www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 5:30 (måndag, 14 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SMC + VV och nollvisionen
InläggPostat: 23:05 (onsdag, 4 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

På mötet idag tog jag och berättade jag lite kring rubriken.
Och det är bra att fler tal del av detta och att det blir diskussion.

Då SMC och Vägverket (VV) läser statistik olika kan man se då SMC ser jämför dödade i förhållande till antalet fordon. Det verkar inte VV göra då de bara ser döds siffran.

VV och SMC har kommit fram till olika saker för att minska antalet dödade och skadade motorcyklister.

För SMC handlar det om information samt kurser.
I nummer 6 i mc folket finns en bilaga som heter "Bra Tänkt."
Där finns tips och råd om hur vi kan göra för att klara oss bättre vad gäller olyckor.

Genom årens lopp har det kommit till massor av förslag gällande begränsningar av effekt och hastighetsgräns för mc samt även ett totalt förbud av mc. Alla har på olika sätt stoppats av smc.
Mer om detta i SMC boken sidan 33.

KMK och många av oss medlemmar är ju medlemmar i SMC och bör ju då ställa upp på SMC:s försök till att minska olyckorna.
För om vi inte lyckas få ner antalet olyckor kommer vi troligen få sanktioner och / eller förbud.

För oss som KMK är det troligen när vi kör i grupp som vi kan göra de kraftigaste insatserna.
Till skillnad mot många andra anser jag att klubbens touringar ett lagarbete.
Det är väldigt vanligt om man inte har starkt själv förtroende. Inte minst i grupp och än mindre om man är ny i klubben eller ny på mc.
Det är då lätt att köra över sin förmåga vilket kan riskera i en olycka. Allt för att de personerna inte vill sinka dem som är snabbare.

För att förhindra detta gäller det att följa de touringregler vi har samt vara uppmärksam och försöka agera om vi ser att någon håller på att skada sig.
Att som vi gör på torsdagar lägga dem som är lite mindre vana samt lite långsammare förare längst fram för att undvika olyckor.
Att det minskar olycksrisken är självklar, då det minskar stressen på de förarna. Detta är något vi haft i många år och även står med i SMC:s folder "Bra tänkt"
Alla klubbens medlemmar skall ju känna sig trygga på våra verksamheter så långt som möjligt.
Man kan naturligtvis inte skydda sig mot allt, då får man sälja sin mc. Men mot självklara saker som just det beskrivits ovan kan vi ha åtgärder.
Och det är inte bara en tragedi för den som går av vägen utan även en plump i protokollet för alla Mc förare då dessa direkt kan påverka våran frihet att framföra mc i framtiden.

Så det Mats H är inne på i en annan tråd, är inte fel.
Att man framför allt ser till att stanna i korsningar etc för att deltagare skall veta att de inte blir lämnade i sticket. Detta gäller både Tisdagar och torsdagar och är en självklarhet för många men inte alla.
Att man rekommenderar dem som kanske besöker oss och kör på en tisdag och de antingen själva säger att det går lite väl fort eller att man ser att det blir väl farligt, att helt enkelt be dem köra på torsdagar.

Vi kom också fram till att vi måste bli bättre på att prata med deltagare om man sett något som inte varit bra eller liknande.

Att vi även bör bli bättre att hålla hastigheterna främst på 30 & 50 vägar

Som sammanfattning vill jag säga att vårat agerande på vägarna kan ha ett direkt påverkande på våra beslutsfattare om hur och om vi kommer att få framföra mc i framtiden, beroende på hur många plumpar i olycksstatistiken VI som mc förare i Sverige skapar.
VI som är en stor grupp genom KMK och som i sin tur är med i SMC kan göra en ganska stor påverkan gällande statistiken.

