www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:02 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jag har oxå sett dem
InläggPostat: 14:51 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Dennis Johansson skrev:
De är odödliga, visste du inte det.

Dom kör sällan så fort att de riskerar "dödsstraff" och de hör definitivt inte till högriskgruppen för just dödsfall. // Niklas

och istället blir de invalidiserade som dels orsaker dyra konvalecenskostnader och ingen sammhällsintäkt och humant lidande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:01 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Lasse Flinkman i After Dark har säkert en du kan låna Dan..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:17 (onsdag, 6 juli 2005) 

Kjell skrev:
Lasse Flinkman i After Dark har säkert en du kan låna Dan..

:( :( :( :(
Jag tycker att det här börjar att bli lite personligt. Menar du att jag och Lasse Flinkman skulle ha samma storlek. Nu blir jag besviken på dig Kjell
:???:
Fins det ingen som tände på idèn om att spela korpfotboll i skinställ
Hälsningar Dan

InläggPostat: 23:32 (onsdag, 6 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
och istället blir de invalidiserade som dels orsaker dyra konvalecenskostnader och ingen sammhällsintäkt och humant lidande.

Rent logiskt sett torde ju statistiken över dödsfall på mc också återspegla sig i olycksstatistiken varför i så fall gruppen män, 20-29 år som köpte sin supersporthoj (fd. klass 7) för mindre tid än 2 år sedan torde vara de största förlorarna även i gruppen skadade motorcyklister.

Men visst risken för allvarlig skada i händelse av hastigt uppkommet friktionsbortfall mellan däck och underlag ökar markant vid avsaknad av påbuden skyddsutrustning, så som ryggskydd.

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 12:19 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Klas600 skrev:

Rent logiskt sett torde ju statistiken över dödsfall på mc också återspegla sig i olycksstatistiken varför i så fall gruppen män, 20-29 år som köpte sin supersporthoj (fd. klass 7) för mindre tid än 2 år sedan torde vara de största förlorarna även i gruppen skadade motorcyklister.

Men visst risken för allvarlig skada i händelse av hastigt uppkommet friktionsbortfall mellan däck och underlag ökar markant vid avsaknad av påbuden skyddsutrustning, så som ryggskydd.

Mvh!
// Niklas

Och jag som trodde det var tvärtom dvs att i MC-olyckerna så ingår
såväl dödsolyckorna som de övriga olyckorna.

Oavsett ålder, kön, typ av hoj, grad av olycka, utan personlig skyddutrustning för förare och eventuell passagerare blir personskadorna större och dödsfallen fler.

Att sedan män i åldern 20 -29 år på sporthoj är överepresenterade i olycksstatistiken är ett annat problem.

Krasst ur ett samhällsperpektiv skulle man kunna säga att ju yngre en persson är desto alvarligare är det att personen skadas, skadas bestående eller avlider.

Ur detta kan man dra flera slutsatser bla:
1, Ju tidigare vi kan få en attityd föränding desto mera lönsamt för samhället.
2, Ju tidigare vi kan ge folk en en bättre trafikutbildning desto mera lönsamt för samhället.
3, Ju äldre en person blir, dvs närmar sig pensionsåldern, desto mera OK är det att vara utan personlig skyddsutrustning, kollektivet av pensoinärer kommer då att minska vilket är bra för samhället ( osmakligt javisst, ursäkta jag kunde inte låta bli).

När man sedan dragit slutsatser skall man allvarligt fråga sig vill vi uppnå det som slusatserna förespeglar? Vill vi verka i ett sådant samhälle etc ?

InläggPostat: 13:52 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
Och jag som trodde det var tvärtom dvs att i MC-olyckerna så ingår
såväl dödsolyckorna som de övriga olyckorna.

Oavsett ålder, kön, typ av hoj, grad av olycka, utan personlig skyddutrustning för förare och eventuell passagerare blir personskadorna större och dödsfallen fler.

Att sedan män i åldern 20 -29 år på sporthoj är överepresenterade i olycksstatistiken är ett annat problem.

Krasst ur ett samhällsperpektiv skulle man kunna säga att ju yngre en persson är desto alvarligare är det att personen skadas, skadas bestående eller avlider.

Ur detta kan man dra flera slutsatser bla:
1, Ju tidigare vi kan få en attityd föränding desto mera lönsamt för samhället.
2, Ju tidigare vi kan ge folk en en bättre trafikutbildning desto mera lönsamt för samhället.
3, Ju äldre en person blir, dvs närmar sig pensionsåldern, desto mera OK är det att vara utan personlig skyddsutrustning, kollektivet av pensoinärer kommer då att minska vilket är bra för samhället ( osmakligt javisst, ursäkta jag kunde inte låta bli).

När man sedan dragit slutsatser skall man allvarligt fråga sig vill vi uppnå det som slusatserna förespeglar? Vill vi verka i ett sådant samhälle etc ?

Min formulering var olycklig och inte speciellt tydlig. Jag ber om ursäkt för det. Vad jag menade var att utfallet av dödsolyckorna i viss mån, rent logiskt sett, borde kunna återspegla fördelningen även inom olycksstatistiken där utfallet INTE har blivit dödligt.

Dvs. ålder, kön, motorcykelmodell etc. etc. torde i viss mån kunna överföras från statistiken över dödade motorcyklister så väl som för de som INTE har dödats men ändå återfinns inom olycksstatistiken i övrigt.

Att, som tråden började med, köra utan skyddsutrustning är ju ett val, som än så länge, står var och en fritt att välja. Ser man till beståndet av motorcyklister i sverige som kör med bristfällig skyddsutrstning eller näst intill ingen alls så är det min personliga övertygelse (baserad på vad jag ser/har sett) "bakåtlutat" som är överrepresenterade i denna kategori. Men läser man olycksstatistiken för dödade motorcyklister så är, som du redan vet, de yngre förmågorna, och då inte sällan, mycket välutrustade (ur säkerhetssynpunkt), som är de största förlorarna.

Bristande erfarenhet och, som du är inne på, attityd, är här av avgörande betydelse varför utbildning i tidigt skede skulle kunna få mycket positiva effekter på olycksstatistiken. Dvs. man bör, enl. mig, införa mer verklighetsanpassad utbildning och därmed höja kraven på dem som kör sporthojar. Varför inte en "fortsättningskurs" och en minimiålder på kanske 25 år för att få köra en klass 7 hoj???

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 17:11 (torsdag, 7 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Varför inte en "fortsättningskurs" och en minimiålder på kanske 25 år för att få köra en klass 7 hoj???

Det tycker jag helt klart verkar vara åt rätt håll! Att ha ytterligare åldersgräns, förutom dom i körkortet, kan säkert för dom yngre tyckas diskriminerande men har säkert en verkan. Kurs som villkor tycker jag verkar jättebra.

/Håkan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]