www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:25 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Touringmötet 23/11 05
InläggPostat: 0:15 (torsdag, 24 november 2005) 

I kväll så hade vi ett Touringmöte, precis som det står i kalendern.
Förra månaden var vi bara 3 st närvarande, vilket gjorde att vi ställde in mötet.
Denna gång hade vi mer än 100% ökning, vi var hela 7 medlemmar på mötet, Blixten var där också men han hann gå innan mötet började, annars hade vi varit 8 personer.
Var är ni alla andra?? Ska vi ha någon Touringsektion i klubben eller skall vi flytta över allt till internet?
Vi kan ju ha mötena via forumet och så kan vi köra MC på våra egna datorer istället, så slipper man dyr bensin och att köpa dyra däck. Och så slipper man att träffa folk och att fika en massa konstiga ställen där man aldrig varit förut.

Jag kommer att skriva ut protokollet under helgen, men jag har en fråga att ta upp här. Roffe ville ju veta om vi ska ha någon fotokväll.
Alla som var med på mötet var intresserade, men ingen har redigerat några bilder än, så därför beslutade vi att vi försöker köra en bildvisning
Fredagen den 13 Januari, Det är ju en otursdag så vi får kanske otur, det
kanske inte kommer någon.
Men en förutsättning att vi ska köra är att ni hör av er här och visar lite intresse, annars så ställer vi in det.

Vi har ju inget touringmöte i december, så nästa möte blir onsdagen 18 januari, det är veckan före MC-mässan.
Då skall vi bl.a bestämma när vi ska ha Touringavslutningen.
Resten av vad som avhandlades kommer ni att kunna läsa i mötesprotokollet.
Närvarande på det här mötet var Göran, Alf, Dennis, Torgeir, Heikki, Anders och så lilla jag.

Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:08 (torsdag, 24 november 2005) 
Användarvisningsbild

Japp, intresserad av bildvisning 13:e januari 2006 i KMK´s klubblokal! :wink:

Det var ju ett tag sedan jag och Anders visade våra semesterbilder från Iberiska halvön runt 1995. Så om intresse finns kan jag släpa fram diabilderna ur dammhögen och ev. låna Anders diaprojektor och köra igenom de 200 bilderna från en resa som för Anders, mig och Heikki skapade en milstolpe vad avser modern tidräkning. För efter resan har vi i mångt och mycket delat in händelser i vårat liv före och efter "resan"! :mrgreen:

Vänligen lämna besked i god tid så diaprojektor kan ordnas fram. Alt. får jag sätta mig nätterna igenom och scanna in samtliga bilder på datorn. Men det tar sådan förb... tid!

Förutom dessa bilder har jag tagit en hel del bilder löpande under året som gått (2005) och som jag skulle kunna sätta samman ett litet bildspel av. Säg med ett fåtal (3 max 4st.) bilder / händelse.

Jag har allt från målning av huset, tisdags/torsdagstouringar, HLR-kurs mm. mm. Vad sägs?

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:12 (torsdag, 24 november 2005) 
Användarvisningsbild

Låter väl alldeles utmärkt, Niklas!

Som kalendern ser ut nu så passar 13:e alldeles utmärkt! Jag har också en del bilder från Europasemestern för några år sedan om, jag bara hinner skanna dom. Dom ligger på vanliga papperskopior.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:06 (torsdag, 24 november 2005) 
Användarvisningsbild

Vis av tidigare erfarenheter bör vi begränsa bildutbudet till att vara flera kortare bildvisningar i stället för att fylla HELA kvällen med en djäkla massa matande av bilder.

Man orkar inte ta in hur mycket som helst utan vi måste försöka se till att begränsa oss, låt säga 20 min / bildvisning. Detta innebär inte att vi bara kan/bör ha EN bildvisning/kväll. Men ni som har varit på bildvisningar tidigare vet nog vad jag menar!

Eller är det bara jag som lessnar efter stillasittande i en timme i sträck? Helt enkelt för att jag inte orkar utan behöver en rast.

Bildvisningen av spanien runt tar mellan 30-40 min och kräver med andra ord en rast. Total tid blir då ca. 1 timme. Därefter bör vi ta ytterligare en rast om 10-15 min.

Om sedan folk orkar/vill kan jag försöka sätta ihop en kavalkad av årets händelser på låt oss säga 15-20 minuter. Men min målsättning blir då att INTE köra något snack utan låta bilderna bläddra fram själv och ev. med lite bakgrundsmusik! Vilket är enda chansen att lyckas hålla nere tiderna så intresset hålls på topp.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1:51 (fredag, 25 november 2005) 

När och var intages fredagsölen den 25e. ???
Annars ser det ut som jag kan komma o titta både på er och era bilder
på tjugondag knut.
Undrar nyingen Z? som tyvärr jobbade natt :( (19-07) sistlidna onsdagen.

