www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 15:19 (onsdag, 9 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 9:14 (måndag, 19 december 2005) 
Användarvisningsbild

Nu närmar sig julen med stormsteg och stressen gör sig påminnd i form av alla julklappar och mat som skall köpas in. Besöka svärmor, mormor, brorsan och gud vet allt under 3 hektiska dagar. Eller...

Knappast då man kommer att tänka på mc-utbildning, eller hur!? :roll:

Sedan förra året, när klubben genomförde bankörning på Kinnekulle ring, har det inkommit önskemål om att göra lite mer utav denna dagen än att "bara" köra runt på banan.

Som med allt här i livet kräver något sådant en viss planering och förberedelse. Och för att försöka möta dessa önskemål tänkte vi försöka till 2006 (datum har jag tyvärr glömt redan men banan ÄR bokad) att genomföra någon form av enklare utbildning för de som vill.

Alla har vi ju olika önskemål med en sådan här dag. Några vill fortbilda sig andra vill försöka slå personlig banrekord. Två olika målsättningar som kräver helt olika förutsättningar.

Magnus "Brazze" och Jörgen samt om jag är rätt informerad i viss mån Fredrik som har drivit detta med bokningen har inte riktigt funderat ut ett upplägg i detalj än. men vi har pratat löst om att vi kanske skall försöka genomföra, som jag skrev, en enklare utbildning för de som vill och de som inte vill får köra som vanligt.

För att vi skall kunna förbereda detta på ett bra sätt måste vi dock ha lite uppgifter om hur många som kan tänkas komma. Vi behöver också veta vilken typ av hoj du kör samt vilken "grupp" du vill genomföra utbildningen i.

Vi har inte bestämt upplägget och har därför inga definierade grupper än. Men för att vi skall veta inriktningen och framför allt sammansättningen av en eller flera utbildningsgrupper måste vi veta vilket tempo du vill genomföra utbildningen i.

Utbildningen vi pratar om kan vara frågan om en halv dag eller kanske hela dagen. Det kan också vara frågan om del av dagen ex. 3 banpass that´t it. Ni bestämmer själva.

EN sak vi dock KOMMER att genomföra är bromsövningar, vilka INTE kommer att belasta, bantiden eftersom vi kör dessa utanför banan.

Vänligen besvara förljande frågor OM ni vill ha någon form av utbildning:

1.) Namn
2.) Hoj
3.) Grupp (Grön = långsammast / Blå / Röd = Snabbast)
4.) Vill ha utbildning HEL dag / HALV dag / DEL av dag

När det gäller gruppindelning är den ENDAST till för säkerheten ute på banan och att du som deltagare skal kunna fokusera på övningen och inte en massa andra deltagare.

För att man skall kunna tillgodogöra sig en utbildning, dvs. lära sig nya saker, krävs ett tempo som är HÖGST 75% av din maximala kapacitet. Annars ökar risken för misstag fatalt. Något att tänka på inför julen! :?

Utbildningen i fråga är avsedd för gatåkare i första hand. Om du som tävlar vill deltaga är du dock också välkommen, självklart, men du måste vara öppen och mottaglig för nytt inlärande och INTE inställd på att du under utbildningstiden skall försöka slå personbästa. Då lär du dig nämligen INGENTING nytt vad avser körteknik!

God Jul önskar!
// Niklas

INTRESSEANMÄLAN

[size=18][b]Namn.............Hoj......Grupp.....Tid[/b][/size]
Håkan Nilsson...............NTV650........Blå....................Halv dag
Dennis Johansson.........XV750..........Grön.................Halv dag
Magnus Barnö...............VFR800.........Blå...................Hel dag
Lisa Barnö....................VT750C........Grön.................Hel dag
Jonas Hjerpe.................Fazer 1000...Blå...................Halv dag
Krister Jonsson..............FZ6..............Grön.................Halv dag
Rikard Strannerdahl .....CBR929RR....Blå....................Hel dag
Klas Sehlstedt...............ZX12-R.........Grön.................Hel dag
Monica Sehlstedt...........R1150R,.......Grön.................Hel dag
Bo Helander..................Kawa 1500..Grön..................Hel dag
Stefan Bohman.............Ducati 999...Blå.....................Hel dag
Jan Andersson..............FJR1300......Grön...................Hel dag
Svante Gustafsson........NX 650.......Grön...................Hel dag
Per Forss......................???............Grön...................Hel dag
Petra Wingård...............R1.............Grön...................Halv dag
Marcus Lantz.................FJR 1300....Grön...................Halv dag
Gunnar Fransson...........CBR600......Blå.....................Halv dag
Rolf Carlsson................Fazer 600....Blå....................Halv dag
Caroline Strand.............CBR125......Grön..................Hel dag
Lasse Donai..................XVS1100.....Grön.................Halv dag

