www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 22:57 (lördag, 12 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 12:21 (söndag, 25 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hej!

Efter att ha läst om Klas omkullkörning under sin arbetsresa i alperna så inser man hur lätt det är att något oförutsett inträffar. Min hoj behöver tyvärr också lite ompyssling efter en incident under gårdagen. Grus eller sand på vägarna är ju inget som vi landsvägsåkare tycker är sådär jättekul och jag fick min beskärda del och lite till igår. På en liten väg i närheten av mina hemtrakter hade vägen bitvis lagts om. I etapper hade man lagat upp en gamla oljegrusvägen med bitar av nylagd asfalt.

Det såg fint ut när jag körde förbi ett par sådana här sektioner men tog det ändå lite försiktigt eftersom den gamla oljegrusen var av den typen som är väldigt svår att se om det finns lös grus eller sten ovanpå.

Helt plötsligt, i övergången från ny asfalt till gammal oljegrus har dom lagt på ny olja och halvt lass sand. Dessutom i en kurva där sikten mot just vägytan är lite svår p.g.a ett svagt krön. Jag ser inte sanden förräns jag är alldeles inpå den och bromsar så mycket jag kan för att få ner farten innan jag går in i "sandfållan". Försöker sedan hålla så rakt spår som möjligt genom kurvan men antingen så räcker detta inte till riktigt, eller så har jag inte fått släppt bromsen i tillräcklig tid. Jag känner bara att bakhjulet försvinner under mig i en väldig fart. Jag hade som tur var fått ner farten rätt så rejält när hojen kanar iväg på sidan så det blir ändock ganska odramtiskt (om man nu kan använda sådana uttryck ö h t).

Själv så rullar jag runt i gräskanten, reser på mig och konstaterar att jag är mest lite mörbultad. På hojen så fick packväskorna mest stryk tillsammans med reglage, blinkers och styre. Den står nu hos Marcussen MC här nere så får han fixa till det här under hösten.

Summan av det hela är jag klarade mig väldigt bra och hojen lite sämre. Bättre det än tvärtom!!!

Lärdomen av detta: Tjaa, kör försiktigt och förutsätt inte att saker ser ut på ett visst sätt bara för att dom hittils gjort det. På dom första sektionerna med nylagd asfalt fanns absolut ingen sand i övergångarna utan detta kom som en överraskning en bit in. Sedan var det gjort så på resten av sektionerna. Tur i oturen ändå att jag körde såpass försiktigt som jag gjorde. I högre tempo kunde det blivit betydligt allvarligare.

Hälsningar från en lite mörbultad Håkan!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:25 (söndag, 25 september 2005) 

Det var illa att du gick omkull, men roligt att höra att du klarade dej utan allvarligare skador.
Nu är det ju nästan slut på mc åkningen för i år så du missar ju inte allt för mycket.
Hade vägverket satt ut några varningsskyltar?
Hälsningar Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:02 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Skönt att höra att det mest blev materiella skador och att du tycks vara helskinnad rent fysiskt!

Svantes fråga om vägskyltar är helt klart befogad! Om inte bör ett samtal till dem vara på sin plats (kan jag tycka som inte är mitt uppe i det). Underlättar att få lite gehör om farbror blå kom till platsen och skrev med i sitt lilla protokoll att så icke var fallet.

Att få rätt är dock näst intill en heltidssysselsättning så jag har förståelse för om du skiter i det. Det viktigaste är ju trots allt, som redan omnämnts, att du kan sätta dig i din turbomatad Saab och leka på Kinnekulle, eller!? :wink: :mrgreen:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Olyckan
InläggPostat: 8:55 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Tur i oturen att det inte blev värre!

Kolla den länken jag lade in om att anmäla fel till VV på nätet.

Hoppas din moppe snart är klar igen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:40 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Håkan!
Vilken tur att det inte gick värre, du har ju haft din del av marksyningar så det räcker och blir över. Och materiella skador är ju bara att fixa.
Trots att jag gillar grus så är blandningen grus/asfalt förkastligt.
En stilla undran? Tror du att du hade klarat det med ABS?
Mvh
Torgeir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:26 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Håkan !