Inläggsrubrik: Re: Touringmötet 23/11 05
InläggPostat: 12:58 (fredag, 25 november 2005) 
Användarvisningsbild

Svante75 skrev:
Var är ni alla andra?? Ska vi ha någon Touringsektion i klubben eller skall vi flytta över allt till internet?

För egen del så har jag försökt hålla nere på körandet under vintertid eftersom det går åt kopiösa mängder med bensin om man skall åka fram och tillbaka till Göteborg flera ggr i veckan. Jag försöker kombinera flera ärenden i gbg samtidigt men ibland går det inte. Sommartid är det annorlunda för då kör man ofta hoj och kan kombinera det med en nöjestur.

Personligen tycker jag att det är för mycket med möte varje månad (utom dec) under vintern och det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att det är lite folk. Koncentrerade man det till ett möte varannan månad så skulle man veta att det NU det gäller och nästa gång är först om två månader. Som det är nu känner jag att det är större risk att inte komma ngn av gångerna.

Detta är givetvis inte enda orsaken, och kanske t.o.m bara jag som tycker det, men det är min åsikt iallfall.

Inläggsrubrik: Kanske
InläggPostat: 16:11 (fredag, 25 november 2005) 
Användarvisningsbild

Det är möjligt att Håkan har rätt.
men det förklarar inte varför folk inte kommer under mc säsong heller.

Vi har ju ca 270 medlemmar. Hälften av dem är touring nissar på ett ungefär.

Ganska få kommer till klubben till vare sig möten eller åkningar.
Tycker personligen att det är lite märkligt att man har mc och man är med i en mc klubb, men man deltager inte i den verksamheten som klubben har, och gillar man inte aktiviteterna åker man inte heller på möterna för att påverka klubbens inriktning. :?

Och även om en hele del läser på forumet är det ganska få som skriver och påverkar.

Generellt sett har allt med föeningsliv minskat sedan tv:n kom in i folkhemmet och sedan minskat ännu mera med kabel och parabol tv.
Nu är det datorn och internet som lockar ihop med tv, tv-spel mm.
Det är dessa verksamheter vi konkurerar med våran.

Enligt undersökningar jobbar vi mindre en vad vi gjort tidigare i antal timmar jämfört till både 60 och 70-tal och barn har människan producerat i alla tider och på 60 och sjuttiotalet var föreningslivet större en nu.
Generellt verkar människan nog blivit mera soffpotatis.

Jag har under hela tiden funderat över hur vi skall få våra medlemmar lyfta rumpan ur vagnen och deltaga i klubbens aktiviteter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:52 (fredag, 25 november 2005) 
Användarvisningsbild

Jag kan bara tala för våran del och jag kan tycka att det är lite ofta under vintern med 1gång per månad, jag tycker att det kan räcka med varannan månad.

Sen är det ju så att det krockar med annat man gör tex jobb, andra möten, födelsedagar, andra aktiviteter osv.

Så det är ju inte så att man bara skiter i det sen kan det vara som Håkan säger att någon gång kan det vara kostnads skäl.

Jonas o Mia 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:48 (lördag, 26 november 2005) 
Användarvisningsbild

Är det inte så att det mesta här i livet är en prioriteringssak!?

Förmodligen har vi antingen fel aktiviteter för majoriteten av våra medlemmar och/eller så når vi inte ut med "marknadsföringen" av våra aktiviteter.

När det gäller mötena behöver vi ju inte ha låsta tider för hur långt det skall vara möten. Man kan väl lika gärna boka in ett möte någon vecka eller två innan en/flera större händelser som berör Touringsektionen bara man gör det på mötet innan. Om det innebär att det ena gången är 4 veckor mellan mötena och nästa gång 6 eller 8 veckor spelar nog mindre roll. Viktigare är kanske att mötena ligger "rätt i tiden" och att budskapet NÄR mötena är är tydliga och når ut till alla.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:44 (lördag, 26 november 2005) 
Användarvisningsbild

Jonas525 skrev:
Jag kan bara tala för våran del och jag kan tycka att det är lite ofta under vintern med 1gång per månad, jag tycker att det kan räcka med varannan månad.

Att möterna kanske inte behövs lika ofta under den tiden det är mörkt kan jag förstå.
Men att vi kallar folk endast till möterna är ju inte rätt.
Vi vill att klubben skall leva året om.
Om fler hade kommit till klubben lite oftare och handlat något i baren, kafe choklad etc och deltagit i verksamheten hade vi kanske inte heller behövt höja medlemsavgiften!

