Hej på er alla mc-vänner!
Som andra blev jag offer av webbhotell byte som helt sonika suddade bort

ett antal inlägg jag skrev mitt i juli. Nu skall jag försöka återskapa ett av de inläggen i alla fall...
Härligt att läsa om alla turer som genomförts under sommaren. Grusveckor, Norge-resor, torsdagsturer, Orust-turer, onsdagsturer mm mm!! Dessutom diverse racing deltagande. Gott att se att det är gry i klubben!
Familjen har mest använt sommaren till sol och bad

i Mollösund, där motorn som tar oss fram är en 30-hästars Mariner

. Vilken sommar att satsa på hemmasemester det varit!! 23 grader i västerhavet är ju nästan som Medelhavet...
Men vi har inte enbart legat still i Bohuslän. En vecka i mitten av juli packade vi våra cruisers, tvingade upp ungdomarna (15 o 16, får inte kalla dom barn längre

) på varsin bönpall för en liten rundresa som nästan blev i Arns fotspår...
Första stoppet blev det redan efter en timma på fiket i Brobacka. Maria med huvudvärk pga. för trång hjälm? Lite omformande från håret bak i hästsvans till mer låga Pippiflätor

på sidorna och en Ipren så var det löst, faktiskt för hela veckan!
Tuffade vidare mot nordost, bla via Varnhem och stannade till i Hova mitt i medeltidsveckan där. En riktigt bra marknad faktiskt. Om man nu gillar medeltidsprylar, typ handgjorda pilbågar, musikinstrument, korvar mm mm. Och massa folk klädda i medeltidskläder!

Toppen var ändå tornerspelet med hyfsat ärlig kamp man mot man till häst.

Jag tror det var Valdemars lag som vann? Eller var det Magnus Ladulås? Kvittar lika, dom var ju ändå bröder?
Eftersom Hova IF hade abonnerat Hova Stadshotells restaurang, vi hade rum på hotellet, fick vi promenera till Rasta vid stora vägen för att få nåt annat än korvkioskmat. Vi hade iofs inhandlat en lufttorkad älgköttssalami på marknaden men ingen av oss kände direkt för att käka den till middag. Ja ja... Östen med Resten

höll igång rätt sent och öl gick ju bra att köpa i hotellbaren i alla fall...
Dan efter glömde vi korven i kylskåpet på hotellrummet. Det skrivs som CRAFT's syndrom. Can't Remember A Fu..ing Thing.

Men övrig packning, och ungdomarna kom med i alla fall. Vi körde nu mera norr, och mera öst, hittade släktingar i ett torp i Gusselhyttan (typ Finnspång?) och en hel del goa vägar. Frampå kvällen landade vi i Trödje norr om Gävle och tänkte oss ett härligt bad i den varma kvällen. Pyttsan! 23 grader i västerhav = 10 grader i östersjö!

Svinkallt helt enkelt och inget bad där inte! Vi vill ha Medelhavstemperatur i vattnet. Det fann vi i duschen.
En av kompisarna i Trödje fyllde nåt jämnt 5-tal så vi blev kvar ett par dar där, varav åtminstone en inte var ämnad för hoj-åkning. Dan efter ni vet...
Det blev en dagstur runt Ockelbo och Sandviken och sedermera packade våra kompisar sina hojar och följde med oss ned mot Mälaren, Strängnäs, Mariefred med Gripsholms slott och andra fina vägar.
Näst sista etappen gick till Vadstena. Körde fel på nån slätt

och hamnade i Motala men där stod det ju skyltar som pekade oss rätt. I Vadstena fick vi ett familjerum på Klosterhotellet, fint som bara den! Kvällspromenad i den fina stan och inmundigande av en mycket god middag på Klostermunkarnas restaurang i anslutning till hotellet. Nattvarden (whisky, inte skotsk) intogs andäktigt

i stor sal på hotellet, och med mycket gammaldags musik i bakgrunden (vi hittade högtalarna).
Frukost intogs i gamla salar från Valdemars festslott i Vadstena, som så småningom alltså blev nunnekloster. Tacka Heliga Birgitta för det. Och innan hemfärd tog vi en guidad tur i och runt klosterlämningarna. Mycket intressant och verkligen värt att delta i! Historia från Birger Jarls tid, via Heliga Birgitta och påven i Rom, till reformationens kungar Vasa mfl som slängde ut nunnor och munkar ur Sverige. Vadstena rekommenderas varmt!!
Hemfärden gick via turistfällan Gränna, fan va mycké folk, och sedan väster om Vättern. Trots flera omtag gick det inte att undvika några km grusvägar

på väg mellan "röda vägar" i MC-kartan. Av nostalgiskäl stannade vi för en köttbullmacka vid Nolhaga i Alingsås innan vi landade hemma i Torslanda igen!
En mycket trevlig tur i ett sommar-Sverige som bäst. Inte en droppe regn på 7 dagar!! Nästan otroligt faktiskt!
Ha en fortsatt härlig sommar! Vi ses snart på vägarna!
//Magnus, Lisa och ungdomarna