www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 10:52 (tisdag, 15 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Historik
InläggPostat: 11:06 (torsdag, 26 oktober 2006) 

Dennis skrev:
....Det finns en röd tråd. Jag skall nog kolla upp detta nogrannare. Intervjua äldre medlemmar om öppet tiderna, besökarantal på ett ungefär etc. Samt kolla upp när de olika elektronik grejerna slog igenom. Har jag då fått ett samband stämmer det med den dokumentär i detta ämnet som jag såg för något år sedan....

Du HAR säkert rätt Dennis. Folks fritidsysselsättning har genom tiderna förändrats!
En annan sak som också har ändrats om man går tillbaks i tiden ca 20 år eller mer, är ju att flertalet kvinnor idag yrkesarbetar på heltid.
"Förr" var det väl många män som kom hem till ett dukat middagsbord,
huset var städat, kläderna tvättade o strukna, barnens läxor var klara.
Så är det ju inte för de flesta av oss idag antar jag iaf.
Stor del av kvällen går åt till dessa vardagsysslor!
Självklart struntar man i dessa saker ibland men för det mesta gör man dom för att familjelivet blir trevligare då.

MVH!!!! Anna

InläggPostat: 12:00 (torsdag, 26 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Anna467 skrev:

Du HAR säkert rätt Dennis. Folks fritidsysselsättning har genom tiderna förändrats!
En annan sak som också har ändrats om man går tillbaks i tiden ca 20 år eller mer, är ju att flertalet kvinnor idag yrkesarbetar på heltid.
Så är det ju inte för de flesta av oss idag antar jag iaf.
Självklart struntar man i dessa saker ibland men för det mesta gör man dom för att familjelivet blir trevligare då.

MVH!!!! Anna

Hm ursäkta Anna. Jag gick in och lade in den texten som du kopierat från mitt inlägg som citerat. det blev tydligare att se att du lånat texten då!

I övrigt ligger en del i ditt svar naturligtvis. Det var ju vanligare att man kunde leva på en lön förr, vilket är svårt idag!

Å andra sidan går ju mycket folk ut på stan och dricker öl alla dagar i veckan och caférna är ju ganska välbesökta även under kvällarna mitt i veckan....
Så jag köper ditt argument när det kanske gäller familjer. Då är det fullt förståligt, för de är nog inte på krogen under veckorna så ofta.
Men vi har ju många singlar också. Många människor under samma förhållande hänger ju på puben under veckorna....Det kanske är för att slippa vara just singel som de hänger där... :?
Men trots allt finns det ju anledningar till att fundera över varför en del männsikor väljer att sitta hemma, vid datorn, tv:n, puben, caféet etc och inte besöka klubben, inte ens möterna drar ju folk!
Jag tror inte det är en ba lösning att dra ner alla möterna till ett minimum.
Då är endast behovet av klubbhuset förvaring av racingmtrl för tävlingar samt det stora arkiv av grejer som vi har vad gäller klubbens historia. Och dessutom är det styrelsens arbete som kräver utrymme. Detta pga att vi är via SVEMO anslutna till Riksidrottsförbundet.
Hade vi varit en ren touringklubb, hade vi klarat oss med ett årsmöte och resten hade gått på lösa boliner via detta forum. Ingen klubbkåk eller nåt.
Hyrt ett förråd någostans och stoppat in klubbhistorian i.
Men hur kul hade det varit. det är ju bredden som gör oss unika!

InläggPostat: 14:24 (torsdag, 26 oktober 2006) 

Dennis Johansson skrev:
Anna467 skrev:

MVH!!!! Anna

Å andra sidan går ju mycket folk ut på stan och dricker öl alla dagar i veckan och caférna är ju ganska välbesökta även under kvällarna mitt i veckan....
Så jag köper ditt argument när det kanske gäller familjer. Då är det fullt förståligt, för de är nog inte på krogen under veckorna så ofta.
Men vi har ju många singlar också. Många människor under samma förhållande hänger ju på puben under veckorna....Det kanske är för att slippa vara just singel som de hänger där... :?
Men trots allt finns det ju anledningar till att fundera över varför en del männsikor väljer att sitta hemma, vid datorn, tv:n, puben, caféet etc och inte besöka klubben, inte ens möterna drar ju folk!
Jag tror inte det är en ba lösning att dra ner alla möterna till ett minimum.
Då är endast behovet av klubbhuset förvaring av racingmtrl för tävlingar samt det stora arkiv av grejer som vi har vad gäller klubbens historia. !

