I mina funderingar på att kanske behöva byta hoj i framtiden, så har jag insett att första steget är att ta reda på vad som är praktiskt möjligt för mig att köra, det kan ju vara himla käckt att nå ner till marken och att kunna få upp den från sidostödet ... har jag hört. Därför har jag röjt runt på internet för att försöka hitta modeller med låg vikt och sitthöjd ... och konstaterat att utbudet är begränsat. Kan ju ändå vara en fördel, med tanke på att jag ofta drabbas av våldsam beslutsångest
I alla fall, det bestämdes i samråd med Svante att fredag eftermiddag, då kunde vi göra ett första försök att titta och eventuellt provköra. Ahlqvist skulle få äran att drabbas av min provarpremiär. Bara tanken att köra något annat än "kära gamla Bettan" ger mig skrämselhicka. Vet ni hur många om-och i-fall-om-att-tankar det finns ...? MÅNGA! Ingen idétorka här, inte!! Mycket kan man tycka om mina nojor, men skrockfull är jag väl knappast när jag provkör hoj på fredagen den 13:e ?!?
Jag började lite försiktig. Provsatt en Honda CBF600, uppställd på centralstödet. Försökte febrilt få lite markkänning med tåspetsarna ... *suck* att man ska ha så korta ben! Vid mina försök att få ner hojen från centralstödet kan jag nog närmast liknas vid en hund som behöver avmaskas (ni vet, de sätter sig på ändan med bakbenen i vädret och drar sig framåt med frambenen)

Men det gick till slut!
Därefter var markkontakten något bättre, nådde ner med alla tår + främre trampdynor

, hyggligt men inte helt bra (kan ju vara trevligt att vid ett rödljus kunna lyfta på en platt ända och minska träsmaken någon ynka sekund). Flera provsittningar och försök att få hojen upp och ner på olika stöd gick så pass bra, att säljaren tyckte jag skulle ta en provtur. Stammande försökte jag protestera, men Svante var snabbt framme och överröstade mig ... Hjälp!
Svante körde före på någon slags 1300 cc ... ?? Honda var det i alla fall. Svante var bredare över axlarna än hojens backspeglar så han hade noll koll bakåt, och det var något fel på blinkersen, den slogs aldrig av, bara växlade sida ...
Första tanken var: WOW!! Jag vågar!
Andra tanken var: Jag kör BUSS!!

??:
Lustigt med busskänslan, har funderat på det. Troligen beroende på
- jag satt högt upp (allt är ju relativt) och rakt, greppet om styret var brett
- instrumentpanelen var inkapslad i kåpan lååångt fram (och inte under hakan) och liknade mycket det jag har i bilen. Backspeglarna nådde jag inte fram till utan saknade elstyrningen som på bil.
- ljudet
- min svängradie var lika snäv som för en ledad buss

. Man kan ju inte alltid förvänta sig att det dyker upp en asfalterad fotbollsplan så snart jag vill kunna göra en u-sväng ... ?
- hastigheten översteg nog inte 50 km/h förrän ute på Särö-leden ... Tänk om jag ALDRIG kommer att våga köra fortare ...
Fråga mig inte vart vi körde, har en minneslucka av ren nervositet. Tryggt att ha mig som medtrafikant, eller hur ? :wink: Men vi körde nog smågatorna ut till Billdal, för vi tog Särö-leden tillbaka. Först där blev vägen rak och fin, så det fanns inga böjar, kurvor eller gupp som distraherade mig

så jag kunde vara medveten om min omgivning och eventuella medtrafikanter ...
Att min hoj är lättkörd har jag förstått sedan långt tidigare, men nu inser jag HUR otroligt lättkörd den är. Det är ju som om den läser mina tankar och kör av sig själv. Värre var det med CBF600, där fick jag kämpa lite för att kunna ta minsta böj på vägen ... Men jag märkte också den milsvida skillnaden i stabilitet, bromsar, komforter överlag. Men trots detta så blev jag inte så imponerad som jag hade förväntat mig ... varför ???
Bytet tillbaka till min hoj var som att byta från personbil till go-cart ... jag kände mig som en krokig liten ostbåge ... men så härligt hemtamt och tryggt
Lördagen sedan blev en besvikelse i fråga om hojprovning! Även denna dag visade Svante sitt intresse för att vara behjälplig för eventuell provkörning, och jag var inte sen att tacka och ta emot. Först var tanken att vi skulle till Bike i Trollhättan, men jag ville gärna se och klämma på Suzukis SV650 ... som när man söker på nätet inte har svensk återförsäljare ?!? Men efter lite letande skulle en sådan finnas till beskådande i Jönköping (av alla ställen) hos en handlare. Vackert och lagom varmt väder, mig störde det inte med en liten åktur!
Nu är jag ju inte så hemma på det här med hojar, mina sökningar har utgått från i stort sett torrvikt, sadelhöjd och årsmodell ... helt enkelt rimligheten i att kunna köra den.
Kort sammanfattning av Suzukin: ännu högre än Hondan, nådde bara ner med allra yttersta tåspetsarna ..

Dessutom hade den fullständigt hopplös körställning som man inte kan se på bild, men får hänga på armarna.
Deppigt värre, för mina möjligheter krymper ...