www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 1:51 (söndag, 13 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Helgens norgetur
InläggPostat: 23:18 (måndag, 12 september 2005) 
Användarvisningsbild

Tjabba

Helgens norgetur startade ungefär kl 8:04 från Stigs center. Vi skulle startat 07:30 men jag var lite seg på lördagmorgon efter att att fraktat hem mig och hojjen från schweiz under fredagen. Hur som helst vi som åkte var Monika Sehlstedt, Peter Hjalmarsson, Mikael Theil, Magnus Barnö och underteknad.

Från Stig center tog vi motorvägen upp till Stenungs sund fortsttae mot Ödmål svänge Vänster i rondellen till och sedan vidare till Ljungskile för att åka till U-valla via Vassbo eller vad det nu heter. Som vanligt så hade rally kalle varit där och sprätt upp grus. Vi tog ett snabbt stop innan uddelvalla. Efgter uddevalla gick vi upp på motorvägen igen upp till Hällevadsholm och sedan bullaren och in mot hallden på Väg 22, Rakestad, Askim, Ås Dröbak, Drammen, Kongsvinger. I kongsvinger intas en huggorma lunch dvs en hamburgare i gatu kjökken. Sedan tar vi vägen mot geilo, men svänger vänster efter ca 6 km mot Ormemyr och sedan sydspetspetsen på tinn sjön för att åka halvböjen dvs väg 37 väster om tinnsjön. Efter tinn åker vi till Björkflata som för att sedan dra vidare för tankning i Geilo. Efter Geilo forsätter vi till Haugastöl där Peter bokat boende för natten. Vi hade strålande väder hela dagen om än något kyligt.

Söndagen lovad ju inte hel perfekt väder På morgonen var det frost på bilarna vid sjutiden vi åtta snåret så var frosten borta. Docjk molningt fram till 3 då det började regna par mil innan Skei. Frukost intogs och vi kom i väg vid 9 snåret. Första anhalt var Vöringfoss, ett av Norges häftiga vattenfall. Därefter ner till Brimnes för förja till andra sidan fjorden sedan diverse vägar upp till Vagnsnes över diverse fjäll. Dags för nästa färja och upp över Gaularfjell sedan vidare mot stryn och sedan vägen till Lom Där Peter bokat nytt natt logi på Fossehim hotell. På kvällen intogs en OK middag i alla fall med tanke på att vi är i Norge.

Måndagmorgon är det molnigt och svalt och tidvis lätta regnskurar. En hyffsad frukost inmundigas och därefter tankning och ett långsamt tempo mot Vågå. Harry Haffa brukar stå ut med denna väg. Strax inna Vågå tar vi av upp över fjället mot Fagernes. Innan vi är uppe på fjället så torkar vägbabnan upp och vi ökar tempot. Fikar gör vi Beilostölen. Efter fikat kör vi ner till Fagernes, sedan vidare mot Dokka och och Hov och diverse småvägar ner E6 som vi tar ned til Lilleström och Fetsund. Därefter väg 22 ner till Halden. Mellan Mysen och Rakestad ligger jag efetr en Skåp bil där passageraren får för sig att kaffet som han har i sin mugg in längre skall vara kavr i muggen så han vevar ned rutan och hället ut sitt kaffet vilket jag får över mig i spridda duschar. Upprörd och kaffet luktande kör jag om skåpbilen och gistikulerar vilt att dig vill jag prata med dem. De stannar och han ber så hemskt mycket om ursäkt, själv är jag ju en vämlig person och accepterar hans ursäkt med tillägget att skall han hälla ut kaffe så kan han åtmistone se sig för. Vi åker vidare ner mott vassbotten och hällevadholm och tar sedan motor vägen hem.

180 mil sennare är vi åter vid Stigs center nöjda med Norge turen fast trötta. Tack kamrater för en trevlig tur och tack peter för bokningarna på bra nattkvarter.

/Klas

Inläggsrubrik: Högt tempo
InläggPostat: 7:47 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Ni måste ha ett ganska högt tempo för att hinna med att åka så långt på så kort tid.
Hur mycket hinner ni se eller spanar ni endast efter snutbilar :? :wink:

Inläggsrubrik: Re: Högt tempo
InläggPostat: 8:41 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Ni måste ha ett ganska högt tempo för att hinna med att åka så långt på så kort tid.

Det är mera frågan om hur man använder ögonen, vilket de allra flesta kan träna upp så man ser mer på kortare tid och inte behöver anstränga ögonen mer än absolut nödvändigt för körningens skull.

Här finns mycket att lära!

