www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:59 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torsdagstouring 8/9
InläggPostat: 22:01 (måndag, 5 september 2005) 

Hej
Den här kommande torsdagen så är det jag som är föråkare.
För dom som är oroliga för farten så kan ni ta det lugnt nu på torsdag
för jag håller lite lägre fart när jag kör.
Jag fick dra på rätt bra i torsdags eftersom jag låg bland dom sista, men Bertil gjorde ett bra jobb och hänger alla med så tror ju föråkaren att allt är ok, jag håller med det som Niklas skrev, Bertil är ju inte van vid farten på torsdagarna, men han ställer ju i alla fall upp som föråkare och det är väldigt bra, vi behöver ju fler som gör det antingen dom är vana eller ovana vid att köra före.
Svante

Inläggsrubrik: Vädret
InläggPostat: 23:11 (måndag, 5 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hoppas vädret blir bra på Torsdag.
Jag kommer naturligtvis vara med om jag kan. Men jag kommer att vara på annat uppdrag den e.m eventuellt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:37 (fredag, 9 september 2005) 
Användarvisningsbild

Vädret såg ju inte så lovande ut denna torsdag. Mörka moln i alla riktningar och regstänk här och var. Hade jag inte satt upp mig som touringledare för den här turen så är det inte säkert att jag hade åkt. Nu fick jag ju masa mig in iallafall. Förväntade antalet deltagare var väl sådär ett par stycken, eller ingen alls.

Något förvånad blev jag när det stod ett halvdussin hojar utanför klubben och fler droppade in medan vi förberedde oss mentalt :!: :razz: :!: :razz:

Efter lite tjöt om lämpliga åkriktningar, vilket alla verkade väldigt glada att lämna över till mig :P , så blev det iallafall start norrut.

Förbi golfbanan Albatross, Säve och vidare mot Kungälv gick resan. En liten sväng på Grimsåsvägen för att sedan komma ut på gamla E6 strax innan Kungälv. Efter detta blev det en tur ut mot Marstrandhållet via Kornhall, Överby, Tjuvkil, Vävra och Kareby. Så här långt hade vi haft tur med vädret och vid vissa tider jagade vi dom få små molngluggar som fanns. Vid Tjuvkil fick vi faktiskt en del sol som stack fram utanför kusten.

Efter Kareby så åkte vi via Diseröd och tillbaka in i Kungälv för att fika på vandrarhemmet St Sigurd. Ett pålitligt ställe för sådana här sensommarturer då dom brukar ha öppet alla dagar till kl 21 och det blir en kort hemresa sedan. Förvåningen var stor när det visar sig vara stängt. Numera stänger dom tydligen kl. 20 trots att det står 21 på skylten. Efter en kort överläggning så åker vi till gyllene måsen istället och intar mat/fika där. Funkar det med!

Hemfärd raka spåret på E6:an.

Den här turen får man verkligen säga att vi hade tur med vädret trots allt. Några få stänk på hela rundan. Tur att jag var reseledare så jag inte hade stannat hemma. :cool:

Deltagare:

Jag
Jonas och Mia
Niklas o Veronica
Anders
Roy
Peter Fernström
Per Venström
Per Forss och Abdi (ny passagerare)
Yvonne
Krister J.
Janne

Längd: 11,8 mil

/Håkan

Inläggsrubrik: Gôtt
InläggPostat: 0:16 (måndag, 12 september 2005) 
Användarvisningsbild

Kul att vädret blev bra.
Själv kunde jag inte vara med eftersom jag åkte med Stefan B till det germanska folket för att inhandla en italiensk älskarinna :wink:
Så det blev till att åka Renault Kangoo istället.
Intressant för mig som aldrig varit i det germanska landet innan :!:
Landet verkar ganska intressant att besöka igen.
Det finns dock vissa saker som jag måste ta itu med i så fall.
Speciellt språket, eller lätet snarare. Vackert är det inte och jag fattar nada :!:
Ja förrutom den klassiska repliken i sällskapsresan då möjligen: Ice Bitte!
Det är iaf lättare att läsa tyska en att begripa vad de kläcker ur sig.

