Tack för ett trevligt och väl planerat och genomfört arranagemang

:wink: . Nåja, de som var där och väl insatta vet vad jag menade! :wink:
Ärligt talat, jag har sällan haft så himla kul som under gårdagen. Och inte en vurpa heller! Fanns lite farhågor för att något skulle hända men allt gick som smort!
Har inte kört på Kunnekulle ring sedan 1988 och kom inte ihåg ett skit, mer än att jag tyckte banan var rolig! Hade därför inga som helst förutfattade meningar om spårval mm och såg mig som fullständigt novis när jag rullade ut på första sessionen med Lars Bosson som föråkare.
Hade till en början svårt att förstå varför han valde vissa spårval som, till en början, såg fullständigt onormala ut. Men jag har hängt med så pass mycket och vet att Lars vet vad han gör så jag funderade inte så mycket själv utan gick "slaviskt" på vad Lars visade.
Det hela klarnade vartefter dagen gick och tempot ökade. Och trots att jag hade svårt att följa idealspåret med den precision som krävs för att kunna köra riktigt fort (dvs. jag är inte tillräckligt skicklig) så tyckte jag ändå att det funkade hyffsat. Även om det såg lite vingligt ut emellanåt så kändes det ganska bra och viktigast av allt. Jag hade så in i h...vete kul!
Hade ju, som de flesta vet av er, bytt till lite andra dämpare till min röda lilla VFR under hösten och fick äntligen uppleva prylar som fungerade. Skulle vilja haft mer körning och försökt finputsa lite min min inställning men eftersom dagen var kort och jag ville få ut mesta möjliga körning av det valde jag mig med mindre justeringar efter de 3 första åkpassen.
För de gatåkare som ev. kan vara intresserade fick jag först och främst styva upp returdämpningen bak ett par klick. Samtidigt tightade jag till kompressionen också där 2 klick. Och till sisst höjde jag bakändan lite för det skrapade i så föb... Vi gatåkare som kör touringmaskiner kör ju med ett dynamiskt sag (häng) bak på ca. 30 - 35 mm. Så ni som tävlar har kanske förståelse för att det skrapar i lite onödigt tidigt!
När dagen var slut hade jag och många med mig ett stort flin i ansiktet och jag bara kände att detta MÅSTE vi göra om igen så snart som möjligt, eller hur Dennis!? :wink:
Ni som tyvärr inte kunde åka med (tänker i första hand på gatåkarna) kan jag bara säga "sorry" ni missade något! Hoppas ni kan nästa gång då bara FÅR ni inte missa det.
Några av er kanske oroar er för tempot eller för att det "bara" blir banåkning så fort man vågar och kanske lite till :twisted: . Det stämmer....

............. INTE alls!
Eftersom föråkarna är rutinerade, både på bana och utanför, så har det vett att börja i ett mycket lugnt tempo och sakta men säkert öka. Mer eller mindre personlig hjälp kan också erhållas under en så här lång bandag där, om man ville, kunde man få åka bakom någon av föråkarna även när det var mer fri körning!
Både Lars och "Nallle" hade vänligheten och komma upp bakom mig, som om jag stod helt still (vilket jag gör i deras ögon sett

), följa efter något varv för att sedan bromsa sig förbi i sista högern ut mot rakan. Vingla till lite när de vände sig om och pekade "följ mig" (hmm, hörde rykas något om offroad-körning Lars

CBR 600 RR funkar bättre på asfalt. :wink: Vilket Lars snabbt visade mig).
Jag hängde på så gott jag kunde men hade lite problem att få till de snävare partierna i några böjar på baksidan (2 vänster). Lars hade backspeglar monterade och kunde därför anpassa farten till mig. Vinkade förbi mig på rakan och följde efter i ett eller två varv innan han åter igen bromsade sig förbi innan högern ut på rakan. Gav tummen upp (Yess jag fick godkänt

).
Lars tog sikte på "Nalle" som puttrandes svischade föbi som ett skollat troll. Jag försökte hänga på och lyckades faktiskt halva rakan

. Lars fick 30 meter ínför vänstern under bron. Ökade ytterligare 20 meter efter bron för att i ingången till den långa högern vara ikapp "Nalle" (som körde på lånad R6:a och därför körde lugnt). Både "Nalle" och Lars måste ha kört en annan väg därefter för jag såg inte röken av dem när jag kom ur den långa högern. Kan man svänga åt något annat håll???
Man får väl inse sina begränsningar och om det inte hade varit för Lars hade jag också kunnat skylla på min ålder ("Nalle" är ju "bara barnet än" och förstår ju inte sitt egna bästa vilket möjligtvis skulle kunna förklara bristen på förståelse för att detta ÄR farligt! Fattar du inte det "Nalle" :wink:
Hur man skall förklara Lars framfart, som inte var mer än just Touringtempo mest hela dagen (antar jag) vet jag inte. Du kanske inte har slagit dig tillräckligt mycket som liten Lars och kanske inte VET hur ont det faktiskt gör! :wink:
Skämt o sådo både Lars och "Nalle" är duktiga förare och vet vad de gör. Så i stället för att jämföra sig med dem, eller någon av de andra som fn. tävlar (med allt vad det innebär i form av tempo i kroppen) så skall en sådan här dag nyttjas till att lära känna sin hoj och sig själv för att till sist och syvens rulla hem på "pärlan" och vara en säkrare förare.
För att därför få ytterligare lite säkerhet inblandad i dagen genomfördes dessutom en bromsövning där samtliga fick börja i relativt låg hastighet innan vi även här sakta men säkert ökade hastigheten inför bromsningen. Som övervakades av "Nalle" och Lars som därefter gav några korta kommentarer och råd. Undrar vad Timmy fick för råd (BMW med ABS

).
Till sist vill jag tacka Nalle och Fredrik som drivit igenom och genomfört denna bandag som gav fruktansvärt mycket valuta för pengarna och tack för hjälpen med körtekniken Lars, utan dig och "Nalle" hade vi nog fått bärga någon eller kanske några hojar hem! TACK till Er alla!
Samtidigt kan jag passa på och tacka Fredrik (chefen), Nalle, Geir, Kenneth, Magnus och Petra för en trevlig helg och ett varmt mottagande trots att jag inte hjälpte till mer än på race dagen! TACK!
Mvh!
// Niklas