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 13:20 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Dennis Johansson skrev:

Det är mera frågan om hur man använder ögonen, vilket de allra flesta kan träna upp så man ser mer på kortare tid och inte behöver anstränga ögonen mer än absolut nödvändigt för körningens skull.

Här finns mycket att lära!

Mvh!
// Niklas

Ja visst Niklas.
men jag ser inte en sväng i Norge endast för att kunna se vägen några hundra meter framför och några meter åt sidorna för att kunna se när älgen går över vägen eller att Signe svänger ut med bilen utan att beundra Norges vackra lands skap.
Ungefär som du själv sade efter en torsdastouring. Ungefär så här lät det:
Jag såg hus som jag inte tidigare sett och andra saker i naturen!

InläggPostat: 15:27 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:

Några snutbilar har jag inte sett eller ivarje fall inte så många.
Nu är det ju så här att delar av de vägar vi åkt har vi åkt flera gånger.
Det innebär att stora delar av ovesentlig syninformation kan rationalieseras bort och nya detaljer kan registreras. Sedan sänkar man tempot när man ser nåt intressant. Är det riktigt intressant så stannar man. Tex Vörings fors som är häftig, sedan är det väl så att att vi i stordel åker dit för de kurviga vägarna.

Vi brukar köra mellan 5 och 10 mil i varje pass med lite bensträckare, tanknign och fika eller mat. Det blir ju givetvis många timmar i sadeln ungerfär 12 per dag raster och färjor inräknat. Detta är inget jag rekomenderar om man har passagerare efter som vare sig pilot eller psaagerare kan flytta sig speciellt mycket på hojjen under färd.

När man är ute på de mindre vägarna så är det inte så mycket trafik, till skillnad mot tätortena kring Oslo i rusningstrafik, där vi i viss utsträckning använde flexibel kösimulering. Det är då en fördel om man inte har så stora sidopackväskor, en erfarenhet som kommer efter förhållandevis många touringmil och sedda incidenter.

Åkt med någon gång vet jag. Snitthastigheten är 51.67 km / h om man kör 12 timmar per dag. Vilket du och din 2-hjuling lätt klarar, fast vi åker ju inte så mycket grus :wink: Fast tittar man på min hoj som inte har tvättas sedan jag drog iväg upp till Gälleråsen i slutet av Juli/ augisti så är det en riktig rat bike 7497 km senare, så man skulle kunna tro att jag bara kört grusväg.

Inläggsrubrik: Fundera
InläggPostat: 16:00 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Skall fundera på ditt erbjudande.

Men det blir när ekonomin tillåter att man äter ute varje dag och bor varje natt i hytte eller hotell.

Snarare med de erfarenheter jag fått blir det snarare så att jag kommer att försöka laga ännu mera mat och och bo ute i naturen istället för på campingar, för att kunna ha råd med detta svindyra men vackra land. Och det är klart skall man som jag gjort dels köra med passagerare och dels tälta hinner man inte lika långt på en dag.
Min etapper i somras blev ju kortare en de tidigare.
GBG - Rakkestad; Rakkestad - Rjukan; Rjukan - Geilo; Geilo - Flåm; Flåm - Jostedal; Jostedal - Geiranger; Geiranger - en bit söder om K-sund, K-sund - På väg mot Dombås. Och väsrta sträckan Dombåskrokarna till Moss. Vilken Pina; Moss - Baldersnäs; Baldersnäs - GBG Och detta på ca 2 veckor.
Skall man åka längre varje dag, två på hojen, utan pina får det nog bli en GW iaf :wink:

Inläggsrubrik: Re: Fundera
InläggPostat: 16:08 (tisdag, 13 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Skall man åka längre varje dag, två på hojen, utan pina får det nog bli en GW iaf :wink:

Eller en BMW k 12 LT allmänt kallad bussen. Har ett annat förslag och det är varisin hoj typ transalp, Bmw 650 GS beroende på benlängd.

/Klas

InläggPostat: 7:47 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
Dennis Johansson skrev:

Eller en BMW k 12 LT allmänt kallad bussen. Har ett annat förslag och det är varisin hoj typ transalp, Bmw 650 GS beroende på benlängd.

