www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 10:10 (tisdag, 15 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18:14 (torsdag, 19 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Några förslag om vad vi skall ha på dagordningen ?
Kom med förslag, lägger ut en preliminär dagorning på söndag

Inläggsrubrik: Dåligt med förslag
InläggPostat: 18:24 (lördag, 21 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Det är helt klart dåligt med förslag!
Vad gör touringfolket??
De kanske har gått i idé redan.

Det verkar vara det svenska syndromet som härjar även här.

Man kanske förväntar sig ett "smörgåsbord" med aktiviteter, men engagerar sig inte för att få det. Det får ju någon ANNAN göra.......

Jag skriver iaf upp några punkter.

1. Lyft upp de punkter som bordlades till detta möte.
2. Verksamhetsplan för nästa år?!
3. Avslutningsfesten, när, datum?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:51 (söndag, 22 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Preliminär dagordning.
Mötets öppnade
Bordlagda punkter
Verksamhetsplan
Datum avslutningsfest
Övriga frågor
Mötets avslutande.

Tråkigt att intresset för detta är så dåligt.
40 st som läst och en som kommit med förslag, Dennis. Tur vi har Dennis.

Inläggsrubrik: Tagit till lite extra
InläggPostat: 22:04 (söndag, 22 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Eftersom Per inte kunde komma till klubben idag sade vi att jag skrev dagordningen som sedan läggs ut på klubbens hemsida.
Detta läggs in under protokoll, Då vi tyvärr inte har något som heter dagordning där.
Vi byter sedan dagordningen mot protokoll.
Logga in sp kan ni läsa mera.
Fler punkter finns en på dagordningen.

Trist förresten med att det bara var jag Och Krister här ikväll samt Niklas som vände i dörren!

SKÄRPNING
Både vad gäller besökandet och förslag till punkter på touringens dagordning!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:16 (måndag, 23 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Sista F1 racet för året är min ursäkt den här gången. :mrgreen:
Mycket bra race faktiskt och då får man offra sig. :P

Inläggsrubrik: Dagordningen
InläggPostat: 17:23 (måndag, 23 oktober 2006) 

Jag undrar om vi kan ta med en punkt om bowlingtävling på Star Bowling, Odinsgatan lördagen den 11 november mellan 1600-1700. Jag har preliminärbokat 4 banor, pris per bana 320:- per bana + 10:- för skor. Finns det intresse för detta och även om vi skall äta sen och var. mvh Pia K

Inläggsrubrik: Kolla upp
InläggPostat: 7:59 (tisdag, 24 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Pia det är klart det skall kunna komma med!
Jag mailar Per om det också!

Inläggsrubrik: Re: Tagit till lite extra
InläggPostat: 11:05 (onsdag, 25 oktober 2006) 

Dennis Johansson skrev:
Trist förresten med att det bara var jag Och Krister här ikväll samt Niklas som vände i dörren!

SKÄRPNING
Både vad gäller besökandet och förslag till punkter på touringens dagordning!

HAR ANNAT ATT GÖRA OCKSÅ!!Om ni nu vill ha mer förslag så kan vi väl ha med bild och filmvisning, det är ju änna tid för sånt nu.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:08 (onsdag, 25 oktober 2006) 

Närvaroproblemen börjar låta som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig. Idel gnäll och skäll för att man inte lever någon annans liv.

Ett förslag att kanske diskutera på mötet: Obligatorisk närvaro på alla eller vissa akiviteter som arrangeras på/av klubben? Ska detta införas vill jag ha information om detta I FÖRVÄG, för att därefter kunna ta ställning till om KMK är något för mig eller inte.

Fråga: vem har rätten att sätta sig till doms över vad andra väljer att göra på sin fritid? Klubbkamrater? Styrelsen i klubben? Grannar? Vem som helst? Dennis har ju (så vitt jag anser) utsett sig själv till domare över BRA och DÅLIGA aktiviteter för den enskilde. Där vill jag lägga in mitt veto!

