www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:11 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18:05 (lördag, 26 mars 2005) 

Det är inte många som skriver något här på Touringforumet, så jag får väl hitta på något.
Har äntligen fått ut Wingen, och tagit min första tur för i år, det blev inte så långt idag, bara några mil, det är lite nervöst när man kommer i kurvor där asfalten är våt och så ligger det tjockt med is mindre än en meter ifrån, då hoppas man att det bara är vatten på vägen.
Jag vet ju inte hur många av er som läser det här som har framme era cyklar, ( jag hoppas att det i alla fall är någon som kollar detta )
Men i morgon, om det är lika fint väder som idag. Så hade jag tänkt ta en sväng någonstans, vart och när vet jag inte än, men om ni är intresserade att åka med så kan ni väl höra av er antingen här eller ringa till mej.
Hälsningar Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:31 (lördag, 26 mars 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Svante

Jodå den är på och aktiverad :) än så länge så har det blivit 65 mil i år och det är väl en bra början.
Premieren var redan 31/1 och körde då 5mil och sen har det rullat på :)

Igår så var vi med på Långfredags turen med Gbg prima och vi var 23 Mc i gänget som körde landsvägskörningen och det var säkert 40 tal som skulle köra även lite vid sidan av.
Det blev en sväng på 18 mil och sen ringde Thimmy på kvällen och ville ta en sväng så vi körde en sväng runt Lygnen så det blev ytterligare 10mil.
Idag Påskafton så har det ju inte varit sämre väder precis :cool: så vi har varit i Uddevalla och körde från Kba- Kungälv- Lilla Edet- Ljungskile-Uddevalla- Henån- Stenungsund- Jörlanda- Marstrands vägen- Kungälv- Vallda och det blev idag ca 32mil.

Jag vågar nog påstå att vägkvaliten är ganska god och jag har inte märkt någon halka eller grus mer än på dom vanliga ställena tex vid refuger, i rondeller, små vägar som inte saltas osv.

Jag och Thimmy har pratat om att ta en sväng imorgon (söndag) men det är inga tider sagda än, så mer än så vet jag inte men går det att sammanföra på något sätt så är det väl inte otänkbart.

Mvh Jonas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:02 (söndag, 27 mars 2005) 
Användarvisningsbild

Hej grabbar

Gott jobbat och lycka till med era turer, själv väntar jag till början av april. Här där jag bor är det massor av grus över allt, men som du säger Jonas, så är det nog bättre ute på en del av vägnätet.

Skall även besiktiga hojen den 4/3 så det får bli startpunkten i år.
Annars har man ju hört högvarvande hojar som dras ur igenom växlarna ute på leden nedan mig, och det är väl ett säkert vårtouringtecken.

Glad Påsk till alla och en god fortsättning på tourandet.

Mvh Poffe

InläggPostat: 17:38 (söndag, 27 mars 2005) 

Nu tänkte jag berätta om hur det blev på söndagen.
Som ni redan har läst så var Jonas, Mia och Thimmy intreserade, så vi hade kontakt telefonledes på söndagmorron, vi bestämde att vi skulle träffas på Hydromacken i Lindome, men strax innan jag skulle åka så ringde det en ny medlem i klubben som heter Björn som hade fått tipps om att vi skulle åka, så vi träffades på vägen och fortsatte mot Lindome. När vi kom dit så stog Niklas redan där och väntade på oss, och så småningom kom även dom andra.
Jonas och Mia tog täten, och det var ju bra för dom har ju åkt en hel del redan i år. Det blev upp till Hällingsjö där det blev en kort bensträckare, sedan vidare förbi Rävlanda, Bollebygd, Sandared och upp till Sandhult där vi vände hemåt, då hade jag tagit ledningen en stund innan Niklas och Thimmy tyckte att det gick för långsamt, jag chansade på att Tallhyddan kanske hade öppnat, men som vanligt när jag kör före så var det stängt.
Vi letade efter ett öppet fik inne i Alingsås och hittade till slut ett litet fint ställe inne på en gård där det blev både mackor och fika (Cola för mej),
sedan tog vi en massa småvägar hemmåt, det var ingen som ville köra någon längre omväg. Jonas, Mia och Thimmy hade ju åkt långt förut under påsken så dom verkade rätt mätta på att åka.
Till slut så delade vi på oss i Partille där jag drog hemmåt och dom andra körde vidare.
Det blev ungefär 16 mil för mej, och det tyckte jag var rätt lagom så här i början. Vi hade fint väder hela tiden och det var inte så hemskt kallt heller, normalt så brukar det bli rätt kallt när man kör längs sjöarna där isen ligger, men idag märkte jag ingenting av det, det var gott hela tiden.
Om det har varit fler ute och kört i helgen så kan ni väl skriva lite om det här i forumet, det är ju kul att höra vad folk har för sej ute på vägarna.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:21 (söndag, 27 mars 2005) 
Användarvisningsbild