Eftersom det igentligen inte är Torsdagtouringen jag talar om men, vi åkte trots allt på torsdagen och det var ju ett litet äventyr för mig så drar jag det här iaf :!:

Vi åkte på Torsdagen vi 18 snåret och eldar på ner till Trelleborg. Med undertecknad bakom ratten. H-vete vad bränsle den drog dit ner.
Där fyllde vi på med bensin i tanken, luft i däcken och V-power i mig, skämt å sida så är det Shell som i samband med det nya bräsnlet släppt en energidricka typ Red bull som komplement. Var tvungen att pröva.
Tror nog det hade varit godare med riktig V-power :wink:
Sedan dundrade vi på färjan. tjôtade lite mc mm tillsammans med en öl innan vi kramde kudden.
Pigga, nja, på morgonen iaf hade vi hamnatr i Rostock!
Äntligen Tyskland.
Stefan körde mot Berlin!
GPS i all ära men det finns en del att göra med den tekniken.
Trots att han ställt snabbaste väg ville dagen innan lura in oss i Malmö istället för att åka ringleden. Idag ville de nv'änliga brittiska kvinnorösten lura in oss i Berlin istället för att köra runt.
Fick bekanta mig med det tyska kartsystemet vad gäller att moten är numrerade även i kartan, smart.
Nu drog bilen knappt någon soppa alls, hmmm. Var jag så kass bakom ratten? Nja fortsättning följer....
Vi hittade iaf utan större problem till handlaren till den italienska älskarinnan.
Konstig gubbe egentligen som ville göra sig av med henne med tanke på att de övriga älskarinnorna antingen var tämligen små och trötta eller låg för plastikoperation, Och inte ens efter dessa ingrepp skulle bli lika vackra eller hetlevrade som den italienska. Antingen hade väl han en ny på G eller så klarade han inte av henne. :wink:
Men stefan :cool: är väl en riktig tjur :wink: som fixar denna skönhet :!:
Stefan B valde iaf att inhandla italienskan. Hur Affärerna fortlöpte vet jag inte riktigt eftersom jag inte begriper språket.
men det jag sedan fick reda på att vissa yttre och inre attribut skulle bytas innan hemfärd. ( läs kopplingshandtag samt kamremmar)
Vi åkte efter säljaren som åkte engelsk hundkoja till en yttre del av Berlin för operation av italienskan.
Under väntetiden åkte jag och Stefan med säljaren (Hans + något som inte går att uttala) i hans Hundkoja in till City för inmundigande av pizza och coca cola.
Efter denna middag så blev vi bjudna på en rejäl snabb sightseeing av Berlin för att kika in lite resta Buildings osv (utrycket kommer från Ronny och Ragge)
Och snabba var den. eftersom jag inte begrep vad vår guide sa utan fick lita på att det var någt fint som han pekade på genom fönstret på bilen samtidigt som han pratade tyska med Stefan tog jag kort, efter kort i hög fart.
Hundkojan höll minst sagt bra tempo i stan. Och om det var hundkojans fel att det gungade hela tiden eller om det också kan ha varit vägarna som var guppiga kan jag inte var helt säker på men det var nog en kombination. Om jag inte hade haft antishake i kameran hade nog det mesta blivit suddigt.
Vi spoppade trots allt ett par tre gånger. En gång för att inmudndiga öl.
Glasen var små som tre snaps glas på höjden.
Sedan stannade vi vid en affär som sålde louis grejer. Där handlade Stefan grejer som precis fick plats i bagagerummet på H-kojan.
Sedan stannde vi vid ett kombinerat garage och verkstadskomplex.
Där förvarade privatpersoner sina lyxia Ferarris (ROFFE-----här skulle du varit med) mfl lyxbilar och sportbilar samt verkstäder för motsvarande märken.
efter denna rundtur åkte vi tillbaka och lastade den italienska älskarinnan igen.
Sedan bar det av mot Schwerin eller nåt där vi kramade kudden igen.
Ett tungt ok hade nu trillat från Stefans axlar.
Han var med en Italienska igen och lite orolig var han för hennes säkerhet spå kan kollade till henne innan han gick och lade sig. Och pigg var han på morgonen igen.
Då inmundigade vi frukost och åkte mot typ Heligenhaven, blev det rätt stavning??? och Calle för att handla flytande föda.
Sedan åkte vi fortfarande med Stefan bakom ratten mot färgan mellan Rödby och Puttgarden eller nåt i den stilen för att sedan åka mellan Helsinborg - Helsingör.
Denna sträckan från Berlin och sedan till Svenska gränsen ha de Stefan kört igen. Och nog drog den mycket mer igen.
Inte konstigt med tanke på högre vikt. Samt motvind.
Väl i Sverige tog jag över ratten och eldade mot Gbg. Tyckte synd om italienskan som började gny lite därbak i det trånga lastutrymmet :wink:
Nu drog bilen knappt någon soppa igen!
Trots att jag körde.
Min teori är att på nervägen så blåste det mycket motvind och bilen drog åt sidan. Dessutom hade jag inte lika jämn fart av olika anledningar samt att jag var ovan vid bilen samma sak inträffade när Stefan körde från Berlin. Mycket vind och kanske inte lika jämn fart då heller.
Medan det på de andra sträckorna inte blåste så mycket!