Jonas525 skrev:
Sen är det ju så att det krockar med annat man gör tex jobb, andra möten, födelsedagar, andra aktiviteter osv.

Att det kan krocka med andra aktiviteter kan jag förstå. Men inte för 270 medlemmar varje onsdag och söndag.
Dessutom hade man nog fler möten på andra föreningar förr då människan var en föreningsmänniska.
Dessutom hade folk fräckheten att fylla år för 20 år sedan också.
Och Jobbar gör vi enligt viss fakta mindre nu en för säg 20 år sedan.
Så även om den fakta du nämner Jonas stämmer in på er tro jag inte det stämmer på 270 medlemmar.

Anders Frånberg berättade om tiden då klubben låg på Hulmans Holme.
Då stog folk på sadlarna utanför huset för att kika in genom fönstret eftersom klubblokalen var full med folk inför varje möte.
Detta trots att folk fyllde år, jobbade mer en idag, hade andra möten mm.
Utan jag tror på det som en undersökning visade. Det är lättare att sätta sig en kväll hemma framför tv:n eller datorn, tv:spelet eller en film på DVD en att komma till klubben och umgås :!:
Och för att bryta den trenden får man nog förbjuda dessa attiraljer hos folk som söker till klubben :wink: OBS! SKÄMT :!:

Jonas525 skrev:
Så det är ju inte så att man bara skiter i det sen kan det vara som Håkan säger att någon gång kan det vara kostnads skäl.
Jonas o Mia 8)

Att det kan vara av kostnads skäl kan jag förstå med tanke på vad det kostar att åka från yttre kommuner och hit för att snacka skit.
Då kan man ju göra som ni och Håkan gör ibland, samåka.
Men att bägge hushållen skulle vara lediga från tv:n som har ett kanonprogram just den kvällen som det är öppet på klubben, kanske inte har bästa oddsen.
Å andra sidan finns det många medlemmar som bor i eller nära stan. Och så många av dem är inte här heller en onsdag.

Så problemet kvarstår.
Att det kan vara som Niklas skriver att antingen har vi fel aktiviteter eller också får vi inte ut informationen.

Ex.
HLR kursen där bokas 20 platser som i sista sekund fylldes upp.
Utav 270 medlemmar var alltså till slut 20 intresserade att gå. Plus ett mindre antal som sagt att de inte kan gå under en vardag.
Det innebär att en stor majoritet anser att det är ren dynga eller också kan en majoritet i klubben detta redan vilket är beundransvärt.

Informationen gick ut med visserligen ganska kort varsel. Först i forumet sedan i brevform och dessutom mail ett par gånger.
Det ända sättet att få ut informationen utöver detta är via personliga samtal. Personligen anser jag det oerhört tidskrävande och dyrt och onödigt att ringa till folk som fått informationen redan innan i form av mail och brev.
Det är till största delen vuxna männsikor som är aktiva i klubben som har kunskaperna om hur man läser mail mm. Tycker inte att man skall behöva mata folk med information som om de vore fågelungar.

En lösning kan vara som många andra klubbar har och vi hade tidigare.
Den lösningen har exempelvis www.Rapido.se
De har ett system där de som vill bli medlemmar får vara någon form av hangaround ett tag först, vilket jag inte är possitiv till. Sedan kräver klubben att varje medlem skal llägga en viss tid i klubbkåken. Stå i kassan i caféet etc.
Deras hyra betalas av de pengar som medlemmarna lägger i cafét. Vilken önskedröm för oss!
Och kolla in deras klubbkåk. Och kolla vilket ruckel det var när de tog över den kåken.
Trist att behöva tvinga folk att göra saker. Men vårt system fungerar ju inget vidare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:43 (lördag, 26 november 2005) 
Användarvisningsbild

Det är nu snart 3 år sedan vi arrangerade en stor tävling. Aktiviteterna i och kring klubben har sedan dess stadigt minskat och ligger idag på en allt för låg nivå.

Vad klubben behöver är en mer omfattande tävling som kräver folks engagemang. Det som binder folk samman i KMk är just dessa tävlingar. Så har det alltid varit (nästan) och så lär det nog förbli en lång tid framöver.

Så frågan är om inte vi måste, för klubbens fortlevnad, försöka arrangera en större RR-tävling igen!

När det gäller HLR-utbildningen är det ett väldigt lovvärt initiativ och man kan aldrig få FÖR mycket utbildning vad gäller kunskap att rädda andra i nöd, eller sig själv.

Men VARFÖR skall folk lära sig det? Vad har de för nytta av det i klubbverksamheten? Om du frågar mig så blir svaret "nästan ingen".

