www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:19 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tisdags touring 20 juli
InläggPostat: 10:36 (måndag, 19 juli 2010) 
Användarvisningsbild

I morgon är jag föråkare, är inte helt säker på vart turen kommer att gå. Men Hyssna kvarn verkar troligt.
Tempot kommer inte att vara så högt den här gången heller, ungefär som Olas tur förra veckan 8)
Så av färd från klubben 18.00. Gärna fulltankad mc :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:37 (måndag, 19 juli 2010) 

Det låter som ett trevligt utflyktsmål, men enligt deras hemsida stänger dom kl 18.00.
Det är bara på onsdagar dom har öppet till 20.00
Tel. 0320-38 023

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:15 (måndag, 19 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Attans också :?
Tack för att du kollade Lasse :iconbiggrin:
Jag får försöka hitta något nytt mål 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:34 (tisdag, 20 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Färden i ett måttligt tisdags tempo gick via Landvetter sjön, Eskilsby, Sätila, Hällingsjö samt slutade i Bollebygd. Jag hade tänkt köra vidare via Töllsjö samt Edsås. men något gick fel i Hällingsjö :?
Janne såg inte att vi svängde av mot Bollebygd, så Rolf vände och skulle hämta tillbaks dom men kom aldrig tillbaks :? :cry:
Så vi som stod i Bollebygd och väntade åkte tillbaks till Hällingsjö för att förhoppningsvis möta någon. Vilket vi inte gjorde.
Så vi åkte till cafèt i Bertshult ( Tack för tipset Göran)
Vi som åkte var
Staffan L
Krister J
Torbjörn E
Lasse D
Jan A
Urban G
Lars H
Roffe ( vart tog du vägen ?)
Samt Per som åkte först
Göran kom också och fikade , dock med fyrhjuligt fordon

Sträckan blev inte mer än 162 km :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:38 (tisdag, 20 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Tack för trevlig tur. Gött' att fä gasa av sig lite :iconbiggrin:

///Jonsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:54 (onsdag, 21 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Hejzzzz

Ursäkta för mitt frånfälle, Per. :cry:
Jag fick tag på Lasse och Torbjörn men dom missförstod mig kanske.
Körde tillbaka till macken igen för att vänta in dom.

Dom dök inte upp så jag körde tillbaka och in på vägen mot sjöarna, ni vet, för att leta.
Under färden så började min oljelampa visa låg nivå vid gaspådrag, så när jag kom till Grebbered utan att ha sett dom
så beslöt jag att bryta och sticka hem.

So sorry.
Annars var det gott och få gasa lite.
Skall fylla på lite nytt blod i hojen idag + nya tändstift + luftfilter och en synkning av förgasare, en laggar en aning nämligen.

//Roffe

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:10 (onsdag, 21 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Skönt att höra att du kom hem, man blir lite orolig när man inte hittar varandra.
Kul att du var med :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5:36 (torsdag, 22 juli 2010) 

Tack för en trevlig tur. Synd bara att vi kom ifrån varandra. Kanske är det åter igen "otydliga" touringregler som ställer till det. Trots långrandiga inlägg med div meningsskiljaktigheter här på forumet.
Till att börja med så var genomgången vid klubbhuset om inte virrig så åtminstånde otydlig. Och Per.När jag inte hörde vad du sade så tyckte du att det inte spelade någon roll. Det kändes lite nonchalant. Gott nog att jag åtminstånde uppfattade vart vi skulle fika.
Vidare. Jag trodde i min enfald att vi, sedan tidigare, var överens om att hålla koll på och vänta in bakomvarande ekipage när vi byter körriktning. I början på touren så stog alla o väntade in de två sista medans på slutet så stack alla åt fanders, 156an, så man fick gissa sig till riktningen.
Tack Roffe för att du hämtade upp oss Jag hade ingen chans att mitt i korsningen vid tappen se att de andra svängt höger eftersom min uppmärksamhet var riktad mot korsande trafik. Sedan hörde jag inte genom hjälm o öronproppar vad du sade. Så när du stack igen tyckte jag det var lika bra att åka till fiket. Synd att du inte kom dit för fikat var gott o det fläktade svalkande. Hoppas hojen inte tog skada.

