åker!
Det är du som ansvarar för följa gällande trafikregler, inte gruppens ansvar!

Ha kul och njut av färden! Kör med sunt förnuft.

Håll minst avståndet till nästa deltagare som den har lucka framför sig, dock minst 1 sek lucka till närmast framförvarande fordon. Ge utrymme i sidled och längdled, vi kör ingen tävling!

Där vägarna är breda nog kör i zick-zack formation, där justering av plats sker mha blinkers. Vill man ligga i ett särskilt spår hela tiden får man vinka fram bakomvarande mc. Inga okontrollerade omkörningar inom gruppen är tillåtna. Överdriv gärna zick-zack positionen.
På smalare vägar kör vi på ett led.

Ha koll i backspeglarna om någon får problem eller olycka. Använd ljus- och ljudsingal för att föra uppmärksamhet framåt. Försvinner bakomvarande förare så stanna omedelbart vid vägkanten! Endast föråkaren vänder för att kontrollera vad som skett. De förare som vet att de ibland vill släppa lucka säger till framförvarande förare det så de inte blir osäkra.

Vid korsning ser man till att bakomvarande förare svänger in på rätt väg. Stanna precis efter korsningen om bakomvarande dröjer så de ser dig! Kommer den inte så gäller det som ovan, att föråkaren vänder för att kolla vad som hänt.

Vid trafikljus följer man ljussignalerna. Blir gruppen splittrad kör första gruppen lugnt vidare och vid nästa korsning väntar in den bakomvarande. Alternativt stannar på lämplig bussficka eller liknande.

Omkörning av andra fordon sker med omdöme. Häng inte på framförvarande hoj bara för den kör om. De väntar på dig vid nästa korsning!

Vid omkörning av gående, cyklar och andra hinder längs vägkanten, kör ALLA i god tid på linje nära mittlinjen och använd blinkers för att uppmärksamma bakomvarande. Blinka igen när du återgår till yttre zick-zack position.

Vid omkörning av okänd mc eller utryckningsfordon bakifrån kör ALLA på ett led i ytterkant. Även här används blinker i sidoförflyttning.

Tänk på att hästar är lättskrämda och skadar dem ditt fordon eller något annat är det DIN försäkring som får betala! Håll avstånd och kör lugnt förbi dem.

Långsamma eller oerfarna förare ligger nära föråkaren. Vid mer än tre sådana lägger sig en erfaren i den gruppen för att visa spårval och ha koll på tempot etc. Vid övningskörning har handledare hela ansvaret för sin elev. Om tempo skiljer sig markant får dem vara beredda på att köra som en egen grupp, skild från den stora klungan.

Kör någon på ett farligt sätt eller på ett sätt som gör dig osäker, SÄG DET TILL DEN PERSONEN DIREKT!

Avviker man under körningen så meddelar man den övriga gruppen det! Vi vill inte åka och leta efter saknad person i onödan!

Som föråkare:
Informera ALLA om vilka regler som gäller. Även gamla medlemmar kanske inte har kört med dig tidigare eller den touringen. Ut med alla öronproppar och av med hjälmar.

Beskriv planerad rutt inkl planerade bensträckare, pinkpauser, tankpaus och fika stopp. Tänk på vägunderlag vid planering a rutten.

Föråkaren bör hålla en jämn hatighet som inte skapar en ryckig körning. De lägre fartgränserna, dvs upp till 50, bör följa slaviskt eftersom de är där av en orsak. De övriga vägarna får man lite på sitt omdöme och grupp.

Se till att inte ha mer än två långsamma, osäkra eller oerfarna förare i rad. Övningskörare och handledare kör ALLTID ihop och ansvarar för sig själva!

Samla ihop gruppen, på ett säkert sätt, efter avfart från svåra korsningar eller dyligt.

Var inte rädd att använda blinkers tidigt och ofta!

Räkna in antalet deltagare från start och vid pauserna! Kolla om någon avviker.

Var inte rädd att säga till förare som kör för farligt eller på annat sätt skapar kaos i körningen.

Föråkaren vänder vid tappad förare eller ev olycka!

Vid omkörning av andra fordon gör plats för gruppen bakom! Du kör faktiskt för fler än dig själv idag!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:05 (tisdag, 3 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Mats503 skrev:
Att läsa några ord tar ingen tid ;)
Frågan vad det var för vettigt som stod där??? Bättre åka iväg någon minut sen än förlora en timme på leta folk efter vägen...

Låter bra i teorin.
Men bara att dra våra enstaka regler gör ofta att vi kommer iväg betydligt senare en tänkt då 1/3 av medåkarna ofta kommer de sista 5 minutrarna

--------------------------------------------------------------------------
Mats503 skrev:

Som deltagare:

Kör ej över din förmåga! Kör lugnt och harmoniskt efter ditt tempo.
Kör inte i andras spår utan DU styr DIN hoj dit du åker!
Det är du som ansvarar för följa gällande trafikregler, inte gruppens ansvar!

Här håller jag inte med och inte SMC i sina förslag heller.
Människor tar på sig en press även om de inte borde göra detta.
Jag själv har gjort det och många, väldigt många andra har gjort / gör med mig.
När jag själv körde av ut på en grusväg med flera efter berodde detta på just det här.
Likaså när tjejen körde av på våran torsdag och fick åka ambulans.

Man brukar säga att barn gör som du själv gör och inte vad du säger.
Det gäller även vuxna, speciellt om du är ny i en grupp och förösker att passa in.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:39 (tisdag, 3 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Även om de kommer 5 min innan avfärd så är det bättre att alla för info än att alla kör vilse!