/Klas

Jepp idén är inte dumm.
Men jag vill allt att MAria får trafikerfarenhet genom att köra bil ett tag först.
Och hon har inte det kortet heller.
Sedan skall man ju köpa til len mc till. Och de är inte gratis.
Eftersom jag bara är en sketen arbetare så får man ju pengar så man överlever men inte så mycket mer, så får man ju vända på kronorna

InläggPostat: 10:06 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

[quote="Dennis Johansson]
Ja visst Niklas.
men jag ser inte en sväng i Norge endast för att kunna se vägen några hundra meter framför och några meter åt sidorna för att kunna se när älgen går över vägen eller att Signe svänger ut med bilen utan att beundra Norges vackra lands skap.
Jag såg hus som jag inte tidigare sett och andra saker i naturen![/quote]

Det hindrar inte att man tränar upp användandet av våra ögon så att man använder blicken mer effektivt vilket påverkar planeringen av körningen och om tempot är det rätta ger tid över att också observera delar av landskapet.

men nog är det väl så som Klas skriver att om man verkligen vill observera allt annat än trafiken så är det säkrast att stanna! Allt annat riskerar att ta en ende med förskräckelse.

Ett annat alternativ är att man åker med som passagerare. Då har man nästan obegränsat med tid för att observa det som mest faller sig intressant.

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 11:40 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Sedan skall man ju köpa til len mc till. Och de är inte gratis.
Eftersom jag bara är en sketen arbetare så får man ju pengar så man överlever men inte så mycket mer, så får man ju vända på kronorna

Arbetare är inte sketna.
Framförallt så borde vi alla ha ett touringavdrag i deklarationen och mil ersättning borde vara lika stor som för bil och inte bara hälften.

Senast redigerad av Klas600 17:38 (onsdag, 14 september 2005), redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 11:51 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Dennis Johansson]
Ja visst Niklas.
Jag såg hus som jag inte tidigare sett och andra saker i naturen![/quote]

[quote="Niklas skrev:
Det hindrar inte att man tränar upp användandet av våra ögon så att man använder blicken mer effektivt vilket påverkar planeringen av körningen och om tempot är det rätta ger tid över att också observera delar av landskapet.

men nog är det väl så som Klas skriver att om man verkligen vill observera allt annat än trafiken så är det säkrast att stanna! Allt annat riskerar att ta en ende med förskräckelse.

Ett annat alternativ är att man åker med som passagerare. Då har man nästan obegränsat med tid för att observa det som mest faller sig intressant.

Mvh!
// Niklas

Håller med dig Niklas. Att träna upp blicken är viktigt.
Men även om du tränar upp blicken och kan köra säkert i ex 120 på en 70 väg, tänk då så ännu mycket säkrare du skulle vara i 70 på samma väg :!: :wink:
Då skulle dina handlingar i trafiken vara så snabba att farorna inte ens hinner bli potentiella faror :wink:
Å andra sidan kanske man blir ut tråkad. :P
Men inte i Norge. Tycker deras hastighetsgränser verkar ganska väl avstämda.
Eller som fiskaren sa till racerbåtsföraren. "Trivs du inte på Skön skall du sattan i land" :wink:

InläggPostat: 13:34 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
Men även om du tränar upp blicken och kan köra säkert i ex 120 på en 70 väg, tänk då så ännu mycket säkrare du skulle vara i 70 på samma väg :!: :wink:

Rätt!

Någon hastighet pratade jag å andra sidan inte om. Men visst är det så att om man ur informationshänseende skall kunna få nytta av sin hyperupptränade blickhantering så krävs ju att tempot inte höjs i motsvarande grad!

Mvh!
// Niklas

InläggPostat: 17:19 (onsdag, 14 september 2005) 

Hej Go vänner!

Bra ämne
Jag håller med er allesammans, självklart ska vi använda alla våra sinnen till fullo för att kunna köra båge med marginaler.

I min föreställningsvärd är man utsatt för illasinnade företeelser i samband med mc-åkning i en sektor framåt och en annan -väsentligt smalare sektor bakifrån.
-Dom ser dig inte! Inte ett skit!

Det räcker inte längre med orange tejp i mängder och bra blick för egen del. Vi måste skicka ut signaler...

Det så kallade tunnelseendet drabbar alla varelser med tättsittande ögon såsom älgar, grävlingar, igelkottar och pensionister i Volvo 360 -med aldrig så fina glasögon.

Efter smällen har väl aldrig hörts från en död älg: - Jovisst såg jag motorcykeln, men...!

Varför tar sig dessa från sidosektor kommande trafikanter ut på den väg vi själva kör på just då?
-Dom ser ju ingenting som förändrar läge, bara ett ljus i fjärran dvs. inte ett skvatt förrän 25 meter eller 0,08 sekunder före impact i normal TiT hastighet.

