www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 21:18 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torrbrytning
InläggPostat: 8:18 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

eftersom vädret inte skulle sgöra gällande om det skulle bli frot på vägarna på kvällarna samt att vi skulle till Båberg från T-hättan för att svänga på våra lurviga, valde jag min 740 till T-hättan denna helg.

Däremot kunde jag övertala MAria att åka till Bike för att kika på utr. samt torrbryta olika mc.
Börja med att torrbryta på en KTM 950, sedan en Suzuki DL 1000 V-strumpa och efter den en R-1200 GS
Till min belåtenhet tyckte gumman i sin första ingivelse att 950 från KTM var bäst att sita på. Detta trots smalare och hårdare sadel.
BMW:n hade enligt henne en otrevlig kant mellan förare och passagerare.
Strumpan hade inte ilka kraftig kant men samtidigt kraftigare benvinkel.
Dessutom satt man inte lika tätt.

Niklas, du som gått kurser mm.
Stämmer körskolans uppgifter att man skall sitta tätt för bästa sätt att åka hoj med passagerare.
Fick själv lära mig att passageraren skulle sitta så tätt som möjligt för att man skulle vara en enhet på hojen.
Man skulle inte heller hålla i konstiga handtag utan i personen som körde hojen för bästa kontakt.
Detta verkar inte dagens tillverkare bry sig om i så fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:51 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Skall man köra lite mer aktivt (eller egentligen alltid) så är det en klar fördel att sitta nära och få en bra kontakt. Det är helt riktigt som körskolan lärt ut. Det blir mycket lättare för passageraren att följa förarens/hojens rörelser och intentioner. Är passageraren följsam och aktiv så blir det mycket bättre för föraren också och hela ekipaget går med bättre kontroll och större marginaler.

Jag har provat på lite både och under tiden som jag var passagerare. Eftersom min rygg är lite sisådär så har jag svårt att sitta alltför mycket framåtlutad under längre stunder, och då är det rätt skönt att kunna sträcka på sig lite. Körmässigt är det däremot ingen tvekan om att en nära kontakt är bättre.

Inläggsrubrik: Re: Torrbrytning
InläggPostat: 10:01 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Niklas, du som gått kurser mm.
Stämmer körskolans uppgifter att man skall sitta tätt för bästa sätt att åka hoj med passagerare.
Fick själv lära mig att passageraren skulle sitta så tätt som möjligt för att man skulle vara en enhet på hojen.
Man skulle inte heller hålla i konstiga handtag utan i personen som körde hojen för bästa kontakt.
Detta verkar inte dagens tillverkare bry sig om i så fall.

Tyvärr har de kurser jag gått inte nämnt ett smack om passagerare eller packning och körteknik. Men jag vill minnas från min körskola att det var exakt så man resonerade även då. Dvs. att passageraren skall eftersträva att sitta relativt nära föraren och att man skall (som passagerare) försöka förlja med vad som händer i trafiken framför hojen så att även passageraren är beredd på om vägen svänger höger/vänster eller en bil kör ut framför/bromsar kraftigt!

Men jag föreslår att du pratar med den/de som under senare år har åkt mest med passagerare Ander och Britt-Inger! Jag är övertygad om att både Anders och Britt-Inger har en hel del bra tips/funderingar att delge. För samtidigt som man skall sitta tätt måste passagerare och förare också sitta bekvämt för att orka med en hel dagsetapp.

Och den körställning som man rekommenderar för aktiv/säker körning med soloförare är sällan (på de flesta hojar) lämplig för längre turer. Visst det FINNS hojar där man sitter bekvämt samtidigt som man har "rätt" körställning (vinkel på armar i förhållande till styre mm.) men inga sporthojar utan man får nog då titta på stora Offroad eller panor alt. wingar eller liknande!

Lycka till!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Okido
InläggPostat: 10:26 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Som du pratade om tidigare Niklas om att man skall ha rätt vinkel mellan underarmarna och styret för att inte ödsla kraft på att trycka på styret i fel vinkel har jag just kollat detta på min hoj och då ser jag att man verkar ha rätt vikrl vid upprätt körning.
Det är kanske därför dessa hojar är så populära i Europa.
de säler ju mer en custom hojarna som annars verkar sälja mest.

Som det ser ut nu och jag skall byta hoj vid tillfälle landar det nog på en KTM 950 adv.
Väldigt lik min @ men allt är uppdaterat och bättre. Sedan vet jag inte så mycket om kvaliteten mer en att de försöker åtgärda allt som kommer upp.
Det är ju tydligen så att alla andra inte gör det alla ggr.

Ktm hojen har likande körställing.
mera motor
lägre vikt
Stabilare chassie
bättre bromsar.
Dessutom anger de 15 kilo per väska bak vad gäller packning!!!!!
Den klarar alltså mina korvlådor med packning i!

Inläggsrubrik: Re: Okido
InläggPostat: 10:48 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Dessutom anger de 15 kilo per väska bak vad gäller packning!!!!!
Den klarar alltså mina korvlådor med packning i!

Det tror inte jag är några problem. Inte ens på den du redan har! Anders skjutsade Rolf under ett antal år med full packning för två pers och överskred max tillåten vikt med...(hur mycket var det Anders?)...50 - 100 kg???

Och du vet ju hur Anders kör ibland! :mrgreen: Detta under ett ANTAL mil och på vägar som igentligen inte borde få kallas belagda! Nu var det ju visserligen på den gamla hederliga VFR:en från -88 men dock!

Lite överlast är således inga problem!

Mvh!
// Niklas
P.S Lycka till med nyinvesteringen!

Inläggsrubrik: Tack niklas
InläggPostat: 10:59 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Även om jag vill ha en sådan, så innebär ju inte det att man har råd :crybaby:
Man får väl se hur mna skall göra.
Samtidigt så sa Anders något bra.
Ha sade att ett alternativ kan vara tt behålla det man har och resa en med den och se sig om med den istället för att ha en ny moppe som man bara kan åka till jobbet med :!:
det ligger ju lite i det.

Folk har ju till och med åkt genom öknar i och korsat kontinenter med @ så den är ju inte kass.

Sedan finns det ju en idiot som åker med en R1 också på de mest märkliga ställen för att ta sig runt jorden

Inläggsrubrik: Re: Tack niklas
InläggPostat: 12:13 (måndag, 17 oktober 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
...Samtidigt så sa Anders något bra.
Ha sade att ett alternativ kan vara tt behålla det man har och resa en med den och se sig om med den istället för att ha en ny moppe som man bara kan åka till jobbet med :!:
det ligger ju lite i det.
...

Skulle nog vilja påstå att det ligger MYCKET i det! Vad är en ny hoj värd om man inte har råd att använda den? Inte ett skit om du frågar mig!

Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]