Jodå det var en skön tur med bra väglag och lagom fart.

Jag hade räknat fel förut på milen så med dagens övningar på 22mil för våran del så blev det totalt 102 mil i år så det är ju en bra början :cool:
bara denna helgen har det blivit ca 80 mil och det känns ju att det var ett tag sen.............

Termometern har visat större delen av dagen mellan 10-13 grader

Mvh Jonas o Mia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:42 (söndag, 27 mars 2005) 
Användarvisningsbild

Jag har inte kört så mycket i år. Du Svante jag va inte mätt utan hade gärna fortsatt fler mil om det bara va så. Samtidigt kanske det va bra att det inte blev fler mil. Kännde mig lite mosig i huvet, förmodligen va det tröttheten som gjorde sig påmind. Det är ju trots allt ganska mycket att hålla ordning på.
Men en fin tur blev det och skönt va det också. Känndes skönt att ösa lite men jag känner ju av att det är bland de första turerna :roll:

Glad Påsk...

Jag är ledig på Tisdag kanske nån vill ut o åka då..... :blob4:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:48 (måndag, 28 mars 2005) 

Jag har haft mycket att göra på annat håll, men det har ändå blivit ca 30 mil på nya hojen. Det var kul. Även jag konstaterar att det har inte varit så mycket grus på vägarna som det brukar. Kommande lördag skulle väl vara kul att ta en sväng?

Janne (f.d. TDM 900)

Inläggsrubrik: Kort resumé
InläggPostat: 23:07 (måndag, 28 mars 2005) 
Användarvisningsbild

Svante har ju redan beskrivit öite av min premiärtur, som blev av i söndags (igår).

Sen i starten, som brukligt antar jag!? Det har väl med åldern att göra och blir väl inte bättre med åren!? Nåväl, Jonas ringde en knapp timme innan start, sommartid var ju påbjuden sedan kl. 02:00 natten innan, och förvarnade att några körglada skulle ta en sväng och underade om jag var klar och ville hänga på.

Klar var jag definitivt inte, hojen var inte riktigt ihopskruvad och skinnstället var fortfarande lika trasigt som det var när jag i höstas hängde upp det på galgen. Varför göra idag det man kan skjuta upp till morgondagen. Det är väl så talesättet går, eller??? :mrgreen:

Som tur är har jag ju ett gammalt raceställ hängandes så det blev att kränga sig i "korvskinnet" för tro det eller ej. Trots att jag tränar lite och försöker hålla kroppen i trim så satt det tight. Om inte annat för att ett underställ OCH en extra tjock tröja skulle in innanför dragkedjan.

Ringrostig som en nyfödd giraffunge sätter jag mig på den nyss ihopskruvade hojen och rullar, bokstavligt talat (med allt grus under "sulorna", ner till bensinmacken för att fylla på lite soppa. Jag har hela 10 minuter på mig innan jag skall vara tankad och klar i Lindome.

Lätt stressad och klädd som en riktig Michelinegubbe utan möjlighet till mer röresle av kroppen än lätt vridning på rullen och möjligtvis ett tummgrepp om blinkersreglaget glider jag i sakta mak ner till Lindome där inte en käfft möter upp. Jag som trodde jag skulle missa hela sällskapet!

