www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:02 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14:19 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

I söndags så var Monika, Mikael och underteckand med på
SMC Skånes endagars Broms och Kurv kurs.

Kursen bedrivs på ring Knutstorp som ligge 3 km söder om kågeröd.

Vi åkte ned till Kågerröd redan under lördag eftermiddag på trevliga småvägar.

Vi nattade över på panget tre stjärnor som ligger mitt i Kågeröd.

Kursen startar 8:00 med incheckning från 7:30.

Då Mikael anmälde sig sent så hade han ingen plats så det gällde att komma iväg tidigt ( det fanns två lediga platser). Det fanns dock andra aspiranter på dessa också. Hursomhaver så löste det sig i alla fall.
Mikael fick en plats i önskad grupp.

SMC Skåne har fyra olika grupper
Grön , Gul, Blå och Röd.

Grön är långsammast och röd är snabbast. Gul och blå är där emellan.

Monika valde gul grupp, Mikael blå grupp och undertecknad valde också blå grupp, valet gör man vid anmälan. Instruktörerna flyttar sedan om om det inte stämmer under dagen. De är bra om grupperna är så jämna som möjligt. Själv blev jag uppflyttad i röd grupp. Inte för att jag är så snabb utan mera för att man var väldigt få i röd grupp och alla i blå grupp som förrut kört genomfört en tidigare BKK på knutstorp blev uppflyttade.

Kursen består dels av allmän information av dagen, sedan är varje moment indelat i 15 min körpass (bromspasset var 20 min).
Lunch intages rullande ( schema grön, gul, blå och röd), dvs där man normalt skulle ha en liten paus.

Upplägget gör att man får instruktioner innan körpass, feed back efter ett körpass och lite välbehövlig pause inann det är dags för nästa omgång på banan.

Mellan passen är det viktigt att drika mycket vatten speciellt när man har ett så fantastisk väder som vi hade.

Körpassen innehåller olika övningar typ: spårval, körning utan broms, bromsövning, motstyrning etc.

Vid motstyrning brukar man köra flera varv med endast höger hand på styret, då känner man verkligen vilken nytta det gör.

Kursen avslutas med en enkät där man skriver vad man anser vara bra, vad som kan förbättras etc. detta så att man kan förbättra kurserna.

Målet med BKK är:
Att lära känna sig själv bättre i kombination med sin motorcyckel.
Att få metoder att förbättra sin kurvtagningsteknik.
Att få metoder att förbättra sin bromsteknik.
och att ha kul.

Kostnad endagskurs 1200 sek luinch ingår.

Omdöme
Jag tyckte kanske att feedbacken blev lite mager jämfört med tidigare BKKer som jag deltagit i. Detta kanske i sin tur beror på att jag nu varit på några stycken. Två dagars kurser är bättre en endagars. Det blir inte så komprimerat. Å andra sidan blev det en hel del åka 5.5 pass a 15 minuter och ca 21 - 25 km per pass. Då knutstorp är teknisk krävande och inte har så många raksträkor så bromsövningen svår att genomföra.
Bromsövningen blir inte blir inte bättre av att rester av tidigare grupp blir kvar på banan när deras pass var slut.

Det är alltid bra att köra på bana eftersom man kan koncentrera sig på sin körning och man behöver inte bränna sin kapacitet på mötande trafik, vilda djur, konstiga vägbeläggningar, utan fokusera fullt på spårval och manövreringsteknik men inte mist det är bara så kul :razz: :razz: :razz:

Här finns några bilder innan kameran fick värmeslag:
http://home.swipnet.se/sehlstedt/mc/mc/2005/Ring%20Knuttorp_07_03/index.html
1:a Incheckningskön Monika och Mikael.
2:a Monika och några av kollegorna i gulgrupp
3:de - 6:te Monika in action.
7:de Instruktörerna för undertecknadsgrupp.