Att man som enskild medlem uteblir från vissa eller alla aktiviteter är inget som någon strävsam och ideellt arbetande i klubben bör ta personligt. Närvaron (frånvaron) är ett bekymmer för de flesta föreningar. Och ja, otacksamt för den som verkligen försöker att hålla ihop föreningen och dess aktiviteter. Men, för många finns det lite annat som händer i livet som tar både tid och ork, och hur man väljer att prioritera sin tid är vars och ens ensak. Skäll och hotelser är bara något som ökar på lusten att hålla sig ifrån klubben ... bättre då att premiera de som faktiskt kommer, eller?

Fundera på detta i alla fall, Dennis!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:48 (onsdag, 25 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Jag tror att många skulle hålla med dig, Lenita! Det ÄR otacksamt att driva klubben och dess aktiviteter med lågt deltagande och det är naturligtvis tråkigt att fler inte anser sig ha tid att vara mera på klubben. Mig själv inräknad. Men, som du säger så betsämmer var och en över sitt liv och vad man kan/vill prioritera.

Inläggsrubrik: Kanon
InläggPostat: 22:15 (onsdag, 25 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Oj då någon till som tar åt sig!
Innebär kanske att du fått dåligt samvete?! Vad vet jag!
Närvaroproblemen är precis som du säger som en grammofonskiva som hakar upp sig. Och den har väl hakat upp sig ända tills besöksantalet stiger och "ngn" byter skiva antar jag iaf. ????!!!
Vet inte exakt vad man skall göra åt saken.
Att många föreningar har samma problem vet jag också. Hela förenings sverige lider av detta.
Frågan är om jag bara skall gilla läget och så dör klubbens verksamhet ut. Eller också försöka göra något åt problemet!

Du kanske vet hur man skall göra för att slippa sitta mellan ekande väggar själv i klubbkåken en onsdag och få folk att lätta från tv fåtöljen, För det är där tror jag största problemet ligger?
Antingen göra som du verkar tycka. Skita i allt och bara sitta här själv och uggla. Eller försöka göra något.

Kan någon gammal medlem förklara vad som är skilnaden mellan nu och då när klubben hade massor av deltagande, klubben var fylld med folk etc och ni beökte klubben kanske flera kvällar i veckan.

En sak som jag vet är att folk jobbade då också. Enligt viss fakta hade man längre arbetstider då dessutom, man åt, passade barn, gick på bio, födelsedagar, andra föreningar, etc, etc, etc. Ända skilnaden som jag ser det som är stor är tv, video, dvd, dator, internet och alla annan elektronik.
Att somliga besöker mer vänner en andra och det finns en viss personlig skillnad mellan alla människor begriper jag också.
Men att det från att ha varit en klubb med mycket liv i kåken till att vi nu endast få folk på besök till klubben vid lite större arrangemang är ju faktiskt trist.
Men man bokar väl in tv kvällar etc istället för klubb besöks kvällar.
Märkligt nog strålar ju café livet på stan. Folk dricker pilser på pubbar mitt i veckan och folk går på café på stan alla dagar i veckan.
Frågan är bara hur man kan få folk att komma till klubben istället för att titta på såpor på tv eller ta en öl på Dubliners en onsdag?!

Lenita, jag har aldrig sagt att jag är domare över vad man skall göra.
Det har jag aldrig sagt. Däremot har jag blivit vald till att vara ordförande i klubben vilket det i mitt intresse bör finnas med att förska öka klubbens beökarantal och aktiviter.
Att preimera de som deltager i aktiviterna brukar jag alltid göra speiellt de som deltagit på städ dagar etc. Men jag brukar ofta säga till dem som kommer att det är kul att se dem etc när de är på klubben.
Men jag måste också säga som du själv säger att det är ganska motigt. Det är uppförsbacke hela tiden verkar det som.
Jag välkomnar debatten. Föhoppningsvis innebär det att vi får lite liv i klubben igen!

InläggPostat: 22:35 (onsdag, 25 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Dan Ljung ville ha med en punkt om att bjuda in danskarna nästa höst. Och att om det går igenom ställer han upp som ansvarig för att driva igenom det hela!

Inläggsrubrik: Funderare?
InläggPostat: 0:29 (torsdag, 26 oktober 2006) 

Med tanke på att det är svårt att få FLER besökare till klubbkvällarna,
OCH att det är svårt att få in förslag till punkter på Dagordningen,
så kanske vi i Toringsektionen inte behöver ha möte varje månad?
Det kanske räcker med varannan eller varje kvartal?
Det är väl bättre att satsa på kvalitet än kvantitet!?
Träffas på klubben o snacka kan man ju göra utan att det är ett protokollfört möte!

