www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:40 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 18/5 (Tisdag)
InläggPostat: 7:32 (onsdag, 19 maj 2004) 
Användarvisningsbild

Jag kom tidigt till klubben igår kväll, var där redan en timme innan utsatt tid. Lite trött och dåsig satte jag mig ner i soffan och började glutta lite på kartan som jag nästan alltid har med mig i tankväskan.

Kom att tänka på en favoritväg som många Stenungsundsbor kör MINST en gång per säsong. Många kör den kanske rent av flera gånger i veckan. Nämligen vägen mellan Ödsmål och Ucklum.

En annan väg som kom upp i huvudet när jag låg där och smuttade på min nyinköpta Fanta var vägen mellan Backamo och Lilla Edet, även den blir riktigt rolig om man bara låter bensinen flöda ordentligt i förgasarna (insprutning är töntigt :D ).

Efter en stund slöt jag ögonen och drömde mig bort. +25 grader soligt, inga bilar, torr slät asfalt, så där himla slät så man får förtroende för den. RIKTIGT förtroende pratar jag om. FARLIGT förtroende (Jag kan köra HUR fort som helst och det släpper ALDRIG. Jag är odödlig, sådana tankar :D ).

Jag drömmer mig bort och in i det där helt underbara flytet som kommer ibland. När man känner sig som ett med sin underbara båge och omgivningen. Mjuka böljande svänger, vänster...höger...vänster igen om och om igen! Vrider lätt på gasrullen för att få mjuk men aktiv och minst sagt inspirerande utgång ur böjen så jag tangerar banmarkeringens ytterkant (hmm, skall kanske vara vägmarkeringens :wink: ). Hastighetesmätaren pendlar mellan 120 - 200. Och varvräknaren ligger alltid över 8500 rpm. Vänster ... höger, kort raksträcka, höger...vänster...vänster igen och en snabb höger. Det här måste vara som god mat för en gormé...

Mitt i drömmen öppnas dörren in till klubbhuset och Gunnar F kliver in med öronproppar instoppade och hjälm på knoppen. Skriker något i stil med "Hej, hur är läget?".

Jag fattar knappt vad han sa, för jag var mitt i en inbromsning till en skarp vänster på ett krön (undrar hur det gick :) ). Verkligheten kom ifatt mig och jag insåg att om vi skall få kört något så måste jag nog ta tag i det och sätta ihop en liten tur som jag presenterar för de andra som kommer inom kort.

Jag frågar Gunnar, som nu hunnit ta av sig hjälmen och fått ur öronpropparna så han pratar i normalt tonläge, om han har någon tur på lut? Men nä, han har inte funderat så mycket på det. Snabbt presenterar jag min, i huvudet, ihopsatta lilla tur.

Gunnar hade bara hört talas om vägen mellan Ödsmål och Ucklum men tyckte det hela lät bra. Ingen annan av de som kom inom 5-10 minuter hade något emot den heller, undrar varför :D .

17:55 ringde telefonen. Anders F undrade vart vi skulle, eftersom han var lite sen från jobbet och inte skulle hinna till klubben i tid. Han fick därför köra själv till fikastället, som blev Rasta i Lilla Edet.

Vi som åkte från klubben var:

Jonas Järpe med Mia som pass.
Benny
Timmy F
Kompis till Timmy också BMW (samma modell som Timmy).
Gunnar F
Och lilla jag (Niklas).
Anders F anslöt, efter fler än ett varv på favoritvägen (Ödsmål - Ucklum så klart :wink: ).

Med min dröm färskt i minnet tog jag täten. Jag log inanför hjälmen när vi åkte, i vetskap om vad som väntade oss. :D Jag svänger, i lugnt tempo ut på, E6:an för att köra mot Kungälv (den gamla vägen) när jag helt plötsligt kastas åt höger. Klarar knappt av att hålla hojen i min fil.