Vill man ha mera info om SMC skånes kurser titta på deras hemsida här: http://www.smcskane.org/index_nobar.html

Inläggsrubrik: Nästa gång / år
InläggPostat: 14:59 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Man kanske skulle planera en sådan kurs vi tillfälle. Verkar nyttigt

Inläggsrubrik: Re: Nästa gång / år
InläggPostat: 15:05 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Man kanske skulle planera en sådan kurs vi tillfälle. Verkar nyttigt

Höger på bäbis
:D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:03 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Klubben skulle kanske annordna en sån här kurs nästa år, där även utomstående kan vara med???

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:25 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Klubben skulle kanske annordna en sån här kurs nästa år, där även utomstående kan vara med??

Det skulle klubben mycket väl kunna göra, men fördelen med att SMC står som organissatör är att MC försäkringarna gäller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:24 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Det gör den om vi anordnar den också, vi är en SVEMO klubb och SMC har fått leda Touringdelen av SVEMO, som skall ha hand om detta men har delegerat detta till SMC.
FIM har hand om all organiserad Motorcyklism, där är Touring en del där av FIM rallyt mm och FIM’s underavdelning i Sverige är SVEMO.

Mycket är man bättre än mig på, men inte SVEMOS regler och stadgar.

Så vill vi fixa en sån här utbildning där försäkringar gäller så gör vi det, garanterat!

Så om vi vill är det bara att köra, skall kolla detta med SMC/SVEMO

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:27 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Det gör den om vi anordnar den också, vi är en SVEMO klubb och SMC har fått leda Touringdelen av SVEMO, som skall ha hand om detta men har delegerat detta till SMC.
FIM har hand om all organiserad Motorcyklism, där är Touring en del där av FIM rallyt mm och FIM’s underavdelning i Sverige är SVEMO.

Mycket är man bättre än mig på, men inte SVEMOS regler och stadgar.

Så vill vi fixa en sån här utbildning där försäkringar gäller så gör vi det, garanterat!

Så om vi vill är det bara att köra, skall kolla detta med SMC/SVEMO

Avtalet är skrivet mellan SMC och de sju största försäkringsbolagen och har, mig veterligen, inget med SVEMO´s tävlingsverksamhet att göra.

För att försäkringen skall gälla finns en del riktlinjer som arrangören måste uppfylla och arrangemanget måste godkännas av SMC där i första hand MCT´n i resp. länsorganisation är den som godkänner arrangemanget. Skulle han/hon vara tveksam är det Jesper Christersen SMC riks som har sista ordet.

I riktlinjerna står bla. följande:

Instruktörer skall vara SMC-instruktör och de skall kunna utbilda deltagare på ett kunnigt sätt.

Vilket bara kan tolkas på ett sätt. Nämligen att arrangören måste av SMC godkända instruktörer som genomför arrangemanget.

Nu råkar detta inte vara ett problem eftersom undertecknad de facto blev godkänd. Saken är bara den att en sådan kurs kräver fler än EN instruktör. Fast det går att lösa också eftersom det sedan finns en hel hög med välutbildade instruktörer som man kan ta hjälp av.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:43 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

SMC är bara tilldelade touringen i Sverige av SVEMO. Så om försäkringsbolagen slutit en försäkring med SMC om Touring så gäller den oss.

Och vad ni än tycker kommer jag att kolla upp detta, och jag kommer inte att dölja att jag avskyr SMC, och att jag vill inte vill vara i närheten av dom.

OCH JAG ÄR MED I STYRELSEN I KMK, OCH HAR EN EGEN ÅSIKT SOM JAG STÅR FÖR: SMC ÄR SKIT!!!!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:44 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Att kontrollera det är självklart en rättighet du har Kjell, precis som att ha en egen åsikt, precis som vi andra!

Försäkringen avser trafiksäkerhetsövningar inom inhägnat område där utbildningen (för det är så man skall se det, som en utbildning) sker inom inhägnat område och gäller för registrerade motorcyklar.

