www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 22:57 (lördag, 12 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:45 (söndag, 10 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Jaha jasså, gäsp… vad jag är intresserad av era så kallade kunskaper om SMC, jag anser det är skit och vill inte ha en "fackförening" vill du ha det när du kör bil?
Tror ni inte att tekniken att köra fort och bra finns inom sporten? Borde inte då etta finnas inom SVEMO? Eller har SMC bättre förare en ex. Peter Sköld eller Lars Bosson???

Men SMC och Fan vad vi är bra har tagit över... Fan vad jag är glad att jag inte kör i år :wink:

Vad det hela handlar om Kjell är i grund och botten att försöka få till en attitydförändring hos de personer som kör mc på gatorna och som hör till riskgruppen. Och för att lyckas med det behövs en hel hög olika kunskaper som förhoppningsvis skall tas från så många människor som möjligt, oavsett om den/de är snabbast på bana eller ej.

Kort och gott handlar det om att UTBILDA mc-förarna och sällan är lärarna i skolan de som är mest duktiga på ämnet de utbildar i. Många elever fortsätter sin utbildning och väljer tex. forskarbanan efter slutförda studier och blir därmed ofantligt duktigare än deras forna lärare inom just ett ämne.

Du påstår dig ju vara utbildar reservofficer och skall då enl. konstens alla regler inneha en hel del utbildning som instruktör/ledare vilket är EN egenskap som är i allra högsta grad önskvärd för att lära målgruppen hur man kör mc. Se till att använda dina kunskaper som du har förvärvat i stället för att klanka ner på dem som gör så!

Sedan förstår jag inte hur du kan engagera dig så in i norden i något som inte berör dig och inte heller HAR berört dig på flera år. Jag har inte sett dig eller hört talas om att du har kört hoj på flera år, mer än enstaka turer t/r Silkeborg på lånad hoj. Så varför blir du så upprörd när vi som faktiskt ÄR aktiva engagerar oss i att förmedla en liten del av den kunskap som finns. Det är inte BARA DU som innehar kunskap inom olika områden Kjell. Även om du tycks tro så!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:33 (tisdag, 12 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Vår klubb skall ju också leva, varför skall SMC sköta utbildningen?? Och vad säger att dom kan detta bättre än oss?? Känner igen detta sen Guldhjälmen men då förståss visste du inte ens vad en MC var NIKLAS!

(FMCK, MC-Polisen och NTF hade en avrostning för motorcyklister där jag bla. Var instruktör! Men SMC kunde ju bättre vilket slutade i flera års icke utbildande och att försvaret och polisen tröttnade)

Nä har du inte varit med hela resan skall du ta mig F-N inte uttala dig. Min uppgift i KMK's styrelse är att se till att vi har aktiviteter och går runt inte att SMC (som en minoritet inom KMK är med i) Går runt eller har det bra..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:52 (tisdag, 12 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Vår klubb skall ju också leva, varför skall SMC sköta utbildningen?? Och vad säger att dom kan detta bättre än oss?? Känner igen detta sen Guldhjälmen men då förståss visste du inte ens vad en MC var NIKLAS!

(FMCK, MC-Polisen och NTF hade en avrostning för motorcyklister där jag bla. Var instruktör! Men SMC kunde ju bättre vilket slutade i flera års icke utbildande och att försvaret och polisen tröttnade)

Nä har du inte varit med hela resan skall du ta mig F-N inte uttala dig. Min uppgift i KMK's styrelse är att se till att vi har aktiviteter och går runt inte att SMC (som en minoritet inom KMK är med i) Går runt eller har det bra..

Ser du Kjell inte en möjlighet för KMK i detta med sporthojsprojektet? VAD är det som säger att vi måste ställa oss utanför? Och på vilket sätt konkurerar detta med den verksamhet som vi sedan tidigare har, dvs. tävlingsverksamheten?

Inte ett skit skulle jag vilja påstå! Faktum är att jag tror att vi inom KMK skulle kunna dra nytta av detta på flera sätt.

Vi har en hel hög med duktiga människor som besitter kunskaper inom en stor mängd områden som behövs för att arrangera en bra utbildningsdag på bana. Allt från människor som är duktiga på att organisera till att köra fort på en bana.

Icke att förglöma är alla funktionärer och aktiva touringnissar som inte bara har lång och gedigen erfarenhet av att köra mc utan också många med ett starkt engagemang för att lära sig bli ännu skickligare motorcyklister.