Senast redigerad av Niklas 17:30 (måndag, 10 april 2006), redigerad totalt 14 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:42 (måndag, 19 december 2005) 
Användarvisningsbild

Namn: Håkan
Hoj: NTV650
Grupp: Blå
Längd: Halva

Inläggsrubrik: Bra niklas
InläggPostat: 11:33 (måndag, 19 december 2005) 
Användarvisningsbild

Namn: Dennis Johansson
Hoj: Honda Africa Twin
Grupp: Sex, nej fel GRÖN så klart :wink:
Längd: Halva

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:07 (måndag, 19 december 2005) 
Användarvisningsbild

Magnus Barnö.
VFR 800 Fi (eller vad jag nu har när bandagen är, kanske en R1200GS?).
Blå grupp.
Heldag. Fast med tid att transportera sig till och från banan på samma dag eftersom det är en vardag (antar jag).

Gärna fokus på spårval, kurvteknik, att titta "rätt", vill lära mig mycket mer om var "gränsen" går (utan att passera den...).

Låter skitbra!!

Mvh Magnus

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:14 (måndag, 19 december 2005) 
Användarvisningsbild

Namn: Jonas H
Mc: Fazer 1000
Grupp: Blå
och del el halva dagen

Det låter som en mycket bra idé

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:58 (tisdag, 20 december 2005) 
Användarvisningsbild

Magnus493 skrev:
Heldag. Fast med tid att transportera sig till och från banan på samma dag eftersom det är en vardag (antar jag).

Här antar jag att tiderna kommer att bli ung. som förra året. Det är ju i vilket fall som helst styrt av de tider tillstånden tillåter körning på banan med avseende på buller.

Om vi skall köra utbildning en halv dag eller del av dagen är det bäst att BÖRJA dagen med utbildning och låta Er köra fritt (utan utbildning) på eftermiddagen. Då får ni ju dessutom tid att träna mer på det nya ni ev. har lärt er. Vi kommer dock inte att börja okristligt tidigt men räkna med att vi drar igång ca. 08:00 i så fall.

Om vi kör utbildning hela dagen för de som vill så startar vi ju samma tid i så fall. När vi ser vart hän det barkar så lägger vi ut tider etc. på forumet samt anslagstavlan på klubben. Så håll utkik när det närmar sig!

Magnus493 skrev:
Gärna fokus på spårval, kurvteknik, att titta "rätt", vill lära mig mycket mer om var "gränsen" går (utan att passera den...).

Låter skitbra!!

Mvh Magnus

Om vi kör utbildning en halv dag hinner vi nog inte med mer än 3 max 4 pass om 15 min. Lite beroende på när vi börjar och hur många grupper som skall köra.

Inriktningen på utbildningen kommer, förutom bromsövningen som körs helt separat, att vara på kurvteknik. Utan att gå händelserna i förväg kan jag avslöja att vi kommer att bla. titta på och öva på gaskontroll som är en av de grundläggande byggstenarna i att ta en kurva på rätt sätt.

Vilka de andra byggstenarna blir som vi går igenom beror i allra högsta grad på om vi väljer att köra utbildning del av dagen eller halva dagen kontra hel dag. Hel dag är kort tid. Halv dag är ännu kortare tid om man skall hinna gå igenom de mest grundläggande övningarna. Del av dag blir i så fall bara frågan om en "aptitretare". Allt beror på hur mycket tid vi har och hur många deltagare vi skall utbilda.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:24 (tisdag, 20 december 2005) 
Användarvisningsbild

Namn Krister Jonsson
Hoj Yamaha FZ6
Grupp Grön
Halv Dag

Utbildning är aldrig fel! Men som nybörjare på bana skall man kanske
hålla sig till friåkning första gången. Eller vad tycker ni/någon om det ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:36 (tisdag, 20 december 2005) 
Användarvisningsbild

Krister750 skrev:
Utbildning är aldrig fel! Men som nybörjare på bana skall man kanske
hålla sig till friåkning första gången. Eller vad tycker ni/någon om det ?