Väl hemma hos Stefan och hans garage tog han genast av henne kläderna och kollade upp hur det stog till med hjärta, lungor, och andra smekbara detaljer. Jag vet inte vad som hände när jag åkte, men de hade väl bara börjat :wink:

Mina erfarenheter av Tyskland:
1 skall man åka dit igen på typ semester så bör jag ju lära mig lite mer av deras språk så jag kan beställa mer en Is :wink:

2. Deras vägnät i de delar jag åkte i var ju visserligen gamla Öst tyskland, men inte f-n var de bättre en i sverige.
motorvägarna var som järnvägen i sverige på 80-talet. dö-dong, dö-dong.
fast på dessa vägar är det betongskarvarna som låter.
Dessutom var det vägarbete överallt :!:
I Berlin var vägarna tidvis så spåriga att jag trodde att H-kojans under rede skulle ta i. Och var et inte spårigt så var det guppigt som f-n

3. När du väl bestämmt dig för att stanna för att bli av med törsten så gör det först efter att du bestämt för att du kört färdigt för dagen eftersom läskeblask kostar mer en öl :!:

4. På offentliga toaletter har de fräckheten att sätta ut en sparbössa.
Och detta utan att någon spelade eller sjöng :!:

5. Utanför de där eländerna till betongvägar så fanns det fina samhällen!

//
Dennis

InläggPostat: 22:17 (onsdag, 14 september 2005) 

Jag vill tacka vår tyskvänliga ordförande för hanses medverkan i denna resa till mutterlandet.
Dennis!
Utan dig hade jag inte kunnat hålla mig vaken...så länge på kvällarna.

Hoppas några tyska ord fastnade på rätt ställe.

Vi kan begära bidrag för en studiecirkel i KMK's lokaler.
Sisu lär vara på bettet med bidrag för allsköns lycksökare.
Jag kan medverka som tysk "gastarbeiter"

Stefan med Fila'd 999S

// vem har inte ont i rompan efter 1400km i Renå känguru med fasta säten?

InläggPostat: 7:23 (torsdag, 15 september 2005) 
Användarvisningsbild

Stefan417 skrev:
Dennis!
Utan dig hade jag inte kunnat hålla mig vaken...så länge på kvällarna.

:reindeer: :mrgreen:

Stefan417 skrev:
// vem har inte ont i rompan efter 1400km i Renå känguru med fasta säten?

Du har för lite fläsk Stefan! Sätt igång och trycka i dig lite mat så Lisbeth får något att hålla om i stället för ett benrangel som behöver galge för att få jackan till att hänga kvar! :wink: :mrgreen:

Å andra sidan kan jag förstå dig om du fn. i alla fall prioriterar din nyvunna kärlek till Itelienskan och håller dig smal och smärt som en tonåring (av äldre mått är väl nödvändigt att lägga till idag!) så att ni gemensamt kan få ut den ultimata glädjen tillsammans under årets sista mc-vänliga dagar! Men till vintern... dink

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Kul att vara med
InläggPostat: 8:07 (torsdag, 15 september 2005) 
Användarvisningsbild

Tackar själv Stefan för att ha fått sett mutterlandet :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:57 (torsdag, 15 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Stefan

Grattis till förvärvandet av en mycket speciell hoj, vad jag förstår. :razz:
Kul med lite personliga hojval. :)

Kan förstå att det var lät att hålla sig vaken i Dennis sällskap. :wink:

Lycka till med den nya godingen. :razz:

Mvh Roffe

Inläggsrubrik: Re: Gôtt
InläggPostat: 23:21 (torsdag, 15 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Kul att vädret blev bra.

Speciellt språket, eller lätet snarare. Vackert är det inte och jag fattar nada :!:
Dennis

Kul läsning, men Ice Bitte! stavas Eis bitte!

Und jezt ein duetcher lektion.

Es ist unser in die Luft und die Blumen sind ausgesprungen und bald kommen die Löwen und Bären

betyder inte som man skulle kunna tro

Det är vår i luften och blommorna har slagit ut och snart kommer löven och bären.

Utan :

Det är vår i luften och blommorna har hoppat ut och snart kommer lejonen och björnarna.

