www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 21:17 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nja
InläggPostat: 20:39 (söndag, 25 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Torgeir.
Det är rikitgt tråkigt att folk slutar köra mc kmk då de kör ett grupptryck om att köra fortare en vad de klarar av. Det har ju även varit olycka samt några tillfällen det kunde gått rikigt illa.
Även om man kör sin egen mc kan man ju med enkla medel anpassa så att dessa incidenter och olyckor förhindras.
Det står ju även i artikeln i mc folket som jag tidigare hänvisat till.

Ditt resonemang att alla får köa tills de kör av vägen anser jag tillhör apstadiet när det gäller att köra på vägen. För hade man inte bälte i bilen och inga airbagar och abs heller. Nu har man dessa saker och ingen gnäller på det.
Då är det även läge att snäppa upp säkerheten när man kör i grupp också.
Det är ju inte kul att stoppa turen för att någon kört av vägen.

Att gasa tills man kraschar kan man göra på bana. Då är det en annan sak.

Lasse. Du har helt rätt.
Den som bli placerad i korsningen låg ju tvåa i ledet. När alla utom siste man kört förbi, lägger sig han näst sist.
Den som då låg trea innan bli nu då tvåa efter korsningen osv.
Det är sällan man tappar bort någon då, men idiotsäkert är inte det systemet heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:09 (söndag, 25 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Lasse721 skrev:
Om jag fattat beskrivningen av "den Danska modellen" rätt, så blir det alltså en ny "tvåa" och en ny "nästsist" vid varje vägskäl om man ändrar riktning och inte kör rakt fram??
Det kanske skulle vara något att prova på tisdagarna. Men då måste alla som åker med vara med på och förstå detta tillvägagångssätt. Det falerar så fort någon "tvåa" glömmer av att vänta in resten av gänget.

Föråkaren bestämmer när en ny "tvåa" skall utses, han räcker upp handen med stopp-tecken och "tvåan" gör sitt.

Inläggsrubrik: Touring
InläggPostat: 1:06 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Hej Dennis.
Tyvärr begriper jag inte vad du skriver eller på vilket språk eller vilka grammatikregler du använder.
Om denna diskussion skall fortsätta så måste du formulera dig begripligt.
Mvh
Torgeir
fd svenskleret

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:30 (måndag, 26 juli 2010) 

För att återknyta till torsdag 22/7, då var tempot alldeles för lågt för många deltagare inklusive mig själv. På tisdagar blir det enklare att själv reglera farten även om tempot vissa tisdagar kan vara väl högt.

Skall körningen kännas meningsfull på torsdagar, då måste tempot vara något högre. Alternativet är att avstå från torsdagen eller dela gruppen i två delar där den ena snabbare kör något före. I torsdags var det många deltagare som väntade en stund och sedan "gasade" ikapp dom andra. Det skapade en ryckig körning och osäkerhet om bakomvarande var med.

När det gäller säkerhet, så måste det vara varje deltagares egen bedömning om vad som är en säker fart för honom/henne. Skall vi köra i glidartempo, då känner jag att körningen bara blir en bensin o däckskostnad utan att ge någon "körupplevelse".

Många personer som kör på KMK touringar har stor körerfarenhet från både gata och bana. Det blir lite konstigt att ha ett lågt tempo, speciellt när nästan alla är medlemmar med spothojar. Skillnad hade varit om klubbens profil hade varit en "glidarklubb".
KMK är en gammal tävlingsklubb och med den profilen lockar klubben till sig medlemmar som gillar aktiv körning. För mc-förare som kör glidare trivs ofta bättre i en glidarklubb där fika och "krom " diskuteras".

Senast redigerad av Torbjörn970 20:51 (måndag, 26 juli 2010), redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:50 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Du har helt rätt Torbjörn :wav: :headbang: :hello1:

Inläggsrubrik: Tappat medlemmar
InläggPostat: 15:33 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Jag vet inte hur många av er som var med när en eventuellt blivande tjej i klubben körde av vägen pga att hon körde över sin förmåga. Hon hade tidigare åkt med vid något tillfälle utan problem. Denna gång fick ambulansen komma. Detta var inte trevligt och något jag gärna slipper.