Banan är endast ett verktyg för att möjliggöra så goda inlärningsförhållanden som möjligt för utbildningen. Tempot vi kör övningarna ligger inte på mer än MAX 75% av DIN förmåga/erfarenhet.

Orsaken till att vi vill dela in oss i grupper har just att göra med att vi vill få så homogena grupper som möjligt med avseende på tempo så att deltagarna stör varandra så lite som möjligt (dvs. så få omkörningar som möjligt, om ens några, under de fria träningstillfällena).

Oerfarenhet av att köra på bana har ingenting, så som jag ser det, att göra med e huruvida du skall välja utbildning eller fri körning. Utan det är helt och hållet frågan om vad DU VILL!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:34 (onsdag, 21 december 2005) 
Användarvisningsbild

Magnus493 skrev:
..., vill lära mig mycket mer om var "gränsen" går (utan att passera den...).

Kom att tänka lite på vad detta igentligen innebär. Vi skall kanske försöka prata lite om detta på kursen, påminn mig om jag glömmer just denna formuleringen.

Jag vet vad du menar, tror jag, och OM det är så att du tänker på var gränsen för just din hojtyp (oavsett vilken du väljer att köra med) så är det mycket sällan hojens konstruktion som sätter gränserna för oss gatåkare. Lika sällan är det däckens konstruktion utan mer vi människor och vad som finns innanför hjälmen som sätter gränserna för vad som är möjligt.

Tänk efter lite så finner ni väldigt ofta att det nästan alltid finns någon som kör på väldigt lika material som kan köra fortare än vad "du" / jag gör!

- Varför kan han / hon?
- Vad är det som hindrar dig / mig från att göra samma sak?

En annan fråga som tål att funderas på är:
- Vad definierar gränsen? Hur vet du / jag att vi har nått den?
- Hur vet vi att vi inte skall köra fortare utan att krascha?

Fundera på dessa frågor ett tag så skall jag försöka formulera ett svar som är så pedagogiskt som möjligt! :wink:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Gränsen...?
InläggPostat: 19:55 (söndag, 25 december 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas,

det är precis nåt åt det hållet jag letar efter.
Jag och Lisa har ju två unga tonåringar på väg upp. Gissa vilka gränser dom troligen kommer att passera de närmaste åren? Oavsett vad jag eller andra "lär" ut (tjatar om). Tex alkohol... Dom kanske "måste" testa vissa gränser för att bli "vuxna"? Hoppas det inte gör för ont bara.

Men när det gäller mc-åkande innebär passerandet av vissa gränser att det gör djävligt ont. Och det vill i alla fall inte jag testa.
Men i mitt fall tror jag mest det rör sig om mentala gränser. Inte att köra mc i 250 rakt fram, det har jag testat. Men tex. att på ett hyfsat säkert sätt hantera en kurva som är lite brantare än jag trott och planerat för. Eller att hantera en plötsligt utkörande bil, en hinder i trafiken eller liknande. Utan att drabbas av panik och välja "fel" manöver.

Jag vet ju till exempel, genom alla åk jag gjort bakom klubbens röda VFR'er, att det finns mycket marginaler kvar innan jag ens är i närheten av ett släpp eller liknande i en skarpare kurva än väntat, eller där ingångsfarten varit lite för hög. Det borde bara vara att motstyra lite till, lägga ner lite mer, och klara kurvan galant. Men det finns nåt i skallen som inte riktigt hänger med på det...

Du fattar va?

Det handlar givetvis om massor av körning och byggande på den personliga erfarenhetsbanken. Men all hjälp på vägen att snabba upp den inlärningen måste ju vara av godo.

Jag är öppen för förslag!

GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN!!
/magnus

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:50 (söndag, 25 december 2005) 
Användarvisningsbild

Med utbildning kan vi förstå VARFÖR saker händer och HUR saker fungerar. Precis så är det också med mc-körning.

Med utbildning och lite vägledning blir det lättare att förstå dels hur en mc är kontruerad och varför vissa saker funkar bättre när vi skall ta en kurva och andra inte. Att lära ut grundprinciperna för hur en mc svänger och vad som påvberkar den positivt resp. negativt är den enkla biten. Att öva in rätt körteknik är också den enkla biten (relativt den menatala).