Tyvärr har vi ju varit lite väl olycksdrabbade de senaste åren i KMK.
Och det är inte han eller hon eller de som är drabbade utan VI är drabbade som motorcyklister.
VI är en grupp som klumpas ihop av alla som inte kan något om mc och VI är dem som alla står för statistiken i dödade och skadade för alla VI har minst en reggad mc som används i statistiken.
Att det är så att man framför sin mc själv och är individualist och delvis egoist är bara delvis sant, för allt VI gör iaktas noga och kommer att påverka hur beslutfattare ser oss. Inte bara gällande olyckor utan buller och fortkörning, främst på fel ställen.
VI har ögonen på oss.

InläggPostat: 14:54 (måndag, 9 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Citat:
Dennis: Tyvärr har vi ju varit lite väl olycksdrabbade de senaste åren i KMK.

Är det verkligen så? Med tanke hur hur långt KMK:arna tillsammans åker är jag ganska säker på att kvoten olyckor/mil är bättre än vad de flesta klubbar eller individer kan uppvisa.

Eller kan du bevisa motsatsen?

Citat:
Inte bara gällande olyckor utan buller och fortkörning, främst på fel ställen.

Igen: Vad menar du? Tala ur skägget och berätta - utan att därför nämna namn - när, var och på vilket sätt vi i klubben gjort oss skyldiga till dessa förbrytelser!

Helt meningslöst att kasta ut allmänt hållna, obevisade påståenden som ingen känner sig träffad av - ingen bryr sig och inget händer!

Inläggsrubrik: Da capo
InläggPostat: 18:11 (måndag, 9 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Hej Dennis du bara mal på till synes i all evighet utan att komma med nått nytt, att du bara orkar! Om du för en gångs skull kunde ge ett EGET svar på allt vad du läst här o där istället för att bara komma med nya horribla påståenden. Jag börjar faktiskt tröttna på din brist på logik.
Torgeir
Undrar vad moderatorn tycker om det här!
Låt nu denna tråd vara ifred.

InläggPostat: 8:10 (tisdag, 10 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Björn321 skrev:

Är det verkligen så? Med tanke hur hur långt KMK:arna tillsammans åker är jag ganska säker på att kvoten olyckor/mil är bättre än vad de flesta klubbar eller individer kan uppvisa.

Eller kan du bevisa motsatsen?

Jag kan inte bevisa hur mycket våra medlemmar skadas i förhållande till andra klubbars medlemmar.
Det jag kan konstatera är att jag minns att medlemmar berättat att vi var väldigt förskonade från olyckor under 90 talet och en bit in på 2000 talet.
De senaste åren är det relativt många som besökt lassaretten. Och ett lassarett besök är ett för mycket.
Björn321 skrev:

Igen: Vad menar du? Tala ur skägget och berätta - utan att därför nämna namn - när, var och på vilket sätt vi i klubben gjort oss skyldiga till dessa förbrytelser!

Helt meningslöst att kasta ut allmänt hållna, obevisade påståenden som ingen känner sig träffad av - ingen bryr sig och inget händer!

Jag ser inte bara oss medlemmar inom detta utan alla motorcyklister.
Men på våra touringar vet jag att vi varit dåliga på att dämpa tempot på 30 och 50 vägar.

Angående buller.
JAg skiter i att det bullrar på vägarna personligen.
Men du är välkommen hem till mig en fin sommardag när många knuttar är ute och kör.
Om man då översätter det bullret som passeras kontinuerligt förbi utanför till personer som bor vid vägar som inte alls gillar mc. Blir de ju ganska kinikiga. Ju fler kinkiga personer blir det ju fler som kör med bullrande mc, vilket i sin tur ger vatten på kvarnen för beslutsfattare som vill sabotera för vårat intresse att köra mc.

Och jag talade väldigt mycket ur skägget på KMK touringmötet då detta togs upp och kommer upp änu mera längre fram på andra möten.

Inläggsrubrik: Re: Da capo
InläggPostat: 8:13 (tisdag, 10 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Torgeir119 skrev:
Hej Dennis du bara mal på till synes i all evighet utan att komma med nått nytt,
Men Torgeir, jag har aldrig tagit upp detta med SMC och nollvisionen tidigare.
Torgeir119 skrev:
att du bara orkar! Om du för en gångs skull kunde ge ett EGET svar på allt vad du läst här o där istället för att bara komma med nya horribla påståenden. Jag börjar faktiskt tröttna på din brist på logik.
Torgeir
Undrar vad moderatorn tycker om det här!
Låt nu denna tråd vara ifred.