En osynlig kraft tar tag i oss alihop och föser oss ömsom åt vänster omsom åt höger. Precis som en baby utan riktig koordinationsförmåga föser en leksak fram och tillbaks över golvet, till synes helt planlöst. Jag vaknar till och får "tag i bågen" och styr upp situationen med problemlösaren nummer 1...gasen :) . Min dröm om en helt underbar och fantastisk tur på favoritvägarna slogs i spillror när jag inser att det blåser ut av bara h..vete. Full storm skulle jag, som ladkrabba, uppskatta det till. Om inte halv orkan MINST :evil: .

Väl framme i Kungälv, efter att ha kört 30% längre än nödvändigt pga. vindstyrkan, viker jag av mot Diseröd. För en kort stund kommer vi i lä mellan berg och skog. Tempot är "straxt över lagligt"...tror jag, eller? :lol:

Vid Diseröd svänger vi vänster mot Kareby som är lite hoppig och fylld med kärlskott. Från Kareby upp till Jörlanda (skittråkig väg). Vidare upp mot drömmen (Ödsmål).

Åker genom rondellen i Ödsmål (Starten går). Viker höger in på favoritvägen efter någon kilometer. Har Jonas i hasorna och inte långt efter kommer både Timmy, Gunnar och Benny. I vilken ordning ser jag inte innan jag vrider stummt för en kort stund. Efter några mjuka goa böjar ser jag inte Jonas längre. Vägen och jag är som ett enda stycke. Lycklig är vad jag är :roll: .

Höger...vänster...backkrön...vänster igen. Går ner i en svacka med fullt gaspådrag och mätarnålen vibrerande på 180 km/h :twisted: . Euforisk är ett bra uttryck! Sättningen på hojen är något mjuk för den här körningen (det stör lite). Men den håller någorlunda spåret som tur är.

Efter en stund är jag framme vid T-korsningen på gamla E6:an. Jag svänger höger och stannar till på busshåplatsen som vi brukar. Jonas och Mia kommer efter en kort stund. Kort därefter dyker resten upp. Minst lika glada och upprymda som jag! :D

Efter en kort bensträckare glider vi längs gamla E6:an en kort bit innan vi svänger vänster mot Lilla Edet vid Backa Mo. Håller stumt igen, tills jag möter en bil på fel sida vägen. Som tur var i ett parti av öppna väl doserade svängar så jag touchar bromsen lätt varpå hojen reser sig hastigt med kort för att omedelbart därefter återta sitt ursprungsläge. Ser Mercedesförarens ansikte för ett kort ögonblick. Lätt fasa i blicken! Mitt leende har inte hunnit falna så han blev nog bländad! :D Samlar ihop gänget igen innan vi glider de sista metrarna till fikastället där Anders sluter upp ca. 15 minuter senare.

Jag som vill köra mer, mycket mer, :D funderar hur jag skall lura med mig gänget på en liten extra tur på vägen hem. Kommer eftter lite snack med de andra fram till att vi åker standardvägen mellan Lilla Edet och Kungälv (längs med älven) i några kilometer till Västerlanda innan vi svänger höger mot Ucklum. Kommer ut på gamla E6:an igen (Bläääääääää). Och kör till Stenungsund vidare mot Jörlanda för att vika ner mot Marstrand (go väg). Vänster i T-korsningen in mot Kungälv där vi ansluter på motorvägen ner mot Gbg.

Benny glider sakta förbi på yttern och vinkar hejdå innan han viker av mot Säve/Torslanda vid sönda infarten till Kungälv. Hinner inte tänka, viker snabbt höger efter Benny. Han kanske skall köra någon ny skitkul väg. Hinner inte vinka hejdå till Jonas och resten som nog inte fattade vad som hände. :wink:

Åker med Benny till Säve innan han ser mig och något förvånad frågar "Va, åkte du efter?". Generat svarade jag "Ja, vad f...n jag vill köra mer...mycket mer!" :twisted:

Vinkar av Benny, som skall hem till Torslanda, vid Säve där jag kör förbi golfbanan till Kärra. Kommer inte på söderut pga. vägarbete så jag viker norrut och hamnar hemma hos Anders som precis har parkerat sin "moped" i garaget. Står och snackar lite skit innan jag sakta glider hem i natten. Trippen slutade på ca. 185 km för dagens lilla tripp.

Väl mött på vägarna runt Götet! Kör försiktigt!

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]