www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 21:10 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chaufför sökes!
InläggPostat: 16:31 (fredag, 9 juni 2006) 

Hej vänner
Tänkte ta en tur med mina arbetskamrater på en motorcykeltur. Som det ser ut idag så är vi fem passagerare (tjejer) och bara tre som kan ta passagerare. Är det någon som vill ställa upp och köra så skulle jag bli glad. Några av tjejerna har aldrig åkt förut så det är ju bra om det är någon van förare. Alla töser skall ha riktig mc-utrustning på sig. Vi tänkte åka tisdagen den 13 juni från jobbet på Ringön vid ca 16.30-tiden.

Träffade föresten en gammal kmk-are, Kennet "Guldfisken" som jobbar på bilverkstad i Biskopens ind omr. Han hälsar till alla som han känner.

mvh Pia K

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:35 (lördag, 10 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Visst inga problem!

Hur är upplägget tänkt?

Startplats?
Slutmål?
Ca: körsträcka?

Fixar ni/passagerarna med utrustning?

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Rekommenderas:
InläggPostat: 10:55 (söndag, 11 juni 2006) 

En liten rekommendation om man ska åka med som passagerare på Niklas VFR: dubbelhäftande tejp i MASSOR att sitta på !! :D :D

Inläggsrubrik: Gatubolagets mc-tur
InläggPostat: 15:01 (söndag, 11 juni 2006) 

Hej igen och tack Niklas.

Vi tänkte starta vid Gatubolaget, Teknisk Service, som ligger på Gjutjärnsgatan 12 vid 16.30, (kör Ringögatan, in på Gjutjärnsgatan, förbi Blå Stjärnan (som ligger på vänster sida), förbi bilförsäljaren, in genom grindarna, rätt fram, följ skyltar med "Däckbyte" och där skall du hitta oss. (titta gärna in i mitt däckförråd, där ligger ju ca 10 000 vinterdäck nu och väntar på vintern).
Tänkte en tur på ca 10-15 mil totalt, hörde ett tips om Seatons Kulle, stanna vid ett fik någonstans (samma upplägg som klubbens turer). Målet får ju bli tillbaka på jobbet för dom som har sina bilar där.
Alla passagerare skall ha riktigt utrustning.

vi hörs!

Inläggsrubrik: Re: Chaufför sökes!
InläggPostat: 20:25 (söndag, 11 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Behöver du en chafför till ?
Jag kan ställa upp.

/Klas

Inläggsrubrik: Re: Rekommenderas:
InläggPostat: 23:45 (söndag, 11 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:
En liten rekommendation om man ska åka med som passagerare på Niklas VFR: dubbelhäftande tejp i MASSOR att sitta på !! :D :D

Förstår inte vad du menar Lenita! Ingen av de 3 deltagare som jag skjutsade i lördags hade några kommentarer mer än 2 av dem som äntligen förstod vad gaskontroll innebär på Falkenbergs motorbana! :mrgreen: :wink:

Och vi höll oss på hjulen dessutom! Du är välkommen att åka med. Fast förshoppningsvis fick du koll på övningen gaskontroll och dess betydelse för motorcykelns stabilitet!?

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:31 (måndag, 12 juni 2006) 

Tack Claes, det vore jättebra. Vi syns på tisdag, mvh Pia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:46 (måndag, 12 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas, var det inte du som var uppskriven som föråkare på TT den 13:e?

Ville bara kolla så att det inte blir dubbelbokning!

/Håkan

InläggPostat: 11:12 (måndag, 12 juni 2006) 

Niklas skrev:
Förstår inte vad du menar Lenita! Ingen av de 3 deltagare som jag skjutsade i lördags hade några kommentarer mer än 2 av dem som äntligen förstod vad gaskontroll innebär på Falkenbergs motorbana! :mrgreen: :wink:

Och vi höll oss på hjulen dessutom! Du är välkommen att åka med. Fast förshoppningsvis fick du koll på övningen gaskontroll och dess betydelse för motorcykelns stabilitet!?

Nog har jag lördagen i relativt färskt minne! MEN ... vad har gaskontroll för betydelse när det gäller passagerarens vidhäftningsförmåga till ekipaget :? Min kommentar var vinklad från passagerarplatsen, jag får en känsla av att jag har senare/uppdaterade erfarenheter från det området .... detta sagt utan att ringakta dig som förare/instruktör :D

InläggPostat: 14:44 (måndag, 12 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:
Niklas skrev:

Nog har jag lördagen i relativt färskt minne! MEN ... vad har gaskontroll för betydelse när det gäller passagerarens vidhäftningsförmåga till ekipaget :? Min kommentar var vinklad från passagerarplatsen, jag får en känsla av att jag har senare/uppdaterade erfarenheter från det området .... detta sagt utan att ringakta dig som förare/instruktör :D

Helt rätt, passagerararens "vidhäftningsförmåga" (fräckt ord i ett något annorlunda sammanhang :mrgreen: ) har ganska lite att göra med gaskontroll. Men jag var ju tvungen att på NÅGOT sätt försöka motivera en, efter hand, moderat tempoökning med omnämnda passagerare.