Om vi däremot hade haft en eller ett antal tävlingsarrangemang där stor del av klubbmedlemmarna hade deltagit som funktionärer hade det sett annorlunda ut!

Visst kan folk gå omkring och få "hjärtsnörp" var som helst. Men tror du/ni inte att medlemmarna hade känt ännu större motivation till att gå en sådan utbildning om vi hade arrangerat en större tävling och satt kravet på minst en HLR/ABC-utbildad / postering?

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:28 (söndag, 27 november 2005) 

Jag hör väl till dem som inte är så ofta på klubben, och orsaken? Jag saknar något som är himla svårt att sätta fingret på ... men skulle man inte kunna ordna någon form av temavecka/kvällar? Så att det finns något att göra, själv gillar jag inte alltid att bara sitta rakt upp och ner, även om det är trevligt folk att prata med. För med så många medlemmar som vi har, så borde det finnas en hel mängd folk som har lite andra intressen och kanske kan dela med sig, ha små introduktioner i vad de gillar förutom mc. Det kan vara motorrelaterat eller något helt annat (nu blir jag väl halshuggen :) ) tex schottis eller virkning ... Bara en tanke ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:17 (söndag, 27 november 2005) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:
Jag hör väl till dem som inte är så ofta på klubben, och orsaken? Jag saknar något som är himla svårt att sätta fingret på ... men skulle man inte kunna ordna någon form av temavecka/kvällar? Så att det finns något att göra, själv gillar jag inte alltid att bara sitta rakt upp och ner, även om det är trevligt folk att prata med. För med så många medlemmar som vi har, så borde det finnas en hel mängd folk som har lite andra intressen och kanske kan dela med sig, ha små introduktioner i vad de gillar förutom mc. Det kan vara motorrelaterat eller något helt annat (nu blir jag väl halshuggen :) ) tex schottis eller virkning ... Bara en tanke ...

Självklart Lenita!
Din Idé är inte dum.
Det har gjorts flera försök.
På senare tid är det bla Dan Ljung som hade lite digitalfoto kurs.
Tidigare vet jag att Fredrik Hansson och JAn-Ove Öien hade bar kvällar och det har också varit Bingo Lotto kvällar.
Jag är väldigt tacksam för liknande evenemang.
Grejen är bara att om en eller ett fåtal hela tiden skall försöka greja liknande saker så bränner de sig till slut. Det hände Med Fredrik och bar kvällarna, middagar mm som de höll.
Det viktiga är att det kommer in förslag som ditt. Med någon som skulle kunna hålla i ett visst ämne.
Och det senare kommer någon som kan något annat ovch genomför det.

Ett alternativ till är ju att ta in externa personer som varit med om något.
Ex. Kört jorden runt på mc etc och komma och hålla föredrag. Tyvärr kommer det säkert in kostnads problem i en sådan sak.

Men om du ex. vill hålla en kurs i att virka så kom in med förslaget till styrelsen, så bestämmer vi ett datum och så skickar vi mail och skriver i forumet så ser vi om vi får napp. När du får tillräckligt antal anmälda så kör du kursen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:37 (söndag, 27 november 2005) 

Visst skulle det för min del fungera alldeles utmärkt att köra en virk-kväll, men tyvärr så tror jag inte att det är så stort intresse från övriga klubbmedlemmar. Personligen har jag ganska så nischade intressen utanför klubben, som många inte tycker är lika kul som jag. Däremot vet ju ni grabbar bättre vad som kan tänkas gå hem ... Men vad blev det av gemensamma tv-kvällar? Jag har för mig att jag hört att det skulle bli något sådant, men eftersom det handlade om sport så lyssnade jag inte särskilt noga. Vi får väl hoppas att geniknölarna gnuggas lite till mans :) :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:23 (måndag, 28 november 2005) 
Användarvisningsbild

Skulle det kunna vara ett alternativ att tex. en RR-kille (alt. fd.) kommer och håller ett kort föredrag om tex. hur en tvåtaktsmotor funkar och vad som gör den så känslig. Dvs. gå igenom det som är extra noga/intressant på en modern tvåtakts-racer. Ett namnförslag, om han nu skulle vara intresserad, är "Nalle".

Ett liknande föredrag skulle inte behöva ta mer än 20-30 minuter och skulle tex. kunna bestå av i huvudsak frågor från lyssnarna.???

Eller varför inte fråga om någon RR och/eller Endurokille/tjej som tävlar aktivt komma och prata lite om sin satsning och säsong som varit/är.???

Vi har flera fd. mycket framgångsrika tävlingsförare som man skulle kunna bjuda in för ett litet snack! Kolla i rullorna alt. med någon med bra minne (ex. FH :roll: ).

Mvh!
// Niklas
Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]