KMK ÄR en del av SMC, om du som ingående i styrelsen inte visste det Kjell. KMK ÄR och har under många många år Kjell varit KLUBBANLUTEN till just SMC! Det är ingen skyldighet KMK har att driva mc-utbildning men det är däremot en rättighet vi som klubb har. Dvs. det står var och en fritt, inom klubben, som är SMC-ansluten medlem att fortbilda sig och dra igång utbildning där vi följer de riktlinjer som försäkringsbolagen kräver av SMC-ledda utbildningar!

Eftersom du då Kjell har så lång och gedigen utbildning som mc-instruktör är det väl inte med mer än rätta att du då hjälper till att driva just utbildningsfrågan vad avser mc-utbildning inom KMK´s regi!? Du ingår ju i styrelsen och har en lång och grundläggande erfarenhet, vem är då mer lämpad att driva detta än du?

Till sist Kjell:
- DU talar inte om för mig om VAD, NÄR och HUR jag skall uttala mig när det gäller NÅGOT över huvud taget och i synnerhet inte när det gäller ett frivilligt engagemang som på sikt kan bli ytterligare en aktivitet som klubben kan vara med och påverka!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:07 (tisdag, 12 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Vår klubb skall ju också leva, varför skall SMC sköta utbildningen?? Och vad säger att dom kan detta bättre än oss??

Här finns väl inget motstridigt utan snarare en STOR möjlighet för KMK att attrahera en större mängd människor och därigenom få fler aktiva medlemmar vilket är till gagn för hela KMK. Fler aktiva medlemmar i KMK är i varje fall vad jag kallar en levande klubb.

För att lyckas så är åtminstone jag övertygad om att det är bra att försäkringen gäller när man genomför vidarutbildning på bana.

Om detta i sin tur kräver att man har SMC utbildade och godkända instruktörinor och instruktörer så länge som de är medlemmar i KMK så varför inte.

Antag att de grundläggande kraven är uppfyllda då kan vi:

1, Gå ut och marknadföra MC-vidareutbildning i olika steg till olika grupper till nästan självkostnadspris. exempel på grupper nyblivna MC-förare,unga som äldre, Tjejer, sporthojsåkare, touring nissar. Det är bara att profilera sig, dvs vi väljer ut några gupper som vi vill arbeta med.

2, Vid varje väl genomförd utbildning är åtminstone jag övertygad om att vi kan värva en eller flera medlemmar.

3, Varje väl genomförd utbildning kommer ryktet att sprida sig vidare. KMK anordnar bra utbildningar och aktiviteter.

Om sen detta i sin tur leder till att målen i Sporthojsprojektet (dvs minska olycksutfallet i kategorin 20 -29 åringar på sporthojjar) blir uppfyllda så kanske det leder till lägre försäkringspremier (det är långt dit) vilket faktisk kommer hela MC -kollektivet till nytta. Själv så är jag övertygad att det totala relativa olyckutfallet kommer att minska.

Vi har här en stor möjlighet att faktiskt gå iland med detta. En anledning till detta är att just SMC Västra Götaland faktisk inte har haft denna typ av MC-vidarutbildning, dvs en av de orsaker som har fått mig mfl. att att gå kuseran som anordnats av bla SMC Stockholm och SMC Skåne.
Jag misstänker dock att SMC Västra Götaland inte ligger så långt efter, allstå är det brottom.

Inget av detta sker utan att vi skaffar KMK-vison, KMK-mål.
Investerar vilja och ansträngning.

Tror ni som jag att detta möjligt ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:08 (tisdag, 12 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
Tror ni som jag att detta möjligt ?

Japp, visst är det möjligt! Och som jag skrev så har KMK en he hög med människor med oerhört bred erfarenhet/kunskapsnivå.

Men om detta är något vi skall satsa på är ju en fråga för syrelsen at diskutera. Å andra sidan står det ju oss som mdlemmar fritt att engagra oss utan att syrelsen ger sitt godkännande så länge vi inte påstår oss representera KMK eller försöker arrangera något med KMK´s namn.

Nu är jag dock övertygad om at om jag och flera KMKáre med mig väljer att driva något som gagnar motorcyklsterna i Västra Götaland så tror jag inte at KMK´s styrelse kommer att lägga några fingrar i mellan, tvärt om!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:03 (onsdag, 13 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Och vad ni än tycker kommer jag att kolla upp detta, och jag kommer inte att dölja att jag avskyr SMC, och att jag vill inte vill vara i närheten av dom.

Vad blev resultatet Kjell?

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1:51 (lördag, 16 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Att det inte finns någon på SVEMO:s kansli som kan svara på detta = semester, men jag återkommer om detta.