Puuh !
Blev lite skärrad när jag läste din rubrik men himla skönt att du är OK.
Det verkar vara mycket med omläggning av slitbanor ute på vägarna nu.

Tråkigt slut på din säsong, Håkan men hojen går väl alltid att laga. Viktigare är att du är hel och hållen. :)

Intressant fråga från Torgeir angånde nyttan av ABS i en sådan här situation. Det kanske hade gett lite mer möjlighet för däcken/däcket att hitta eller hushålla med greppet. Vad vet jag. :?

Du får ha det så bra, Håkan och väl mött på vägarna igen till våren. :D

Mvh Roffe

InläggPostat: 14:56 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Hej!

Efter att ha läst om Klas omkullkörning under sin arbetsresa i alperna så inser man hur lätt det är att något oförutsett inträffar. Min hoj behöver tyvärr också lite ompyssling efter en incident under gårdagen. Grus eller sand på vägarna är ju inget som vi landsvägsåkare tycker är sådär jättekul och jag fick min beskärda del och lite till igår.
.... snip ....

Ingen ska ha sin beskärda del av det här, men
som de andra skriver på forumet, det viktigaste är att Du är OK.
Fast varje sån här incident ger ju lite blåmärken både på kroppen och i själen. Att hojjen behöver lite ompyssling kan man ju leva med, det är nästan värre att behöva lämna in den på 1200 mils service eller snarare att hämta ut den.

Det verkar var rätt mycket grus på asfalt nu. I helgen så fanns det rullgrus på många ställen i Dalsland norr Färgelanda söder Ed det i kombination med löv gör att inte gruset synns och snart blir det värre löven blir blöta.

InläggPostat: 15:30 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
Håkan Nilsson skrev:
Hej!

Efter att ha läst om Klas omkullkörning under sin arbetsresa i alperna så inser man hur lätt det är att något oförutsett inträffar. Min hoj behöver tyvärr också lite ompyssling efter en incident under gårdagen. Grus eller sand på vägarna är ju inget som vi landsvägsåkare tycker är sådär jättekul och jag fick min beskärda del och lite till igår.
.... snip ....

Ingen ska ha sin beskärda del av det här, men
som de andra skriver på forumet, det viktigaste är att Du är OK.
Fast varje sån här incident ger ju lite blåmärken både på kroppen och i själen. Att hojjen behöver lite ompyssling kan man ju leva med, det är nästan värre att behöva lämna in den på 1200 mils service eller snarare att hämta ut den.

Det verkar var rätt mycket grus på asfalt nu. I helgen så fanns det rullgrus på många ställen i Dalsland norr Färgelanda söder Ed det i kombination med löv gör att inte gruset synns och snart blir det värre löven blir blöta.

JAg håller med!
Det är inte alls bra med grus på asfalten!
Så man kanske skulle åka ännu mera grusvägar istället. Grus på gruset är ju ok :!:
Dessutom är det mindre trafik där

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:28 (måndag, 26 september 2005) 
Användarvisningsbild

Som jag sa i förra inlägget så kände jag mig i rätt bra skick efter markkänningen och i går eftermiddag tog jag tåget hem efter att ha tillbringat den återstående delen av helgen tillsammans med min familj.

Vid läggdags (relativt tidigt efter en omtumlande helg) tog jag av kompressionshandsken som jag brukar ha på högerhanden och får syn på en tumme som är mycket större än vanligt och har en färg som varierar mellan rött, blått och lila i olika nyanser. Ser inte särskilt bra ut och jag bestämmer mig för att låta någon ta en titt på det. Samtidigt gör jag en andra "genomgång" av kroppen med kläder avtagna och konstaterar att även högeraxeln är onormalt svullen. Inget av dessa symtom hade funnits påtagligt på morgonen.

