www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:54 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torsdagstouring 26/5
InläggPostat: 12:43 (fredag, 27 maj 2005) 
Användarvisningsbild

Denna gång var jag i något bättre tid till starten. Dock inte tid för några träningsvarv... :-)

På klubben fanns fem glada åkare (förutom mig själv) som trotsat det mulna vädret för en trevlig torsdagstouring på lite kurviga vägar. Dessa åkare var:

Håkan
Christer F
Björn Gustavsson (stavning?), Honda CBF600
Janne
Per Fors (stavning?), Honda CBR1100XX
Niklas

Efter en kort diskussion så var vi överens om att minst risk för regn troligen var åt sydost, varför jag höll fast vid min planering som gick i den riktningen.

Inga fler MC-piloter dök upp så gränslade våra järnhästar och satte av mot tunneln. Inga större problem denna gång. Vi körde E6 söderut till Kållered för att sedan fortsätta gamla E6 till Anneberg. Efter det bar det iväg mot Höglanda, Fjärås Bräcka och vidare på södra sidan Lygnern. Här i dalgången vid södra änden av Lygnern är verkligen vackert! Speciellt vid denna tiden på året!

I Öxared körde vi lilla vägen mot Förlanda, Stockared och mot Idala för att sedann stanna för kort rast vid Horreds kyrka. Paparazzi (Niklas) är snabbt framme med kameran för att föreviga gänget. Christer får några extra bilder på sin hoj till försäkringsbolaget. Dags att åka vidare! Men vad sjutton nudå... :twisted: :geek: :x Min ena handske är borta!! Går inte att hitta. Märkligt, den var ju här alldeles nyss.... Här är den säger Christer! Då har den fastnat i hans hjälm, som han ställde undan på min sadel när Niklas fotade hans hoj. Jaja, alltså inget större mysterium. :-)

Efter Horred åker vi mot Öxnevalla och stöter på "nygrusad" beläggning.
Den hade börjat sätta sig så det gick att åka någorlunda avslappnat så länge man tog det lugnt. Efter några kilometer slutar gruset lagom till det härliga kurviga och backiga partiet strax innan Hyltenäs kulle. Hysteriskt vad kul det är med berg och dalbana (Liseberg släng dig i väggen) :-) :-) Ett av krönen med bra fart och man har magen någonstans vid halsen. Kul!

Efter Torestorp kommer en bit väldigt rak väg på ca 1km. Sedan blir det ingen mer rak väg... Sista biten mot Örby/Kinna är lika kurvig och rolig som det andra och vi kommer till Gästhuset i Kinna med ett brett leende på läpparna (läs: stort grin i hela ansiktet). Christer vill åka en gång till!

Det visar sig att jag fiket har lagt om tider för i år och stänger nu kl 20 istället för kl 21 som jag trodde. Vi var där ca 2min innan stängning. Tjejen i fiket var schysst och lät oss handla ändå och vi satte oss på utsidan. Det var varmt och gott ute, så vi satt bra där!

Hemvägen gick över Fotskäl, Tostared och Fjärås. Tyvärr var en stor del av Tostaredsvägen också grusad.

Totalt körde vi nog ca 16-17 mil.

Regn? Nej, i stort sett ingenting. Det kom några droppar när vi närmade oss Kungsbacka på vägen tillbaka. Sedan vet jag inte om det blev något mer över Göteborg för dom som åkte vidare däråt. Resten av vägen var helt torrt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:36 (fredag, 27 maj 2005) 
Användarvisningsbild

När jag närmade mig Sandsjöbacka, på väg hem från Kungälv där vi skiljdes, kör jag på de första pyttesmå regndropparna. Det är nästan så glest mellan dem att jag kan köra slalom utan att bli blöt eller ens fuktig på visiret. Man bara SER att det är regndroppar.

Lagom till jag har rullat in hojen i förådet och börjat kränga av mig utrustningen tätnar dock regndropparna och övergår snabbt till ett normalt regn. Snacka om flax! :toothy2:

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:53 (fredag, 27 maj 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Snacka om flax! :toothy2:

Vad fyndig du var nu då...... :-)

/H

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]