www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 1:27 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rapport från Norgeresan
InläggPostat: 7:58 (måndag, 14 juni 2010) 
Användarvisningsbild

Norgeresan kan väl sammanfattas som bra...........slut...........frågor? :iconbiggrin:

Vi åkte ju på onsdag morgon till Geilo.
Det var väl cirkus 48 mil dit.
Vädret var väl mestadels bra. Men några droppas här och där får man ju räkna med i Norge.
På kvällen grillade vi.

Torsdagen åkte vi lite olika vägar. JAg själv, Susanna, Thore, Susanne och Ola tog den kortare vägen från Geilo via väg 50 till Aurland och seda ntill Flåm. En mycket fin väg. Skönt att inkvartera sig och bli av med packning. Sedan besöktes Stalheimskleiva, Bakka, Undredal innan vi var i Flåm igen.
De felsta verkar ha åkt vägen ut mot kusten direkt. En del var t.o.m. på Kjeåsen innan de åkte mot Flåm Via Stalheims backen.
Andra tog nog ungefär samma sträckning men utan lika många stopp.
Vi fick iaf vänta länge innan Svante kom med grillkolen!

Fredagen
Personligen var jag lite "trött" den dagen efter lite :drink: dagen innan.
Men flera åkte dagsturer under dagen. Vädret var bättre en prognosen i Flåm, Men från Gudvangen och utåt var det hällregn enligt rapporter.
på kvällen var det regn så grilla blev det inte.
De hade byggt upp en Pub med tillhörande mikrobryggeri i Flåms hamn på behörigt snubbel avstånd. Där kunde man inmundiga underbara :beer_mug: från deras egen tillverkning. Rekommenderas :!:

Lördagen
Nu var man ju i form igen så det bar iväg över till Aurdal och "gammel vägen" över till Laerdal. Sedan färja över Sognefjorden. Sedan inåt på Sognefjellsvägen en bit innan vi korsade fjorden igen med en pytte färja som endast tog sex bilar :shock:
Väl på andra sidan var jag lite historiskt intresserad i Norges äldsta Stavkyrka. Den ända stavkyrka i världen som är med på Unescos världsarvslista. Mycket intressant. Ola och Thore väntade otåligt utanför och fikade.
Sedan åkte vi in mot serpentinerna längst in i fjorden. Väl i Turtagrö åkte vi över på en pytte väg till Övre Årdal. Sedan Laerdalstunneln tillbaka mot Flåm.

Söndagen
Hemfärd!
Även här valdes olika olika vägar! Vi, dvs. Ola, Thore, Susanna, Susanne och jag själv i täten åkte E16 hela vägen. Kan ju låta trist. Men vägen är långa bitar inte större eller rakare en typ Lyngnern runt och naturen var ju bra även där!
Ola tyckte det var väl spännande över fjället innan han fick tankat sin apelsin glass strut :iconbiggrin:
Vi var väl i Gbg runt 21 tiden kan jag tro.

Sträckan kommer senare

Vad jag vet, om inget hänt på hemvägen med de andra grupperna, har ingen skrotat. En kopplingsvajer fick dock fixas samt en Ducce fick puttas igång några gånger. Ägaren skyller på japanska batterier......
Varför är det mest Ducce som verkar ha allergi för dessa batterier vet jag inte :iconbiggrin:
Min GPS fick fnatt men verkar fungera igen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:58 (lördag, 19 juni 2010) 

Jag vill tacka samtliga deltagare för en trevlig resa och umgänge samt Dennis för att ha fixat så bra boende.

Apropå duccen så tålde den tydligen inte de vindlande vägarna utan spydde :pukeright: olja på garageuppfarten när det var dags för hemfärd.

Jag vill få fatt på Gunvor som var med i Norge, är det någon som har hennes tel.nr eller mejladress vore jag tacksam.

Lasse D.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:48 (onsdag, 23 juni 2010) 

Jag instämmer med föregående talare - Tack Dennis för allt arrangemang med resan, det var toppenkul och jättefint ordnat :iconbiggrin: och tack till alla som vill ta åt sig äran för trevligt umgänge!

Lasse, jag har både Gunvors mailadress och telefonnummer, du kan kontakta mig om du vill.

Ha en skön midsommar!
:occasion5:
Ninja-Lill

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]