Efter en tisdag före att vi startade torsdagarna klarade jag inte en kurva utan evakuerade ut på en grusväg. Med tre andra i hasorna som "kölvattensnavigerade" Jag körde över min förmåga. Tydligen de också den gången
Detta har skett av flera en mig och det har varit nära ögat flera gånger.
Flera har slutat köra på torsdagar pga att tempot varit för högt.
Men det kanske inte är så noga.
Men för mig är det då ett systemfel.

Även om inga kommit från SMC så är torsdagarna öppen i gulingen för att försöka locka nya medlemmar. Då kan vi inte köra ifrån dem.

Det jag hört bland några som varit med när en annan medlem gått omkull är att de nu skall byta mc och köpa en med ABS.
Det är lite märkligt tycker jag själv att man måste se det gå åt helvete för att kunna ta åt sig "ny" teknik. Man måste tydligen ruskas om och se döden i vitögat för att hjärnan skall börja arbeta. Tyvärr alldeles för vanligt i samhället.
Det tänket har vi inte på mitt arbete. Där tar vi till av oss andras erfarenheter på andra ställen på jorden, INNAN en liknande olycka sker hos oss.
Det vill säga man försöker förebygga.
Det är det som det innebär med att anpassa tempot på torsdagarna och som även beskrivits i mc folket. Man tänker längre en näsan räcker med andra ord.
Det innebär att vissa gånger gick det långsammare som denna gång.
Andra gånger går det fortare, allt beroende på deltagare.

Det har varit mycket gnäll just i år. Det har ju uppenbarligen fungerat sedan jag och Svante startade torsdagarna.
Men vi är ju två nya sektionsledare och då skall vi väl grillas antar jag.

Per, varför tog du aldrig upp detta när du var sektionsledare??????????

Sedan är det lite lustigt att Torbjörn skriver inlägget då det bl.a. är för honom som är bland de långsammare som vi håller ihop gänget för att ingen skall bli frånåkt. Torbjörn kör ju dock inte över sin förmåga vilket är bra.
Jag har ju talat med honom om att många tycker han kör för långsamt och han tidigare ombetts att inte deltaga på tisdagar t.ex.
Nu har ju jag märkt att Torbjörn ökat sitt tempo till i år, vilket de som kritiserat honom nu förhoppningsvis märkt.
Men som på alla andra ställen snackas det ju skit bakom ryggen på folk.
Det har pratats om utfrysning etc.
Sådant är inget jag vill se i en förening.
I en förening som är öppen för alla, backar man upp de svagaste och hjälper dem bli bättre!
Det gör man inte genom gnälla och köra ifrån dem så de blir stressade och kör över sin förmåga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:08 (måndag, 26 juli 2010) 

Det handlar inte om att hålla något tisdagstempo torsdagarna. Men skall det bli många deltagare på torsdagarna så måste det vara ok att dela gruppen i medel och medelsnabb. Då blir det både säkert och trivsamt för alla i gruppen. Det kan vara så enkelt att den mindre snabba delen startar strax efter dom snabbare inför kurviga vägavsnitt.
Sedan väntar den snabbare delen in dom andra på förutstämd plats 5-10 km längre bort.
En ide kan vara att vi diskuterar ihop med t.ex smc instruktörerna om hur man lämpligen identifierar personer som kör konstant över sin förmåga. Då blir det fler personer i klubben som kan ta en diskussion med dsssa personer att "tagga" ner lite grann.

Att dela gruppen i två fartsteg vid behov är inget konstigt. Det har andvänds av SMC-väst förra året. I Skåne kör Radical Riders sina sporthojskörningar i flera fartgrupper på samma dag.
Det gör det enkelt att prova den fartgrupp som känns bäst.

Senast redigerad av Torbjörn970 21:08 (måndag, 26 juli 2010), redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Tappat medlemmar
InläggPostat: 17:17 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
... Flera har slutat köra på torsdagar pga att tempot varit för högt ...

Minst lika många deltar inte på tisdagar för att det går för sakta...

InläggPostat: 17:36 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Skriver gammal skåpmat och samma sak hela tiden...

Kom igen nu för f-n Dennis. Skärp dina inlägg!!
Ta detta på ett möte istället för här. OCH anslå om detta långt innan möte och inte efter det!!

Inläggsrubrik: Touring
InläggPostat: 17:54 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Instämmer helt med Torbjörn, Per, Björn och Mats.
Det måste väl för helvete ge en andrenalinkick att köra MC annars börjar jag knyppla med öppet fönster, med risk för kalldrag.
Torgeir

InläggPostat: 18:21 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Mats503 skrev:
Dennis Johansson skrev:
Skriver gammal skåpmat och samma sak hela tiden...