Oavsett vad som gäller för försäkringens skull, vilket naturligtvis kanske teoretiskt kan gälla samtliga SVEMO anslutna klubbar (här återstår att se vad du får för besked vilket jag självklart hoppas du förmedlar vidare till oss andra), så kvarstår en av de punkter som jag de facto redogjorde för i mitt tidigare inlägg. Nämligen kravet på SMC-instruktör.

Eller tolkar du/jag det på olika sätt?

När det gäller in åsikt om SMC står det dig fritt att ha vilken åsikt du vill. Men vän av ordning önskar man ju ett förtydligande och då gärna med ett motiv till denna ståndpunkt. Annars ger det ju inte oss andra någon som helst viktig "input" om orsaken till ditt så frutrerande stora missnöje med världens största mc-organisationer som fn. har fått till ett sammarbete med bla. vv. i ett försök att rädda just den typen av motorcyklar/motorcyklister som du en gång i tiden företrädde nämligen sporthojar. Faktum är att man har dessutom lyckats med bedriften att få vv att stå för "hela kalaset" rent ekonomiskt.

Än så länge är projektet bara i sin linda och det finns oerhört mycket att göra och absolut ingenting säger att det skall lyckas likväl som det kan bli hur bra som helst. Allt är upp till dem som med ideéllt arbete ägnar sig åt att försöka se till att en viss typ av motorcyklar fortfarande skall få rulla på svenskt vägnät OCH försöka rädda livet på så många som möjligt!

Som i ALL idéell verksamhet kräver detta ett enormt engagemang och en arbetsinsats som ofta vida överstiger vad man kan ställa krav på. Och arbetet, om det lyckas, gagnar HELA mc-kollektivet, ÄVEN de som har en annan åsikt om en enskilld organisation som SMC.

Men eftersom du Kjell inte kör, eller så vitt jag vet ens äger, en inregistrerad besiktigad motorcykel så hör ju du inte till denna lilla exlusiva grupp!

Nu spelar det ingen som helst roll för detta arbetet och är det så att du en gång i framtiden skulle få lust att börja köra aktivt igen på gatan så påverkar ju detta arbetet som SMC nu har påbörjat även dig. Så håll till godo!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:46 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
SMC är bara tilldelade touringen i Sverige av SVEMO. Så om försäkringsbolagen slutit en försäkring med SMC om Touring så gäller den oss.

Och vad ni än tycker kommer jag att kolla upp detta, och jag kommer inte att dölja att jag avskyr SMC, och att jag vill inte vill vara i närheten av dom.

OCH JAG ÄR MED I STYRELSEN I KMK, OCH HAR EN EGEN ÅSIKT SOM JAG STÅR FÖR: SMC ÄR SKIT!!!!!!

Intressant Kjell!
JAg har hört av dig tidigare att du tycker att SMC är skit. Men inte har jag hört varför SMC är skit utan vissa fragment.
Mig veterligen har SMC gjort massa gott åt oss knuttar.
OCH SOM ORDFÖRANDE I KMK, KAN JAG SÄGA ATT DET INTE ÄR KLUBBENS OFFICIELLA ÅSIKT ATT SMC SKULLE VARA SKIT, TVÄRT OM!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:39 (torsdag, 7 juli 2005) 

Kjell skrev:

Va!!Kkjell är du med i styrelsen fortfarande. Jag trode att du ville ha 1500:- i timman för att göra något för klubben.

citat
"Så nästa möte/tävling/aktivitet i klubbens regi som behöver funktionärer/ledare mm. får klara sig utan mig om ni inte betalar Novatech 1500 kr/tim för jag jobbar inte gratis. Gör du?

Med vänlig hälsning
Kjell Fredriksen"

slut citat

Hälsningar
Dan Ljung

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:36 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Klubben skulle kanske annordna en sån här kurs nästa år, där även utomstående kan vara med??