Jag solokör ofta själv väldigt "svängigt" bakom fordon som jag hinner ifatt. Varför? Jo det blixtrar & blänker som fan i deras ofta felställda backspeglar.
I något läge borde trafikanten framför mig se att det fladdrar någonting där bakom. När deras ögon informerat hjärnan och den skickat signaler till bromsfoten, är man förhoppningsvis redan förbi & långt bort.

Samma förhållande gäller för den som kommer från sidan.

Min något förnicklade slutsats är som alltid:
-Elenergi är billigt! Peka med hela armen dvs. kör med allt ljus påsatt. Gena aldrig, sväng som en besatt hela tiden. Kanske inte så snyggt men det är bra träning inför nästa omgång riktiga kurvor. Köp ett par snygga bullerförstärkare från "AkropoLeoVinceandHines"

Mvh.

Stefan med lagom Fila´d 999 S med Termignioniburk

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

InläggPostat: 17:53 (onsdag, 14 september 2005) 
Användarvisningsbild

Stefan417 skrev:
Hej Go vänner!
-Dom ser dig inte! Inte ett skit!

Nej de ser dig inte. Inte ens passagarare som häller ut kaffet från bilen framför en ser en. :evil:

Här några andra förhoppningsviss bra saker att tänka på

Åk utvilad. Kör aktivt men pausa ofta.
Ha alltid marginaler, dvs ta inte ut ökad performance från hoj och förare till 100% i ökad hastighet / tempo.
Drick vatten även då det regnar - Vätskebrist är förkastligt, energi brist lika så.

Gjör dig synbart så stor som möljig men fysisk så liten så möjligt (och jag menar inte att banta).

/Klas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:18 (torsdag, 15 september 2005) 
Användarvisningsbild

Eeeh, vad MYCKET det böev att tänka på nu då.....!!!??? :? Jag blir alldeles yr i mitt lilla huvud! :???:

Kloka ord från åldringsmän, jämför med mig i alla fall :blob4: :mrgreen:

Till sist och syvens mynnar dock alla tips och funderingar kring detta ämne ut i samma gamla devis som körskolelärarna förmodligen lönlöst har försökt tuta i oss i flera decenier:
- Kör som om andra trafikanter inte ser dig!

Fast jag blev aldrig riktigt klok, under min korta sessior hos Guldhedens trafikskola på HUR man kör så.

Nu har ju Stefan tydligt och pedagogisk som du är (läs bra!) påvisat ett konkret förslag på hur man kan köra för att synas bättre. Nu gäller bara att träna in detta beteende hos alla våra motorräderfreunden så att ALLA knarrar kastar sig hit från höger till vänster vägmarkering oavsett om man kör till jobbet i rusningstrafik på E6:an eller på favoritvägen i allt annat än hälsosam takt.

Hmm, kom att fundera på ett litet aber. Vad säger lagtexten om detta, för oss tvåhjulsåkande marodörer, så trafiksäkra beteende? :knob: Ääääh, skit samma föresten det är ju MITT liv det handlar om, eller?

Finns inga fler konkreta tips?

Vad sägs om att kontinuerligt köra aningen snabbare än övriga trafiken för att på så sätt undvika att "Svensson" byter fil när jag ligger i hans/hennes döda vinkel?

Eller varför inte att börja öva upp vår egen blick och köra mycket i trafik så vi lär oss att förutse potentiella VFR-dödare med sina oplanerade och signallösa filbyten. Vipps med en enkel handledsvridning (höger hand naturligtvis) som får alla ponnyhästar till att gnägga av glädje innan de i galopp sätter ryttaren (eeeh, föraren är det väl :wink: ) på säker mark igen!

En annan teknik som jag använder flitigt är att använda den lilla spaken/vredet på vänster styrhalva som startar de så formellt kallade färdriktningsvisarna. Jag använder dessa i näst intill tid som otid men eftersom jag inte är felaktig (även om jag kanske kan tro så ibland) så händer det någon gång/decennie att jag missar en trafikkamrat som fn. har brådis till "gyllene måsen" innan sista erbjudandet om veckans leksak i Mc---någonting tar slut. När han då ser min oranga lampa blinkandes frenetiskt i skenet av den i horisonten kraftigt upplysta solen som går ner för dagen. Påkallar detta hans hyperupptränade blick som vant sveper över alla upptänkliga faror han kan tänkas stöta på när han far fram i 150 km/h med sin Ford KA.

Ursäkta mitt morgonsarkastiska och förhoppningsfullt ironiskt tolkandes inslag en torsdagsmorgon som denna. Med vinden fläktandes i mitt hår som för dagen inte satts upp i en hästsvans :pirate: :mrgreen:

Ha en bra dag så syns vi nog ikväll inför TT där Dennis är "lekledare"!

Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]