Lasse D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:37 (torsdag, 22 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Lasse du kan ha en rätt i det du skriver om genomgången, jag var en aning stressad när jag kom. Synd att du kände dig nonchalant bemött. Det var inte alls meningen. Men det kan inte vara så att det även då var svårt för dig att höra med hjälm och öronproppar?
Man kan inte heller lita på att vägen alltid blir som det är sagt från början, alternativa vägar är vanliga. Åtminstone när jag är föråkare.
Det det som är lite konstigt är att det var mitt i kedjan som det brast, inte mellan sista och näst sista.
Men shit happens :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:03 (fredag, 23 juli 2010) 

En genomgång tycker jag ska göras samlat och tydligt typ :director: Men det spelar mindre roll nu. Jag hade hjälm o proppar isatta......

Men, det är väl ändå så att oavsett hur många man än "tappar bort" :cry: under resan, så måste väl alltid någon i den sammanhängande klungan vara sist, eller??? :? och i så fall ska väl den siste personen vänta in de som tappats bort.
Jag tror till och med att det finns protokollfört från ett av våra T-möten.
Fler undanflykter undanbedes, vänligt men bestämt :!: .
Den sedan efterkommande fadäsen med Roffe, mig :roll: och Torbjörn tar jag helt och hållet på mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:47 (fredag, 23 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Du har helt rätt Lasse. :iconbiggrin:

Inläggsrubrik: Touring
InläggPostat: 17:11 (lördag, 24 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Skall man ändå hålla på med detta och det ändå blir strul efter oändliga disskutioner på touringmötena,detta har ju vänts och blöts i 10 tals år.
Så finns det bara 2 lösningar antingen lägger man ner själva touringen och bestämmer en fikaplats eller så kör man efter sk Dansk modell.
1: Man vet deltagarantal och man bestämmer en som alltid kör sist och en som kör först dvs föråkaren.
2: Varje gång föråkaren kommer till en korsnig pekar han med handen höger eller vänster, då stannar den som ligger tvåa och vägleder dom andra.
3:När den som har stannat ser sistaåkaren vet han/hon att alla är med och kör ut före sistaåkaren.
Detta har många fördelar bla kan föråkaren variera tempot beroende vem som ligger tvåa vilket kan bli mer givande för föråkaren. men han får förstås aldrig köra ifrån tvåan, då faller hela grejen.
Man tappar ALDRIG någon, tro mig vi åker alltid så vid grusbus och det har ALLTID fungerat.
Prova detta vid nästa touring så märker man hur väl det funkar och hur enkelr det är.
Då kan vi prata om andra grejer vid mötena och äntligen lägga denna evighetsfråga bakom oss, om nu ingen kör fel till mötena förstås.
Torgeir

Inläggsrubrik: Fallerar
InläggPostat: 0:24 (söndag, 25 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Senast jag var med och körde med BMW klubben på en grusbus dag, fallerade danska modellen vid ngt tillfälle efter jag åkt hem.
Tempot blir mer varierat. Men det blir också så att de som inte kan behärska sig riskerar att köra över sin förmåga för att inte luckan skall bli för stor.
Och det slutar inte sällan i krasch.
På den BMW turen jag var med på skedde fyra krascher tills jag avek.

Inläggsrubrik: Touring
InläggPostat: 0:54 (söndag, 25 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Man kan aldrig förhindra att någon kör över sin förmåga, det har jag själv bitter erfarenhet av, men det är ju faktiskt den enskilde föraren som bestämmer. MC körning är och kommer aldrig att bli en lagsport utan är en helt och hållet egoistisk företeelse.
Den stora fördelen med Dansk modell som jag ser det är ju att man köra i sitt eget tempo och man behöver inte vara orolig att man sinkar någon annan. I yngre dar körde jag ofta över min förmåga både på landsväg o bana med ett antal sjukhusbesök som resultat, bara för att jag inte ville bli frånåkt. Men dom som körde ifrån mig kanske också låg på gränsen, det får jag ju aldrig veta. Vad jag menar med detta är ju att det att vi inte håller på med fot eller handboll utan nånting som om man skall vara helt ärlig är rent livsfarligt men helt underbart om man har en dag med flyt: bra väder, bra däck, en MC som man trivs och är ett med och kanske några som håller samma tempo som man själv. Detta är sällsynt men händer ibland. Slutligen får man inte glömma att det är en individuell prestation att framföra en MC.
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:20 (söndag, 25 juli 2010) 

Om jag fattat beskrivningen av "den Danska modellen" rätt, så blir det alltså en ny "tvåa" och en ny "nästsist" vid varje vägskäl om man ändrar riktning och inte kör rakt fram??
Det kanske skulle vara något att prova på tisdagarna. Men då måste alla som åker med vara med på och förstå detta tillvägagångssätt. Det falerar så fort någon "tvåa" glömmer av att vänta in resten av gänget.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]