www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:04 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10:41 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Hej

Någon som känner för en tur i kväll?

Har inget speciellt för mig.

/Klas

Inläggsrubrik: Hm
InläggPostat: 11:54 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Lockande!
Skulle inte varit fel
Men jag måstenog förebereda infå Norge semstern

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:32 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Det skulle nog kunna vara möjligt, om det bara blir något svalare. Här har man gått och klagat på kylan hela våren och nu när värmen äntligen kommit så klagar man på det! Känner mig så här just nu:x! Vi har 31 gr på kontoret och man känner sig ju inte så särskilt produktiv.

Har du tänkt vanlig TT-tid, Klas ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:35 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Hej

Har pratat med Roy. Han slutar inte förrän 18:00

Vi har bestämt 18:20 - 18:30 i kallebäcklide.

/Klas

Inläggsrubrik: Re: Hm
InläggPostat: 14:36 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Lockande!
Skulle inte varit fel
Men jag måstenog förebereda infå Norge semstern

Norge behöver man inte förbereda, de ä bara te å åk.

/Klas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:52 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Mycket trevlig tur, Klas! Vädret var ju kalas trots att det såg lite opålitligt ut i början, och vägarna var mycket trevliga.

Och några skördetröskor mötte vi ju inte heller...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:40 (tisdag, 5 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Mycket trevlig tur, Klas! Vädret var ju kalas trots att det såg lite opålitligt ut i början, och vägarna var mycket trevliga.

Och några skördetröskor mötte vi ju inte heller...

Tack!

Turen gick från Kallebäckslide, Landvetter, Björed, Eskilsby, Inseros, Mot Hällingsjö, tog av upp mot Ubbhult, Hällingsjö, Hulta, Smälteryd, Sätila, Fotskäl mot 156 tog av mot gamla R41, Skene och fiket mellan Skene och Kinna.

Efter fikat tillbaka till Skene, mot Örby vidare mot Torestorp, Kungsätäter,
Sedan mot horred men tog av ner mot Älgaslätt, Vedigie, Fjärås KA, Idala, Gällinge, Kungsbacka och sedan Split.Nej inte det som ligger i forna Jugoslavien utan var och en åke i sin egen takt och i riktning mot sina.

Vilka var vi ?
Roy Simonsson,
Christer F,
Någon som var med på Kinnekulle, fast nu på nyanskaffad hoj. Närminne jag ?
Håkan Nilsson
Nicklas Östergren
Klas Sehlstedt "Road warrior" Läs föråkare

Från det zoologiska perspektivet beskådades hare och grävling. Nicklas påstod att det var ett tredje djur någonstans men det har jag inte ens sett såvida han inte menade korna. Grävlingen var riktigt nära. Bild

Nåväl det gick bra trots mina obefintliga reaktioner.

Samt ett litet vägsläpp i en högerkurva nära älgaslätt.

Turen var ca 210 km.

Vi fick väja för lite h20 i Fotskäl annars så var vädret helt OK, Trots värmeåskväderskurarna som ramlade ner i Västra Götaland under eftermiddagen och förkvällen.

/Klas

Senast redigerad av Klas600 2:13 (onsdag, 6 juli 2005), redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:40 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Våga inte att skada en Grävling! Det är mitt bataljonsdjur Grävlingsbataljonen!!! K3 Über alles... :razz: :razz:

Senast redigerad av Kjell 10:25 (onsdag, 6 juli 2005), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:12 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Om man inte tidigare haft funderingar på VARFÖR man inte skall köpa en Kawa så fick man det under turen igår kväll med Klas (tack för en trevlig tur Klas).

Följande djur tycktes formligen ÄLSKA ljudet av Klas "moped"! :x

Det hela började med en hare som på relativt säkert håll sprang upp ca. 10m framför Klas. Och för er som har sett en hare "in action" tidigare så vet ni att deras tempo är minst sagt race-inspirerat :mrgreen: och trots Klas potenta maskin var haren säkert 20m in på gräsmattan innan Klas passerade punkten där haren formligen flög över vägen.

Tempot igår var väl anpassat till vår okända man med nyinförskaffad blackbird som var en förståndig man och därför ville ha ett säkert tempo med tanke på att antal körda mil bakom det nya styret inte var mer än ca. 40st. när turen startade igår kväll.

Nästa "zoologiska sensation", som Klas kallar det, bestod av Oskar och hans 20 kor som lagom släpptes över vägen 3 sek. innan vi svängde runt den skarpa högersvängen. Som tur var finns varningsskyltar som varnar just för... kor på vägen. Men inte f...n tar man dem på allvar, eller...? Nåväl, Klas är en duktig bromsare och tempot var moderat så stop fick vi allihop och ställde oss under några sekunder och beskådade "chefskon" som precis var i stånd att beträda vägbanan på väg från betet till stallet.

Vad kon hade i huvudet under dessa sekunder har jag ingen aning om för hon stod och råstirrade på oss som om vi var några UFO´n som kom från... ingenstanns. Klas tog därför snabbt befälet och släppte upp kopplingen och vi började alla sakta rulla föbi bonden Oskar och hans gelikar...eeeeh...kor menar jag :wink: .