Resultatet blev iallafall att jag tog mig till Varbergs akutmottagning för att få en läkares bedömning av det hela. Han skickade mig direkt till röntgen. Efter en bra stunds väntan kom han tillbaka med resultatet och uttryckte sig så här: "Jag har en bra och en dålig nyhet. :? :???: Den bra nyheten är att du inte behöver åka hem ikväll. :cry: Den dåliga är att du har en bruten tumme och en spricka i överarmen" :( :o

Den observante frågar sig ju då hur ända in i h*l*** kan man gå med en bruten tumme i över ett dygn utan att märka det ??? Jo, en kombination av två saker. Det är den tummen som jag nästan inte har någon känsel alls i p.g.a skadade nerver. Dessutom har jag handsken på mig rätt stora delar av dagen, ibland hela dagen.

Man tänker sig ju då att här blir det väl en liten spjälkning av tummen iallafall. Det visar sig att det blir ingipsning av hela tummen, halva handen och armen nästan upp till armbågen. I det ögonblicket undrade jag nästan vad dom rökt för något... :? Gipset plus en stödsele gör att jag nu känner mig som en snörbunden kyckling färdig för ugnen. :D :D Gipset skall bort om tre veckor så egentligen är det ju inte någon jättekatastrof.

I det här fallet håller jag dock fortfarande med dom som säger att det kunde varit mycket värre, och är trots allt rätt glad att jag klarade mig såpass väl.

Vad gäller vägskyltningen så är jag inte helt hundra eftersom vi aldrig åkte tillbaka till början av vägen igen, men från andra hållet var det skyltat. Dock var det skyltat med "Varning för stenskott" och inte "Varning för slirig vägbana" vilket jag tycker borde varit den viktigaste skyltningen. Det är ju delvis två olika innebörder, även om man givetvis bör dra slutsatsen att en vägbana med stenar även kan vara slirig.

Sliriga hälsningar
Håkan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:34 (tisdag, 27 september 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Håkan.

Tråkigt att höra om dina upptäckter av skador efter vurpan. Du får vara rädd om din arm , Håkan. Fast det gäller väl hela dig egentligen. :)

Lurigt när man som du nu inte har full känsel eller rörlighet i en kroppsdel. En spricka, stukning eller fraktur ger sig ju inte tillkänna på samma sätt. :pale:

Sköt om dig och snabb bättring önskas dig. :wav:

Mvh Roffe

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:00 (tisdag, 27 september 2005) 

Ja du Håkan.
Det var ju tur i oturen att skadorna blev till så här sent på säsongen

Hoppas att du får en kort men gosig tillvaro på sjukhuset, lagad mat serverad på sängen ... sämre kan jag tänka mig.

Vad är väl en inställd tidsträning ... ähh... nää ja menar ju naturligtvis Tisdagstouring ska det vara, mot en skadad Kmk'are på rehabilitering

Fortsätt vara vid gott mod, allt elände försvinner med tiden.

Mvh
Stefan med Fila'd 999S

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:49 (tisdag, 27 september 2005) 
Användarvisningsbild

AJ, aj ,aj, blå svullnader på händer brukar betyda spricka eller brott. Du gjorde helt rätt som upsökte läkare.

Önskar dig ett snabbt till frisknande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:12 (onsdag, 28 september 2005) 

Tjena Håkan.

Ja, det var bra att det inte gick värre än det gjorde...

Vägverket är verkligen bra på att få ut grus på asfaltsvägarna.
För en 4-5 veckor sen när jag var i Dalsland (igen) med en grupp BMW åkare låg det en tjock sträng grus i en skarp högenböj.
Förstehojen på en MotoGussi Breva! klarade svängen galant. Andra och tredjehojen rätade upp för att precis klara sig från att köra av vägen på vänster sida. Tur att det inte kom något möte, för kurvan följdes av ett krön.
Jag klarade mig bra, för jag låg närmast asfaltskanten där det var ganska bra.
Och sen ser jag i backspegeln att två hojar efter mig också får några väldiga problem.
Tunga lok att hålla ordning på. Rena sågbocken i det läget...

Claes.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]