Dennis Johansson skrev:
Niklas, du som gått kurser mm.
Stämmer körskolans uppgifter att man skall sitta tätt för bästa sätt att åka hoj med passagerare.
Fick själv lära mig att passageraren skulle sitta så tätt som möjligt för att man skulle vara en enhet på hojen.
Man skulle inte heller hålla i konstiga handtag utan i personen som körde hojen för bästa kontakt.
Detta verkar inte dagens tillverkare bry sig om i så fall.
Tyvärr har de kurser jag gått inte nämnt ett smack om passagerare eller packning och körteknik. Men jag vill minnas från min körskola att det var exakt så man resonerade även då. Dvs. att passageraren skall eftersträva att sitta relativt nära föraren och att man skall (som passagerare) försöka förlja med vad som händer i trafiken framför hojen så att även passageraren är beredd på om vägen svänger höger/vänster eller en bil kör ut framför/bromsar kraftigt!
Men jag föreslår att du pratar med den/de som under senare år har åkt mest med passagerare Ander och Britt-Inger! Jag är övertygad om att både Anders och Britt-Inger har en hel del bra tips/funderingar att delge. För samtidigt som man skall sitta tätt måste passagerare och förare också sitta bekvämt för att orka med en hel dagsetapp.
Och den körställning som man rekommenderar för aktiv/säker körning med soloförare är sällan (på de flesta hojar) lämplig för längre turer. Visst det FINNS hojar där man sitter bekvämt samtidigt som man har "rätt" körställning (vinkel på armar i förhållande till styre mm.) men inga sporthojar utan man får nog då titta på stora Offroad eller panor alt. wingar eller liknande!
Lycka till!
Mvh!
// Niklas