Chefskon (heter det så?) står snällt kvar och råstirrar på oss en efter en. I backspegeln ser jag dock kon förjar gå över vägen EXAKT samtidigt som Håkan skall passera (Håkan körde sist igår). Vad var det hon tände på Håkan? Din röda jacka, svarta hoj med packväskor eller var det ditt rakvatten??? :mrgreen:

Efter fikat bar det av igen och nästa förb... djur som fick för sig att leka "rysk roulette" var en grävling som klarade sig undan med ett nödrop. För DET var nära Klas framhjul.

Jag låg som tredje man och hade kanske ett avstånd fram till Klas som vid gällande tidpunkt var ca. 20 - 25m och tyckte meig se att "detta kommer att smälla". Något bromsljus uppfattade jag aldrig varken från Klas hoj eller ??? (ursäkta mig) "nyinförskaffad blackbird". Själv kör jag med 2 fingrar på styret och lyckades bromsa till som hastigast men insåg, efter någon halvsekund att grävlingen bara "skojade" med Klas och nu befann sig på "rätt sida" Klas misil varpå jag släppte bromsgreppet och fortsatte i nästan samma fart som innan dvs. 80 - 90 km/h.

Vid det här laget tänkte jag att det var tur att Klas höll ett lågt tempo och att han verkade ha turen på sin sida idag. Lagom tills jag tänkt tanken klart (jag är en långsam tänkare :wink: ) kom vi fram till en liten större väg (T-korsning) där vi skulle svänga vänster (fråga mig inte exakt var det var för det kommer jag inte ihåg, minne som ett järnspett :cry: ). När Klas har ca. 50m kvar springer en liten kanin på Klas vänster sida. När jag så här i efterhand tänker till KAN det har varit så att den låg i gräset alldeles intill vägen och tryckte och blev uppskrämd när den hörde det välljudande vrålet från Klas förstärkare (dämpare kan det ju inte heta??? :roll: ).

Dvs. kaninen sprang nog aldrig över vägen direkt framför ditt framhjul Klas. Men vi måste ju räkna det som så för OM kaninen hade haft sitt bo, sin trygga plats, på ANDRA sidan vägen så HADE den sprungit framför ditt framhjul och DÅ... :wink: :x

Nåja, vi får väl avsluta detta lilla kåseri med att Sverige har en fantastisk artrik fauna. Synd bara att den måste vara där VI är... :mrgreen:

Väl mött på vägarna i sommar!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:34 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Vad var det hon tände på Håkan? Din röda jacka, svarta hoj med packväskor eller var det ditt rakvatten??? :mrgreen:

Nja, kanske snarare bristen på rakvatten. :twisted: Man luktar väl inte alltid uberfräscht i den här värmen... :shock: :D :D

Inläggsrubrik: Djurikst kul ;o)
InläggPostat: 10:41 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Är ni helt säkra på att ni inte förirrat er på Borås djurpark eller Nordens Ark :wink:

Inläggsrubrik: Re: Djurikst kul ;o)
InläggPostat: 10:59 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Är ni helt säkra på att ni inte förirrat er på Borås djurpark eller Nordens Ark :wink:

Nordens ark... är det inte det som i vardagligt mun kallas "Sveriges natur"? :razz:

// Niklas

InläggPostat: 11:29 (onsdag, 6 juli 2005) 

Niklas skrev:
Dennis Johansson skrev:

Nordens ark... är det inte det som i vardagligt mun kallas "Sveriges natur"? :razz:

// Niklas

Jag tycker mer att det låter som om ni har medverkat i tvprogramet Mitt i naturen.

Hälsningar
Dan Ljung

InläggPostat: 12:01 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Dan612 skrev:
Jag tycker mer att det låter som om ni har medverkat i tvprogramet Mitt i naturen.

Hälsningar
Dan Ljung

Ja om inte annat är det just DÄR vi hade hamnat om dessa djur fått för sig att springa över för sent...mitt i naturen! :razz:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:35 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Om man inte tidigare haft funderingar på VARFÖR man inte skall köpa en Kawa så fick man det under turen igår kväll med Klas (tack för en trevlig tur Klas).

Följande djur tycktes formligen ÄLSKA ljudet av Klas "moped"! :x

(Tack själv)

De är först de senaste veckorna som delar av Sveriges bestånd av djur har materialiseras sig framför den blå i stor utsträckning.

Detta efter att jag monterat en sk viltvarnare på hojjen efter artikel i bumsen. De flesta bumsar låter ju inte så mycket. Möjigtvis är det så att den tidigare aktiva säkerheten i Yoshimura röret i kombination med de av totaltrycket drivna akustiska viltvarnarna utgör lockrop till grävlingar, rådjur, hare, kanin, älg, björn, räv, varg, orm, vildsvin, insekter, spindlar och annat småknytt kort och gott zoologiska varelser i stället för "Stick och brinn" någon annstans.

Jag tror jag skall montera bort dem igen :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]