Jag håller med er båda till viss del.
Jag är ju singel men jag sitter inte på något café och dricker öl, (aldrig någonsin)
Men det är som Anna skriver man måste ju sköta om hemmet också,
har man hus och trädgård och har flera olika intressen så räcker inte tiden till.
Utbudet av fritidsaktiviteter har ju blivit större och större och folk vill ju göra en massa olika saker som man tycker är roligt.
Så då blir det så att man måste prioritera.
Och man gör ju det som man tycker är roligast.
Anledningen till att folk går ut på pubbar och Caféer är ju inte främst för att dricka öl eller caffe, det kan man ju göra hemma. Utan det är ju för att träffa andra människor.
Så det gäller att få folk att börja komma till klubben igen, ju fler som kommer desto roligare blir det att komma dit.
Jag ringer ju ibland till klubben och kollar om det är någon där, för jag vill inte åka flera mil om det inte är någon där eller om dom som är där just ska åka.
Det blir ju en ond cirkel, ju mindre folk som åker dit desto tråkigare blir det att vara där.
Men man borde inte dra ner på antalet möten, för dom ger ju en anledning att åka dit.
Om man vet om att det är en massa folk på klubben eller om man har någon bra aktivitet typ Dan L:s kurs i digital bildhantering så blir det genast mer intresant att åka till klubben.
Samma sak om man har intresanta möten, och framför allt att alla vet om när det är möte. Det räcker inte med att säga att det finns information att hämta T.ex i protokollen, inte ens jag orkar läsa igenom allt som skrivs, för jag överöses med en massa papper och mail från en massa olika håll.
Det gäller att se informationen direkt, T.ex i ämnesraderna i forumet eller högst upp i mailen, sen om man vet att det brukar vara bra så prioriterar man efter detta.
Jag tror inte att det är bra om man försöker ge folk dåligt samvete för att dom inte kommer dit, det kan ju också bli så att folk håller sej borta av den anledningen.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:30 (torsdag, 26 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Du har sammanfattet det rätt bra Svante, tycker jag! Jag tror som du att det ökade utbudet av aktiviteter är _en_ stor orsak. Det finns helt enkelt mer saker att hitta på idag. Även undantaget att sitta hemma framför TV:n eller datorn.

Helt rätt om den onda cirkeln också. Eller tvärtom om man hellre ser det positivt. Mycket folk drar mer folk. Dans kurs var alldeles utmärkt för att få dit folk. Likaså fotokvällarna vi haft.

Och pekpinnar har vi haft tillräckligt av nu! Jag förstår att det är motigt att jobba för att aktivera folk i klubben, men pekpinnar och anklagelser mot medlemmarna motarbetar bara syftet. Det är iallafall min åsikt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:02 (torsdag, 26 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Till att börja med så tänker jag inte ens ge mig in detta minst sagt infekterade snack MEN jag håller med Anna i allt och även Lenita och då förstår ni vad jag vill ha sagt.

Det kanske är så att vi inte ska ha kvar klubbkåken och om det är en sådan stor belastning med både kostnader och underhåll.
Så vi får umgås på annan plats eller hos varandra med dom nödvändiga möte som behöver hållas.

Föråkare upplever jag inte som ett problem om man inte ska ha dom på papper 1månad före.
Det har alltid löst sig och gott fika ha fått oxå.

Mvh Jonas :violent1:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:29 (torsdag, 26 oktober 2006) 

Jonas525 skrev:
Det kanske är så att vi inte ska ha kvar klubbkåken och om det är en sådan stor belastning med både kostnader och underhåll.
Så vi får umgås på annan plats eller hos varandra med dom nödvändiga möte som behöver hållas.

Föråkare upplever jag inte som ett problem om man inte ska ha dom på papper 1månad före.

Att stänga klubbkåken för att träffas hemma hos någon istället, är nog ett väldigt bra sätt att ta död på klubben.
Enduro och RoadRacingen kanske inte behöver någon klubbkåk för att kunna köra sina träningar och tävlingar, men i våran Touringsektion så borde ju det primära vara att träffa andra med samma intresse, och inte bara för att köra MC.
När det gäller föråkare så har det i alla fall inte varit några problem med torsdagarna och man behöver inte ha det på pränt långt i förväg, men det är viktigt att folk vet att det alltid finns någon som tar på sej att köra först.
Det är ju inte roligt att komma dit och ingen vet vart man ska åka eller vem som ska leda.
När vi startade på torsdagarna så tog jag på mej ansvaret att se till att det alltid fanns någon föråkare (om det nu är någon som kommer i håg detta).
Det här resulterade ju i att jag körde först flest gånger det året, men sen blev det ju bättre och bättre, när flera körde före.
Enligt min mening så skulle en stägning av klubbkåken leda till att klubben utarmas och på sikt bara bli en postorderklubb som endast är bra för dom som T.ex bara behöver en tävlingslicens för att tävla
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:14 (fredag, 27 oktober 2006) 
Användarvisningsbild