Håller med att "monkey see monkey do" är vanligt. Men att lämna huvudet hemma och låta de andra bestämma sitt egna öde låter väl också fel. Och vem har ansvaret för en i gruppen? Ledaren enbart eller den som ligger närmast framför? Eller är det hela gruppen gemensamt?

I sista fallet skulle man kunna bryta mot en trafikregel och åker fast, och hela gruppen betalar böteslappen, eller ledaren???

(Förtydligande har skett sedan första publicering)

Inläggsrubrik: oasv
InläggPostat: 1:01 (onsdag, 4 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Det jag menar är att som ny i en grupp är man inte kaxig. Inte minst om man nyligen skaffat kortet eller kanske inte kört mc på en evighet.

Om våra medlemmar skulle rannsaka sig och vara ärliga är jag övertygad om att väldigt många kört över sin förmåga på våra touringar.
Ofta på grund av att man inte vill sinka gruppen.
Detta gör att man kör över sin förmåga hela touringen.
När man råkat ut för en sådan upplevelse och behöver ta en paus och varva ner i nästa korsning står de andra och väntar, men drar direkt iväg. Så där kommer man fram helslut med svetten rinnandes....

NAturligtvis framför man sitt egna forson och skall bestämma själv, men samtidigt är man en i gruppen som inte vill sinka de andra. MAn vill även visa att man kan.

När vi kör i grupp har vi ju en massa regler för att anpassa oss till varandra.
en av få saker dock som vissa inte vill ha med är att anpassa tempot till andra för att de inte skall skada sig.
Och just den regeln kanske är kanske just den viktigaste, för den just den delen har med andra meldemmars liv att göra.

Det var också dessa erfarenheter som gjorde att vi skapade torsdagarna över huvudtaget. Empati!
Kravet var att man skulle kunna köra enligt hastighets skyltarna.
Det finns dock vägavsnitt som även erfarna får ta i ganska bra för att kunna köra enligt hastighetsgränsen. Jonseredsvägen t.ex. Och då finns inte mycket marginaler kvar.

Personligen anser jag att det är viktigare att vi anpassar tempot på torsdagar så alla kommer fram utan att ha kört över sin förmåga och riskerat sin och andras hälsa. Om man inte har fått ta i på en torsdag är väl ingen fara. Det är väl bara sitt egna ego som får sig en knäck då.

Tisdagarna finns ju fortfarande kvar.
Det jag fortfarande inte begripit är att om det nu finns så många som klagar på tempot på torsdagarna, inte kör på tisdagar. Nu på e.m. såg jag dock en del åka förbi på vägen nedanför. Men inte så många.

Det som det verkar hänga på är att vi skall vara jättemånga många på fikat....Men det är ju både possitivt och negativt, då det kan vara svårt att få till det med platser och man kan inte prata med alla heller.
Å andra sidan blir det en trevlig stämning om man är många.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:43 (onsdag, 4 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Jag anser att en diskussion om säkerhet och touringregler inte enbart har med hastighet att göra! Att kunna använda backspelgar och vänta in folk vid nästa korsning är minst lika viktigt, men det verkar du inte hålla med om.

När jag har skrivit om hur jag tycker man borde köra touring är det oavsett om man haft mc i 40 år eller övningskör. Jag tänker inte heller på någon enskild person utan på många, både de som kör för fort och för långsamt.

När jag legat en bit bak i leden verkar det iaf som vi har många olika syn på hur vi skall köra. Verkar ibland som vi inte har några regler alls utan följa John principen gäller. Ska vi köra i zick-zack formation någon gång, t.ex.? Inte alltid alla har kommit till samma ställe samtidigt, fast man startat som en grupp.

Varför ev köra två grupper på torsdagar? Alla kanske inte kan åka tisdagar, av andra åtagande, samt vissa kanske vill åka även torsdag men då köra i ett mer sportigare tempo än custom-klubbarna gör. Det var därför vi hade 3 hastighetsgrupper på bandagen, just för att folk vill köra olika fort...

Frågan är vad KMK är för klubb? En custom-, sport- eller något "mitt i mellan" klubb?

Ps.
Jag tror ingen vill att folk ska köra av vägen. Det är därför som vi har tagit upp våra regler för diskussion. Det är väl sämre att folk gasar snabbt i den stora Torsdagsgruppen och stressar folk på det viset??
Ds.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2:07 (torsdag, 5 augusti 2010) 

Mats503 skrev:
Varför ev köra två grupper på torsdagar? Alla kanske inte kan åka tisdagar, av andra åtagande, samt vissa kanske vill åka även torsdag men då köra i ett mer sportigare tempo än custom-klubbarna gör. Det var därför vi hade 3 hastighetsgrupper på bandagen, just för att folk vill köra olika fort...

Frågan är vad KMK är för klubb? En custom-, sport- eller något "mitt i mellan" klubb?

Ps.
Jag tror ingen vill att folk ska köra av vägen. Det är därför som vi har tagit upp våra regler för diskussion. Det är väl sämre att folk gasar snabbt i den stora Torsdagsgruppen och stressar folk på det viset??
Ds.

Jag anser att det är en fördel att ha två fartgrupper på torsdagar, en medel (lugn) och en medelsnabb under förutsätning att vi har tillräckligt antal deltagare. Att farten passar alla deltagarna är en förutsättning för att få många deltagare på torsdagarna. Då minskar även risken att dom "långsamma" känner att dom är i vägen för dom snabbare.

Att ställa frågan vilken typ av klubb KMK är också viktigt när det att mrknadsföra sig mot framtida medlemmar. Även att ställla sig frågan vilken typ av klubb KMK skall vara i framtiden.

Frågan är vad KMK är för klubb? En custom(nej)-, sport(ja)- eller något "mitt i mellan" klubb(ja delvis).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]