Om du var med på mötet hade du kanske förstått lite mera. Och Logiskt är det alltihopa.....iaf enligt mig

Inläggsrubrik: Svar
InläggPostat: 19:22 (tisdag, 10 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Anledningen till att jag inte var med på mötet var flera, men jag prioriterade annat pga att jag inte orkar höra på erat dravel längre.
Att köra MC är farligt och det kommer att kräva offer, har alltid gjort och kommer så ske framdeles, detta gäller ju all aktivitet överhuvudtaget, köra bil,flyga,fotvandra mm. Man kan ju faktiskt få en chackpjäs i ögat om man är oförsiktig. Skall vi inte sätta oss i madrasserade celler allihopa för säkerhets skull istället?
Torgeir
Lever just nu farligt=har fönstret öppet när jag skriver detta.

InläggPostat: 23:26 (tisdag, 10 augusti 2010) 

Dennis Johansson skrev:
Angående buller.
JAg skiter i att det bullrar på vägarna personligen.
Men du är välkommen hem till mig en fin sommardag när många knuttar är ute och kör.
Om man då översätter det bullret som passeras kontinuerligt förbi utanför till personer som bor vid vägar som inte alls gillar mc. Blir de ju ganska kinikiga. Ju fler kinkiga personer blir det ju fler som kör med bullrande mc, vilket i sin tur ger vatten på kvarnen för beslutsfattare som vill sabotera för vårat intresse att köra mc.

Det är nog mest bland glidarna som bullret är ett problem. Klubbens medlemmar har i dom flesta fall mc som är ganska tysta

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:08 (onsdag, 11 augusti 2010) 

Dennis
Kom gärna med lite konkreta förslag på hur vi kan/bör förändra vår verksamhet istället för bara långa texter om mc och trafiksäkerhet.
Då blir det enkare att diskutera hur det skall se ut på framtidens touringar.

Tobjörn

Inläggsrubrik: Det kommer mera
InläggPostat: 11:32 (onsdag, 11 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Det kommer mera info.
Mennu är det två rallyn som skall arrnergas så det andra ligger i träda tills det är klart

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:07 (onsdag, 11 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Jag körde som en gud (läs Rossi) direkt efter jag tog mitt mc-kort för 4 år sedan.
Kör vansinnes repor på en gammel bumse med sporthojs killarna då och då.
Aldrig har jag varit med om någon olycka heller.

Vad jag vill komma till är att om föråkaren klarar kurvan, ska ALLA klara den. Annars är det ju nån som inte kan köra mc. Vi ska väl alla ha exakt samma utbildning för att få köra mc.
Hur kan det skilja så??
Är det för lätt att ta mc-kort idag?
Jag är fullt medveten om att människor vill köra olika fort och därför inte passar in i vissa grupper.

Jag kan köpa punka, rullgrus, motljus osv.

MEN jag köper inte att "jag körde över min förmåga, jag känner grupptryck". Det passar sig inte i trafiken, speciellt inte på mc!
Sådana borde få körkortet indraget samt gå tvångsterapi inna man får ta om körkortet.

Impa på polarna har väl vi vuxna slutat med eller?

Så... :iconbiggrin:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:27 (torsdag, 12 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Krister725 skrev:
... jag köper inte att "jag körde över min förmåga, jag känner grupptryck". Det passar sig inte i trafiken, speciellt inte på mc!...:iconbiggrin:

:salute: :salute: :salute: :salute: :!:

InläggPostat: 12:50 (torsdag, 12 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Vet inte hur SMC resonerar idag men förr körde de med:

Betrakta allt levande på och kring vägen som älgar* och kör proaktivt**.