Jonas frågar om jag, som har kört hela 8 kilometrar i år, skall köra först när han har hunnit bränna av nästan (eller var det drygt) 70 mil. Erfaren som jag är, åt minstånde INNAN jag sätter mig på hojen, avtackar jag mig förtroendet eftersom jag anser att det är bättre att någon med några fler färska mil i kroppen leder ankungarna på den första "vandringen".

Stel som en pinne försöker jag följa vägens alla konturer påde i horisontalled som vertikalled. För vem sjutton vill smuttsa ner den nyputsade hojen med en massa saltdamm??? Jag har ju för bövelen använt autosol på några få detaljer i år. ...? Ursh var skall det här sluta....utställning på High Chapparal kanske? Snarare High
schapparall! :wink:

Nä, skall sanningen fram så förljde jag vägens sträckning, till punkt och pricka, av en helt annan orsak. Saltdamm är, tro det eller ej, halt! Så det var av ren självbevaralsedrifft. Så det är ingen understatment att påstå att det fanns förutsättningar för någon mer aktiv körning.

Trotts detta kände jag för ett litet försök när vi väl hade kommit upp på 180:an mot Alingsås. Vägen är ju ganska trafikerad och jämn som ett salsgolv. Så jag bestämde mig för att i sakta mak glide förbi Svante som dock höll ett tempo som var ganska lagom med tanke på att det var årets första trevande tur.

Nåväl, jag lägger mig i ett jämnt tempo av 2x och märker efter ett tag att jag har svårt att fokusera på vägen. Eftert ett tag och många blinkningar sänker jag tempot stundtals och är nere på samma tempo som Svante om än några kilometrar före.

Solen står lågt och träden saknar löv så all sol blandas med skuggorna av trädstammar och kvistar. Man är ovan vid vinddraget inne i hjälmen och luften är, som brukligt på vinter och tidig vår, mycket torr. Gissa hur bra kombination allt detta är när man har linser??? INTE! :mrgreen: Det är bara inse, man är på väg att bli gammal snart halvvägs mot 80 Uuuuugggghhhhh! :cry: :x

Efter att ha vinglat längs en av de bästa vägsträckningar som finns i vårt område (nåja om det inte hade varit för all trafik så hade det varit så i alla fall) nämligen väg 180 från där vägen mot Töllsjö börjar mot Alingsås innan vägen breddar upp sig till äckligt bred väggren. Väl framme vid motorvägsliknande delen av 180:an saktar jag och Timmy in för att vänta in de andra som mer moget valde att krusa på i mer nyanserat tempo.

Jag och Timmy ansluter upp bakom övriga upp mot Alingsås där cafét Tallhyddan, som Svante skrev var stängt. Faktum är att det var under stor renovering och det såg dessutom ut som minigolfbanan hade fått ta emot lite struk när "Gudrun" drog fram för några månader sedan. Knappt ett träd som dolde golfbanan längre.

Vi fick nöja oss med ett trevligt men något dyrare ställe i centrala delarna av Alingsås. Det var ju annandag påsk så vick nöja oss med att finna NÅGOT som var öppet över huvud taget. Fast vi fick allt ta hjälp av oerhört trevliga opch hjälpsamma Alingsåsbor. Nästan överdjävligt trevliga!!! :mrgreen:

Efter en obligatorisk köttbullemacka gled vi allihop, under Svantes ledning, i sakta mak tillbaks mot Göteborg där jag avvek för vidare färd mot sällare jaktmarker...ja Torslanda då om det skall vara så noga! :wink:

Slutligen kan jag bara dra slutsasen att ett raceställ med stretch för vader och överarmar ÄR kallt trots soligt väder och en temperatur på flera plussgrader (stundtals +11 grader). Måste erkänna att tanken på att investera i ett allväderställ låg väldigt nära till hands.

I morgon skickas skinnstället på rep i alla fall så det är klart lagom till den RIKTIGA hojsäsongen startar! :wink:

Tack för en fin tur grabbar och Mia (se jag kommer ihåg :wink:

Mvh!
// Niklas
P.S God natt, det är ju arbetsdag i morgon!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]