Utomstående KAN vara med på SMC´s broms & kurvkurser. Ett medlemsskap i SMC är INGET krav men vid brist på plats har dessa företräde.

Så du är välkommen att deltaga du också Kjell, det är bara att skaffa sig en inregistrerad och försäkrad hoj och köra. Kurserna är, vare sig du gillar SMC eller inte, oerhört lärorikt. Konceptet är taget från CSS som har ett oerhört gott rykte ute i världen och som har skolat många minst sagt framgångsrika förare i GP VM likväl som ovantligt många "vanliga" gatåkare.

Målsättningen är ju att lära sig köra i en kurva på ett så säkert/snabbt sätt som möjligt. Gatåkarens största intresse (grundläggande) torde ju vara att ta sig runt en böj på ett så säkert sätt som möjligt men ändå kunna ha kul och få ut så mycket som möjligt av hojåkningen. Medan raceföraren äendast är intresserad av att lära sig ta en kurva på ett optimalt sätt vilket då borgar för maximal kurvhastighet. Naturligvis är detta i allra högsta grad beroende på vilken typ av tävlingsfordon föraren kör, det skiljer ju, som bekant, en hel del i möjlig max hastighet på en lätt 125 racer kontra ett blysläde till Superbike hoj. Men målsättningen är ju den samma (så snabbt som möjligt runt banan).

Kurserna som SMC arrangerar ÄR, vara sig du gillar det eller inte Kjell, inne på rätt spår vad avser att utbilda svenska motorcyklister till att bli bättre/säkrare motorcyklister OAVSETT motorcykeltyp.

Man har dessutom ett koncept på sina utbildningar som gör att man lär sig under så säkra former som möjligt, vilket tyvärr inte kan sägas om alla tidigare "bandagar" som mer har liknat "vilda västern" på sina håll. med minst sagt stort manfall med efterföljande höjda försäkringspremier. Och som "grädde på moset" gäller alltså din försäkring på SMC´s kurser, vilket är viktigt för vissa för att de över huvud taget skall ta ut sin mc på en bana.

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:37 (fredag, 8 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Själv har undertecknad deltagit i en 2 dagars BKK och tre endagars BKK med SMC som organissatör. Jag hävdar att det har varit väldigt nyttigt och super kul. Man kan tycka vad man vill om SMC men faktum är man gör faktiskt något till skillnad från andra som bara snackar.

Om vi i klubben kunde göra lika bra arrangemang på våra bandagar och utöka dem så är åtminstone jag övertygad att vi kan locka till oss fler medlemar. Under förutsättning att vi marknadsför det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1:07 (lördag, 9 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Jaha jasså, gäsp… vad jag är intresserad av era så kallade kunskaper om SMC, jag anser det är skit och vill inte ha en "fackförening" vill du ha det när du kör bil?
Tror ni inte att tekniken att köra fort och bra finns inom sporten? Borde inte då etta finnas inom SVEMO? Eller har SMC bättre förare en ex. Peter Sköld eller Lars Bosson???

Men SMC och Fan vad vi är bra har tagit över... Fan vad jag är glad att jag inte kör i år :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:08 (lördag, 9 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Jaha jasså, gäsp… vad jag är intresserad av era så kallade kunskaper om SMC, jag anser det är skit och vill inte ha en "fackförening" vill du ha det när du kör bil?
Tror ni inte att tekniken att köra fort och bra finns inom sporten? Borde inte då etta finnas inom SVEMO? Eller har SMC bättre förare en ex. Peter Sköld eller Lars Bosson???

Men SMC och Fan vad vi är bra har tagit över... Fan vad jag är glad att jag inte kör i år :wink:

Kontexten i dessa inlägg är inte racing. Det handlar heller inte om vilken organissation som har bättre eller sämre förare anslutna till sig,
men jag förstår att du Kjell gör så gott du kan med de resurser du har :D.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]