Räkna med att alla kan hitta på precis vad som helst, inklusive idiotgrejer som drabbar dem själva värst. Kör sedan så att ingen kan kan komma åt dig även om de med berått mod skulle försöka mörda dig.
Exempel: Kör om i vänsterkurvor, svårare för den omkörde att svänga in mot dig och minst sannolikt att de hamnar där av misstag.
Åk förbi så snabbt och oväntat*** att den omkörde inte har en chans att köra på dig.

* Original SMC
** Eget förtydligande
*** Har på omvägar hört detta tyvärr skrämt deltagare i klubbens turer. Hoppas det hjälper lite att veta att det är en säkerhetsåtgärd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:22 (torsdag, 12 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Krister725 skrev:
Jag körde som en gud (läs Rossi) direkt efter jag tog mitt mc-kort för 4 år sedan.
Kör vansinnes repor på en gammel bumse med sporthojs killarna då och då.
Aldrig har jag varit med om någon olycka heller.

Stämmer det då att du aldrig kört mc innan du tog kortet.
Du har väl kört olika mini crossar etc när du var liten och troligen mer orädd när man blir äldre, den erfarenheten har du sedan med dig
Krister725 skrev:
Vad jag vill komma till är att om föråkaren klarar kurvan, ska ALLA klara den. Annars är det ju nån som inte kan köra mc. Vi ska väl alla ha exakt samma utbildning för att få köra mc.
Hur kan det skilja så??

Och alla som går samma utbildning i skolan och har samma lärare får lika bra betyg och är lika duktiga yrkesmän oxå eller?
Om alla vore lika duktiga på att köra mc skulle väl Rossi ha större konkurans?!
Så jo visst, alla som tör körkort skall ha samma fallenhet för att köra ett fordon... I vilken utopi då?
Så om man skulle finna en snuskigt snabb föråkare typ Rossi eller nån köra ifrån dig på vägen. För jag misstänker att du inte hänger på trots allt, borde du i det fallet inte behålla körkortet...eller vad menar du?

Krister725 skrev:
Är det för lätt att ta mc-kort idag?
Jag är fullt medveten om att människor vill köra olika fort och därför inte passar in i vissa grupper.

Jag kan köpa punka, rullgrus, motljus osv.

MEN jag köper inte att "jag körde över min förmåga, jag känner grupptryck". Det passar sig inte i trafiken, speciellt inte på mc!
Sådana borde få körkortet indraget samt gå tvångsterapi inna man får ta om körkortet.

Impa på polarna har väl vi vuxna slutat med eller?

Så... :iconbiggrin: [/quote]

Det är så här.
Att alla är inte så stöddiga oavsett vad det gäller om man är ny på området man ger sig in på eller i en grupp man inte känner deltagarna i.

Nervositet och grupptryck är inte ovanligt, även om det är självpåtaget.
Problemet är att när det gäller mc blir riskerna större.

Med ditt resonemang är det väldigt många som skulle bli av med sitt körkort. Även jag då jag känt detta grupptryck tidigare.
Jag är övertygad om att många kör över sin förmåga i klubbens regi ofta.
Men dels vågar de inte säga något för att de skäms över det.
En del ser nog de där nära ögat situationerna som en adrenalinkick.

Ett tips Krister är att lära mer om medmänniskor. Läs om grupptryck och kanske Bra tänkt som följde med i nummer 6 i Mc folket.

Senast redigerad av Dennis Johansson 17:46 (torsdag, 12 augusti 2010), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Glidare
InläggPostat: 13:35 (torsdag, 12 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Dennis min vän, köp en glidare putsa på kromet och puttra på i 50-70 det verkar passa dig bäst.
Puss o kram på dig.
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:31 (torsdag, 12 augusti 2010) 
Användarvisningsbild

Det är farligt att leva.
Man kan ju dö.
Skall vi förbjuda livet?
Det drunknar fler än dubbelt så många som dör på MC.
Skall vi införa certifikat på badbyxor/baddräkt?
Torgeir

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]