www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 11:49 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tisdagstouring 6/7
InläggPostat: 20:50 (onsdag, 7 juli 2010) 

Tisdagstouring 6/7

Vi var 7 st, som körde turen. Eftersom ingen var hågad att leda turen, tog jag på mig detta.

Mats idag på CBX
Torbjörn CBR 600
Chippa CBF 1000
Claes Ducce ST4 Bekanta till Krister J
Lars Blackbird -"-
Lars Ducce ST4 -"-
Jan FJR

Det blev en tur uppåt Ljungskile i kanonväder. Då det var tisdag, som ju skall gå i lite högre tempo gasade jag på så mycket jag vågade. Ibland gick det för fort, vägen svängde (högerkurva), men det gjorde inte jag.
Jag hamnade långt åt vänster, farligt nära ett vägräcke.
Sens moral, man skall aldrig köra över sin förmåga!
Bortsett från detta blev det en trevlig tur på goa vägar.

Janne

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:10 (torsdag, 8 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Det var en kul tur. Några nya vägar för mej oxå. :angel8:
Vi slapp genom Janne´s fina vägval den jobbiga lampan från väster, vilken alltid annars brukar lysa rakt i plytet... :glasses7:
Roligt med några nya friska dessutom.
Apropå det där med att inte överskrida sin förmåga, så fungerade det så denna gång att det blev emellanåt 3 fartgrupper, där alla slutligen samlades vid diverse vägskäl. Som vanligt alltså.
Torbjörn kom ibland lite senare, körandes i sin takt. Ett föredöme med andra ord. Chippa hängde på Lars, som kände till vägen, och kände sig trygg med detta :binky: .
Till syvende och sist hänger det ju alltid på dej själv att bestämma tempo. :happy7:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:21 (torsdag, 8 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Mats1006 skrev:
Det var en kul tur. Några nya vägar för mej oxå. :angel8:
Vi slapp genom Janne´s fina vägval den jobbiga lampan från väster, vilken alltid annars brukar lysa rakt i plytet... :glasses7:
Roligt med några nya friska dessutom.
Apropå det där med att inte överskrida sin förmåga, så fungerade det så denna gång att det blev emellanåt 3 fartgrupper, där alla slutligen samlades vid diverse vägskäl. Som vanligt alltså.

Ja med lite tur visste tydligen Torbjörn vid vilka vägskäl man skulle fortsätta, då inte alltid de framför stannade....
Mats1006 skrev:
Torbjörn kom ibland lite senare, körandes i sin takt. Ett föredöme med andra ord. Chippa hängde på Lars, som kände till vägen, och kände sig trygg med detta :binky: .
Till syvende och sist hänger det ju alltid på dej själv att bestämma tempo. :happy7:

Javisst. Jättebra och det klarar Torbjörn bra, men inte alla andra. Därför har olyckor uppstått.
Det är inte bara jag som påpekar detta :!: Läs i senaste Mc- Folket nr. 6/10. En bilaga i mitten i tidningen heter Bra tänkt. På sidan 11 i den har vi stycket körning i grupp.
Läs och förstå :!:
Pga av detta som står beskrivet där och praktiska situationer i KMK och på andra ställen har vi löst det med två olika typer av touringar.

Denna gången var det en tisdagstouring. Men många anser mitt och SMC:s tänk fel även på torsdagar.
Nu när jag läst detta själv i tidningen vet jag att mitt tänk är rätt och jag tänker inte längre en vad näsan räcker. Utan tänker på hela gruppen.
Det är i min mening bättre och framför allt säkrare att de snabbare får lukta på blommorna en att de långsammare skall ha bruna kalsonger och kanske även skrota....
Men sådan är jag och tydligen även de som skrivit handledningen i MC folket. Vi tänker längre en näsan räcker :iconbiggrin:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]