www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 15:38 (söndag, 13 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10:21 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Edit: Dumt inlägg. /B

Senast redigerad av Björn321 21:38 (onsdag, 25 augusti 2010), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:23 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Edit: Dumt inlägg /B

Senast redigerad av Björn321 21:39 (onsdag, 25 augusti 2010), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Lite rättelser
InläggPostat: 10:27 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Björn det är lite sakfel i inlägget.

Tisdagarna infördes inte som laternativ till torsdagarna utan tvärt om.
Det är tisdagarna som varit grunden.

Men det är väl bra att ta en fråga om det.

Tidigare har det varit tillåtet med omkörningar på tisdagar. Och tempot har varit olika högt men oftast högre en på torsdagar.
Den viktigaste regeln har varit att man väntar in i korsningar så nästa gubbe vet var han skall svänga av. När han slått på blinkern har man kunnat gasa igen.
Denna regeln har dock de senaste åren skötts dåligt.

Inläggsrubrik: F
InläggPostat: 10:33 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

F. Jag anser att man skall köra i det tempo som passar en, men snabbare en på en torsdag och att man enligt föregående tråd väntar i korsning tills nästa bakom kommer och slår på sin blinker, sedan gasa i sitt eget tempo igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:44 (måndag, 23 augusti 2010) 

Det är dom gamla touringreglerna som gäller på tisdagarna.
vill man köra fortare än föråkaren så får man köra om och före till nästa korsning.
Jag har varit föråkare på dom 2 sista tisdagarna på grund av att ingen annan vill vara föråkare. Och jag är uppsatt på dom 2 kommande tisdagarna.
När jag nu är föråkare så är det jag som bestämmer tempot, om ni tycker det går för långsamt så är det bara att ta på sej att köra först så kan ni välja tempo själv, sen är det upp till var och en om man vill åka med denna föråkare.
Det verkar inte vara många som vill åka med nu när jag kör före, så mitt tempo kanske inte passar på tisdagar, men eftersom det nu inte är någon annan som ville köra först så har jag gjort det.
Sen önskar jag att det kan bli en saklig debatt om detta helst på touringmötet, och inte som det har blivit förut här på forumet om torsdagarna, för ska det vara så kompicerat då slutar jag helt och hållet med att köra före.
Svante

Inläggsrubrik: Tisdagar
InläggPostat: 15:48 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Jag tycker att Svantes förslag om att debatten skall föras så skall den vara seriös så vi slipper det svammel som var om torsdagskörningarna. Tycker också att dom som skriver här endast skall vara folk som det berör och eftersom jag själv inte kör tisdagar så blir detta mitt enda och sista inlägg i detta ämne.
Till vederbörande: förstör nu inte denna tråden också, sluta svammla!
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:08 (måndag, 23 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Edit: Dumt inlägg. /B

Senast redigerad av Björn321 21:40 (onsdag, 25 augusti 2010), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:51 (tisdag, 24 augusti 2010) 

Enligt mitt sätt att se, så måste tisdagarna leva kvar som det är idag. Det är enda sättet att få föråkare, som det inte sätts press på. Sen får man leva med, att inte så många sätter upp sig som föråkare, utan att man löser det plats. Tack för ordet. :iconbiggrin: Göran

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:12 (tisdag, 24 augusti 2010) 

Jag röstar för C. Jag anser att D och särskilt E är upp till enskilda deltagare, men inget som klubben skall stödja.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:37 (onsdag, 25 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

OK, tror jag förstår läget och ger mig!

Ni har alla rätt och jag fel. Gör vad ni vill med Tisdagstouringen eller låt den bara fortsätta att dö. ( :( )

Jag kommer aldrig mer att ta upp - eller kommentera - ämnet igen på detta forum. Inte heller skriva en enda rad om den typ av mc-körning som TiT en gång var.

Inläggsrubrik: TiT
InläggPostat: 22:43 (onsdag, 25 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Förstår dig, jag gav också upp under debatten om ToT.
Antingen vill man inte ha en debatt utan ett helt dött forum där det helst bara förekommer mainstreamade synpunkter.
Mvh
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:05 (torsdag, 26 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Björn321 skrev:

Ni har alla rätt och jag fel. Gör vad ni vill med Tisdagstouringen eller låt den bara fortsätta att dö. ( :( )

Jag kommer aldrig mer att ta upp - eller kommentera - ämnet igen på detta forum. Inte heller skriva en enda rad om den typ av mc-körning som TiT en gång var.

Ärligt talat har problemet med tisdagarna uppstått nyligen i så fall.
Reglerna vi haft i alla år och fungerat felfritt har varit att föråkaren kör i det tempo han
/ hon vill men då helst snabbare en på torsdagar.
När det är byte av väg i korsning, stannar föråkaren in och väntar tills nästa förare kommer ikapp. Efter att denn person slagit på blinkersen gasar man igen.
Detta innebär att alla kunde köra i sitt tempo, visserligen med stopp emellanåt, men trots allt.
Omkörningar har varit tillåtna.

Dessa regler har funnits så länge jag varit i klubben och troligen i en evighet innan detta också.
När jag gick med i klubben var tisdagstempot troligen betydligt högre en vad tempot på tisdagarna är idag.
Själv körde jag då över mina begränsningar väldigt ofta och vi startade torsdagarna som ett komplement, fler tyckte tydligen samma och fler körde på torsdagar en tisdagar. Sedan när sporthojskurserna startade slutade flera köra på tisdagarna. Då är det ett fåtal kvar.
Jag kan direkt komma på ca 5-6 namn som körde tisdagar och nu är instruktörer.

Och jag tycker visst du skall diskutera vidare Björn!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:35 (torsdag, 26 augusti 2010) 

Björn321 skrev:

Jag tycker det var synd att du tog bort dina tidigare inlägg.
Du ställde ju en fråga om hur vi ville ha tisdagstouringarna, frågan är ju berättigad,
Men det är ju dom gamla reglerna som gäller, tills ett touringmöte bestämmer något annat.
Och sluta inte komma med komentarer eller åsikter, dom behövs.
Bara det inte blir som den tidigare diskusitionen om torsdagarna för den tyckte jag att den spårade ut helt.
Jag tror fortfarande att det är viktigt att man har föråkare som är uppsatta på en viss dag, detta gäller både tisdagar o torsdagar.
Då vet folk vem som kör före, och dom vet kanske vilket tempo det kan bli. Och så behöver ingen som inte vill eller kan köra före vara orolig för att råka bli utsedd till föråkare just bara för att dom är där.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:14 (fredag, 27 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

På frågan hur jag vill ha Ti touring, Tisdagstouring är för mig så som den var när jag körde som mest ca 2004-2007 och då var det ett betydligt högre tempo och vad jag kan komma ihåg så tappade vi inte bort någon eller att någon körde av.

Precis som Dennis skriver så är många av dom som körde då instruktörer nu och kör mest på bana.
Vi var ett gööt gäng som var väldigt samkörda.

Ska jag köra Tisdagstouring så är det den typ av körning jag uppskattar men med tanke på att det inte är så ofta jag kör nu så rättar jag in mig i ledet och följer med i det tempo som är men möjligheten finns ju att jag kanske tar på mig rollen som föråkare någon gång och då blir det som det var förr, riktigt kurviga vägar och ett högt tempo 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:47 (måndag, 30 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Jonas525 skrev:
då blir det som det var förr, riktigt kurviga vägar och ett högt tempo 8)

Då kommer jag :evil:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]