Skall vi (läs jag) vara något mer seriös skall det till protokollet läggas att man kör ALDRIG i högt tempo med en person bakom sig som man inte efter hand lär känna! Därför ökar man sakta tempot. Man märker, mycket tydligt, som förare vad passageraren gör och inte. Minsta tecken på oro = sänk hastigheten.

Dessa killar var dock väldigt bra som passagerare, satt rätt upp och ner och bara åkte med, precis som en säck potatis = kanon!

Instruktionerna de fick innan var kanske av viss hjälp (knip med knäna vid inbromsning ´(precis som man gör som förare). Följ med vad som händer (när svängen kommer mm.), sitt avslappnat och upprätt, luta INTE inåt/utåt + lite annat smått o gott!

Fast vad vet jag, kanske hade någon klistrat fast fästkuddar (ni vet sådana där som man använder till affisher som förstör tapeterna). :roll:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:12 (måndag, 12 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Niklas, var det inte du som var uppskriven som föråkare på TT den 13:e?

Ville bara kolla så att det inte blir dubbelbokning!

/Håkan

Har ingen aning men om så vore fallet så är det väl bara för di andre att haka på -:)
/klas

InläggPostat: 23:49 (måndag, 12 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:
Niklas skrev:

Gasar man tillräkligt mycket kommer såväl passagerare som pilot att pressas mot sadeln :lol: , men så mycket skall inte jag gasa utan bara köra snyggt och mjukt på en växel utan broms så att jag sen kan fråga hur känns det ? för att sen replikera svaret med Intressant kan du inte berätta mera ?

/Klas

Inläggsrubrik: bakhalt
InläggPostat: 9:33 (tisdag, 13 juni 2006) 

Jag hade ju förmånen att åka bak på Niklas för ett par år sedan (turen till Trollhättan om vissa minns) :D . Och det var SNORHALT bakom Niklas, i alla fall i mina allvädersbyxor! Jag kanade både framlänges, baklänges och i viss mån sidledes :shock: Och inte hade jag mycket att hålla i heller ... Niklas hör ju inte till de kraftigare, dessutom lutar han ganska så mycket framåt vid körning ... där blev det svårt med "skedposition" (svårt med så nära fysisk kontakt olovandes, hur lockande det än kan vara). Så jag fick så vackert klamra mig fast i ett minimalt handtag mitt bak ... fanns inget på sidorna ...

Resultatet blev, att när Niklas bromsade fick jag medelst klämning av förare med knän och ett stadigt grepp i handtaget hålla mig någorlunda fast ... inga större problem. Värre var att vid minsta gaspådrag! Där kanade jag bakå-tbakåt-bakåt ... med bara min egna hand som tog emot ... kändes högst osäkert, för i det läget kändes det som om jag hade VÄLDIGT små händer!

Så kontentan av det hela är att just bakom Niklas i allvädersbyxor så trycks man INTE mot sadeln ... bara bakåt ... även vid låga hastigheter. Därför är min rekommendation allvarligt menad. Men, lite spott på sadeln innan kanske hjälper :wink:

Hoppas att ni får en trevlig tur!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:30 (tisdag, 13 juni 2006) 

Det är roligt att höra dina erfarenheter, Lenita. I vanliga fall brukar man ju spotta i näven för att klara av saker, men här får man spotta på sadeln! Jag och min syster hade lite undringar om hur mycket man fick hålla om föraren när man inte var gift/sambo med dom. Efter en del förfrågningar så fick vi klart för oss att det var det ok att hålla i sig var man ville bara man inte störde körningen. Är det fortfarande så?

Turen med jobbet skall gå till Marstrand.

tjingeling

Inläggsrubrik: Re: bakhalt
InläggPostat: 10:39 (tisdag, 13 juni 2006) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:

Så kontentan av det hela är att just bakom Niklas i allvädersbyxor så trycks man INTE mot sadeln ... bara bakåt ... även vid låga hastigheter. Därför är min rekommendation allvarligt menad. Men, lite spott på sadeln innan kanske hjälper :wink:

Hoppas att ni får en trevlig tur!

Jo jag minns resan, eller rättaresagt din reaktion efteråt. Vid ett sådant läge är det OERHÖRT viktigt att man som förare får reda på att det inte är bra. Samtidigt skall man, naturligtvis, som förare förvissa sig om att det ÄR ok!

En lösning, även om den kan tolkas som oseriös, är att i sådant läge de fakto krama om föraren med båda armarna. Om inte annat får föraren klart för sig att passageraren dels är kvar men också att något är fel. När någon klämmer hårt runt midjan får man en signal om att han/hon inte upplever körningen som en njutning = signal om att slå av och kanske stanna för att stämma av.

Hade jag haft en aning om att du åkte fram och tillbaks, märkte inget eftersom du själv inte är så stor, så hade jag naturligtvis stannat och kollat läget!

Att åka med goretexbyxor, motsvarande, KAN som du mycket riktigt skriver vara väldigt halt. En lösning där, om man skall åka mycket bak på en hoj, är att limma på Liquisole som blir som gummisträngar med mycket bra vidhäftningsförmåga. Dessa är sedan relativt lätta att ta bort. Nackdelen är att det tar ca. 12 timmar för dem att härda! :x

Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]