|
Tjabba
Det har inte regnat saa mycket den här helgen bara natten lördag till söndag. Vattnet i floden utanför hotellet har sjunkit med 1 m och hotellgaraget gaar att använda igen. Fats det luktar skunk där nere.
Fredag:
Drog iväg i kring 16:00 söderut mot interlaken och körde en alternativ väg
(läs fel) och hamnade pü väg ut mot Kandersteg där finns ett biltaag som jag inte skulle ta. Passerade en by som heter Frutigen. Vet inte om de har frukt där men en herrans massa lera i sina hus har de efter allt regn.
Vände och tog räät väg till Gstaad och vidare ner till Martigny där jag hittade ett hotell med en hyffsad buffe som intogs med hunger.
Där efter nattavara för att paa.
Lördag:
Stiga upp för att komma iväg hyffsat tidigt. Drog iväg i lungt tempo mot
Aosta dalen över St Bernado. Inte saa mycket trafik vid den här tiden dock efter ett tag saa ligger det ett antal bilar före. Intar omkörningsmod och betar av dem en efter en. Nu är det bara en suv, personbil och plastgrisen (husbil) kvar väntar nu paa nästa omkörningssträcka och den kommer strax, blinkar gaar ut i vänster körfält när jag ligger ligger jämsides med suven saa svänger den feta tysken ut och gasar för att köra om samtidigt som blaa misil fatt upp farten. Bromsmod intas omdelbart och mitt framhjul skriker, hojen ormarsig och bakhjulet är nog nästan i luften, släpper av paa bromsen och gaar mera aat vänster saktar in och avbryter omkörningen. Tysk suv fortsätter som ingenting har hänt
Fan att inte folk kan vrida paa huvet. Inväntar nästa omkörningsträcka klipper personbilen, suven och gestikulerar vilt aat den feta tysken fast helst skulle jag vilja ha den där 30 mm bushmastern monterad paa den blaa och eldtillstaand paa feta tyskar i Suvar. Lungnar ner mig och forsätter i upp över St Bernado passet ner till Aosta där kaffe intas och ett vykort produceras och postas. Fortsätter till Courmayuer, vänder för att köra in i Frankrike en annan väg ner till Seez för att fortsätta ner till Val d' Isère. Nere i Seez inses att vädret söderut icke är hojvänligt. Bestämmer mig för ny rutt norrut mot Maurice st Bourg, Svänger av och hittar en fin liten väg mot Beaufort komer sedemera ut pa vägen mot Chamonix. Tänkte stanna där men det var saa väldigt mycket människor där saa jag dra vidare mot Martigny igen (varvet runt Mount Blanc avklarat). Fortsätter genom Martigny mot Sion och stannar till slut i Brig eftersom klockan nu är närmare 20:00 och lite kvällsregn börjar göra sig paamint. Slaar läger för kvällen och intar det som husets meny beskriver och en halvflaska vin därefter nattavara med drömmar om torra vägar paa söndagen.
Söndag:
Kliver upp sent, jag har hört det där blöta ljudet fraan bilarna som passerat. Käkar frukost betalar notan, Byter om till MC -stället poackar hojjen och se solen har varit framme ett tag och vägbanorna torkat upp.
Kör österut mot furka, nuefen pass. Furka har jag kört igenom tidigar och dessutom är grimsel pass stängt som hade varit den naturliga vägen till Thun. Saa det blir Nuefenpass vidare till St Gothard för att sedan ta Sustenpass. Paa baksidan paa Nuefenpass ser jag ett ett antal kraftledningsbyggare högt uppe i en ledningspylon slutmonterande en sektion och detta paa 1800 m. Snacka om job paa hög nivaa. Inget för folk med anlag för svindel. St Gothard gamla vägen har gatsten paa rakorna fast asfalt i serpentinerna. Kommer till Wassen där vägen mot Susten pass tar av. Mötes daa av en röd skyllt med Gespert saaledes inget Sustepass heller. Det blir den laanga vägen över Luzern over schallenberg (ett litet Raticosa för er som vet hur det ser ut paa helger, dvs en herrans massa motorcycklar vid ett fik)för att naa Thun.
Intar hotellet för nästa veckas arbete.
Fraan eder utsände med örat mot rälsen.
_________________ /Klas
Undvik MC skadliga överlevnadsreaktioner, blunda!
|