Niklas är du aggressiv?? Du gav mig inte ens 20 timmar att kolla detta och svara? Känner du dig hotad i din nya roll som SMC instruktör??
Varför skall SMC få in pengar när vi i KMK kan få in dessa på att sköta detta i GBG själva, men vissa fattar inte vad som är bäst för den klubb dom representerar utan stirrar sig blinda på något annat. Nä skall SMC ta över avancerad åkning varför har vi då SVEMO mm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:45 (måndag, 25 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Varför skall SMC få in pengar när vi i KMK kan få in dessa på att sköta detta i GBG själva, men vissa fattar inte vad som är bäst för den klubb dom representerar utan stirrar sig blinda på något annat. Nä skall SMC ta över avancerad åkning varför har vi då SVEMO mm.

Öh.
Nu verkar du ha blandat ihop det. Som jag ser det iaf.
SVEMO sköter avancerad körning för dem som har licens på inhängnad bana. Och ibland har de inte ens körkort.
Medan SMC vill utbilda det stora kollektivet till att krascha mindre så vi får färre olyckor på allmän väg. Jag ser det som något helt annat. Förutsättningarna är helt annorlunda. Det kan finnas kunskaper som en vanlig touring nisse har som inte en tävlingsförare ens tänkt på när det gäller våra förutsättningar. Samtidigt som en tävlingsförare kan pressa sin mc på gränsen för vad en maskin klarar, vilket vi kan lära oss en del av med troligen inte ha behov för på samma sätt på den nivån.

Dessutom så har SMC ju tagit del av kunskaperna av California bike school eller vad de heter som skall vara väldigt kunniga. Deras kunskaper hade inte var lika enkla att ta del av för oss i KMK utan att använda SMC.
Dessutom att försöka konkurera med SMC i detta ändamål gör nog knappast oss något gott.
Jag är säker på att vi får många nya medlemmar pga att vi är med i SMC och SVEMO. Jag själv tyckte detta var bra när jag kollade efter en seriös klubb.
en fördel är att om Niklas mfl går deras kurser kanske vi kan ta del av vissa av övningarna på vår egen bankörning, vilket kan generera att fler går kursen som intruktör eller anmäler sig deras kurser. Där kan man sedan möta personer på instruktörskurserna eller på de andra kurserna som dels vill vara med i en klubb och kanske även ta licens vilket KMK kan hjälpa till med.
Det är mångfalden och sammarbeterna som troligen gynnar oss mest om vi gör det på rätt sätt.

Kjell skrev:
FMCK, MC-Polisen och NTF hade en avrostning för motorcyklister där jag bla. Var instruktör! Men SMC kunde ju bättre vilket slutade i flera års icke utbildande och att försvaret och polisen tröttnade)

Detta vet jag inget om och kan inte säga något om.
Men det borde vara länge sedan. Men om detta är något du är grinig över fortfarande så måste du vara mycket långsint...
Släpp det och se framåt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:07 (tisdag, 26 juli 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:
Att det inte finns någon på SVEMO:s kansli som kan svara på detta = semester, men jag återkommer om detta.

Niklas är du aggressiv?? Du gav mig inte ens 20 timmar att kolla detta och svara? Känner du dig hotad i din nya roll som SMC instruktör??

Den 6 juli kl. 09:24 PM skrev du följande:

Kjell skrev:
Så vill vi fixa en sån här utbildning där försäkringar gäller så gör vi det, garanterat!
Så om vi vill är det bara att köra, skall kolla detta med SMC/SVEMO

Jag postade min fråga 13 Juli. Mig veterligen är det mer än 20 timmar!?

Nej jag är inte aggressiv! Vad får dig att tro/tycka det?
Hotad? Av vad/vem och varför?

Kjell skrev:

Vilket ingen har argumenterat emot! Dvs. om vi nu haklar på detta tåg, som redan är i rullning, så kan klubben mycket väl få del av kakan. Men som allt annat Kjell gäller det att engagera sig och satsa lite energi för att det skall kunna ge utdelning, vilket är precis vad jag gör. Vad gör du i denna frågan, mer än bara argumenterar?

På vilket sätt konkurrerar UTBILDNING av gatåkande mc-förare med tävlingsverksamheten som SVEMO är paraplyorganisation för? Du som är så insatt, mer än mig, i hur SVEMO fungerar kanske kan förjklara det för mig. För jag förstår ärligt talat inte på vilket sätt detta skulle vara negativt för SVEMO?

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:51 (tisdag, 30 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Kjell skrev:

Semestern är sedan ett par veckor slut och skolorna har startat så nu kan det inte vara långt kvar innan SVEMO´s kansli öppnar och vi kan få ett efterlängtat svar på frågan som du skulle ställa Kjell.

Hur går det, har du fått något svar än?

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:00 (torsdag, 29 september 2005) 
Användarvisningsbild

Upp!

Hur går det Kjell? Fått något svar från SVEMO än?

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]