Den psykologiskabiten VARFÖR vi reagerar på ett visst sätt, som i sin tur påverkar motorcyklen negativt i en kurva är dock aningen svårare att förklara. Och vad värre är att försöka förklara en känsla som jag/du/vi alla får vid vissa givna förutsättningar. För det är DEN känslan som påverkar vårat beteende som ibland är väldigt farligt när vi kör mc.

Det du Magnus för övrigt försöker sätta ord på kallas "överlevnadsreaktioner" och drabbar oss alla till och från. Dessa "överlevnadsreaktioner" (ÖR) påverkar oss på olika sätt som ofta motverkar motorcykelns grundläggande konstruktion i dess möjligheter att utföra det den är konstruerad för, nämligen att svänga. Bara vetskapen av HUR vi reagerar och VARFÖR i kombination med kunskapen om HUR en mc fungerar i en kurva KANSKE kan få oss att INTE starta våra ÖR i de situationer där vi idag gör det. Och med mycket träning kan vi flytta dessa ÖR till att triggas i högre hastigheter än idag. De finns dock ALLTID kvar men förhoppningsvis krävs avsevärt högre hastighet för att vi skall känna av dessa efter utbildning och idogt tränande om och om och om igen.

Nu låter det som jag svävar i det blå för många med mitt resonemang, eller hur!? Men vi kommer att ta upp lite av detta i varje moment vi övar på.

Ett program med övningar kommer jag att sätta ihop med de andra som också skall agera instruktörer. Vi kan dock inte göra det för än vi har klart för oss hur lång tid vi har till förfogande. När så är klart återkommer jag med ett enkelt upplägg här.

Mvh och en God Fortsättning!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:37 (torsdag, 29 december 2005) 
Användarvisningsbild

Är det inga fler som är intresserad av utbildning på KInnekulle 5/6 och som har synpunkter på omfattningen av en sådan utbildning?

Orsaken till att jag frågar trots att det är så lång tid kvar och tråden legat ute relativt kort tid är att det redan är 153 läsningar men endast avsevärt mycket färre som framfört sina åsikter/önskemål.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:58 (söndag, 8 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Namn: Rikard Strannerdahl

Hoj: CBR929RR :headbang:

Grupp: Blå :smurf:

Längd: Heldag :thumbup:

Blir det ingen heldag så vet jag inte om det är intressant. Antar att det kostar en mullig slant att vara med på detta, och om man bara får 3 pass på banan så sparar man ju hellre dom pengarna och kör en onsdagskörning på Falkenberg. Man missar ju teoribiten, men som nån skrev så hinns det ju inte med så mycket av det heller vid del eller halvdag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23:06 (söndag, 8 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Rikard745 skrev:
Namn: Rikard Strannerdahl

Hoj: CBR929RR :headbang:

Grupp: Blå :smurf:

Längd: Heldag :thumbup:

Blir det ingen heldag så vet jag inte om det är intressant. Antar att det kostar en mullig slant att vara med på detta, och om man bara får 3 pass på banan så sparar man ju hellre dom pengarna och kör en onsdagskörning på Falkenberg. Man missar ju teoribiten, men som nån skrev så hinns det ju inte med så mycket av det heller vid del eller halvdag.

Vad denna fråga gäller är om du/ni vill vara med på utbildning. Dvs. att nyttja hela eller delar av dagen till att bli utbildade på kurvtagningsteknik. Vill man INTE det finns fortfarande möjligheten att köra en ordinarie bandag med allt vad det innebär (heldag).

OM vi skall arrangera och genomföra en utbildning behöver vi veta ung. hur många och vilken längd på utbildningen man önskar (majoriteten) samt vilka grupper ni i så fall vill köra utbildningen i (med avseende på erfarenhet / kunskap för att grupperna skall bli så lika som möjligt.

Jag sätter upp dig på utbildning heldag eftersom det är så jag uppfattar dig. Önskar du köra heldag på bana men INTE ägna hela eller delar av dagen åt utbildning (självklart med praktik på bana lika mycket körning som alla andra dock annat tempo (gissningsvis)).

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:57 (måndag, 9 januari 2006) 
Användarvisningsbild

En heldag med utbildning låter utmärkt!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]