Svante75 skrev:
Jonas525 skrev:

Att stänga klubbkåken för att träffas hemma hos någon istället, är nog ett väldigt bra sätt att ta död på klubben.
Enduro och RoadRacingen kanske inte behöver någon klubbkåk för att kunna köra sina träningar och tävlingar, men i våran Touringsektion så borde ju det primära vara att träffa andra med samma intresse, och inte bara för att köra MC.
När det gäller föråkare så har det i alla fall inte varit några problem med torsdagarna och man behöver inte ha det på pränt långt i förväg, men det är viktigt att folk vet att det alltid finns någon som tar på sej att köra först.
Det är ju inte roligt att komma dit och ingen vet vart man ska åka eller vem som ska leda.
När vi startade på torsdagarna så tog jag på mej ansvaret att se till att det alltid fanns någon föråkare (om det nu är någon som kommer i håg detta).
Det här resulterade ju i att jag körde först flest gånger det året, men sen blev det ju bättre och bättre, när flera körde före.
Enligt min mening så skulle en stägning av klubbkåken leda till att klubben utarmas och på sikt bara bli en postorderklubb som endast är bra för dom som T.ex bara behöver en tävlingslicens för att tävla
Svante

För att bemöta Jonas inlägg tycker jag nog att det blir en utarmning tyvärr.
Se bara en lördag eller söndag. Det brukar vara några få turer samma dag vid gott väder..
Oftast är det någon som ringer några få andra i sin grupp av människor och genomför en touring, Det blir då några få konstellationer av folk. Sedan kanske någon klubbvänlig och social person som lägger ut det i forumet. Hade de som skapar den första turen med andra kmk:are haft lite mer klubb känsla eller vi känlsa hade det lagts ut på forumet direkt!

Det finns alltså en massa små grupperingar.
Skulle vi lägga ner klubbkåken och möterna skulle det bli ännu fler grupperingar. De som inte får vara med i en gruppering eller känner sig utanför, kommer troligen att lämna klubben.
Det viktiga är att vi får bättre sammanhållning och bättre gemenskap!
D.v.s. VI känsla.

Sedan vill jag bemöta även Svante.

Har vi inte klara föråkare blir en del kanske fega och vågar inte komma pga av riksen att behöva vara föråkare.
Dessutom går det ofta lång tid med tragglande om vem som skal lleda och vart vi skall åka om det inte finns någon klar föråkare!
Det där med aktiviteter är ju viktigt tydligen.
Människor är för upptagna för att bara komma till klubben för att snacka skit tydligen. Om man inte går till puben för då gör man det för att vara social om jag tolkar Svante rätt.
Jag tror däremot att vi kanske enligt detta snack måste fixa aktiviteter även under arbetsveckan för att folk skall komma ner, och naturligtvis på söndagarna!

Ärligt talat så var det några som blivit lätt griniga efter de senaste inläggen. Någon sparkade bakut redan efter första gången jag skrev detta för länge sedan och gick direkt i försvars ställning.
Nu är det flera som går i försvars ställning.
Men för första gången får man reda på fler anledningar till varför folk inte kommer. En bild börjar klarna över hur det ser ut och vart vi behöver komma. Tyvärr har tidigare förfrågningar i vänlig ton inte fungerat. D.v.s inga förslag på hur verksamheten behöver ändras för att locka medlemmar inkommit, trots fler förfrågningar. Men när :whip: kom fram så kommer även anledningar till att medlemmar inte kommer samt indikationer om vad som behövs.
Trist men sant.
Om nu fler aktiviteter behövs för att locka personer till klubben. Kommer nästa utmaning. Finns det personer som vill dra i en aktivitet??
Många verkar ju tyvärr tro att kmk är ett vuxendagis där man lämnar in sig själv för att aktiveras. Men så är det ju inte!
Man måste ge lite själv för att förhoppningsvis få lite tillbaka. Ju fler som ger lite, desto fler får mera tillbaka.
Om ngn skall gör allt sammans blir den personen snart utbränd och vi står på ruta noll igen!

Till nästa möte (På söndag)

Kom med förslag om aktiviteter under arbetsveckorna och helgerna. Gärna sådana som just du kan tänka dig driva, antingen själv eller ihop med andra.
En sådan aktivitet är Annas & Mias Halloween fest. Även om jag själv inte gillar just den typen av aktivitet, är det en kanon aktivitet för klubben!
Jag tackar dem å klubbens vägnar för detta engagemang!

OBS :!: Alla aktiviteter behöver inte vara i den omfattningen som Halloween festen :!:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]