Jag har precis som många andra, tyckt att det är SYND att klubbens tradition med att bla. anordna SM-tävlingar i RR, inte finns kvar längre,
men å andra sidan så är ju klubben till för att främja medlemmarnas intressen, och det verkar ju som att medlemmarnas intresse för tävlingsverksamhet f.n. inte är särskilt stort.
Flertalet medlemmar kanske är med i klubben för att kunna delta i Tisdags/Torsdags-touringar, årets Bandag och för den sociala biten, och är nöjda med det? Om medlemmarnas intressen på sikt har ändrats, så måste klubben anpassa sig till förändringen. Det viktigaste är väl ändå att vi har trevligt o kul tillsammans vare sej det gäller anordning av tävlingar som är mycket arbetskrävande för de som driver den, en vanlig kvällstouring, eller en fest?

Jag vet att flera i klubben lägger ner jättemycket tid och energi för klubbens bästa och att man inte alltid känner att man får det gensvar man önskat, ibland känns det kanske som att kraven på en är för stora?
Det kan ju vara värt att fundera över vilka krav som är (själv-)upplevda och vilka krav som verkligen är uttalade?
Jag tror att de flesta medlemmar är tacksamma för alla insatser som görs för klubben, även om man inte pratar om det så mycket.

MVH Anna

Inläggsrubrik: Historik
InläggPostat: 8:17 (torsdag, 26 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Du har å ena sidan rätt å andra sidan fel. Utvecklingen med kvalitet som du pratar om istället för kvalitet har helt enkelt gjort att vi försämrat öppet tiderna och minskat antalet möten etc.

Anders F har berättat att när vi fanns till på Hultmansholme hade klubben äppet alla dagar i veckan :!: :shock:
Månadsmöterna som sedan togs bort när jag var ny medlem pga att det var några få ur styrelsen samt några av dem som kom på touringmöterna där, fyllde hela lokalen då på den tiden hela kåken och fönstrena öppnades så folk skulle kunna stå på sadlarna för att se och lyssna på månadsmöterna.
I samband med att medlemsantalet sjönk och färre kom på möten etc, ändrades också andra förutsättningar.
Bland annat bör tv:n fått sin andra kanal, videon slår igenom en tid senare, och klubben får färre och färre besökare. Öppetiderna minskas i olika steg, datorer slår igenom på rikigt, månadsmöterna försvinner etc och sedan kommer även dvd och slår igenom.
Det finns en röd tråd. Jag skall nog kolla upp detta nogrannare. Intervjua äldre medlemmar om öppet tiderna, besökarantal på ett ungefär etc. Samt kolla upp när de olika elektronik grejerna slog igenom. Har jag då fått ett samband stämmer det med den dokumentär i detta ämnet som jag såg för något år sedan.
Att sedan en del medlemmar utan barn är ute och flänger mellan kamrater runt halva landet under veckorna samt deltager i andra föreningar etc är säkert riktigt. Men det gjorde de säkert då också :shock:
Allt som folk gjorde då gör vi nu och tvärt om. Det som skiljer är att vi har massa elprylar hemma som vi måste använda samt att vi åker längre och längre bort på charter resor.
Flygresor har blivit billigare. Kolla även i gamla hus med antalet eluttag så märker man att de knappt haft mer en möjligen en elvisp, radio och ett strykjärn :!:

Jag är rädd över att om vi drar ner antalet befintliga möten, har vi bara årsmötet kvar :shock: :!:
Dessutom har vi redan idag på befintliga touringmöten svårt att få föråkare på touringarna, 4 st. Om vi har möten en gång i kvartalet, hur skall folk då som är så upptagna att de inte hinner skita, kunna bestämma när de kan vara föråkare 2 månader framåt :? :!:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:59 (torsdag, 26 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Att ha färre touringmöten under den aktiva tiden, d.v.s sommaren, tror jag inte riktigt på. Det finns saker som behöver tas upp löpande. Däremot hade vi tidigare inte touringmöten varje månad under vinterhalvåret utan bara ungefär varannan. Under off-säsong så tycker jag det räcker utmärkt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]