Jag har väl också läst tyska någon gång

Der, Die Das och där blev jag sittande.

Och denna fras bör man inte säga till en tysk så vida man inte vill reta upp Fritz och Rudi.

Du bist ein vasser friseirte Bauer Tuefel.

Du är en vattenkammad bonnjävel.

Besservissern :glasses5:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:57 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Och vill man reta upp alla BMW-ägare säger man:
- Bayerische Mist Wagen i stället för Bayerische Motor Wagen (med reservation för svatelf :mrgreen: ).

Och för Er som, likt mig, inte kommer ihåg allt för mycket av skoltyskan betyder "Mist Wagen" gödselkärra/vagn :wink: :P :roll:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Re: Gôtt
InläggPostat: 7:12 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
Dennis Johansson skrev:
Kul att vädret blev bra.

Dennis

Kul läsning, men Ice Bitte! stavas Eis bitte!

Und jezt ein duetcher lektion.

Es ist unser in die Luft und die Blumen sind ausgesprungen und bald kommen die Löwen und Bären

betyder inte som man skulle kunna tro

Det är vår i luften och blommorna har slagit ut och snart kommer löven och bären.

Utan :

Det är vår i luften och blommorna har hoppat ut och snart kommer lejonen och björnarna.

Jag har väl också läst tyska någon gång

Der, Die Das och där blev jag sittande.

Och denna fras bör man inte säga till en tysk så vida man inte vill reta upp Fritz och Rudi.

Du bist ein vasser friseirte Bauer Tuefel.

Du är en vattenkammad bonnjävel.

Besservissern :glasses5:

Se där vad bra jag var på tyska...........................not

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:13 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Och vill man reta upp alla BMW-ägare säger man:
- Bayerische Mist Wagen i stället för Bayerische Motor Wagen (med reservation för svatelf :mrgreen: ).

Och för Er som, likt mig, inte kommer ihåg allt för mycket av skoltyskan betyder "Mist Wagen" gödselkärra/vagn :wink: :P :roll:

Mvh!
// Niklas

Men det stämmer in ganska bra på dom så som de skakar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:57 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Men det stämmer in ganska bra på dom så som de skakar

Jämfört med vissa andra märken så torde skaningarna vara av mindre betydelse.

Övriga egenskaper så som bromsar, fjädring och vägenskaper är utmärkta och jag tror att några av oss skulle vilja ha en tex en HP2 eller en 1200 GS

Inläggsrubrik: BMW
InläggPostat: 11:00 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Jag prtovkörde Torgeirs R1200 GS
Även om den vunnit en del tester är jag inte imponerad helt och fullt.
Visserligen var det en jättekort sträcka på blöt väg.
Men så den vibrerade!
Sedan har jag läst och hört om problem med servobromsar som slutat fungera, hög oljeförbrukning även efter inkörningsperioder mm
Databus systemet gör att jag också blir tveksamt.
eftersom jag brukar serva och pilla med min hoj själv och koppla in x-tra ljus mm så är detta inte optimalt

Men visst en HP2 bara för att busa grus hade väl varit helt ok.
undrar hur komforten är?
Sedan har vi ett problem till. Priset

Inläggsrubrik: Re: BMW
InläggPostat: 14:59 (fredag, 16 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Jag prtovkörde Torgeirs R1200 GS
Även om den vunnit en del tester är jag inte imponerad helt och fullt.
Visserligen var det en jättekort sträcka på blöt väg.
Men så den vibrerade!
Sedan har jag läst och hört om problem med servobromsar som slutat fungera, hög oljeförbrukning även efter inkörningsperioder mm
Databus systemet gör att jag också blir tveksamt.
eftersom jag brukar serva och pilla med min hoj själv och koppla in x-tra ljus mm så är detta inte optimalt

Men visst en HP2 bara för att busa grus hade väl varit helt ok.
undrar hur komforten är?
Sedan har vi ett problem till. Priset

Databusen är väl CAN (Controller Area Network), dvs inga större problem och väldigt robust och Databussen änvänds inte för att driva extra ljus däremot för att slå på och stänga av. CAn bussar är delvis min hemma plan. Det enda som är lurigt med dem är vad meddelandena egentiligen betyder men med lite klurigt och en del arbete kan det redas ut.

Vi har inte haft några problem med abs bromsarna, förvisso så drar R1150R olja. De enda problem vi haar haft med R1150R är att värmehandtagen slutade fungera och att bromoken fram behövde en service i början av året, men det har inte med absen att göra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]