Kom igen nu för f-n Dennis. Skärp dina inlägg!!
Ta detta på ett möte istället för här. OCH anslå om detta långt innan möte och inte efter det!!

Vi pratar om detta på varenda möte

Torgeir.
En mc tur utan flera nära döden upplevelser är inget att ha alltså!!!???

I så fall är det nog dags för många att ta licens istället

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:27 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Nej, jag tycker inte att "en nära döden upplevelse" är varken obligatorisk eller njutbar på en MC resa.
Min andrenalinkick tar sig uttryck i att ibland ge efter för The Need For Speed och köra flat out på tex en glest trafikerad motorväg eller att lägga ner lite ikurvorna för att känna lite g-krafter. Därimot intresserar det mig föga att ligga o mala 80-90 mil för att nå en hytta i tex Norge.
Du verkar vara den enda i den här frågan som inte har förstått att vi är alla olika som människor och därmed olika som förare.
Motorcyklist=Individualist.
Torgeir
PS Tänk på vem du namnger eller kallar någon, detta är ju som du vet ett öppet forum.
DS

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:21 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

Torgeir119 skrev:
Nej, jag tycker inte att "en nära döden upplevelse" är varken obligatorisk eller njutbar på en MC resa.
Min andrenalinkick tar sig uttryck i att ibland ge efter för The Need For Speed och köra flat out på tex en glest trafikerad motorväg eller att lägga ner lite ikurvorna för att känna lite g-krafter. Därimot intresserar det mig föga att ligga o mala 80-90 mil för att nå en hytta i tex Norge.
Du verkar vara den enda i den här frågan som inte har förstått att vi är alla olika som människor och därmed olika som förare.
Motorcyklist=Individualist.
Torgeir
PS Tänk på vem du namnger eller kallar någon, detta är ju som du vet ett öppet forum.
DS

Okej Torgeir!
Det handlar alltså att få njutning i körningen. Då är vi överens.
Problemet är att bl.a. jag själv med flera som slutat köra med klubben har kört över sin förmåga. Det har resulterat i olyckor och incidenter.
Skilnaden verkar då vara är att jag då anser att på torsdagarna anpassar vi oss så att de som riskerar att köra över sin förmåga, begränsas att göra detta.
Medan många verkar anse att deras egen njutning i mc körningen är viktigare en att andra medlemmar kör av vägen.

Att mc är en form av egoism då man framför sitt egna fordon, anser jag inte kompenserar för att man som deltagare i en grupp inte tar hänsyn till de i gruppen som riskerar att skada sig och eventuellt andra genom ett självpåtaget grupptryck. Betydligt fler en vad man tror känner av detta men få vågar erkänna det.
Och det är alltså fler en jag och Svante som förstog detta när torsdagarna startades av oss. SMC har ju skrivit en handledning i mc för att olyckorna skall minska på vägarna. I den handledningen finns ett avsnitt som behandlar körning i grupp. Tänk att både vi som skapade torsdagarna och SMC kunde ha så lika åsikter flera år mellan varandra!

Inläggsrubrik: Suck
InläggPostat: 22:24 (måndag, 26 juli 2010) 
Användarvisningsbild

I rest my case.
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:18 (måndag, 26 juli 2010) 

[quote="Dennis Johansson
Okej Torgeir!
Det handlar alltså att få njutning i körningen. Då är vi överens.
Problemet är att bl.a. jag själv med flera som slutat köra med klubben har kört över sin förmåga. Det har resulterat i olyckor och incidenter.
Skilnaden verkar då vara är att jag då anser att på torsdagarna anpassar vi oss så att de som riskerar att köra över sin förmåga, begränsas att göra detta.
Medan många verkar anse att deras egen njutning i mc körningen är viktigare en att andra medlemmar kör av vägen.

[/quote]

Att "halvsnabba" flyttar till tisdagarna löser inga säkerhetsproblem eftersom grupptrycket finns även där att öka farten. I dom farterna blir konsikvenserna ännu större vid en eventuell avåkning.
Skall klubben ordna "sporttouringar" så finns alltid risken att det kan bli avåkning oavsett tisdag eller torsdag.

Även Eu-moppe fart kan vara för hög fart för vissa på en krokig sträcka, medan andra klarar betydligt högre fart utan problem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]